08-27-2024, 08:59 AM
(08-26-2024, 07:59 PM)Ettlagioslo Skreiv: Egersund tok Moss. Da har vi 10 poeng ned til 3. Plassen, pluss en overlegen målforskjell. Dette bør vi ha god kontroll på.
Ja, dette er jo egentlig ikke så veldig spennende. Så lenge vi vinner mot Sandnes og mot Åsane. Det er det jo veldig sannsynlig at vi gjør, men fram til vi faktisk har spilt de kampene så vet vi det jo ikke. Men gjør vi det vi skal der så er vi nok i praksis oppe.
De lagene på 35, som er høyeste som ikke gir direkte opprykk, må nå ta 25 av 30 poeng for å nå 60. Dvs Egersund og Moss. Stabæk må ta 27 av 30 mens Sogndal må ta 30 av 30. Lagene under der igjen kan ikke nå 60 poeng. Det vil si at de må ligge på et snitt på 2,5 poeng eller mer pr kamp, men ingen av dem har et høyere poengsnitt enn 1,75 til nå.
Det vil si at hvis de bare forlenger det poengsnittet de allerede har ut sesongen, så ender de opp på rundt 53. 60 virker veldig høyt og jeg tror at det mest realistiske nå er at 3.plassen ender opp et sted mellom 52-57. Mens seire mot Sandnes og Åsane vil ta oss til 51. Da har vi enda 4 kamper igjen før kvartfinalen. Som er 12 poeng å spille for. 6 eller flere på disse 4 kampene og vi har rykket opp. Men igjen, det forutsetter jo at vi slår Sandnes og Åsane da.
Og det er vel også der vi bør ligge. Det er enda 4 kamper igjen etter kvartfinalen, så plenty av kamper til å ta de poengene vi eventuelt mangler. Men vi avslutter mot Egersund (h), Stabæk (b), Start (h) og Sogndal (b). Altså sannsynligvis 4 lag som alle trenger poeng.
Men jeg har jo sett Vålerenga skape trøbbel for seg selv før. Så selv om jeg er overbevist om at vi rykker opp uten noe problem nå, så vil jeg gjerne at vi tar de siste poengene så raskt som mulig.