Trådvurdering:
  • 3 stemmer - 3 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Obos - ligaen 2024
(05-10-2024, 06:10 PM)Grimm Skreiv:
(05-04-2024, 12:18 PM)idle76 Skreiv:
(05-04-2024, 11:12 AM)JohnnyJ Skreiv: Ber til høyere makter om at vi slipper å se Ambina på banen mot Bryne. Har et sjokkerende bunn-nivå. Prøver å tenke på spillere som har mislykkes mer enn han men samtidig får fornyet tillit. Men her klarer jeg ikke å komme på én eneste spiller etter årtusenskiftet.
Blir litt som å bruke Levan Melkadze eller Sid Oussou i hver lagoppstilling. Det er tragikomisk!

Både Hagen og Thorstensen er mye bedre alternativer.

Er forsåvidt ikke uenig i at Ambina er en for dårlig fotballspiller, men han er den eneste ballvinneren vi har på midten. Der er Hagen dårlig, og Thorstensen for ung (kanskje). Strand avskjærer ofte ball, men er for veik i duellspillet. Bjørdal er ok, men når begge de to starter lenger fram på banen er det grunnen til at Ambina starter.

Hvis vi skal fortsette i 4-3-3/4-2-3-1 må vi ha minst en ballvinner på midten. Jeg ser helst Riisnæs som den offensive, og så kan Bjørdal eller Strand være ballvinner og Hagen være playmaker.
Litt sent på ballen her, men den vrangforestillinga om at Strand er så dårlig er feil. Jeg antar at dette skyldes Negativity_bias etter mange år som Enga-supporter, der man bare fokuserer på det negative, ev. inkompetanse. Tongue

Om vi ser på Strands statistikk i fjor så kan vi se følgende:
Han hadde flere driblinger enn 85% av ES spillere (men samtidig lykkes han bare halvparten av gangene - 52%)
Han er bedre en 84% av ES spillere på dispossession (altså en de spillerne som færrest mister ballen)
Han er topp 3.3% (!!) av ES spillere på vellykka taklinger (men lykkes bare 57.7% av gangene)
Han er topp 5% av ES spillere på vunnet dueller (!! som er 53.7% av gangene men som også betyr at han er en av de få som prøver å vinne mange dueller)
Han er BEST i ES på Interceptions (!!)

Så kanskje vi kan holde den Strand-kritikken på et litt mer saklig nivå? Han er faktisk vår beste mann på disse feltene. For å gi dere ett poeng, så var han en av de aller dårligste i ES når det gjelder Dribbled past. Der er det 93% av ES-spillere som er bedre enn han og det er vel omtrent bare keeperene i ES bak han der. Smile Det kjenner vi igjen, det er knapt et offensivt fiber i mannen men at han er veik i duellspillet er rett og slett feil.
Kilde : FotMob

Man kan også tolke statistikken slik:
- Han er dårlig til å drible, men tror han er bedre enn han er (mange driblinger, ekstremt lav suksessrate)
- Jeg trodde "dispossesion"-staten var på antall ganger han har mistet ball i en duell? Jeg har ikke tilgang til detaljerte stats på fotmob, så jeg vet ikke om det er riktig tolket, men det er slik på Opta. Hvis han har mistet ball mer enn 84% av spillerne i ES er han dårlig til det. Dette henger også sammen med at han mister ball i duell ofte.
- Han takler ofte, men bommer mye. Dette er et tegn på god arbeidskapasitet mer enn å være god til å takle.
- Han er mye i duell, men taper mange. Dette er et tegn på god arbeidskapasitet mer enn å være god til å drible.
- Han er god til å lese pasninger som kommer. Dette er et tegn på arbeidskapasitet og evne til å forutse motstanders pasninger.

I tillegg er dette fra i fjor. Hvis du ser på årets stats er han middelmådig på de fleste ting i OBOS.

Når det er sagt, er ikke jeg en av dem som mener han er blant våre dårligste. Han har definitivt sin rolle å spille, men da som indreløper/boks-til-boks nettopp på grunn av arbeidskapasiteten hans. Han involverer seg mye, og er viktig for oss i gjenvinningsfasen.

Men det er også Bjørdal, og han er mye bedre offensivt.

Og du burde legge av deg "inkompetanse"-beskyldningene. De får deg til å virke veldig umoden, uansett om du har med "smileys" for å moderere. Et søk på fotmob gjør deg ikke mer kompetent enn andre supportere.
Svar
Salget til 16. Mai pr. nå;

Stadion - 7501
Blokka - 3002
Skogsbønder - 549

Solgt nesten 1200 siden i går kveld, så bør bli bra med folk.

Kom igjen Enga!
Svar
8100 solgte.
Svar
Blir nesten FOR fint vær på torsdag, men skal ikke klage Wink 25 gr og sol. Sånn ca 40 gr varmere enn når vi møtte Tromsø i desember.

Ser ut som det akkurat passerer 10.000 tilskuere.
Greit nok i en 16. mai kamp mot kjedelige xxx.
Svar
9008 solgte.
Svar
(05-12-2024, 05:17 PM)idle76 Skreiv: Man kan også tolke statistikken slik:
- Han er dårlig til å drible, men tror han er bedre enn han er (mange driblinger, ekstremt lav suksessrate)
- Jeg trodde "dispossesion"-staten var på antall ganger han har mistet ball i en duell? Jeg har ikke tilgang til detaljerte stats på fotmob, så jeg vet ikke om det er riktig tolket, men det er slik på Opta. Hvis han har mistet ball mer enn 84% av spillerne i ES er han dårlig til det. Dette henger også sammen med at han mister ball i duell ofte.
- Han takler ofte, men bommer mye. Dette er et tegn på god arbeidskapasitet mer enn å være god til å takle.
- Han er mye i duell, men taper mange. Dette er et tegn på god arbeidskapasitet mer enn å være god til å drible.
- Han er god til å lese pasninger som kommer. Dette er et tegn på arbeidskapasitet og evne til å forutse motstanders pasninger.
I tillegg er dette fra i fjor. Hvis du ser på årets stats er han middelmådig på de fleste ting i OBOS.
Når det er sagt, er ikke jeg en av dem som mener han er blant våre dårligste. Han har definitivt sin rolle å spille, men da som indreløper/boks-til-boks nettopp på grunn av arbeidskapasiteten hans. Han involverer seg mye, og er viktig for oss i gjenvinningsfasen.
Men det er også Bjørdal, og han er mye bedre offensivt.
Og du burde legge av deg "inkompetanse"-beskyldningene. De får deg til å virke veldig umoden, uansett om du har med "smileys" for å moderere. Et søk på fotmob gjør deg ikke mer kompetent enn andre supportere.
- Han har 52% vellykka driblinger. Grønbæk som var best i 2023 på driblinger hadde en suksessrate på 56%.
- Godt mulig du har rett men jeg skrev feil. Skal stå Dispossed for å være helt korrelt. Strand hadde 24 som var 15.8%, mens Grønbæk hadde 25 som er 12.5% som tilsier at du har rett, men han var da bedre enn Grønbæk.
- Tackles won % til Strand var 57.7% mens Grønbæk hadde 62.7%.
- Strand vant 53.4% av duellene sine, Grønbæk vant 53.8% av sine.

Grønbæk er jo selvsagt langt bedre offensivt og hans CM rolle er på langt nær så defensiv som Strands. Men antallet av dueller, taklinger og driblinger er ganske like.

Skjønner at smiley'ens betydning ikke kom frem så for ordens skyld;
Siter:This emoticon is often used to convey humor, playfulness, or silliness in a conversation. It is typically used at the end of a sentence or message to add a lighthearted or joking tone [1].
Om det gjør meg umoden får så være. Jeg er heldigvis ikke alene i besserwisser-klubben.
Svar
(05-16-2024, 12:59 AM)Grimm Skreiv:
(05-12-2024, 05:17 PM)idle76 Skreiv: Man kan også tolke statistikken slik:
- Han er dårlig til å drible, men tror han er bedre enn han er (mange driblinger, ekstremt lav suksessrate)
- Jeg trodde "dispossesion"-staten var på antall ganger han har mistet ball i en duell? Jeg har ikke tilgang til detaljerte stats på fotmob, så jeg vet ikke om det er riktig tolket, men det er slik på Opta. Hvis han har mistet ball mer enn 84% av spillerne i ES er han dårlig til det. Dette henger også sammen med at han mister ball i duell ofte.
- Han takler ofte, men bommer mye. Dette er et tegn på god arbeidskapasitet mer enn å være god til å takle.
- Han er mye i duell, men taper mange. Dette er et tegn på god arbeidskapasitet mer enn å være god til å drible.
- Han er god til å lese pasninger som kommer. Dette er et tegn på arbeidskapasitet og evne til å forutse motstanders pasninger.
I tillegg er dette fra i fjor. Hvis du ser på årets stats er han middelmådig på de fleste ting i OBOS.
Når det er sagt, er ikke jeg en av dem som mener han er blant våre dårligste. Han har definitivt sin rolle å spille, men da som indreløper/boks-til-boks nettopp på grunn av arbeidskapasiteten hans. Han involverer seg mye, og er viktig for oss i gjenvinningsfasen.
Men det er også Bjørdal, og han er mye bedre offensivt.
Og du burde legge av deg "inkompetanse"-beskyldningene. De får deg til å virke veldig umoden, uansett om du har med "smileys" for å moderere. Et søk på fotmob gjør deg ikke mer kompetent enn andre supportere.
- Han har 52% vellykka driblinger. Grønbæk som var best i 2023 på driblinger hadde en suksessrate på 56%.
- Godt mulig du har rett men jeg skrev feil. Skal stå Dispossed for å være helt korrelt. Strand hadde 24 som var 15.8%, mens Grønbæk hadde 25 som er 12.5% som tilsier at du har rett, men han var da bedre enn Grønbæk.
- Tackles won % til Strand var 57.7% mens Grønbæk hadde 62.7%.
- Strand vant 53.4% av duellene sine, Grønbæk vant 53.8% av sine.

Grønbæk er jo selvsagt langt bedre offensivt og hans CM rolle er på langt nær så defensiv som Strands. Men antallet av dueller, taklinger og driblinger er ganske like.

Skjønner at smiley'ens betydning ikke kom frem så for ordens skyld;
Siter:This emoticon is often used to convey humor, playfulness, or silliness in a conversation. It is typically used at the end of a sentence or message to add a lighthearted or joking tone [1].
Om det gjør meg umoden får så være. Jeg er heldigvis ikke alene i besserwisser-klubben.

Veldig bra at du får fram litt statistikk rundt Strand. Det er alt for mange som mener han er ubrukelig og for dårlig.
Bruker man Strand riktig, er han en klassespiller i norsk målestokk. Det er ikke Strand som skal score måla eller spille fram de som scorer. Strand er den som skal jage over hele banen og legge ned en heroisk innsats kampen gjennom. Det skaper usikkerhet hos motstander og ballvinn for oss. I tillegg er han vanskelig å passere 1 mot 1, det kan ikke alle skryte av.
Når vi har ballen, er Strand den som alltid kommer seg i ledige rom og gjør seg spillbar.

Samtidig er det slik, om ALLE andre spillere hadde lagt ned like mye innsats som Strand, med og uten ball, ville han mest sannsynlig vært benka.
Innsats tar deg bare "så langt", men i norsk fotball holder det i massevis - enn så lenge.

Jeg tipper at Strand er en av de første som tas ut på laget for hver kamp.
Svar
(05-16-2024, 12:59 AM)Grimm Skreiv: - Han har 52% vellykka driblinger. Grønbæk som var best i 2023 på driblinger hadde en suksessrate på 56%.
- Godt mulig du har rett men jeg skrev feil. Skal stå Dispossed for å være helt korrelt. Strand hadde 24 som var 15.8%, mens Grønbæk hadde 25 som er 12.5% som tilsier at du har rett, men han var da bedre enn Grønbæk.
- Tackles won % til Strand var 57.7% mens Grønbæk hadde 62.7%.
- Strand vant 53.4% av duellene sine, Grønbæk vant 53.8% av sine.

Grønbæk er jo selvsagt langt bedre offensivt og hans CM rolle er på langt nær så defensiv som Strands. Men antallet av dueller, taklinger og driblinger er ganske like.

Skjønner at smiley'ens betydning ikke kom frem så for ordens skyld;
Siter:This emoticon is often used to convey humor, playfulness, or silliness in a conversation. It is typically used at the end of a sentence or message to add a lighthearted or joking tone [1].
Om det gjør meg umoden får så være. Jeg er heldigvis ikke alene i besserwisser-klubben.

Ain't that the truth. Men det er forumkultur, så lenge man holder det relativt saklig.

Jeg er helt enig i flere av vurderingene dine, det er derfor jeg sa at Strand har en rolle å spille. Men hvilken? Midtbanen må balanseres med en ballvinner, en indreløper og en playmaker (offensivt eller defensivt i banen). Så da kjemper Strand (ballvinner/indreløper) om plassen med Bjørdal (indreløper/offensiv), Ambina (ballvinner), Hagen (def.playmaker). Ser bort fra Riisnæs, som brukes på kant/fri rolle og Thorstensen, som helt klart er "understudy". Sammenlikningen med Grønbeck blir derfor litt rar, for han er mye mer offensiv (mer som Bjørdal spiller).

Tidlig i sesongen var jo Strand på venstre kant/i fri rolle, der Riisnæs spiller nå. Det fungerte definitivt ikke, da Strand ikke har ferdighetene til å kunne lykkes der. Jeg fatter ikke at Bakke ikke så det, men han ser ut til å ha skjønt det nå. Alle pasninger gikk bakover eller til siden, og rytmen i angrep og kontringer stoppet opp nesten hver gang han ble involvert. Og det ble ofte, for han er god til å gjøre seg spillbar, han er bare ikke så god til å gjøre noe mer enn å gi ballen videre til en mer kreativ spiller i nærheten.

Nå ser det ut til at han har fått en mer indreløperrolle, og da trives han bedre. Bjørdal har vært god som offensiv spiller, og Ambina har vært ujevn, både som ballvinner og som generell midtbanespiller.

Jeg vil nok fotsatt foretrekke Ambina med Bjørdal som indreløper og Riisnæs som offensiv midtbane, og jeg håper vi får se den konstellasjonen i år. Men så lenge vi fortsetter å vinne er det ett fett. Ihvertfall så lenge Riisnæs får spilletid. Det vil vi trenge på sikt.
Svar
Interessant debatt om Strand. Går hardt utover popcornet, men jeg nevner i forbifarten at Doffen på 6 sesonger i VIF endte på 9 mål og 5 assist. Mange mener han gjorde en viktig jobb på banen likevel. Strand er oppe i 4 mål og 4 assist på 2,25 sesonger i VIF.
Svar
8 kamper, 8.plass, 11 poeng. Sluppet inn 13 mål. Utrolig nok er det fortsatt kort vei oppover, men dette må snu kjapt.
Svar


Gå til forum:


Bruker(e) som leser denne tråden: 13 Gjest(er)