12-13-2023, 10:38 PM
(12-13-2023, 02:37 PM)Tony2 Skreiv:(12-13-2023, 02:03 PM)blaarizla Skreiv:(12-11-2023, 09:58 PM)Majorstuen Skreiv: Geir Bakke spilte 4-3-3 med LSK i OBOS, mye mulig han vil gjøre det samme her. Min mening er at nedrykket kommer som et resultat av at Fagermo sakte men sikkert byttet ut eksisterende spillere med en dårligere og yngre versjon. Shala, Lekven, Finne, Sahraoui, Dønnum, Viljalmsson, Næsberg, Tollås Nation er alle spillere som mer eller mindre ikke har blitt erstattet. Da sier det seg selv at laget vil bli dårligere over tid.
Om man slår sammen det jeg nevnte ovenfor med problemene som SPZ har vært involvert i og i tillegg plusser på kritikken rettet mot Tor Olav Trøim kommer ikke en dårlig sesong eller to som Lyn fra klar himmel.
Med en nedgradering i divisjonssystemet gir dette oss muligheten til å bygge et lag som tilegnede seg en offensiv spillestil som virker effektivt over tid. Personlig håper jeg El-Abdelloui, Hanmer Kjelsen, Riisnæs og Sjøeng blir sentrale i denne prosessen, men da er vi avhengig av kvalitet i andre ledd.
Hvis Geir Bakke tar med seg 3-5-2 ned i OBOS, så blir det en lang sesong. Regner med det blir en variant med 4-backs-linje neste år, kanskje samme oppskrift som sist han trente et 1.divisjonslag, ref. det Majorstuen skriver?
Flere her inne som mener at han er en "defensiv trener" som "parkerer bussen", men stemmer egentlig det hvis man ser på hele karrieren hans? I S08 spilte han vel 4-4-2 / 4-2-3-1? Noen her inne med mer fotballfaglig ballast som kan beskrive Geir bakke som trener rent taktisk?
Inntrykket mitt er at når han kom inn i sommer, startet han med å stramme opp det defensive. Det resulterte etter hvert i at vi lyktes bra på bortebane i august og september, men i samme periode slet vi med å vinne hjemmekampene. Så kom rekka med fire strake tap mot tøff motstand, hvor vi egentlig ikke var sjanseløse i noen av dem. Men den måten laget fremstår hjemme mot Stabæk og nå på søndag, er så jævla nitrist. Jeg tror vi er nødt til å ha en annen tilnærming til så å si alle kampene neste år. Vi må evne å dominere banespillet, spille ut lavtliggende forsvar osv.
Summa summarum tror jeg ikke Bakke har rukket å gjøre annet enn brannslukkingsarbeid i år - noe som selvfølgelig delvis er hans egen feil, men jeg synes han fortjener en sjanse til å utvikle laget offensivt inn mot neste sesong før vi feller en dom.
Men hvis han er åpen for å spille andre systemer, hvorfor har han da tredd 3-5-2/5-3-2 over hodet på denne troppen når vi vitterligen ikke har spillere til det? Å se på at en av de største midtbanetalentene vi har hatt på mange år spiller venstre kant er så jævlig frustrerende. Så feks i 4-2-3-1:
Ilic
Håkans - Ofkir - Hagen
Riisnæs - Bjørdal
Juklerød - Olsen - Standberg - Borch
Tror vi hadde tatt mye mer poeng med den oppstillingen enn det vi har gjort siden Bakke kom.
Men Vif evnet ikke å spille med 4 bak. Dere kan si hva dere vil, men Fagermo spilte også med 5backslinje og jeg kan huske at samtlige her inkludert meg klagde over at Thiago Holm spilte midtstopper når vi lå i etablert. Det eneste Bakke endret var ho å spille med en midtstopper der. Om vi skulle spilt som vi gjorde tidligere ville Hagen spilt midtstopper i rollen til OTH, og Fagermo var sterk motstander av 5bak, så jeg vil tro at det rett og slett er nødvendig. (Fagermo var så opptatt av å spille med fire bak at han ville dytte ned en midtbanespiller for å ikke spille med fem bak på papiret..