Trådvurdering:
  • 0 stemmer - 0 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Gjermund Østby ferdig i Vålerenga
#21
(06-25-2024, 10:08 PM)Trazan Apansson Skreiv:
(06-25-2024, 09:26 PM)Ulf Bøtta Johansen Skreiv: Sikkert en super fyr! Men litt lett å se seg blind på Klaesson og Sjøeng? Hvilke andre unge keepere har Vålerenga fått frem de siste årene? Eller hvilken etablert keeper har blomstret hos oss?

Helt historieløs, du.
Nå handler det ikke kun om å utvikle nye spillere. Det handler like mye om å få ut det fulle potensiale, over tid, i de som er etablerte.

Hvis alle de som har trent utespillerne våre de siste 25 årene hadde fått ut det samme potensiale som Gjermund har gjort, vel da hadde det stått en del flere pokaler i skapene på Valle.

Neida. Bare ikke helt enig i at alle de som har vært innom har blitt så veldig mye bedre av å være i Vålerenga. Men Haug og Langer er jo gode eksempler, og så beror det kanskje på øyet som ser.
Svar
#22
I øyeblikket har vi jo Norge U18 og U21 keeper. I tillegg har vi solgt to keepere til to av de største seriene i Europa de siste årene. Vi er ganske gode på keepere. Hvilken rollle keepertrener har i det her kan man jo alltids diskutere, men det er nok en stor.

Etter alle objektive kriterier vi kan se fra utsiden så er keepertrener sannsynligvis det området der vi har minst behov for fornyelse. Vi har vært selvforsynt på keeperplassen lenge, hva mer kan egentlig forventes av en keepertrener?
Svar
#23
Jeg tviler sterkt på at vi gjør dette for å spare penger og jeg synes heller ikke timinga er så rar.

Han hadde vel kontrakt ut sesongen og da er det naturlig å snakke om reforhandling i sommerferien et halvt år før. 

Da har klubben bestemt at de tror de kan finne en bedre trener og Gjermund får da tilbud om 30 % sikkert mest for å sikre overføring og forsøke å være grei. Det provoserer han noe som er helt forståelig. Jeg tipper han ba om å få betalt ut kontraktstida, men å få gå på dagen og at klubben aksepterte det. Stemmer det så er jeg glad klubben aksepterte det og prøvde å unngå en bitrere avskjed enn nødvendig. 

Man kunne tilbudt han en fulltidsstilling som assistent keepertrener, men det ville jo fort vært like provoserende og ført til dobbelt så høye utgifter som man mente man trengte. 

Så kan vi selvsagt være uenig i at man trenger en ny keepertrener eller at vi vil finne en bedre. Jeg føler på det selv, Gjermund er en legende og det er umulig å ikke like fyren. Jeg tror humør har ekstremt mye å si og at han virkelig bidrar der i tillegg til at han utvilsomt er dyktig keepertrener og som har fått fram mange gode keepere. Så jeg ville helt klart foretrukket at han fikk en ny toårskontrakt. Om to år tipper jeg at jeg ville tenkt det samme, hvorfor skal han gå nå etter 27 år i klubben, kunne han ikke fått to år til? Og da blir det jo fort til at det er smertefullt uansett når det skjer om det ikke er han selv som gir seg. Man kunne sagt ett år til, men så må du selv si at du gir deg, men hvor godt hadde han likt det og hvordan ville det i så fall påvirket trivselen hans det siste året? 

Det er vel derfor vi kom fram til en sluttpakke og det blir som et forhold er det slutt er det slutt og da er det vanskelig å fortsette på avtalt tid. For all del, jeg støtter parterapi mellom klubben og Gjermund fullt ut og håper vi kan bli sammen igjen. Men det er bra at vi ikke krevde at han skulle jobbe ut kontraktstida når det først skar seg. 

Så får vi se da hvem de henter inn og hvordan det blir. Der har jeg virkelig ikke peiling. 
Hadde Barcelona henta Gjermund fra oss for to dager siden hadde jeg følt at vi ble svekka og det er ingen keepertrenere jeg kjenner til som jeg vil tenke at er en drømme signering. Om Sjøeng storspiller på høsten og blir solgt er jeg ikke sikker på at det kan tillegges den nye treneren og spør man Sjøeng om den nye treneren vil han garantert si at han har blitt veldig inspirert og at den nye treneren har mye nytt og spennende og satt fingeren på noen ting han ikke hadde tenkt på selv, men at han også likte Gjermund godt. Så da må vi fort vente 20 år da til Sjøengs selvbiografi kommer ut for å se hva han egentlig mente. Da kan vi jo fortsette diskusjonen. 

Men min konklusjon er at det gjør vondt og at jeg savner Gjermund, men at det er et godt tegn at man våger å gjøre endringer som gjør vondt om man tror det blir bedre. Og at Gjermund fortjener all hyllest han kan få.
Svar
#24
Dagsavisen har et langt og fint intervju med Gjermund og Svein Graff som jeg anbefaler alle med tilgang å lese. 
  – Det kom veldig brått på – Dagsavisen

Der sies mye av det vi har resonert oss fram til egentlig og jeg synes både Gjermund og Graff kommer godt ut av saken. 

Gjermund er åpen om at han er skuffa, at han er overraska og at han verken likte prosessen eller så det komme. 
Nøyaktig hva i prosessen han reagerer på vil han ikke si for å unngå å lage en konflikt, men han synes begrunnelsen han har fått er mangelfull. 
Samtidig sier han at han ikke er sur eller bitter og vet at det er sånn toppidretten er. 
Han er glad han slapp å jobbe det siste halvåret når det ble som det ble. 
Graff sier at Gjermund er en legende de gjerne ville hatt med det neste halvåret og så i en mindre stilling og at de håper han vil komme og motta hyllest av blokka etter ferien, men at de forstår Gjermunds frustrasjon godt. Samtidig må man ta tøffe valg når man skal utvikle klubben og nå ønsket de fornyelsen på keepertrenerplassen.
De er lei seg for at avskjeden ble vond samtidig er det viktig for klubben å være redelig og avklare det i god tid og ikke la kontrakten tikke ut mens Gjermund tror den vil bli forlenget (en såkalt Stengel taktikk). 

Gjermund har fått masse støtte etter avgjørelsen og flere andre tilbud, men nå skal han unne seg en sommerferie og det vil nok ta litt tid før han orker å se på en Vålerenga kamp igjen. 
 
Ellers er det jo litt interessant at det kun er Graff og ikke Jokke som uttaler seg om dette. 
Har Jokkes rolle blitt noe nedskalert i det siste? 
Det startet jo med at Hafstad fikk utvidet ansvar  Hafstad med utvidet ansvar / Vålerenga (vif-fotball.no)
som skal gi Jokke avlastning til å fokusere mer på spiller logistikk og scouting. Det står at Jokke har svaret for forhandlinger på både kjøp og salg med støtte av Graff.
Svar
#25
Kjedelig sak, all honnør til Gjermund. En bauta i klubbens historie.

Ville personlig heller startet med personer som ikke leverer i hht hverken rolle eller forventning.
JJ hadde da gått først.
Svar
#26
"Det kom veldig brått på", sier en mann som har gitt jernet for klubben i 25 år, som Bohem viser til.
På klubbens side, finner man uttalelsen av Jokke, på klubbens vegne, samt at du nevner, at Graff sier at Gjermund er en legende

Du er flink til å skrive Bohem.

Din penn er utvilsomt bedre en min, men dersom man liksom ser bort fra at vi nå sparker en mann på 60 år, som har gitt jernet for klubben i 25 år.

Så sier du, at både Graff og Gjermund, kommer godt ut av saken?
WOW!
Da vet du ikke hva Gjermund har prestert for klubben, gjennom 25 år. Har du virkelig innsikt i hans resultater og gjerning for klubben? Det er veldig mange keepere han trent til å bli bra.
We might have 99 problems, but Gjermund ain't one. Jf. Ice-T.
Skjønner heller ikke at Bakke eller Myhre, heller kan stå inne for denne beslutningen.
Der sank dem begge, IMO.

Raua beslutning av Graff! 
Du gåkke aleine i Vålenga, sammen går du med oss liksom. Elendig personalbehandling.
Husk. Det er lov å ombestemme seg.

Lista er høy nå Graff, er det Allison/Ederson som legger opp på dagen, og blir ny keepertrener i Enga?

Er det basert på økonomi, så hadde jeg såklart heller valgt å avslutte engasjementet til; Nordnes, Fredriksen eller Bakke, som ingen vet hva gjør, vs. en som utvilsomt har vært den beste keepertreneren i Norge, resultamessig, i 25 år.

BTW:  Anbefaler NRK dokumentar om faren til Gjermund Østby, Einar.
Østby var tømmerhoggeren som hevdet seg blant de beste i verden. Han hentet styrke i skogene og utviklet egne treningsmetoder i samspill med naturen.

Ikke like historieløs og lite kunnskapsbasert som klubbens beslutning, Prime DNA.
Hvor er du Siem? eller Trøim?
I, Myhre og Gjermund, I trust.
Svar
#27
(06-28-2024, 05:37 AM)ForrestGump Skreiv: Du er flink til å skrive Bohem.

Din penn er utvilsomt bedre en min, men dersom man liksom ser bort fra at vi nå sparker en mann på 60 år, som har gitt jernet for klubben i 25 år.

Så sier du, at både Graff og Gjermund, kommer godt ut av saken?
WOW!
Da vet du ikke hva Gjermund har prestert for klubben, gjennom 25 år. Har du virkelig innsikt i hans resultater og gjerning for klubben? Det er veldig mange keepere han trent til å bli bra.
We might have 99 problems, but Gjermund ain't one. Jf. Ice-T.
Skjønner heller ikke at Bakke eller Myhre, heller kan stå inne for denne beslutningen.
Der sank dem begge, IMO.

Raua beslutning av Graff! 
Du gåkke aleine i Vålenga, sammen går du med oss liksom. Elendig personalbehandling.
Husk. Det er lov å ombestemme seg.

Jeg ble også veldig trist da Gjermund ikke fikk ny kontrakt. Og min første reaksjon var at det var tett opp mot uforståelig. 
Så tenkte jeg litt til. Og for å svare på spørsmålet ditt:  "Har du virkelig innsikt i hans resultater og gjerning for klubben?"
Nei, det har jeg ikke. Gjermund har vært der nesten like lenge som jeg har hatt sesongkort og jeg har aldri vært på treninger og kun fulgt klubben tett fra media, forum, podkaster, og alt sånn. Ikke har jeg noe sammenligningsgrunnlag heller, presterer han bedre enn keepertreneren til rosenborg, brann eller sandnes ulf? Og er han like god nå som han var for fem år eller ti år siden? Det aner jeg ikke. Men jeg vil jo tro det fordi jeg liker Gjermund. Så hvorfor kunne vi ikke gitt han to år til? Men om vi hadde gjort det så er jeg temmelig overbevist at jeg ville sagt nøyaktig det samme i 2026. Gjermund har vært i klubben 27 år, han har fått fram fantastiske keepere hvorfor kan vi ikke gi han to år til? Og i 2028 hadde han nærmet seg tredve år, hvorfor ikke la han få i hvert fall ett år til? Heldigvis er det ikke jeg som tar de beslutningene, jeg ville aldri klart å kvitte meg med Gjermund. 
Hvem har så bestemt det? Jokke svarer på det: 
"Etter en samlet vurdering har sportslig og administrativ ledelse besluttet at vi ønsker en fornyelse når vi skal engasjere keepertrener på en treårskontrakt, sier sportssjef Joacim Jonsson".
Admin er vel mest Graff, sportslig er vel Jokke, Bakke og Myhre vil jeg tro. 

Deres vurdering er at vi nå kan få inn en keepertrener som er bedre. På mange måter håper jeg de tar feil, for det er ingen jeg heller vil ha enn Gjermund. Jeg kan ikke bedømme det, men si at de har rett da, om enn bare for å tenke tanken. Bør de da tenke at vi kunne fått en bedre trener, men vi orker ikke bytte ut Gjermund for han er så fin fyr eller bør de da si til Gjermund at kontrakten din blir dessverre ikke fornyet? Det vet vi jo egentlig svaret på, klubben må komme foran. Men da må det skje på rett måte. Og det er der jeg synes Graff svarer godt for seg. Han sier Gjermund er en lengde og en fantastisk fyr, han sier det var viktig for klubben å være redelig å gi beskjed nå og ikke vente ut kontrakten og finne en annen bak ryggen hans, han sier at klubben skulle ønske Gjermund gikk kontrakten ut, men at de skjønner at han er skuffa og at han derfor fikk en sluttpakke. Det siste takker jo Gjermund for også. Dumper du dama så blir hun lei seg og uansett hvor mye du jobber med å si de rette tingene så er det lite trolig at budskapet blir godt mottatt. Men det er fullt mulig å gjøre ting mye mye verre. Du kan ligge med venninna hennes, si det på bursdagen hennes, fortelle andre det først eller gjøre mye annet gærent. Heldigvis gjør vi ikke det her. 

Gjermund er en av de i klubben jeg har likt aller best, men jeg har stort sett likt de aller fleste. Og jeg har stort sett syntes det var trist hver gang vi har sparka en trener, kunne han ikke fått noen kamper til, vi har da hatt mye uflaks. Men jeg er ikke sikker på at alt hadde vært bedre om Vidar Davidsen fikk fortsette. Noen ganger er det best å skilles selv om det gjør vondt. Om rett tid for å skilles med Gjermund er nå vet jeg ikke, men at det hadde gjort vondt også om det skjedde om fem år er jeg ganske sikker på om det ikke var for at han trakk seg selv da. Men vi kan jo ikke basere oss på at legendene selv skal bestemme når de skal trekke seg. 

Noen ganger tar man feil, jeg tror Fagermo tok feil da han kvittet seg med altfor mange av våre rutinerte etter bronsen, jeg tror klubben tok feil da vi ikke forlenget med Tollås, det kan godt hende at vi tar feil som ikke forlenger med Gjermund nå og vi vil helt garantert ta feil flere ganger i framtida. Men at man tør og prøver å sette klubben først og gjøre det beste for klubben også når det gjør vondt og man må skuffe noen det mener jeg er et godt tegn og et krav til de som skal sitte i sportslig og administrativ ledelse.
Svar
#28
(06-28-2024, 10:23 AM)Bohem33 Skreiv:
(06-28-2024, 05:37 AM)ForrestGump Skreiv: Du er flink til å skrive Bohem.

Din penn er utvilsomt bedre en min, men dersom man liksom ser bort fra at vi nå sparker en mann på 60 år, som har gitt jernet for klubben i 25 år.

Så sier du, at både Graff og Gjermund, kommer godt ut av saken?
WOW!
Da vet du ikke hva Gjermund har prestert for klubben, gjennom 25 år. Har du virkelig innsikt i hans resultater og gjerning for klubben? Det er veldig mange keepere han trent til å bli bra.
We might have 99 problems, but Gjermund ain't one. Jf. Ice-T.
Skjønner heller ikke at Bakke eller Myhre, heller kan stå inne for denne beslutningen.
Der sank dem begge, IMO.

Raua beslutning av Graff! 
Du gåkke aleine i Vålenga, sammen går du med oss liksom. Elendig personalbehandling.
Husk. Det er lov å ombestemme seg.

Jeg ble også veldig trist da Gjermund ikke fikk ny kontrakt. Og min første reaksjon var at det var tett opp mot uforståelig. 
Så tenkte jeg litt til. Og for å svare på spørsmålet ditt:  "Har du virkelig innsikt i hans resultater og gjerning for klubben?"
Nei, det har jeg ikke. Gjermund har vært der nesten like lenge som jeg har hatt sesongkort og jeg har aldri vært på treninger og kun fulgt klubben tett fra media, forum, podkaster, og alt sånn. Ikke har jeg noe sammenligningsgrunnlag heller, presterer han bedre enn keepertreneren til rosenborg, brann eller sandnes ulf? Og er han like god nå som han var for fem år eller ti år siden? Det aner jeg ikke. Men jeg vil jo tro det fordi jeg liker Gjermund. Så hvorfor kunne vi ikke gitt han to år til? Men om vi hadde gjort det så er jeg temmelig overbevist at jeg ville sagt nøyaktig det samme i 2026. Gjermund har vært i klubben 27 år, han har fått fram fantastiske keepere hvorfor kan vi ikke gi han to år til? Og i 2028 hadde han nærmet seg tredve år, hvorfor ikke la han få i hvert fall ett år til? Heldigvis er det ikke jeg som tar de beslutningene, jeg ville aldri klart å kvitte meg med Gjermund. 
Hvem har så bestemt det? Jokke svarer på det: 
"Etter en samlet vurdering har sportslig og administrativ ledelse besluttet at vi ønsker en fornyelse når vi skal engasjere keepertrener på en treårskontrakt, sier sportssjef Joacim Jonsson".
Admin er vel mest Graff, sportslig er vel Jokke, Bakke og Myhre vil jeg tro. 

Deres vurdering er at vi nå kan få inn en keepertrener som er bedre. På mange måter håper jeg de tar feil, for det er ingen jeg heller vil ha enn Gjermund. Jeg kan ikke bedømme det, men si at de har rett da, om enn bare for å tenke tanken. Bør de da tenke at vi kunne fått en bedre trener, men vi orker ikke bytte ut Gjermund for han er så fin fyr eller bør de da si til Gjermund at kontrakten din blir dessverre ikke fornyet? Det vet vi jo egentlig svaret på, klubben må komme foran. Men da må det skje på rett måte. Og det er der jeg synes Graff svarer godt for seg. Han sier Gjermund er en lengde og en fantastisk fyr, han sier det var viktig for klubben å være redelig å gi beskjed nå og ikke vente ut kontrakten og finne en annen bak ryggen hans, han sier at klubben skulle ønske Gjermund gikk kontrakten ut, men at de skjønner at han er skuffa og at han derfor fikk en sluttpakke. Det siste takker jo Gjermund for også. Dumper du dama så blir hun lei seg og uansett hvor mye du jobber med å si de rette tingene så er det lite trolig at budskapet blir godt mottatt. Men det er fullt mulig å gjøre ting mye mye verre. Du kan ligge med venninna hennes, si det på bursdagen hennes, fortelle andre det først eller gjøre mye annet gærent. Heldigvis gjør vi ikke det her. 

Gjermund er en av de i klubben jeg har likt aller best, men jeg har stort sett likt de aller fleste. Og jeg har stort sett syntes det var trist hver gang vi har sparka en trener, kunne han ikke fått noen kamper til, vi har da hatt mye uflaks. Men jeg er ikke sikker på at alt hadde vært bedre om Vidar Davidsen fikk fortsette. Noen ganger er det best å skilles selv om det gjør vondt. Om rett tid for å skilles med Gjermund er nå vet jeg ikke, men at det hadde gjort vondt også om det skjedde om fem år er jeg ganske sikker på om det ikke var for at han trakk seg selv da. Men vi kan jo ikke basere oss på at legendene selv skal bestemme når de skal trekke seg. 

Noen ganger tar man feil, jeg tror Fagermo tok feil da han kvittet seg med altfor mange av våre rutinerte etter bronsen, jeg tror klubben tok feil da vi ikke forlenget med Tollås, det kan godt hende at vi tar feil som ikke forlenger med Gjermund nå og vi vil helt garantert ta feil flere ganger i framtida. Men at man tør og prøver å sette klubben først og gjøre det beste for klubben også når det gjør vondt og man må skuffe noen det mener jeg er et godt tegn og et krav til de som skal sitte i sportslig og administrativ ledelse.

Din penn er som vanlig sterk, Bohem Smile
Du nevner at du ikke kjenner mannens meritter. 
Det er trist, i forhold til leverte resulatert, men greit, vi lever alle her og nå.
Likevel, når man dessverre blir eldre, som jo alle blir, før eller senere.
Så er det noe som heter aldersgrenser for pensjon o.l.
Som det kan synes på din penn, som også du er litt uvitende om?

Hedersmann er Gjermund.
Burde fått statue av Trøim.

Bohem, lov meg at du ser NRK dokumentaren om faren hans, Einar.

Du skriver at du ikke vet om han har vært bedre en " rosenborg, brann eller sandnes ulf?".
Fakta:
Hvor mange av de klubbene du nevner, har solgt keepere til Premier League, French Ligue 1 og har keepere på U-18 og U-21. + Sjøeng i mål?
Sliter som du kanskje skjønner med å forstå logikken i denne beslutningen  Huh

Historieløst, ikke vurdert på oppnådde resultater over tid, gresset er ikke alltid grønnere, på den andre siden. 

Du utelot noe fra mitt innlegg Bohem:
"Dersom det skulle vise seg at Allison/Ederson legger opp på dagen, for å bli keepertrener i Enga" så er jeg klar for det.

Kommer det en svensk keepertrener inn, i stedet. Så håper jeg dette bare er et mareritt og at Jokke blir fjerna og jeg våkner opp til Thomas Berntsen.
Svar
#29
Når Moa Dajani sluttet uttalte han følgende til Dagsavisen. Så skal jeg ikke påstå at jeg vet hvem han viser til eller om han hadde rett. Men det vi vet er at vi har begrenset innsikt i hvordan folk i klubben løser sine oppgaver i klubben.

«På slutten av 2022-sesongen begynte jeg å legge merke til endringer blant flere av kollegene mine. Det virket som flere av dem var i klubben bare var der for å ha en jobb uten å ha hjertet for arbeidet sitt. Om vi vant eller tapte, endte høyt oppe på tabellen eller langt nede, det spilte liksom ingen rolle for dem. De kunne tatt en ekstra treningsøkt, men valgte i stedet å dra hjem tidlig for å unngå å havne i den verste rushtrafikken. Det var for mange som var fornøyd med å være i Oslo og være i Vålerenga. De vil jobbe hardt for å overleve i klubben, men ikke jobbe hardt for klubben. For meg var dette uakseptabelt, sier Dajani til Dagsavisen.»
Svar
#30
Hvis det er tilfelle er det et ledelsesproblem, ikke de ansatte. Det er ledelsen so må skape den motivasjonen hos dem. Det er ikke de ansatte som må finne den av seg selv eller bli kasta ut.
Svar


Gå til forum:


Bruker(e) som leser denne tråden: 5 Gjest(er)