04-10-2024, 01:51 PM
(04-10-2024, 12:07 PM)idle76 Skreiv: Det er greit å være mot forslaget med 2 tilsyn = bytte. Alle forslag må utredes skikkelig, og kan som du sier ha uforutsette virkninger.
Men tillegg av tid løser ikke problemet! Det er en svært reduksjonistisk løsning. At tida sløses er faktisk det minste av 3 problemer med drøying:
1. Viktigst er at det ødelegger rytmen og flyten i kampen. Det er samme argument som er det (nest) viktigste argumentet med min VAR-motstand.
2. Så er det at forsvaret får hvilt seg mellom hver sekvens. Det er pauser forsvaret urettmessig tilraner seg.
3. Til slutt får angripende lag får mindre tid til å utlikne.
Men at det skal være en "dramatisk endring" er jeg også litt spørrende til. Mye mer dramatiske ting har vært gjort før, som tilbakespillsregelen, eller innføringa av offsideregelen langt tilbake i oldtida. Alle regelendringene i frbindelse med VAR, som hands- og offsidereglene, er mye mer inngripende i spillet. Dette er mer på linje med økningen av antall innbyttere og bytter (som jeg aldri fikk noen god forklaring på hvorfor var nødvendig).
For jeg er sterkt uenig i at dette er noe som ikke er ødelagt. Jeg mener det bør repareres. Det er mulig du ikke synes det er noe problem, men vi får se i år. Jeg ser mye championship i England, og der er det drøying og "shithousing" som det kalles i hver eneste kamp fra laget som leder. Selv lag som er i play-offposisjon gjør dette. Det er bare et par sesonger unna, og kamper som Brann-FFK fremskynder det her også.
Av de måtene dette er mulig å løse det på, så blir det da følgende
Effektiv spilletid på 2x25 og ikke 2x45, inkludert avbrudd i spillet.. Det tror jeg gir mer av det du ønsker mindre av. Pauser. Da tar selv enkle innkast lang tid. Og da er ikke veien lang til en liten obligatorisk drikkepause og reklamepause for de som ser TV lang heller. Hit vil vi ikke.
Ufravikelige regler om automatiske bytte ved et antall skader. Hvis det å skade seg på banen får andre og negative tilleggskonsekvenser utover selve skaden, så premierer du også stygt spill.
Jeg skjønner hva du ønsker å ta bort, men hvis medisinen er verre enn selve sykdommen så bør man likevel ikke ta den.
Jeg skal faktisk modere meg litt når det gjelder VAR. Jeg mener det faktisk har noe for seg hvis det eneste de griper inn på er ufint spill. Det hender jeg også må følge med på Championship, og det er jo ikke uvanlig at en skadet spiller ved et "uhell" blir tråkket på mens de ligger nede og sånne ting. Det kan godt VAR gripe inn i.
Poenget er at vi skal ikke alltid premiere det beste laget. Når jeg begynte å se fotball en gang utpå 1980-tallet, så var det et bytte i kampene. Det vil si at i prinsippet var 12 spillere var alt som trengtes for bli seriemester. Så kom det to bytter. Så kom det to bytter og en keeper. Så ble det tre bytter og nå er det fem bytter. Så det som startet med fair play, spill 11 mot 11, selv med en skade, ble til at en trener kan endre mye av måten laget spiller på gjennom å bytte taktisk 3-4 ganger. De som drar fordelen av dette er så klart laget med best økonomi og som kan lønne flere spillere.
Så kom overgangsvinduer. Fram til da kunne lagene kjøpe og selge spillere gjennom hele sesongen, men når overgangsvinduene kom så måtte klubbene ha dobbelt dekning i stallen. Fram til da kunne også små klubber konkurrere, for hvis venstrebacken ble skadet kunne de kjøpe en ny. Og hvis det var høyrekanten som ble skadet, så kjøpte de inn en sånn i stedet.
Så har det kommet et økonomisk klasseskille også, der lagene som spiller i Europa drar inn vesentlig mye mer penger enn lagene som ikke gjør det. Vi hadde jo det i RBK-årene. Og nå er vi i ferd med å få det igjen, med Glimt og Molde. Og også i år kommer et av de to lagene til å vinne Eliteserien, fordi de har bedre spillere og skader og suspensjoner får mindre konsekvenser for dem enn for andre lag.
Alle endringer er ikke like tilsiktet. Men fotballen er på vei til å bli mer og mer forutsigbar. Se på Premier League. Når den serien startet opp tidlig på 1990-tallet så vant man serien som regel med rundt 2 poeng i snitt pr kamp. Nå tar ofte mesteren opp mot 100 poeng. Vi syntes vi gjorde en god jobb når vi vant serien i 2005, men vi klarte ikke to poeng pr kamp., kun 1,76. Og vi vant bare 50% av kampene våre. Til sammenlikning vant Bodø/Glimt 73% av sine seriekamper i 2023.
Så forskjellen mellom de beste og de dårligere lagene er i ferd med å øke. Noen vil kanskje synes det er fint, men jeg synes ikke det. Så jeg er glad for at FFK vant i Bergen med å spille drittfotball. Hvis fotballen blir enda mer forutsigbar så blir det mindre nerve og mindre spenning og færre kamper av betydning. Vi trenger ikke å gjøre strukturelle endringer på selve spillet for å gi de allerede beste lagene enda flere fordeler.
Når det er sagt så kan dommeren godt bruke det allerede eksisterende regelverket bedre da.