12-05-2023, 05:37 PM
(12-05-2023, 04:17 PM)Oldtimer Skreiv: Risnæs har mål og målpoeng i seg han, det er det ingen tvil om, men han må dyrkes som indreløper, håpløst å bruke han som back.
Enig i det. Men det er jo fortsatt en midtbaneTRIO da, som må fylle hverandre ut.
Skal vi høyt på tabellen så må vi score en del mål, men vi må også ha folk som kan score dem. Altså vi må ha folk med ikke bare målpoeng i seg, men også mål.
Høyt på tabellen tipper jeg betyr rundt 55-60 mål. Ilic kan score 20 av dem, men vi mangler fortsatt 35-40. Ytterligere 5-7 kan nikkes inn av forsvarsrekka på cornere og andre dødballer. Altså mangler 28-35 mål. De tre vi har på midtbanen i dag scorer jo ikke. De har seks i år og klarer neppe særlig mer enn 10. Altså mangler vi fortsatt 18-25 mål. Hvis vi sier at sidebacker/kantspillere som vi spiller i dag kan bidra med 5-6 så må vi ha 13-18 av noen andre.
Så det betyr at enten må Sjøeng starte å score, eller så må vi ha inn en målfarlig spiss i tillegg til Ilic og en indreløper som kan score. Så jeg ser for meg en sterk og mobil spiss som også kan føre ballen.
Det er jo ikke helt sikkert vi må se utenfor klubben etter den indreløperen da. Både Bully og kanskje også Vitinho bør kunne ta den rollen. De passer som spillertyper, men spørsmålet er om de er gode nok.
Men det er spissmakkeren til Ilic som er det mest kritiske. Det laget som det er i dag er totalt blotta for X-faktor. Men to spisser som begge kan score en del vil hjelpe mye. At det blir for motstander å forholde seg til når vi angriper er nok en nøkkelfaktor. Vi kan ikke parkere bussen og satse på at Ilic putter, selv om det er det vi helt klart skal gjøre i de to kampene mot Haugesund.
Men som sagt, jeg vil helst ha en 4'er bak jeg da. Det gir veldig mye mer muligheter framover på banen.