Trådvurdering:
  • 0 stemmer - 0 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Rykte og ønsketråd sommer 2024
Det er klart at Jukle ikke er i god kampform, han har vært kontinuerlig skadet eller halvskadet siden han kom. Det er jo nettop derfor vi burde hatt en ny venstreback for lenge siden.
Når det gjelder Hedenstad har jeg ingen statistikk ang. feil, men man trenger ikke være ekspert for å se at vi blir hemmet av å ha en høyrebeint spiller på vb, spesielt når vi bruker høyrebeinte innoverkanter på venstresiden.
Svar
(09-03-2024, 06:49 PM)Majorstuen Skreiv:
(09-03-2024, 05:42 PM)Oldtimer Skreiv: Opprykket er i praksis sikret allerede,  det tror jeg alle skjønner.
Med en ny klasse back hadde vi også hatt muligheten til å vinne cupen.
Den muligheten er veldig liten nå.

Begrenset hvor mye større mulighetene eventuelt hadde blitt med en ny back. Borch, Hedenstad og Juklerød er ler enn bra nok for å rykke opp/skape spenning i cupen i år. 

Sånn som vi spiller nå er jo Borchgrevink mer eller mindre en midtstopper offensivt. Hedenstad har så vidt jeg vet gjort en feil i hele år og den kom mot Levanger. 

Den backen som skaper mest omfordelinger for våres egen del er ikke borch, det er Juklerød. Siden hans har alltid åpen E6 defensivt.

Litt strengt kanskje mot en spiller som kun har startet 9 av 21 kamper? Det har jo også med formasjon å gjøre da. I angrep er jo venstreback med opp. Og da etterlater han seg så klart rom. Så det er helt klart en avveining trenerne har gjort. Vi får noe offensivt, men mister noe defensivt.
Svar
Juklerød, Jatta, Haug, Klaesson, er spillere vi burde priset oss over at vi klarte å selge for en god slant og ikke røre dem i ettertid.

Det er greit å være uenig, men det rommet blir ikke utnyttet når Hedenstad spiller VB. Juklerød gir oss også selvfølgelig noe annet offensivt, men han er en rundingsbøye for halvdårlige kanter i OBOS-ligaen.
Svar
(09-04-2024, 01:36 AM)Majorstuen Skreiv: Juklerød, Jatta, Haug, Klaesson, er spillere vi burde priset oss over at vi klarte å selge for en god slant og ikke røre dem i ettertid.

Det er greit å være uenig, men det rommet blir ikke utnyttet når Hedenstad spiller VB. Juklerød gir oss også selvfølgelig noe annet offensivt, men han er en rundingsbøye for halvdårlige kanter i OBOS-ligaen.

Sånn vi ønsker å spille, er Juklerud en viktig brikke men mye skada. Som du sier, greit å være uenig, men samtidig greit å forstå hvordan laget skal framstå.
Det er kun når vi er dypt i forsvar at vi har en firer bak, ellers er jo Jukle på vingen - når han spiller.
Jeg har virkelig ikke tid til å hente fram statistikk, så det etterlater jeg til andre som ønsker det. Min påstand er allikevel at de aller fleste angrep vi får mot oss, er på vår høyreside. Det er nok ikke tilfeldig da Borch har hatt en meget svak sesong. Hvordan da Jukle kan være en rundingsbøye på venstre ving, i en brøkdel av spilletiden, er ubegripelig for meg.
Offensivt er han mer enn god nok for OBOS, og fungerer også bra i ES sånn vi spiller.
Svar
(09-04-2024, 01:36 AM)Majorstuen Skreiv: Juklerød, Jatta, Haug, Klaesson, er spillere vi burde priset oss over at vi klarte å selge for en god slant og ikke røre dem i ettertid.

Det er greit å være uenig, men det rommet blir ikke utnyttet når Hedenstad spiller VB. Juklerød gir oss også selvfølgelig noe annet offensivt, men han er en rundingsbøye for halvdårlige kanter i OBOS-ligaen.

Det der er bare sprøyt. 
Du er klar over spillesystemet Vålerenga spiller? Han er vingback så i angrep fungerer han som en ren kantspiller. 
Det er et bevist valg som har gitt oss en haug med mål og poeng i år. Som mot Start borte. 
Se på heatmap`en hans for sesongen så langt. 

[Bilde: 457519058_1583416089055820_6749693216246...e=66FFCA8E]


Han er til tross for kun 927 spilte minutter nummer 2 på assist toppen i Obos med 8 målgivende passninger kun back Bjørdal som tilsammenligning har nesten det dobbelte antall spilleminutter. 

Ser man på Sofacore eller Fotmob så har han kun en registrert svak kamp og det var mot Moss borte hvor han kom inn i det 81 minutt. Og det er knapt Juklerøds feil at Rjiks bommer på den ballen. 

https://www.sofascore.com/player/simen-juklerod/252515
Og angående rundingsbøye påstanden. Han har kun 4 registrerte feil som endte i skudd i mot.
Til sammenligning har Bjørdal 12 og Kiil Olsen 11.
Svar
Enig JackBlack. Men for å være djevelens advokat så kan det sies at neste sesong blir helt annerledes sannsynligvis. Vi møter jo lag vi dominerer. Neste år er vi helt sikkert mindre dominerende.

Jukle er god på det han er god på. Det er vel ikke det som er problemet. Mer hvordan hvordan det passer med måten vi spiller i 2025. Uansett så trenger vi 1-2 backer. Vi har bare Jukle og vi trenger dobbelt dekning. I tillegg så bør vi egentlig oppgradere Borch.
Svar
(09-04-2024, 05:30 PM)NilsDN Skreiv: Enig JackBlack. Men for å være djevelens advokat så kan det sies at neste sesong blir helt annerledes sannsynligvis. Vi møter jo lag vi dominerer. Neste år er vi helt sikkert mindre dominerende.

Jukle er god på det han er god på. Det er vel ikke det som er problemet. Mer hvordan hvordan det passer med måten vi spiller i 2025. Uansett så trenger vi 1-2 backer. Vi har bare Jukle og vi trenger dobbelt dekning. I tillegg så bør vi egentlig oppgradere Borch.

Det er vanskelig å svare for hva som skjer neste år. 
Skulle aller helst hatt en back og kanskje en midtstopper til, men det blir som du sier vanskelig å finne noen markant bedre enn de vi har per dags dato når vi spiller i OBOS.
 Og den ensidige negative fremstillingen som beviselig er feil blir for tendensiøs. Jukle har levert i den rollen han har blitt tildelt. At man ikke forstår vingbackrollen eller ønsker seg et annet system en det vi spiller er en helt annen diskusjon.
Svar
Veldig interessant innlegg du hadde om Jukle, @ Jackblack. Tall lyver aldriWinkKunne du gjort det samme med Borch eller? Han har jo en liten annerledes rolle, men jeg synes personlig at han ikke er så dårlig som mange skal ha det til.
Svar
Altså, unnskyld meg, men her vrir du ordner mine. Et Heatmap forteller sbsolutt ingenting om Juklerød blir rundet eller ei. Det forteller heller ingenting om han er mer offensiv en tiltenkt eller ei. Det forteller heller ikke noen ting om han er riktig plassert eller ei. Alt jeg sa var at Juklerød ikke evner å forsvare seg. Jeg presiserte jo også han bidrar mer offensivt?

Mitt poeng var venstresiden vår er mye mer kontrollert når Hedenstad spiller kontra Juklerød. Nå er jeg usikker på hvordan formen til Juklerød er, men han har jo sittet mye benk i det siste. Om det er fordi han skal matches forsiktig eller blir vurderer som et dprligere alternativ vet jeg, men det er det sikkert andre her inne som vet.

Nils var inne på det. Juklerød mot Jens Petter Hauge, Zinkernagel, Felix Va osv blir rått parti. Der er Borchgrevink og Hedenstad bedre alternativer. Borch har tapt seg offensivt som følge av skaden, men at folk her inne ikke evner å se helheten vitner om lite forståelse for indirekte faktorer som spiller ek rolle i lagbygget.

Borch har blitt valgt som kaptein. Åpenbart ikke på grunnlag av ferdigheter. Det er nok alle her inne enige om. Samtidig formidler klubbrn at de ønsker å vektlegge det at klubben ønsker å dra i samme retning med riktige verdier og holdninger. NilsDN er flink til å kritisere spillere her inne, men jeg ka. Ikke huske at han har kritisert Borch, og det er fordi han ser helheten og vet at det er flere faktorer enn hven som klarer å få en scoring eller to som spiller inn om man skal bygge et lag. Det er noen som skriker svært høyt om Borch og de forstår åpenbart ikke hvordan en gruppe mennesker fungerer som en helhet. Gary Neville spilte fast på United i 20 år - hva kunne han?

Som Sagt. At Borch ikke er vår beste spiller er vi alle enige om, men om han bidrar til at det er mindre tull i garderoben, mindre fokus på andre ting enn fotball, mindre fyll, mindre fokus på TikTok bør han hylles - ikke slaktes. De siste 10 årene føler jeg spillerne våre har hatt fokus på alt annet enn det å levere på fotballbanen. Vi må huske på at Bakke ser akkurat det som oss når gutta er på banen og når han fortsatt spiller med de samme spillerne over tid må det være en grunn til det. Det bør alle vi skjønne.
Svar
(09-04-2024, 08:49 PM)JackBlack Skreiv:
(09-04-2024, 05:30 PM)NilsDN Skreiv: Enig JackBlack. Men for å være djevelens advokat så kan det sies at neste sesong blir helt annerledes sannsynligvis. Vi møter jo lag vi dominerer. Neste år er vi helt sikkert mindre dominerende.

Jukle er god på det han er god på. Det er vel ikke det som er problemet. Mer hvordan hvordan det passer med måten vi spiller i 2025. Uansett så trenger vi 1-2 backer. Vi har bare Jukle og vi trenger dobbelt dekning. I tillegg så bør vi egentlig oppgradere Borch.

Det er vanskelig å svare for hva som skjer neste år. 
Skulle aller helst hatt en back og kanskje en midtstopper til, men det blir som du sier vanskelig å finne noen markant bedre enn de vi har per dags dato når vi spiller i OBOS.
 Og den ensidige negative fremstillingen som beviselig er feil blir for tendensiøs. Jukle har levert i den rollen han har blitt tildelt. At man ikke forstår vingbackrollen eller ønsker seg et annet system en det vi spiller er en helt annen diskusjon.

Vi er jo ikke uenige i noe her.

Vi trenger uansett 1-2 nye backer foran neste sesong. Hvis bakerste ledd er en 4'er i forsvar og en 3'er i angrep så mener jeg det er smart. Det er egentlig det fotball handler om, å skaffe seg et overtall på et område av banen, og hvis vi lar spillere bevege seg mellom ledd så er det en måte å bidra til det på.

Men jeg mener vel da at vi egentlig burde spille med tre stoppere og en back. Så er jo neste spørsmål om hvor mye vi spiller sånn fordi det er sånn vi faktisk ønsker å spille, og hvor mye vi spiller sånn fordi det er sånn vi får mest ut av troppen som den er i dag.

Vi har Jones på høyrekanten som i mine øyne mer er en spiss som spiller ute til høyre. Og bak han en back som ikke er med mye opp. Mens vi på venstre ikke egentlig har noen tradisjonell kantspiller, men bruker Jukle der. 

Jeg er i hvert fall glad at vi har beveget oss bort fra den helt symmetriske formasjonen vi hadde under Fagermo, der - hvis vi satte en strek i lengderetningen av banen som gikk gjennom begge straffemerkene - så var venstre og høyre rene speilbilder av hverandre. Det er ikke en spesielt moderne måte å spille fotball på.

Men som sagt så trenger vi en venstreback, fordi vi kun har Jukle som ren venstreback. Og vi trenger dobbel dekning. Men kanskje ikke hvis vi i stedet styrker oss på stopperplass og spiller med tre stoppere og en venstreback. Da er Hedenstad dekning for Jukle. Men Borch blir dekning for enda en midtstopper. 

Alt jeg egentlig sier er at vi ikke kan lese all verden ut av de defensive tallene for i år og bare overføre dem til Eliteserien neste år. Rett og slett fordi vi kjører kampene og vi er sjelden under press. På denne siden av 17.mai så sliter jeg med å huske at vi har hatt så veldig mye mer enn kontringer mot oss. 

Og da blir det jo også et naturlig spørsmål ved f.eks. Kiil Olsen. Som har vært veldig god i år, men som også har fart og fysikk som sin styrke. Er han like god hvis mye av oppgaven er å ligge i etablert forsvar? Jeg har ikke noe svar på det altså, det er bare et retorisk spørsmål. Litt det samme med Jarl, som har spilt mye defensiv midtbale tidligere. Er han god til å ligge i posisjon, eller er det mer det at det er mindre viktig i OBOS fordi vi stort sett angriper. Og sannsynligheten for å bli avslørt på feil derfor er mye mindre? Igjen, bare et retorisk spørsmål.

Der vi er nå, på toppen av OBOS, så er det nok ikke så mye forskjell på oss og på Odd, Haugesund, HamKam osv. Altså nedre del av Eliteserien. Til gjengjeld er det ganske stor forskjell på Sandnes og Bodø/Glimt. 

Når vi nå gjør oss klare for Eliteserien så er det i hvert fall forsvaret jeg først og fremst er bekymra for. Jeg vil si at midtbanen med Ambina (Hagen), Bjørdal (Strand) og Lange (Riisnæs) holder bra nivå. At KO og Jarl er et bra stopperpar i OBOS er jeg 100% enig i, men usikker på om KO og Jarl er bra nok for f.eks. Topp 6 i Eliteserien. Det er ikke så lenge siden vi rykka ned fordi vi løp rundt som hodeløse kyllinger i forsvar og det er, stort sett, de samme spillerne som er der i dag. Og så er det jo om vi faktisk har spisser som er effektive nok til å spille i Eliteserien da. Der må de nødvendige målene settes på langt færre sjanser enn de får i OBOS i dag.

Det er veldig greit å bli høy på seg selv når vi herjer i OBOS. Så da må vi faktisk huske at veldig mye av den samme gjengen rykka ned etter 2023. Det handler så klart om spilleres form, mentalitet, forsmasjon, stemning i troppen og sånne ting. Men jeg er ikke helt sikker på at vi kommer til å gjøre som andre nyopprykka lag og gå rett fra toppen i OBOS til toppen i Eliteserien. Svarene på de spørsmålene vi må stille oss finner vi nok uansett ikke i å se på defensive tall fra OBOS-året.

Det viktigste i 2024 var å rykke rett opp igjen. Det er vi i ferd med å klare. Hvor fremtidsretta vi har klart å være er jeg vel ganske usikker på. Vi rykker opp fordi vi har en bred tropp som er robust i forhold til skader, vi kan bytte 4-5 spillere uten å gå ned i kvalitet og fordi vår midtbane vinner midtbanekrigen sånn at vi dominerer kampene. Det vi trenger for neste år er noen klare enere. Vi kommer ikke særlig høyt på tabellen neste år uten å ha 3-4 spillere som er blant de beste i Eliteserien i sin posisjon. Det har vi ikke klart å utvikle synes jeg. Jeg mener at foran neste år så må vi ha inn to forsvarsspillere, en spiss og en kantspiller som alle er gode nok til å prege serien hvis vi skal ha noe håp om noe mer enn bare å overleve.
Svar


Gå til forum:


Bruker(e) som leser denne tråden: 32 Gjest(er)