Jeg tenkte at med bare tre runder igjen må det være mulig å regne litt sannsynlighet, men det viste seg at det er for lenge siden jeg regna sannsynllighet på skolen, så det måtte jeg gi opp. Men, jeg bruker Excel hyppig i hverdagen og har kjørt noen simuleringer i Excel, da
Om jeg avskriver Aalesund, og tenker at de ikke kan klare å karre seg til en kval.plass, og samtidig forærer HamKam og Haugesund en plass i Eliteserien 2024, så er det altså kun Vålerenga, Stabæk eller Sandefjord som skal slåss om én trygg plass, én kval.plass og ett direkte nedrykk.
Ettersom to av kampene i de siste tre rundene er interne oppgjør mellom to av disse tre lagene, er det strengt tatt kun 7 kamper som har betydning for hvordan disse lagene skilles, etter at Aafk - Sandefjord er spilt i dag.
VIF - Stabæk
Sandefjord - RBK
HamKam - VIF
Stabæk - Sandefjord
VIF - TIL
Haugesund - Stabæk
Sandefjord - LSK
Jeg har simulert disse 7 kampene 250.000 ganger (gøy med Excel). Da har jeg lagt til grunna at det er nøyaktig like stor sannsynlighet for H, U og B i hver av de 7 kampene, så her er det ingen hjemmebanefordeler eller formkurver med i beregningen.
Dersom Sandefjord vinner i dag:
VIF rykker rett ned i 39% av de simulerte scenariene
VIF får kval.plassen i 35% av de simulerte scenariene
VIF blir i Eliteserien i 26% av de simulerte scenariene
Dersom Aalesund-Sandefjord ender uavgjort i dag:
VIF rykker rett ned i 24% av de simulerte scenariene
VIF får kval.plassen i 40% av de simulerte scenariene
VIF blir i Eliteserien i 36% av de simulerte scenariene
Dersom Aalesund vinner i dag:
VIF rykker rett ned i 16% av de simulerte scenariene
VIF får kval.plassen i 44% av de simulerte scenariene
VIF blir i Eliteserien i 40% av de simulerte scenariene
Om jeg avskriver Aalesund, og tenker at de ikke kan klare å karre seg til en kval.plass, og samtidig forærer HamKam og Haugesund en plass i Eliteserien 2024, så er det altså kun Vålerenga, Stabæk eller Sandefjord som skal slåss om én trygg plass, én kval.plass og ett direkte nedrykk.
Ettersom to av kampene i de siste tre rundene er interne oppgjør mellom to av disse tre lagene, er det strengt tatt kun 7 kamper som har betydning for hvordan disse lagene skilles, etter at Aafk - Sandefjord er spilt i dag.
VIF - Stabæk
Sandefjord - RBK
HamKam - VIF
Stabæk - Sandefjord
VIF - TIL
Haugesund - Stabæk
Sandefjord - LSK
Jeg har simulert disse 7 kampene 250.000 ganger (gøy med Excel). Da har jeg lagt til grunna at det er nøyaktig like stor sannsynlighet for H, U og B i hver av de 7 kampene, så her er det ingen hjemmebanefordeler eller formkurver med i beregningen.
Dersom Sandefjord vinner i dag:
VIF rykker rett ned i 39% av de simulerte scenariene
VIF får kval.plassen i 35% av de simulerte scenariene
VIF blir i Eliteserien i 26% av de simulerte scenariene
Dersom Aalesund-Sandefjord ender uavgjort i dag:
VIF rykker rett ned i 24% av de simulerte scenariene
VIF får kval.plassen i 40% av de simulerte scenariene
VIF blir i Eliteserien i 36% av de simulerte scenariene
Dersom Aalesund vinner i dag:
VIF rykker rett ned i 16% av de simulerte scenariene
VIF får kval.plassen i 44% av de simulerte scenariene
VIF blir i Eliteserien i 40% av de simulerte scenariene