VPN-forum
Vålerenga - Kongsvinger, Intility, 16. mai kl. 18:00 - Utskriftsvennlig utgave

+- VPN-forum (https://www.vpn.no/forum)
+-- Forum: Vålerenga sport og fritid (https://www.vpn.no/forum/forum-1.html)
+--- Forum: Vålerenga Fotball (https://www.vpn.no/forum/forum-2.html)
+--- Tråd: Vålerenga - Kongsvinger, Intility, 16. mai kl. 18:00 (/thread-213.html)

Sider: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10


Vålerenga - Kongsvinger, Intility, 16. mai kl. 18:00 - hmchrist - 05-15-2024

Altså, i morgen er det fotballens festdag, og da må vi ha en kamptråd!

Som en av de noble, tradisjonsrike klubbene i norsk fotball-adel får vi hjemmekamp. Mot Kongsvinger, KIL, XXX eller til og med xxx som noen kaller dem. KIL-supportere har uttalt at XXX er de kuleste kallenavnet et lag kan få, og takker Klanen. Og rause som vi er kan vi gjerne dele ut litt coolness til våre konkurrenter. Synes du likevel det svir å være raus, prøve å redusere det med å bruke små bokstaver. Synes du fortsatt skaugbøndene hauses fro mye opp, hold deg til Kongsvinger eller KIL.  

Jeg antar at de fleste grinebiterne her inne kjenner bakgrunnen for de tre x'ene, men jeg drar ei kjapp lita historie likevel. Til glede for nye sjåarar. 

Juro Kuvicek gikk fra Strømsgodset til Vålerenga sommeren 1996.
Noen i Vålerenga glemte å sende noen pølsepapirer til NFF. Dermed var ikke Juro formelt spilleklar når han ble brukt i kampen mot KIL 8. september 1996. Kampen endte 1-1, men som følge av at KIL klagde på at VIF hadde brukt Juro, ble resultatet satt til 0-0 og alle poengene ble tildelt KIL. 
For noen er det nok en uomtvistelig sannhet at vi rykket ned pga dette ene poenget. Vi rykka riktignok rett ned med 2 poeng mindre enn laget som havna på kvalikk. Men, da hadde vi allerede mista dette poenget og visste at vi trengte seier i sesongens siste kamp mot Stabæk for å unngå nedrykk. Hadde vi beholdt det poenget kunne U vært nok mot Stabæk, og vi ville gjerne spilt kortene annerledes i denne kampen, som endte med 2-3 tap på hjemmebane. 
En annen digresjon som er verdt å nevne når den kampen først luftes er at Kjell Roar Kaasa var Stabækspiller på dette tidspunktet. Han hadde allerede signert for Vålerenga fra neste sesong, så når han skåra for Stabæk sendte han seg selv ned i 1. divisjon i 1997-sesongen. 
Apropos 1997-sesongen: Den endte med opprykk og cup-seier, noe som kvalifiserte oss for Europaspill i 1998, og alle som har vært på en VIF-kamp de siste årene vet hva Kaasa gjorde i Istanbul det året. 
 
Vel, vel. Nok mimring. I morra er det kamp på Intitlity. Vi har slått et par Eliteserielag ut av cupen og tatt noen OBOS-poeng, så det er lov å tru at Vålerenga er i siget. 
Kongsvinger endte som nr. 3 i fjor, og er ingen rundingsbøye. De må tas på ramme alvor!

Jeg tror ikke vi får se store endringer i elleveren fra Aafk-kampen, men med det kampprogrammet vi har hatt i det siste er det neimen ikke greit å si. Det verste er at jeg på flere plasser tenker at vi har flere gode alternativer, så enten er jeg blenda av gode resultater, eller så er det jammen litt bredde i troppen vår likevel Wink


RE: Vålerenga - Kongsvinger, Intility, 16. mai kl. 18:00 - Bohem33 - 05-15-2024

(05-15-2024, 11:48 AM)hmchrist Skreiv: Altså, i morgen er det fotballens festdag, og da må vi ha en kamptråd!

Som en av de noble, tradisjonsrike klubbene i norsk fotball-adel får vi hjemmekamp. Mot Kongsvinger, KIL, XXX eller til og med xxx som noen kaller dem. KIL-supportere har uttalt at XXX er de kuleste kallenavnet et lag kan få, og takker Klanen. Og rause som vi er kan vi gjerne dele ut litt coolness til våre konkurrenter. Synes du likevel det svir å være raus, prøve å redusere det med å bruke små bokstaver. Synes du fortsatt skaugbøndene hauses fro mye opp, hold deg til Kongsvinger eller KIL.  

Jeg antar at de fleste grinebiterne her inne kjenner bakgrunnen for de tre x'ene, men jeg drar ei kjapp lita historie likevel. Til glede for nye sjåarar. 

Juro Kuvicek gikk fra Strømsgodset til Vålerenga sommeren 1996.
Noen i Vålerenga glemte å sende noen pølsepapirer til NFF. Dermed var ikke Juro formelt spilleklar når han ble brukt i kampen mot KIL 8. september 1996. Kampen endte 1-1, men som følge av at KIL klagde på at VIF hadde brukt Juro, ble resultatet satt til 0-0 og alle poengene ble tildelt KIL. 
For noen er det nok en uomtvistelig sannhet at vi rykket ned pga dette ene poenget. Vi rykka riktignok rett ned med 2 poeng mindre enn laget som havna på kvalikk. Men, da hadde vi allerede mista dette poenget og visste at vi trengte seier i sesongens siste kamp mot Stabæk for å unngå nedrykk. Hadde vi beholdt det poenget kunne U vært nok mot Stabæk, og vi ville gjerne spilt kortene annerledes i denne kampen, som endte med 2-3 tap på hjemmebane. 
En annen digresjon som er verdt å nevne når den kampen først luftes er at Kjell Roar Kaasa var Stabækspiller på dette tidspunktet. Han hadde allerede signert for Vålerenga fra neste sesong, så når han skåra for Stabæk sendte han seg selv ned i 1. divisjon i 1997-sesongen. 
Apropos 1997-sesongen: Den endte med opprykk og cup-seier, noe som kvalifiserte oss for Europaspill i 1998, og alle som har vært på en VIF-kamp de siste årene vet hva Kaasa gjorde i Istanbul det året. 
 
Vel, vel. Nok mimring. I morra er det kamp på Intitlity. Vi har slått et par Eliteserielag ut av cupen og tatt noen OBOS-poeng, så det er lov å tru at Vålerenga er i siget. 
Kongsvinger endte som nr. 3 i fjor, og er ingen rundingsbøye. De må tas på ramme alvor!

Jeg tror ikke vi får se store endringer i elleveren fra Aafk-kampen, men med det kampprogrammet vi har hatt i det siste er det neimen ikke greit å si. Det verste er at jeg på flere plasser tenker at vi har flere gode alternativer, så enten er jeg blenda av gode resultater, eller så er det jammen litt bredde i troppen vår likevel Wink

9008 billetter er solgt så det blir godt over 10k men et stykke fra utsolgt vil jeg tro. 
Sammenligner vi med elitelagene så blir det fullt i trondheim (21 421), fullt i stavanger (15 500) og bergen (16 750) og trolig fullt i Fredrikstad og (12 500) sistnevnte kan vi absolutt konkurrere med og der har vi jo et mye høyere tak enn dem.  Fotballens festdag: - Vi er ikke vant til det (tv2.no)  
På de andre arenaene blir det færre folk enn hos oss, selv om flere av de også er utsolgt.  

Bra fanzone muligheter for de som liker sånt  Fotballens festdag på Oslo øst / Vålerenga (vif-fotball.no)

yr.no melder sol uten sky og 25 grader gjennom hele kampen så her er det gode muligheter for å ble svidd og se lite om man ikke er forberedt. 

Gjennomsnittsodds fra de utenlandske er 1,75 som tilsvarer 57 % sjanse om oddsen er fair. 
Vi er igjen den største oddsfavoritten i obosligaen denne runden så det bør være gode muligheter for å klatre om vi gjør jobben selv. 

xxx er jo et potensiell opprykksrival så kampen er enormt viktig. 

Det jeg er mest spent på er om Håkans er tilbake og helst klar for å starte. Han har vært ute noen kamper nå med en liten kjenning som de lovet oss at ikke var langvarig. 

For de som vil komme i stemning kan jeg varmt anbefale Enga fra innsiden om vår vei mot Haraldspokal som ble lagt ut i går  ENGA SKAL TILBAKE | Episode 3 | Cupen (youtube.com)

og første episode av podkasten For en sesong som på nydelig vis beskriver Kuviceksaken som du beskriver i åpningsinnlegget. 

Ellers er xxx et enda mindre gjerrig lag enn oss og står med 12-12 i målforskjell ett mål mer begge veier enn oss. Kun tre lag har skårt mer enn dem og kun tre lag har sluppet inn mer enn dem. 

På expected points (hvor mange poeng man ville fått om xG ble resultatene) havner de på andre plass bak oss. Det tyder på at de også har fått litt dårligere betalt enn forventet. 
De kan vel neppe sies å være i toppform etter to tap en uavgjort og en seier på de fire siste. 
11 mai spilte de 1-1 hjemme mot raufoss. De gikk som kjent på en kjempesmell borte mot stabæk (4. mai) og tapte hele fem null. De knuste hjelpesløse Start 3-0 sent i april og ble slått ut av cupen av Kjelsås. (3-2). 

Historisk har vi et godt tak på dem og har vunnet fire av dem fem siste. Den vi ikke vant endte uavgjort. 

På bortebane har de en av hver (målforskjell 3-7) mens vi er i ferd med å bli Europas beste hjemmelag om vi fortsetter trenden. Men ser vi kun på serien har vi også en av hver hjemme (målforskjell 3-4). 

Haren er mannen å passe seg for, han har to mål og to assist. Ellers har Moberg tre mål. 

Men det er jo langt flere av våre som de bør passe seg for da. Håkans kan få sitt fjerde mål om han er spilleklar. 
Jones kan få sitt tredje og har skapt enormt med sjanser i det siste. 
Riisnæs er brennheit om dagen, skårer på løpende bånd og kan gjøre alt selv fra midtbanen. 
Vi har endelig like lang restitusjon som våre motstandere. 
Vi har blitt vant til å vinne (fire på rad om man tar med cup mot eliteserielag) og har fjerna hjemmespøkelset. 
Bjørdal har sett ut som en million dollar i det siste, Ambina var veldig god sist. 
Kiil løper opp alle kontringer i mot og Sjøeng var trygg og god igjen sist. 

Jeg synes vi har sett bedre trent ut enn våre motstandere i det siste og med like lang restitusjon spår jeg at noen av xxx gutta skal få kjørt seg skikkelig i sola. 

Her er det bare å glede seg til kamp!


RE: Vålerenga - Kongsvinger, Intility, 16. mai kl. 18:00 - Ettlagioslo - 05-15-2024

Slenger inn salgstallene pr nå;

Stadion totalt - 9008!
Blokka - 3396
Skogsbønder - 642

Masse greier før kamp;

https://www.vif-fotball.no/nyheter/fotballens-festdag-pa-oslo-ost


RE: Vålerenga - Kongsvinger, Intility, 16. mai kl. 18:00 - Bohem33 - 05-15-2024

Skal vi gjette på et lag da? 

Mye gir seg vel selv, men på noen spørsmål er det litt spennende: 

Borch eller Hedenstad? Jeg tror det blir førstnevnte. 

Kreuz, Fasika eller Kjelsen? Sistnevnte blir det vel neppe, men er det noen mulighet for at Fasika starter? 
Han har kun starta en seriekamp i år (åpningskampen) Han kom inn i førsteomgang i marerittkampen mot Mjøndalen, men har i de to siste seriekampene kun fått et par tre minutter. 

Finner vi plass til Hagen? Hvem skal i så fall ut? Strand? 

Starter Kamara eller Riijks? Det første er vel mest sannsynlig uten at vi har fått se hva han kan enda. 

Og sist men ikke minst kommer Håkans inn igjen, i så fall er det nok Jones som må vike. 

Jeg tipper følgende lag 

Sjøeng

Borch Olsen Kreuz Jukle 

Ambina Strand

Bjørdal

Håkans Riisnæs

Kamara


RE: Vålerenga - Kongsvinger, Intility, 16. mai kl. 18:00 - NilsDN - 05-15-2024

Viktig kamp det her. 

Seier fører oss oppover på tabellen. Vi passerer da minst xxx, men også Sogndal og Bryne har tricky bortekamper. Stabæk møter Lyn hjemme og Egersund møter Start i Kristiansand. Og en seier vil løfte poengsnittet vårt fra 1,57 til 1,75. 

Jeg vet egentlig ikke så mye om xxx, så jeg har ikke så mye å tilføre diskusjonen sånn sett. Virker som et lag med solide håndverkere på OBOS-nivå. Solid, men ikke særlig spektakulært. Og antakeligvis en av rivalene om en direkte opprykksplass. Så det blir viktig å vinne, men vi må i hvert fall ikke tape. Kun et tap på xxx så langt. 

Serieåpnet med å slå Ranheim hjemme 2-1. Fulgte opp med en uavgjort borte mot Lyn, uavgjort hjemme mot Egersund og 2-1 borte over Levanger. Så fulgte cupexit borte mot Kjelsås, en komfortabel 3-0 hjemme mot Start og deretter gikk de på en smell og tapte 5-0 borte mot Stabæk. 1-1 hjemme mot Raufoss sist.

De har altså vunnet lagene som er nummer 8, 13 og 16 i øyeblikket. Spilt uavgjort mot serieleder, nummer 7 og 9. Inntrykket jeg har av dem er at de plukker jevnt med poeng og at den sterke siden deres mer er at de ikke har noen spesielle svakheter enn at det er så veldig spektakulært det de driver med.

Hvis man ikke regner inn Egersund som et topplag i OBOS, selv om de leder i øyeblikket, så har xxx stort sett møtt tabellfyll og lite annet. Unntaket er Stabæk, der de til gjengjeld tapte skikkelig. 

Vår sjanse ligger vel først og fremst i at vi spiller for spiller er mye bedre. Deres i et sannsynligvis velfungerende kollektiv. Jeg tror det mest sannsynlig blir en jevn kamp, der vi vinner med ett eller to mål.

Ellers tror jeg at Vinjor, som er viktig for dem, er skadet ut sesongen nå.


RE: Vålerenga - Kongsvinger, Intility, 16. mai kl. 18:00 - Hvalkjøtt - 05-15-2024

Viktig å fortsette seiersrekken nå!
Vi har endelig god kontakt med toppen så her er det bare å bruke momentum!
At vi møter tabbelnaboen ett poeng over oss er også et poeng.

Vi kan regne med et kampbilde vi er vant til. Spørsmålet er om vi klarer å utnytte det. Scorer vi først håper jeg vi klarer å sette nr 2 tidlig. Vi har hatt en tendens til å spille en god omgang og slippe motstander inn igjen. La oss ikke gjøre det for spennende..

Lagmessig ser vi nok lite endringer. Tipper Borch foran Hedenstad. Jeg liker personlig å ha Hagen på midtbanen. Ingen andre her har kreativiteten hans. Blir fort Bjørdal og Strand rundt Ambina..
Risnæs fortsetter nok i kantrollen. Håper Håkans blir klar, men Jones har jo heller ikke gjort seg bort.
Kamara/Reijks? Tipper vi fortsetter med Kamara i håp om å få han skikkelig igang, men liker personlig det jeg har sett av Reijks bedre.

Uansett, sola skinner over Enga! Det er fest og vi går for reprise av 16. Mai ifjor!


RE: Vålerenga - Kongsvinger, Intility, 16. mai kl. 18:00 - Oldtimer - 05-15-2024

Ser det spekuleres i om det blir Kamara eller Riijks som starter som spiss, og det blir nok dessverre en av de.
Jeg kan imidlertid ikke fatte og begripe hvorfor man ikke prøver Jones som midtspiss. 
Vi har ingenting å  tape. Kamara har vist at han ikke er i nærheten av noe som helst. Riijks er en herlig fyr, som spiller med hjertet uttapå drakta,  men virker dessverre ikke som han har særlig med mål I seg.
Gi Jones tillit, la han få starte i 4 - 5 kamper, funker ikke det, så må Trøim åpne lommeboka, og Jokke komme seg på jobb.


RE: Vålerenga - Kongsvinger, Intility, 16. mai kl. 18:00 - Bohem33 - 05-15-2024

(05-15-2024, 04:13 PM)Oldtimer Skreiv: Ser det spekuleres i om det blir Kamara eller Riijks som starter som spiss, og det blir nok dessverre en av de.
Jeg kan imidlertid ikke fatte og begripe hvorfor man ikke prøver Jones som midtspiss. 
Vi har ingenting å  tape. Kamara har vist at han ikke er i nærheten av noe som helst. Riijks er en herlig fyr, som spiller med hjertet uttapå drakta,  men virker dessverre ikke som han har særlig med mål I seg.
Gi Jones tillit, la han få starte i 4 - 5 kamper, funker ikke det, så må Trøim åpne lommeboka, og Jokke komme seg på jobb.

Jeg liker ideen og synes det Jones har vist er spennende og det Kamara har vist til nå er skuffende. 

Når det er sagt så har jeg ikke helt gitt han opp enda. Han var kald da han kom og det tar noe tid før vi får se hva han har i seg. Han har vel bare kontrakt ut året så om det ikke skjer en endring så er det åpenbart at vi ikke forlenger den, men han har jo fire sesonger før fra eliteserien der han har putta over ti mål. Pluss et utenlandseventyr med fire sesonger med over tretten mål i MLS blant annet. Så det burde da virkelig være mulig å få han i gang til å herje i OBOS. Jeg synes det er veldig synd at vi ikke kunne fått han en måned eller tre tidligere sånn at han var klar til sesongstart. 

Riijks har vel ingen sesonger med mange mål bak seg selv om han har jernvilje og er en utrolig likanes fyr. 
En man virkelig unner å lykkes. 

Jones har jo brent veldig mye muligheter til nå da, men det ser allikevel ut som han er den det skal minst til for at det løsnes hos. Men jeg tror nok de fortsatt vil bruke han som ving og prøve å få i gang en av de to andre som midtspiss. 

En av dem må i hvert fall levere over ti mål i år om vi skal lykkes. Hvem av dem er mindre viktig, jeg liker alle.


RE: Vålerenga - Kongsvinger, Intility, 16. mai kl. 18:00 - Oldtimer - 05-15-2024

Synes dessverre ikke Kamara har hatt noe fremgang.  Aalesund kampen var et foreløpig bunnpunkt. Aalesund var helt grusomme defensivt,  men det var en mann de ikke hadde problemer med,  og det var Kamara, stort sett hver gang gang fikk ballen, ble han løpt opp, og fratatt ballen som om han skulle vært en småguttespiller.


RE: Vålerenga - Kongsvinger, Intility, 16. mai kl. 18:00 - Bohem33 - 05-15-2024

(05-15-2024, 05:19 PM)Oldtimer Skreiv: Synes dessverre ikke Kamara har hatt noe fremgang.  Aalesund kampen var et foreløpig bunnpunkt. Aalesund var helt grusomme defensivt,  men det var en mann de ikke hadde problemer med,  og det var Kamara, stort sett hver gang gang fikk ballen, ble han løpt opp, og fratatt ballen som om han skulle vært en småguttespiller.

Jeg skulle ønske at jeg var riv ruskende uenig med deg i det og at jeg kunn gi deg en skikkelig lekse, men dessverre har du rett. Spørsmålet er om det er noe håp om at det kan snu, der er jeg nok litt mer optimistisk. Trening og å spille kamper jevnt og trutt hjelper, men om det er nok gjenstår å se. Og det er synd man ikke kan bruke sesongoppkjøringa til å komme i form. Hadde vi fått han tidlig i februar tror jeg han hadde herja nå. Men ja gi han en en god omgang og sett så inn Jones så kan heller riijls starte neste. Og Thorvaldsen få kanten om Håkans må bytte. Er ikke Håkans klar er Jones det beste valget der. Men nå har vi vel brukt kamera litt rundt omkring og. Det er mindre sårbart med en kant som ikke er på sitt beste enn en spiss som ikke er det.