(05-04-2024, 12:18 PM)idle76 Skreiv:(05-04-2024, 11:12 AM)JohnnyJ Skreiv: Ber til høyere makter om at vi slipper å se Ambina på banen mot Bryne. Har et sjokkerende bunn-nivå. Prøver å tenke på spillere som har mislykkes mer enn han men samtidig får fornyet tillit. Men her klarer jeg ikke å komme på én eneste spiller etter årtusenskiftet.
Blir litt som å bruke Levan Melkadze eller Sid Oussou i hver lagoppstilling. Det er tragikomisk!
Både Hagen og Thorstensen er mye bedre alternativer.
Er forsåvidt ikke uenig i at Ambina er en for dårlig fotballspiller, men han er den eneste ballvinneren vi har på midten. Der er Hagen dårlig, og Thorstensen for ung (kanskje). Strand avskjærer ofte ball, men er for veik i duellspillet. Bjørdal er ok, men når begge de to starter lenger fram på banen er det grunnen til at Ambina starter.
Hvis vi skal fortsette i 4-3-3/4-2-3-1 må vi ha minst en ballvinner på midten. Jeg ser helst Riisnæs som den offensive, og så kan Bjørdal eller Strand være ballvinner og Hagen være playmaker.
For meg er det åpenbart at svakhetene hans er så tydelige at de få styrkene han har ikke veier opp.
Når du nevner at han er en ballvinner så må det sies at vi ikke akkurat snakker om en Fegor Ogude her. Han var en spiller med et begrenset reportoar, men fysikken hans og duellkraften gjorde at det var verdt å bruke han likevel. Og ikke minst viljen til å stoppe motstanderen for en hver pris. Akkurat det finner vi ikke i Ambina.
Han er temposvak, noe som ikke nødvendigvis er så viktig for en spiller i hans rolle. Men da må han kunne være rask i hodet, orientere seg og være flink til å lese spillet. Det er han definitivt ikke. Kan ligge foran forsvaret, presse og takle en gang i ny og ne. Men så fort en spiller har klart å passere han, så ser du han aldri sprinte etter. Nei, da jogger han i et bedagelig tempo med null intensjon om å avverge situasjonen. Noe som gjør at forsvaret blir eksponerte.
Det at han kan takle en gang i ny og ne og bryte når han er plassert komfortabelt foran forsvarsfireren er selvfølgelig noe som er forventet av han.
Av styrker så har han en OK pasningsfot og er ikke redd for å gå med ballen fremover, i tillegg kan han skyte hardt. Men han bruker ofte et touch for mye noe som bremser det offensive spillet og motstanderen klarer å enten komme tilbake i posisjon eller løpe han opp for å avverge. Da er det like greit at han bare gir den fra seg fort istedenfor. Når det gjelder skuddfoten så har han prøvd seg et titalls ganger utenfor 16 meteren (hvis man teller med treningskampene), men hver gang har den gått himmelhøyt over.
Kan konkludere med det samme jeg skrev, om at dette er en såpass begrenset fotballspiller og at svakhetene hans skinner gjennom altfor ofte i denne tut og kjør-fotballen man finner i OBOS-ligaen. Da er det direkte uansvarlig å bruke han!