04-04-2024, 09:51 AM
(04-04-2024, 08:00 AM)idle76 Skreiv: Det er for tidlig å vurdere vinduet for meg. Vi får se til sommeren.
Men jeg har trua på opprykk med denne stallen, selv om starten ikke var som forventa.
Jeg også tror det er mest realistisk med opprykk. Men det er fortsatt en del ting som mangler i stallen, sånn jeg ser det. Det mest åpenbare er jo en stopper. Men også et par andre spillertyper egentlig. Sånn som det er nå så har vi en god nok 11'er til å rykke opp vil jeg si. Det er først og fremst dekning på et par posisjoner som er litt dårlig. Det trenger nødvendigvis ikke å ha noe å si, hvis vi er heldige med skader. Men det kan potensielt ødelegge for oss også.
Ellers er jeg så klart helt enig i det du skrev om unge spillere. Jeg mener at vi under Tuva/SPZ/Fagermo ikke drev med utvikling for bruk, kun med utvikling for salg. Det hadde kanskje kunnet fungere ti år tidligere, men ikke i dag. I perioden 2010-2020 så var norsk fotball nede i en bølgedal og norske klubber eksporterte ikke ferdig utviklede spillere, vi eksporterte halvfabrikata. Så det vi ønsket å ha var unge, tekniske spillere med en del førstelagserfaring som kunne selges før de var ute av utviklingsårene for å kunne ta neste steg i en bedre serie. Hvis vi ofte solgte spillere for 20-30 millioner så kunne det over tid få et økonomisk overtak her hjemme. Men så kom Conference League og det ble mulig å tjene penger på å være gode i spillet fotball også, og ikke bare på å selge spillere. Nå er gudskjelov hele den trioen der ute av klubben, men fortsatt så tror jo folk at vi har et bra akademi. Det mener jeg vi ikke har, det er egentlig ganske ræva dårlig.
Vi får mer eller mindre utelukkende fram kantspillere. Odin, en spiller vi trodde skulle dominere Europa, klarte vi ikke til å uvikle til noe mer enn en benkesliter i Celtic. Fagermo mente han var det største talentet siden Ødegård. Og vi får heller ikke fram spillere som blir i klubben, med unntak av Borch. Og jeg tror eneste grunnen til at han fortsatt er her er at han var skadet lenge. Og jeg tipper vi klarer å ødelegge Hammer Kjelsen også, en spiller som ikke burde vært i troppen vår i år, men heller spilt fast på en bra PostNord-lag på utlån for å utvikle seg.
Så langt var vi villige til å gå til å følge den helt åndssvake strategien at vi lot førstelaget bli en utviklingsarena for unge spillere. Så i 2023 klarte vi å selge for nesten 100 millioner og samtidig rykke ned.
Men det har vi vært innom en del ganger før, så vi trenger ikke reptere det. Men det er jo greit å rive ned den siste illusjonen også. Vi er ikke spesielt gode på spillerutvikling. Spillere som ikke kan spille fast i Eliteserien i en alder av 18-19 har vi egentlig ikke vært interessert i. Og den eneste posisjonen det faktisk går er, som du sier, kantspiller. Hadde vi derimot vært genuint opptatt av spillerutvikling i seg selv så hadde vi laget individuelle løp for gode spillere som også inkluderte en del utlån. For det er jo en god del spillere som har vært innom her og som har måttet dra til andre klubber for å komme opp på Eliteserienivå. Vi mistet interessen for de spillerne når de ikke klarte å etablere seg i Eliteserien i en alder av 18-19.