08-12-2024, 02:39 PM
(08-12-2024, 01:39 PM)Loffen Skreiv: Vi må bare dundre på videre.
Vi er kjempefavoritter i de 4 neste.
Nå er jo ikke fotball matematikk så et feilskjær må vel snart komme, men jeg tror ikke det kommer på de 4 neste.
Etter det har vi 3 antatt tøffere kamper - Bryne borte, Aalesund hjemme (Reka virker å ha fått skikk på dem) og xxx borte.
Drømmen er jo å avgjøre opprykket borte mot xxx, men det krever maks 1 feilskjær (evt. litt hjelp fra "dei andre kampane")..
Som andre allerede har meldt må vi fort spare folk mot Mjøndalen før cupkampen mot Fredrikstad.
Og skulle den gå veien er semien mellom runde 28 og runde 29 (Stabukk borte og Start hjemme).
Enig i at fotball ikke er matematikk, men tabeller er. Det deles ut 2 poeng for uavgjort, et til hver av lagene. Eller 3 hvis et av lagene vinner. Og hvis forholdet mellom uavgjorte og avgjorte kamper er nogen lunde stabilt, så deles det ut omtrent like mange poeng pr år. I år virker forskjellen på lagene å være mindre enn mange andre år. Som skyldes at verken Stabæk eller AaFK har klart å ta OBOS med storm. Og jeg vil vel si at det er 7 lag som i øyeblikket sloss om 2.plassen.
I øyeblikket er vi eneste lag som ligger med et høyere poengsnitt enn 2 pr kamp. Som betyr at vi i øyeblikket er det eneste laget som ligger an til å passere 60 poeng.
Så av de lagene som ikke ligger an til direkte opprykk så er poengesnittet snaut 1,8 pr kamp. Egersund og Moss kan maksimalt få 68 (ingen av dem gjør det). Lagene med færre poeng såklart enda færre. Sånn som det ligger an nå så tror jeg det er sannsynlig at 2.plassen går til et lag med 55-57 poeng.
Vinner vi våre fire neste kamper, Levager borte, Lyn hjemme, Sandnes borte og Åsane hjemme er vi allerede på 51. Da er det 8 runder og 24 poeng å spille om. Av dem så trenger vi realistisk sett kanskje 6-8. Det er kanskje litt optimistisk å tro på 4 seire på rad. Men av de neste 4 er det kun Lyn-kampen jeg er litt bekymra for. De kampene lever sitt eget liv, selv om jeg tror vi tar dem.
Men sesongavslutningen blir vanskeligere enn de neste kampene
Etter Åsane hjemme så er det Bryne (B), AaFK (h), xxx (b), Mjøndalen (h), Egersund (h), Stabæk (b), Start (h) og Sogndal (b).
Så det er ingen grunn til å gjøre dette noe mer spennende enn nødvendig. Vi kan passere 60 poeng når vi slår xxx borte i teorien.
Men det er viktig nå å vinne de 4 neste. Veldig overkommelig motstand og vinner vi alle 4 så kan oppløpssiden i OBOS bli rene parademasjen.