Trådvurdering:
  • 3 stemmer - 3 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Obos - ligaen 2024
#51
Virker som at Jokke vill ha med Strandberg videre...Utrolig men sant:

Stefan Strandberg (33) er ikke med på feltet når Vålerenga starter sesongoppkjøringen neste torsdag. Årsaken er at VIF-kapteinen har vært gjennom en operasjon.

– Stefan har gjort et lettere inngrep i ryggen. Det tror vi er viktig for at han skal kunne trene bedre framover, sier VIF-sportssjef Joacim Jonsson.

Ifølge Jonsson er det ventet at Strandberg er tilbake i trening når Vålerenga returnerer fra årets første treningsleir, på Algarve, i slutten av måneden.

– Det har på en måte vært et krav fra oss dette. Uten at jeg skal blande meg inn i trenernes arbeid, så blir det et stramt treningsregime. I sommer var det en periode der det ble variabelt med treninger på Stefan. Det ble bedre på slutten av sesongen, men vi tror dette inngrepet er viktig for Stefan og laget sin del, sier Jonsson.

Landslagsspiller Strandberg har kontrakt med Vålerenga ut årets sesong.

– Er du trygg på at han har motivasjonen som skal til for å spille OBOS-fotball?

– Stefan er altfor ærgjerrig til å drite seg ut og gi faen. Selv om han er fra Sørlandet, så er Vålerenga hans klubb. Jeg er veldig, veldig trygg på at han ikke ønsker å avslutte karrieren i Vålerenga med et nedrykk, sier Jonsson

https://www.tv2.no/direkte/0nr51/sportsd...strandberg
Svar
#52
Synes Graff svarer veldig bra for seg.
Synes han er veldig mer konkret med hvilke grep som må taes, og er mer direkte i uttalelsene sine enn Siem og Espeseth.

https://www.tv2.no/sport/fotball/elitese.../16350898/

Jeg har trua på Graff, handlingsplanen han vil innføre burde vært innført for lenge siden. Men endelig er det noen som tar tak og har en plan bak det.
Svar
#53
– Inntrykket mitt er at det har spriket i for mange retninger. Man har ikke hatt en strategi man har etterlevd både på sport og på administrasjon. Og så har ikke samholdet vært godt nok, sier Graff.

Høres ut som meg han der. Det går ikke an å ha haugevis av ulike delmål samtidig som man ikke gjør det man har har blitt enige om at faktisk skal gjøres. Da er det ingen som skjønner noen ting. Veldig dårlig ledelse og veldig svakt at dette ikke har blitt fanget opp.

Hva som skjer i AS og administrasjonen er en ting. Men at man ikke har etterlevd strategien på sport burde faktisk klubbstyret skjønt. Det er det som er deres hovedansvar.
Svar
#54
(01-08-2024, 12:16 PM)MaxManus Skreiv: Virker som at Jokke vill ha med Strandberg videre...Utrolig men sant:
(..)

Jokke må jo si dette.
Han kan jo ikke si: "Stefan stikker uansett og agenten snakker med flere klubber. Når det kommer et bud så er Stefan ferdig".
Vi får vente å se hva som skjer i februar og mars...
Svar
#55
(01-08-2024, 01:26 PM)NilsDN Skreiv: – Inntrykket mitt er at det har spriket i for mange retninger. Man har ikke hatt en strategi man har etterlevd både på sport og på administrasjon. Og så har ikke samholdet vært godt nok, sier Graff.

Høres ut som meg han der. Det går ikke an å ha haugevis av ulike delmål samtidig som man ikke gjør det man har har blitt enige om at faktisk skal gjøres. Da er det ingen som skjønner noen ting. Veldig dårlig ledelse og veldig svakt at dette ikke har blitt fanget opp.

Hva som skjer i AS og administrasjonen er en ting. Men at man ikke har etterlevd strategien på sport burde faktisk klubbstyret skjønt. Det er det som er deres hovedansvar.

Høres ut som deg? Du argumenterte jo kraftig for at alt dette var på plass i vår diskusjon for noen dager siden.
Svar
#56
(01-08-2024, 06:15 PM)Majorstuen Skreiv:
(01-08-2024, 01:26 PM)NilsDN Skreiv: – Inntrykket mitt er at det har spriket i for mange retninger. Man har ikke hatt en strategi man har etterlevd både på sport og på administrasjon. Og så har ikke samholdet vært godt nok, sier Graff.

Høres ut som meg han der. Det går ikke an å ha haugevis av ulike delmål samtidig som man ikke gjør det man har har blitt enige om at faktisk skal gjøres. Da er det ingen som skjønner noen ting. Veldig dårlig ledelse og veldig svakt at dette ikke har blitt fanget opp.

Hva som skjer i AS og administrasjonen er en ting. Men at man ikke har etterlevd strategien på sport burde faktisk klubbstyret skjønt. Det er det som er deres hovedansvar.

Høres ut som deg? Du argumenterte jo kraftig for at alt dette var på plass i vår diskusjon for noen dager siden.

Hva? Jeg argumenterte ut fra at vi har alle forutsetninger på plass. Det har vi jo. 

En forutsetning er, i følge Wikipedia: noe som må være tilstede for at noe annet skal kunne skje

Vi har alt som skal til, vi mangler ikke noe. Vi har egen stadion, vi har fotballspillere, vi har et femsifret tilskuersnitt. Det er fundamentet. 

At vi ikke forvalter de mulighetene vi har på en bra måte er noe annet. Det regner jeg ikke med at vi er uenige om. Og jeg tror at årsaken til at vi ikke har klart det er fordi vi har hatt alt for mange fokusområder. 

Jeg husker ikke helt hva vi diskuterte, men det var jo bl.a. Deila og hans fireårsplan for å gå fra 40 til 50 poeng. Man trenger ikke nødvendigvis fire år for å få til det. Bare spør Kjetil Siem. Vi gikk fra 28 i 2003 til 48 i 2004. Og det var vel også det som var poenget mitt. At man ikke trenger å overkomplisere ting. Er laget bra så går det meste annet av seg selv. Det er ikke veldig mye annet som må være på plass for å sette sammen et bra lag.
Svar
#57
Om man leser litt mellom linjene i dagens tv2 artikkel så står det indirekte at vi gikk med et underskudd på 100.000’ om du tar bort spillersalg. Dette er ikke å ha alle forutsetninger på plass. Dette økonomiske rotet har vel hengt over klubben mer eller mindre siden 2009. I 2014 reddet Trøim klubben fra konkurs med noe som i alle fall ble fremstilt som et nødskrik. Hvilke store endringer har klubben tatt siden den gang? Også kan vi si at vi har andre forutsetninger nå kontra da ettersom vi har egen stadion. Men hvor mye skal den alene gi oss i økonomisk gevinst?

Kjetil Rekdal kastet bort Aaron Samuel, Geancarlo Gonzales, Ogude fordi vi ikke hadde råd/han ville det annerledes. 18 mnd senere er disse spillerne til sammen verdt godt over hundre millioner tilbake i 2014. Når Rekdal gjorde dette valgte han å skrote prosjekt Martin. Flere spillere ble også holdt på 2.lag/benken fordi rekdal ville det - noe som er rekdals fulle rett.

Deila trengte 4 år på å bygge en tropp som han mente burde være godt voksen. For å vinne må du stille med mannfolk sa deila. Personlig hadde jeg 0 tro på prosjekt deila mot slutten, men sett med etterpåklokskap så fikk Fagermo godt utbytte av stallen Deila bygde opp.

Fagermo starter VIF-karrieren med et brak, men i 2021 Rover han sakte men sikkert installer opp alt Deila har bygget opp. Verdt å nevne at Fagermo startet prosjketet sitt med å si opp Abu for å hente Oldrup.

Nå nevnte jeg KUN overgangstrategi i korte trekk, men føler jeg fikk frem et lite poeng - kunne sikkert gått inn på andre detaljer enn bare overganger, men det orker jeh ikke. Men det finnes flust av eksempler. Martin skulle være Ajax. Fagermo skulle være Oslo. Om jeg ikke husker feil ville jo Deila ha med seg Espeseth for å ta jobben ettersom han ville jobbe med noen som visste hva det gikk ut på. Vi ansatte altså en ny daglig leder fordi vi ville lande Deila.

Poenget mitt er at dette er ikke trenerne sine feil. Det er noen i administrasjonen/ledelsen/styret som gir disse trenerne mandat til å operere fritt vilt. I mine øyne er det åpenbart at våre trenere fra og med 2008 har styrt styret og ikke motsatt. Den dagen styret mister troen virker det som om treneren får tilgang på mindre ressurser for å spare mest mulig til neste prosjekt.. Det styret burde gjort er å kvitte seg med treneren den dagen de mister troen slik at vi/fansen ikke må sitte å se på 1 år med nitrist stemning og fotball. Inntil vi får et/en styret/ledelse som er bestemt og handlekraftig på plass har jeg null - nada tro på at det vil bli noe bedring over tid. Nå har vi jo fått en liten start med å ansette Jonsson, men hva skjer den dagen noen mener at han ikke duger?

Jeg er veldig enig med deg i at vi har et kjempestort potensiale, men det er stor forskjell på potensiale og forutsetning.

NB! Noen har også gitt Espeseth grønt lys til å selge unna spillere for å dekke underskuddet. Slike beslutninger er det vanlig at et styret vedtar og dette krever et flertall for å gjennomføres - for alt jeg vet er det ikke sikkert at det var Espeseth sin ide. Så konklusjonen min er at det er lite kompentanse i for mange ledd. Kan jo håpe at Siem og Graff tar et oppgjør rundt dette og at de er rette personer.

Se på RBK som eksempel. Så fort en trener spilte noe annet enn 4-3-3 ble det et stort helvete. Satt litt på spissen er dette veldig positivt fordi da vet alle hva man har å forholde seg til og hvordan man skal fremstå. Dette kravet kommer jo av at RBK over tid har spilt 4-3-3 og opplevd suksess med dette i nærmere 30 år. Eksemplet med RBK var satt veldig på spisssen ettersom det er litt overdrevet med så sterke meninger om hvordan man skal spille, men ta en titt på kontrastene fra de til oss. Det ene året henter vi 8 trenere, 2 år etter der skal vi vøre Ajax. De fire neste årene brukes til brannslokking økonomisk sett. De neste årene bygger vi en tropp med godt voksne menn fordi det er det som kreves og denne prosessen tar 4 år. De neste 3 årene skal vi kun ta opp fra eget akademi og ha lokale Oslo-gutter.

Nå gjentok jeg meg selv der, men jeg sier også dette på nytt. Vi har absolutt ikke alle forurensinger på plass.
Svar
#58
(01-09-2024, 12:05 AM)Majorstuen Skreiv: Poenget mitt er at dette er ikke trenerne sine feil. Det er noen i administrasjonen/ledelsen/styret som gir disse trenerne mandat til å operere fritt vilt. I mine øyne er det åpenbart at våre trenere fra og med 2008 har styrt styret og ikke motsatt. Den dagen styret mister troen virker det som om treneren får tilgang på mindre ressurser for å spare mest mulig til neste prosjekt.. Det styret burde gjort er å kvitte seg med treneren den dagen de mister troen slik at vi/fansen ikke må sitte å se på 1 år med nitrist stemning og fotball. Inntil vi får et/en styret/ledelse som er bestemt og handlekraftig på plass har jeg null - nada tro på at det vil bli noe bedring over tid. Nå har vi jo fått en liten start med å ansette Jonsson, men hva skjer den dagen noen mener at han ikke duger?

Jeg er veldig enig med deg i at vi har et kjempestort potensiale, men det er stor forskjell på potensiale og forutsetning.

Det virker litt meningsløst å fortsette diskusjonen siden vi i stor grad er enige. Et diskusjonsforum fungerer ofte litt dårlig til sånn 1 til 1 diskusjon fordi det er lett å prate forbi hverandre. 

Mitt poeng er at vi har bedre forutsetninger enn de aller fleste til å drive en fotballklubb på en bra måte. Likevel blir vi forbigått av klubber med dårligere forutsetninger. Når man konkurrerer så trenger man ikke at alt er perfekt, det holder å være bedre enn de andre som er med i den samme konkurransen. Som i dette tilfellet var Eliteserien. Det er det sannsynligvis forholdsvis enkelt å være enig i. 

Når vi skal diskutere hva som burde gjøres annerledes så er det kanskje mer vanskelig å bli enige. 

Min mening er at det har vært for mange fokusområder og for mange mål. Det er rett og slett for mange kokker som lager søl i Vålerenga. Eller alle trekker ikke i samme retning, sånn som du sier. Det er derfor jeg snakker om det jeg kaller forenkling. Nå forenkler jeg det litt også, for det er mange grunner til at det har vært som det har vært og jeg har ikke tenkt å gå inn på alle nå. Men noen nevner jeg.

Det er ikke vanskelig for en trener i Vålerenga å lykkes. Det tør jeg påstå. Men det krever at den treneren klarer å holde fokus på ballen, for å bruke en fotballmetafor. I dette tilfellet så mener jeg med det selve rollen som resultatansvarlig. Sett sammen det beste laget som er mulig og vinn flest mulig fotballkamper og la det bli med det. Ikke bland inn en rolle som klubbygger, jobbe etter diffuse og langsiktige mål og mist fokus på det som er viktig. En trener skal ikke kunne gjemme seg bak at han jobber for å nå noen langsiktige mål når resultatene svikter. 

Så igjen er vi 100% enige i at dette ikke bare er trenerens egen feil, det er noe i hvordan klubben har blitt styrt. Skal man ha en trener som er resultatansvarlig, så må jo klubben som arbeidsgiver sørge for at han tid til å faktisk gjøre den jobben han er målt på. Og ikke gi han masse andre oppgaver i tillegg. Og her mener jeg også at det er ganske enkelt å se hvorfor. Det skjedde ikke helt samtidig, men det skjedde likevel sånn omtrent samtidig. VFE ble vel dannet etter 2014-sesongen og halvannet år senere var Team Drammen på vei inn. Da startet også det her klubbyggingsprosjektet schtein på schtein. 

Siden da har vi hatt en rekke svake styrer i klubben. Og hvis de som sitter der egentlig ikke har greie på fotball og klarer å stille kritiske spørsmål, så er det lett at de blir overkjørt. Jeg tror det rett og slett har utviklet seg en kultur og arbeidsmåte for at styret i fotballklubben ikke styrer det sportslige. I tillegg så har jo ikke klubbstyret all makta alene, det er et AS inne i bildet også. Og det er kanskje litt utydelig hvilken makt de har og hva det egentlig er de skal gjøre. 

Jeg tror, kort og godt, at styret i klubben har ønsket at det sportslige skulle styres av treneren, fordi de selv ikke kan det. Så de har vært bevisst at de ikke selv var gode nok til det, men de har vært ubevisst at det ikke er særlig smart å gjøre det på den måten. De har ikke klart å se at det ikke er noen kontrollmekanismer, kritiske spørsmål eller alternativer til hvordan det har blitt gjort.

Og så er nok det litt hjulpet av at når det gjelder Deila så var det jo litt sånn at han faktisk fikk det mandatet. Trøim dro vel sikkert også litt i trådene der og ga Team Drammen ganske frie tøyler. Og sikkert med den tids klubbstyre som positive til det. Og så videreføres det bare med Fagermo, for han er jo ikke noe mer enn en ny Deila. Klubbens daglige leder er jo den samme. Og når det fungerer på den måten det gjør, hele klubbstyret skiftes ikke ut samtidig, så har jo da nye styremedlemmer bare tilpasset seg den kulturen som har vært, uten å stille veldig mange kritiske spørsmål rundt akkurat det.

Nå er jo et skritt tatt i at man faktisk har en sportslig leder som er ansvarlig for treneren og ikke omvendt. Og jeg håper det kommer inn enda litt mer der. Nå har vi akkurat rykket ned og trenger å kutte kostnader, ikke fylle på med enda flere direktører, men når tiden er moden. 

Den største utfordringer er at i dualmodellen så ligger det sportslige i klubben, mens det økonomiske ligger i AS'et. Et AS har ikke lov til å drive med det sportslige, det må medlemsklubben gjøre. Så her blir det et vakum hvis det valgte styret ikke klarer å ta tak i dette. Det er helt sikkert ikke lett, for de har sterke krefter rundt seg. Investor som står for pengene, sterke trenere som har mer kunnskap og supportere som synser og krever. Så det stiller store krav til styret, de må være visjonære ledere, ha nok fotballkompetanse til å forstå hvilke praktiske grep som må gjøres. Og ikke minst så må de være tøffe nok til å ta lederrollen i det her. Det er sikkert ikke bare enkelt, men det er likevel det de må gjøre. 

Og så skal det sies at det ikke bare er styret som ikke skjønner. Det samme gjelder også de som har utformet samarbeidsavtalen. Den sier at klubb og AS skal ha samme daglige leder. Så Espeseth kunne ikke blande seg inn i det sportslige i rollen som daglig leder i AS'et, men som daglig leder i klubben er det hans kanskje viktigste jobb. Det er denne dobbeltrollen som er det største problemet tror jeg. For to organisasjoner som har mye til felles, men også noen ganger motsetninger, har samme person som leder. Da blir det også veldig utydelig hvem denne personen represnterer. Han er ansatt i AS og da er det en underlig situasjon at styret i klubben i praksis ikke har sanksjonsmuligheter mot sin egen daglige leder. Så vi kan vel i hvert fall bli enige om at rammebetingelsene for at styret i VFE skal lykkes godt kunne vært bedre. De har et sted mellom all makt og ingen makt, det er litt opp til dem selv. Men de sitter i alle tilfeller med 100% av ansvaret for det sportslige.
Svar
#59
Jeg for min del kan ikke annet enn å bli positiv etter å ha hørt det intervjuet med Myhre. Det er så klart mye som gikk galt som kunne vært gjort annerledes. Men det er spilt melk. Og det må vi slutte å gnåle om. Vi må også slutte å gnåle om at Bakke er ikke er rett trener, for han er vår trener, og han får aldri verden sparken (ennå).
Det kommer nok til å skje en god del forandringer i stallen, så det er det bare dumt å mene for mye om nå. Men at vi får en god 11’er det har jeg veldig trua på. Også hadde det vært jævla fett om Lyn-VIf på Ullevål får årets høyeste tilskuertall.
Svar
#60
(01-13-2024, 10:04 PM)Trasskuken Skreiv: Også hadde det vært jævla fett om Lyn-VIf på Ullevål får årets høyeste tilskuertall.

Glem dette fokus med Lyn-VIF på Ullevål. 
Lengter folk så mye å dra tilbake til Ullevål?
En døv stadion.
Var aldri utsolgt i Tippeligaen.
Blir maks 15 000 i april.
Går sikkert direkte på TV og litt surt vær i tillegg innbyr ikke til fotballfest Smile
Fokus bør være MASSE folk til Intility Smile
Svar


Gå til forum:


Bruker(e) som leser denne tråden: 14 Gjest(er)