Trådvurdering:
  • 3 stemmer - 3 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Obos - ligaen 2024
(08-10-2024, 07:42 PM)NilsDN Skreiv: Litt hjelp får vi jo for lagene rundt oss avgir poeng. Tap for Moss og uavgjort for Sogndal. Slår vi Raufoss har vi 7 poeng, pluss målforskjell ned til 3.plassen.

Selvfølgelig slo vi Raufoss. 

Om vi bare vinner 7 av de 12 siste og ikke spiller en eneste uavgjort så har vi 60 poeng. Jeg tror vi tar langt mer enn 60 poeng, men ta det som et utgangspunkt. 
Skal Stabæk slå oss da trenger de 10 seire og to uavgjort eller 11 seire og ett tap. Det er totalt urealistisk. 
XXX må ha 11 seire og en uavgjort. 

Bryne er fem poeng bak oss og seiler opp som en klar nummer to. Det er ikke verdens undergang om ett lag passerer oss selv om jeg virkelig ikke tror at det vil skje. 

Egersund og Moss er 7 poeng bak. Egersund ble kraftig svekket i overgangsvinduet og har ikke fremstått like bra som de gjorde på vårparten. 
Moss slo vi greit i begge kampene, de tapte sist mot jumboen ålesund så hvordan de skal tette en syvpoengs luke eller unngå at avstanden øker er utenfor min fatteevne. 

Sogndal har vel så gode sjanser, men de er to poeng lenger bak. Jeg kan ikke helt se hvordan de skal ta igjen ni poeng på oss. 

Det er imponerende at vi har satt oss selv i denne situasjonen særlig etter en ræva start. Men det må man bare nyte. Så har vi all verdens mulighet for å planlegge neste sesong og være klare fra start. Alle vet at vi trenger minst en back og en midtstopper der regner jeg med at de har noen i kikkerten og det kan da ikke stå så dårlig til i kassa nå etter salget av håkans og penger fra videresalg. Ambina og Kamara vil forsvinne som må frigjøre en del lønnsmidler og et opprykk gir jo større inntekter. I følge oddssetterne har vi 10 % sjanse for å lykkes i cupen, det kan man selvsagt ikke regne med at vi gjør, men utenkelig er det ikke. Og da blir det virkelig gøy. 
Hvem kan vi finne på å selge da? Når Bjørdal, Olsen, Strand, Sjøeng, var villige til å være med ned ett år så virker det rart om de krever å dra med en gang når vi rykker opp. Joa kommer en stor nok klubb og vifter med sjekkheftet så forsvinner alle, men det er vel mest Riisnæs jeg ser for meg at det fort er noen som kan slå kloa i. 
Rijks, Mo, Lange, Jarl, har vært her så kort og ikke vært så gode at det virker veldig sannsynlig at de skal forsvinne med en gang. 
Kanskje Ambina om han fortsetter i samme sport kan få noen friere, i så fall må vi få i gang Hagen som nå er i full trening igjen. 
Jones har vært god, men ikke så god og han har nok veldig godt at å vise seg fram i eliten og. Det samme har definitivt Thorvaldsen. 

Jeg tror det er en styrke for oss med tanke på neste år at vi holder jevn høy kvalitet og at ingen fremstår som helt uerstattelige. Om vi hadde hatt en Illic type som nesten gjorde jobben alene for oss så hadde det vært veldig skummelt om han ble solgt, men  i år fremstår vi mer som et samlet lag. Fremtiden er lys, men nå er alt fokus på å slå Levanger, gjør vi et steg nærmere opprykk. Så får heller Jokke løpe rundt og tenke de lange tankene.
Svar
Det deles ut tilnærmet like mange poeng hvert eneste år. Det som er spesielt i år er at serien er jevnere enn normalt. Lag nummer 3 kan maksimalt få 68 poeng nå. Men det krever 12 seire på rad, noe som aldri vil skje. Tror det er mulig å bli nummer 2 med 55-56 poeng. Så jeg tror vi er 6 seire unna opprykket.

Vi har Sogndal, xxx, byderby man aldri helt vet, Bryne borte, Stabæk borte. Så helt sikker er jeg ikke enda. Men er 99%.
Svar
Vi må bare dundre på videre.
Vi er kjempefavoritter i de 4 neste.
Nå er jo ikke fotball matematikk så et feilskjær må vel snart komme, men jeg tror ikke det kommer på de 4 neste.
Etter det har vi 3 antatt tøffere kamper - Bryne borte, Aalesund hjemme (Reka virker å ha fått skikk på dem) og xxx borte.
Drømmen er jo å avgjøre opprykket borte mot xxx, men det krever maks 1 feilskjær (evt. litt hjelp fra "dei andre kampane")..
Som andre allerede har meldt må vi fort spare folk mot Mjøndalen før cupkampen mot Fredrikstad.
Og skulle den gå veien er semien mellom runde 28 og runde 29 (Stabukk borte og Start hjemme).
Svar
(08-12-2024, 01:39 PM)Loffen Skreiv: Som andre allerede har meldt må vi fort spare folk mot Mjøndalen før cupkampen mot Fredrikstad.
Og skulle den gå veien er semien mellom runde 28 og runde 29 (Stabukk borte og Start hjemme).

Det er ganske tydelig at vi er tynne i forsvar om man forsøker seg på å finne alternative elvere som kan gi flest mulig av de som spilte sist pause. 

At Storevik spiller en kamp er ingen krise, men det spørs om han ikke er fast cup keeper. 

Olsen kan gjerne få hvile seg neste match så han slipper å stå over mot Lyn. Men det virker utrolig dristig å hvile han og Jarlen samtdig. Idumpa og Kjelsen oser ikke trygghet. 

Å sette inn Jukle er helt topp det gjør oss fort bedre, men å finne en annen back uten å bruke Borch Hedenstad og Strand er tilnærmet umulig. 

På midtbanen er det langt lettere. Riisnæs inn hever laget enten det er som ving eller indreløper. 
Sjøvold for Ambina er spennende å se, han orker kanskje ikke nitti, men en time går nok fint. 
Det er neppe lenge til Hagen klarer den resterende halvtimen. 
Er Riisnæs indreløper og har med seg hele juniorrekka blir det sjøvold bak riisnæs og Kurd rønning. Sistnevnte har vel fått lite spilletid fordi han ikke vil signere ny kontrakt, men jeg tror ikke han ville gjort seg bort. På pairet er alle tre bra med Riisnæs et langt hestehode foran, men det er langt fra ideelt med tre unge og lette samtidig selvsagt. 

På topp vil Rijks være bedre enn Mo og Kamara tror jeg fint kan matche det Jones presterte i går i hvert fall. 
Thorvaldsen fra start ville vært veldig spennende og han er bedre som venstre ving enn strand. 

Bak der (uten å bruke de som har startet de to siste) har vi Bully når han er klar igjen (han var ikke i troppen i går etter å ha blitt skada i andrelagskampen) vi har Obasi som gjerne kan få et innhopp, men neppe 90. 

Men ja skal det funke er det nok ikke lurt å stille med et rent andrelag mot Mjøndalen, men heller legge en plan for perioden med tett kampprogram og planlegge hvem som skal hviles når. 

Stiller man opp to ellevere sånn: 

Sjøeng
Borch Jarl Idumba Jukle 
Sjøvold
Bjørdal Riisnæs
Kamara Rijks Obasi

Storevik
Strand Olsen Hammer Hedenstad
Ambina
Rønning Lange 
Jones Braja Thorstensen

Med Bully og Hagen som veldig gode alternativer når de er kampklare 
Så mener jeg begge de lagene har gode muligheter mot lag som Mjøndalen og Levanger. 
bare det å spille en time framfor 90 hjelper ganske bra i perioder med mange kamper. 
Med disse lagene har vi mye kvalitet på benk som kan komme inn i pausen eller tidlig i andre og fikse seieren. 

Men mot Lyn og Fredrikstad må vi spille med våre 11 beste. Det mener jeg er 
Sjøeng
 (det er temmelig dødt løp mellom Borch og Hedenstad) Jarl Olsen Jukle
Ambina
Bjørdal Strand/Lange 
Jones Rijks Riisnæs

Andrelaget spiller klokka 18 mot Kjelsås i dag. Sist mønstret de et svært sterkt lag og ingen av dem startet for a-laget i går så kanskje alle får fornyet tillit.
Om Bully er klar da, det spørs vel.

Sist andrelags kamp spilte:

Storevik, Idumba, Granli, Jukle, Rønning, Riisnæs, Sjøvold, Bully, Obasi, Rijks Thorvaldsen

Hvor de plasserte Idumba Granli og Rønning vet jeg ikke.

Vi får satse på at Rijks holder trøya på når han skårer så han slipper fire gule om han skårer like mange mål som sist andrelags kamp.
Har han nok en god kamp så kan det ikke være lett for trenerne å benke han igjen.
Svar
(08-12-2024, 01:39 PM)Loffen Skreiv: Vi må bare dundre på videre.
Vi er kjempefavoritter i de 4 neste.
Nå er jo ikke fotball matematikk så et feilskjær må vel snart komme, men jeg tror ikke det kommer på de 4 neste.
Etter det har vi 3 antatt tøffere kamper - Bryne borte, Aalesund hjemme (Reka virker å ha fått skikk på dem) og xxx borte.
Drømmen er jo å avgjøre opprykket borte mot xxx, men det krever maks 1 feilskjær (evt. litt hjelp fra "dei andre kampane")..
Som andre allerede har meldt må vi fort spare folk mot Mjøndalen før cupkampen mot Fredrikstad.
Og skulle den gå veien er semien mellom runde 28 og runde 29 (Stabukk borte og Start hjemme).

Enig i at fotball ikke er matematikk, men tabeller er. Det deles ut 2 poeng for uavgjort, et til hver av lagene. Eller 3 hvis et av lagene vinner. Og hvis forholdet mellom uavgjorte og avgjorte kamper er nogen lunde stabilt, så deles det ut omtrent like mange poeng pr år. I år virker forskjellen på lagene å være mindre enn mange andre år. Som skyldes at verken Stabæk eller AaFK har klart å ta OBOS med storm. Og jeg vil vel si at det er 7 lag som i øyeblikket sloss om 2.plassen. 

I øyeblikket er vi eneste lag som ligger med et høyere poengsnitt enn 2 pr kamp. Som betyr at vi i øyeblikket er det eneste laget som ligger an til å passere 60 poeng.

Så av de lagene som ikke ligger an til direkte opprykk så er poengesnittet snaut 1,8 pr kamp. Egersund og Moss kan maksimalt få 68 (ingen av dem gjør det). Lagene med færre poeng såklart enda færre. Sånn som det ligger an nå så tror jeg det er sannsynlig at 2.plassen går til et lag med 55-57 poeng. 

Vinner vi våre fire neste kamper, Levager borte, Lyn hjemme, Sandnes borte og Åsane hjemme er vi allerede på 51. Da er det 8 runder og 24 poeng å spille om. Av dem så trenger vi realistisk sett kanskje 6-8. Det er kanskje litt optimistisk å tro på 4 seire på rad. Men av de neste 4 er det kun Lyn-kampen jeg er litt bekymra for. De kampene lever sitt eget liv, selv om jeg tror vi tar dem. 

Men sesongavslutningen blir vanskeligere enn de neste kampene

Etter Åsane hjemme så er det Bryne (B), AaFK (h), xxx (b), Mjøndalen (h), Egersund (h), Stabæk (b), Start (h) og Sogndal (b).

Så det er ingen grunn til å gjøre dette noe mer spennende enn nødvendig. Vi kan passere 60 poeng når vi slår xxx borte i teorien. 

Men det er viktig nå å vinne de 4 neste. Veldig overkommelig motstand og vinner vi alle 4 så kan oppløpssiden i OBOS bli rene parademasjen.
Svar
Gidder ikke regne på ting. Mener at opprykket er fullstendig soleklart. Vi har en mye bedre ellver, og en mye bedre stall enn alle de andre lagene.
At to andre lag plutselig skulle begynne å plukke mange flere poeng enn oss anser jeg som helt utenkelig.
Regner med at laget som blir nummer to i Obos iår kommer til å bli et slaktoffer i eliteserien neste år, om det ikke blir betydelig styrket.
Svar
(08-12-2024, 03:30 PM)Oldtimer Skreiv: Gidder ikke regne på ting. Mener at opprykket er fullstendig soleklart. Vi har en mye bedre ellver, og en mye bedre stall enn alle de andre lagene.
At to andre lag plutselig skulle begynne å plukke mange flere poeng enn oss anser jeg som helt utenkelig.
Regner med at laget som blir nummer to i Obos iår kommer til å bli et slaktoffer i eliteserien neste år, om det ikke blir betydelig styrket.

Norsk Tipping gidder å regne. 
De gir oss 1,03 i odds for å rykke direkte opp (bli nummer en eller to) 
Om oddsen er fair så tilsier det 97,09 % sjanse. 
Er oddsen fair tjener de ingenting da og er den reelle sannsynligheten høyere enn det så taper de penger så noe lavere er den nok, men det er jo også en mulighet for å rykke opp selv om man ikke blir nummer to. Blir vi nummer tre så har vi hjemmekamp mot laget som vant kampen mellom 4 og 5 eller 6. Vinner vi den så er det to oppgjør mot tredje siste eliteserielag. 
Men ja oversatt til Norsk så har NT kommet fram til det samme som deg, opprykket er fullstendig soleklart. 
Vinner vi søndag så blir det enda klarere, går vi på en blemme der så blir det mindre klart.
Svar
Aalesunds førstekeeper Sten Grytebust har skadet akillesen og kan ikke spille mer i 1. divisjon denne sesongen, melder Sunnmørsposten.
Svar
Er det ingen kamptråd i dag?
Svar
(08-18-2024, 12:32 PM)Blue 1978 Skreiv: Er det ingen kamptråd i dag?

Du veit du kan starte tråd selv?
Svar


Gå til forum:


Bruker(e) som leser denne tråden: 11 Gjest(er)