(05-27-2025, 01:32 AM)Grimm Skreiv: Nja, nå tok det litt tid før de begynte å presse oss. Vi holdt trøkket greit oppe til 80-ish, vi bytta vel Vinicius rundt der og fra 85 så lå vi bakpå og var i full forsvarsmodus. Så kom Sjøvold og Mees inn på overtid for å holde igjen et par av de. Hadde ikke vært rasende om de kom inn på 80 de og men var ikke mye grunn til å gjøre
Det kan man jo alltids diskutere. På 1-0 og med 10 mo 11 så mener jeg det er grunn til å gjøre byttet. Ikke rett etter scoringen, men når kampen får satt seg litt etter målet. Sånn ca 70-75 minutter.
Brajanac har som vanlig ikke fått til noen verdens ting. Det er store rom når de er en spiller mindre og må fremover. Det vet vi jo vil være tendensen i kampen hvis de ikke scorer. Kåffa må balansere behovet for å score mot risikoen for å slippe inn enda et. Og jo lenger tid det går, jo mer risiko må de ta. Å ha hurtighet på topp da er ikke et offensivt trekk, det er et defensivt. Vi har Apold Aasen også på benk om de får 1-1 og vi må satse fremover igjen.
Det vi skal gjøre i en sånn situasjon er jo å senke oss litt og satse på å kontre inn 2-0. Det vi ikke skal er å ta unødvendig risiko for kontring i mot, noe vi gjør når vi spiller et mer etablert angrepsspill som krever at laget står høyere.
Så jeg mener det samme her som jeg mener om Bakke stort sett hele tiden. Hans bytter kommer for seint. Det er motreaksjoner mot hvordan kampen har utviklet seg, han prøver ikke å påvirke kampen gjennom å ha riktig mannskap på banen ut fra hvordan kampen er der og da. Han er en sjakkspiller som alltid velger å spille med de svarte brikkene.
Jeg tror ikke man må ha UEFA Pro lisens for å skjønne at når laget leder i en kamp der de også spiller 11 mot 10 så er det hurtighet og ikke duellstyrke som bør være prioritert på topp.
Mot HamKam kom byttet Brajanac - Rijks i 62.minutt. De to bytter ikke i verken Sandefjord eller Brann. Men mot Kristiansund bytter de i det 63.minutt og mot RBK i det 73.minutt. Hvis premisset er at Brajanac er mer duellsterk, mens Rijks er mer mobil så er dette merkelige bytter. Når vi ligger under 0-2 mot RBK så skal vi bli mer kontringsorientert? Når vi kjører kampen mot HamKam på stillingen 1-1 så skal vi bytte ut duellstyrke med mobilitet? Mens når vi leder 1-0 borte og spiller 11 mot 10 så skal vi prioritere duellstryke?
Skal ikke klage alt for mye når vi vinner så klart. Men jeg mener at kampledelse ikke er Bakkes sterkeste side. Jeg skjønner så klart at han ikke har benken til et topplag. Men fart på topp er da som sagt et defensivt trekk, ikke et offensivt et. Det er et mottrekk mot noe vi vet vil komme, nemlig at Kåffa tar større og større risiko bakover i jakten på 1-1. Det vi ikke ønsker da er at de får etablere et trykk mot oss, noe de kan når de står høyt med stopperne sine. Og det bør gjøres før det trykket allerede har kommet.