05-06-2025, 10:57 PM
(05-06-2025, 10:07 PM)Ettlagioslo Skreiv: Saueflokken faktisk. Vel, de sitter ikke hjemme i sofaen og håper at Bodø Glimt skal cashe inn hundretalls millioner, som deg. DET er patetisk og uekte det.
Du dikter nokså fritt...
For det første: Om jeg sitter i sofaen eller står på Østblokka burde ikke ha noe å si for hvor patetisk eller ekte jeg er. Jeg skal bite meg i tunga og forsøke å unngå si stort om hva jeg synes om sånne utsagn...
Men, joda, det blir en og annen TV-kamp, men jeg står som regel midt i saueflokken og irriterer meg stadig vekk over hvordan Østblokka utvikler seg. På TV fremstår Østblokka stort sett bra, men også da kan man av og til få inntrykk av en frakobla gjeng som ikke får med seg hva som skjer på banen. Det er når man er en del av saueflokken at man virkelig legger merke til unotene som utvikler seg, og det er på den bakgrunn jeg uttaler meg. Litt for mange fremstår som de er litt for opptatt av seg selv og hvordan man fremstår som "supporter". Å støtte laget virker å komme i andre rekke for litt for mange... Sanger starter aldri spontant lenger. Skulle noen prøve seg overser/hører capoen dette og drar saueflokken i en annen retning. Klanen har klart å dra i gang sanger uten en "dirigent" i en mannsalder, og jeg savner spontaniteten som en gang var et av varemerkene våre. At noen i det hele tatt gidder å stå med ryggen til matta i 2 x 45 for å "dirigere" oss er for meg et mysterium. Kan ikke forstå at de er så opptatt av fotball i alle fall...
Jeg er temmelig sikker på at Østblokka er intim nok og at vi står tett nok til at både capo og tromme er overflødig, men det har vi liksom aldri fått anledning til å teste ut... At Østblokka IKKE jubler for spillerne under presentasjonen (som var utgangspunktet for min rant) synes jeg er skammelig og utrolig pinlig, og det beskriver problemstillinga så altfor godt.
For det andre: Jeg har aldri sagt at jeg håper på millioner til Glimt, men jeg har ved en eller annen anledning påpekt at koeffisientpoengene Glimt og Molde sanka i Europa kommer norsk fotball til gode, ved at flere lag får enklere vei til Europa. Det er et knallhardt faktum at det i seg selv er positivt, selv om det er en fattig trøst når man ser at millionene triller inn til motstanderne våre.
Etter sølvet i 2004 var vi et straffespark unna å havne i CL-gruppespill i 2005. Hadde ikke RBK og Molde sanka bra med poeng årene før hadde ikke et norsk sølvlag fått muligheten en gang. Vi krona forøvrig 2005 med gull, selv om vi ikke hadde de millionene RBK hadde sanka i årene før. Å tro at vi aldri kommer til å få til noe som helst fordi andre har suksess synes jeg er passivt.