Trådvurdering:
  • 2 stemmer - 5 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Rykter og ønsketråd overgangsvindu sommer 2026
(05-27-2026, 05:18 PM)Loffen Skreiv: Zahid i ålreit form er en oppgradering - ganske sikker på det.
Da blir jo veien for Sjøvold lenger igjen.
Zahid inn betyr at noen må ut.
Som sagt; det blir oppgradering uansett men det er jo greit å selge folk i stedet for å måtte gi dem bort.
Vet ikke helt hvem på sentral midtbane noen skulle være keen på akkurat nå.

Midtstopper er uansett på toppen av min ønskeliste.
Skal helst ha norsk pass. Uten norsk pass betyr null valg, da må Tshiembe ut.

Han ville først og fremst vært en konkurrent til kantene, helst VV eller AM. Zahid er på et høyere nivå enn alle kantene vi har nå.
Svar
(05-27-2026, 05:37 PM)Bohem33 Skreiv: Grunnen til at jeg mener at han har vært en stor suksess er alt trøbbelet vi har hatt i forsvar og med å få tak i midtstoppere. Og da særlig de som ikke tar av den frie kvota. 
Ivan ble meldt klar for klubben på overgangsvinduets siste dag, i fjor 2 sept. 
Ni dager senere spilte han 79 min mot Brann. 
Han spilte i alle de ni siste kampene i fjor og han spilte i de ti første i år. Stort sett (14 av 19 kamper) har han spilt 90 min. 
Så jeg sier ikke at det ikke finnes bedre stoppere, men ut fra økonomi og muligheter tror jeg det var det beste vi kunne få. Vi så jo sist (den første kampen han er ute siden han kom tilbake) hvor sårbare vi er uten han og Olsen.

Spørsmålet en må stille seg er hvorfor vi har så lite penger til spillerkjøp hele tiden. Økonomien skal jo ut ifra rapportene være god, og bedre enn på lenge. Likevel har vi bare småpenger å rutte med. Hvor blir pengene av?
Svar
Det er et betimelig spørsmål og en del av den grunnleggende problemstillingen, slik jeg ser det. Et oppfølgingsspørsmål er da om det er for mange som tjener for mye i og rundt laget?

Og så den klassiske høna eller egget analogien- økonomisk suksess, kommer som et direkte resultat av sportslig suksess. Over tid. Se bare på Glimt som «bader i penger» og kan kjøpe hva de vil i Norden og mange på godt, europeisk nivå.

Jeg tror faktisk at vi har for mange i det administrative og kommersielle, som legger beslag på for mye av budsjettet. Og slik har det vært i en del år hvor det nesten virker som man forsøker å kompensere for manglende sportslig suksess, med kommersiell innsats.

Til tross for at vi er i grønn sone, tyder mye på at for mye går med på ikke sportslige satsinger/prioriteringer.

Må være lov å stille slike spørsmål gitt den sportslige situasjonen vi har vært i og fortsatt befinner oss i (manglende sportslige resultater).

Om/når dette snur og vi forhåpentligvis blir et stabilt topp 3-4 lag, så vil vi også få større økonomisk handlingsrom til spillerlogistikk. Men først må vi finne oss selv og få på plass en prestasjonskultur. To til tre år er igjen horisonten. Dessverre…
Svar
(05-27-2026, 09:58 PM)Østblokka Skreiv:
(05-27-2026, 05:37 PM)Bohem33 Skreiv: Grunnen til at jeg mener at han har vært en stor suksess er alt trøbbelet vi har hatt i forsvar og med å få tak i midtstoppere. Og da særlig de som ikke tar av den frie kvota. 
Han spilte i alle de ni siste kampene i fjor og han spilte i de ti første i år. Stort sett (14 av 19 kamper) har han spilt 90 min. 
Så jeg sier ikke at det ikke finnes bedre stoppere, men ut fra økonomi og muligheter tror jeg det var det beste vi kunne få. Vi så jo sist (den første kampen han er ute siden han kom tilbake) hvor sårbare vi er uten han og Olsen.

Spørsmålet en må stille seg er hvorfor vi har så lite penger til spillerkjøp hele tiden. Økonomien skal jo ut ifra rapportene være god, og bedre enn på lenge. Likevel har vi bare småpenger å rutte med. Hvor blir pengene av?

Dette ser jeg dukker opp her inne fra tid til annen. De som lurer på dette må stille på klubbens (Vålerenga Fotball Elite) medlemsmøter og årsmøte, der er det full gjennomgang av økonomi og budsjetter. 
Vi har en avtale som sier at 80% av våre kommersielle inntekter skal gå til Vålerenga Fotball AS (MagniSports), som igjen garanterer for å dekke alle utgifter til drift av klubb, inkludert spillersalg. Videre så er det ikke sånn at om vi selger en spiller til 50 mill (Jones A) så kommer de penga inn på bok, de betales i rater over flere år.
Avtalen ( https://www.vif-fotball.no/filer/Samarbe...l%20AS.pdf ) sier også at for at vi skal få være 20% må vi være i balanse med økonomien, vi er ikke det, men vi jobber med å betale ned de utleggene AS´et har som vi skylder, derfor har også administrasjonen forsøkt å kutte utgifter og ikke ta ut for mye penger i avtalen og øke gjelda mer.

Alt vil måtte opp og avgjøres i 2028, da nåværende avtale går ut, hvor man må velge å forlenge, eller finne andre partnere eller stå på egne bein (nedrykk til 4 div muligens), og da ta en reise oppover etter det. Det siste tror jeg blir veldig vanskelig når de andre rykker i fra og spiller i Europa for store penger.

Ca sånn henger det sammen at Jokke kan si at økonomisk er Vålerenga en klubb midt i til nedre sjikt av Eliteserien økonomisk så vi kan ikke kjøpe oss til suksess. Først nå må en del spillere ut, men de fleste er på kontrakt og da må det løses. ingen går til ny klubb for dårligere lønn frivillig heller. Moesgaard sa det også på medlemsmøte i går, at de som trur han har kommet inn for å bygge sitt eget lag og kjøpe spillere tar feil, han vil mye heller få ut potensialet i de som er her, som han mener er en gjeng med bra spillere som ikke har fått ut det de er gode for, men har spilt med "håndbrekket på".

Jeg har trua, og blir sikkert skuffa, men sånn er det å være vålerenga supporter!  Big Grin

(05-28-2026, 01:26 PM)Tom_S Skreiv:
(05-27-2026, 09:58 PM)Østblokka Skreiv:

Dette ser jeg dukker opp her inne fra tid til annen. De som lurer på dette må stille på klubbens (Vålerenga Fotball Elite) medlemsmøter og årsmøte, der er det full gjennomgang av økonomi og budsjetter. 
Vi har en avtale som sier at 80% av våre kommersielle inntekter skal gå til Vålerenga Fotball AS (MagniSports), som igjen garanterer for å dekke alle utgifter til drift av klubb, inkludert spillersalg. Videre så er det ikke sånn at om vi selger en spiller til 50 mill (Jones A) så kommer de penga inn på bok, de betales i rater over flere år.
Avtalen ( https://www.vif-fotball.no/filer/Samarbe...l%20AS.pdf ) sier også at for at vi skal få være 20% må vi være i balanse med økonomien, vi er ikke det, men vi jobber med å betale ned de utleggene AS´et har som vi skylder, derfor har også administrasjonen forsøkt å kutte utgifter og ikke ta ut for mye penger i avtalen og øke gjelda mer.

Alt vil måtte opp og avgjøres i 2028, da nåværende avtale går ut, hvor man må velge å forlenge, eller finne andre partnere eller stå på egne bein (nedrykk til 4 div muligens), og da ta en reise oppover etter det. Det siste tror jeg blir veldig vanskelig når de andre rykker i fra og spiller i Europa for store penger.

Ca sånn henger det sammen at Jokke kan si at økonomisk er Vålerenga en klubb midt i til nedre sjikt av Eliteserien økonomisk så vi kan ikke kjøpe oss til suksess. Først nå må en del spillere ut, men de fleste er på kontrakt og da må det løses. ingen går til ny klubb for dårligere lønn frivillig heller. Moesgaard sa det også på medlemsmøte i går, at de som trur han har kommet inn for å bygge sitt eget lag og kjøpe spillere tar feil, han vil mye heller få ut potensialet i de som er her, som han mener er en gjeng med bra spillere som ikke har fått ut det de er gode for, men har spilt med "håndbrekket på".

Jeg har trua, og blir sikkert skuffa, men sånn er det å være vålerenga supporter!  Big Grin

Kortversjon av klubbens strategiplan finnes her: https://www.vif-fotball.no/filer/OnePage...237%5D.pdf

Alt dette og mere til finnes på klubbens hjemmesider.
Svar
Prik kanskje, men klubben har ikke gjeld til AS tror jeg.

Det som står oppført som gjeld er fremtidige avdrag på spillersalg.

Når vi selger spiller A for 50 millioner, får 30 år 1 og 20 år 2 så bokfører vi dette som et spillersalg på 50 i regnskapet til klubben det året spillerne blir solgt. Dermed skylder vi også AS 50 millioner. Men vi har jo ikke pengene før vi får de selv. Og siden AS skal ha alle pengene vi får inn, må de også bokføre 50 inn. For papirregnskapet til klubben viser 50. Men i deres regnskap blir det da i realiteten 30 i cash inn, 20 lånes tilbake til klubben så det kan innfris året etter. Selv om det ikke går noen faktiske penger ut for dette lånet da.

Ellers er jo avtalen ganske klar. AS dekker ALLE utgifter i bytte mot ALLE inntekter. Så klubben trenger ikke låne penger for utgifter, da disse er garantert for av AS. I hvert fall ut fra det som er budsjettert.

Sånn jeg har forstått det så kan avtalen sies opp hvert år, men nå har vi økt lønnsbudsjettet. Og en forutsetning for det er at AS og klubben har inngått en egen særavtale der AS ikke kan si opp avtalen for 2027.
Svar
@nilsdn Hvor mye er lønnsbudsjettet økt med fra i fjor til i år? Nesten så jeg er fristet til å kjøre en økonomisk analyse via en eller annen modell…

Jeg synser, men tror vi er inne på en av de grunnleggende problemstillingene nå - hvordan sikre en sunn økonomi, uten sportslig suksess på noen år (da mener jeg ikke spillersalg isolert, men resultater i cup og es som jo må på plass, før vi kan spille om de større pengene i Europa).

Elite

* Vålerenga er fortsatt en “stor klubb med liten balanse”.
* Den underliggende kommersielle kapasiteten er sterk.
* Men egenkapitalen er fortsatt farlig svak.
* 2024-tallene tyder på bedre økonomisk disiplin enn i 2022–2023.
* De neste 2–3 årene blir avgjørende for om klubben etablerer en bærekraftig modell eller fortsetter med høy risiko og store svingninger.

As
Tallene er mindre intuitive enn Elite-regnskapet fordi AS-et fungerer mer som et holdings-/rettighets-/kommersielt selskap enn selve sportsdriften.

Totalitet
Min vurdering av strukturen

Jeg ville beskrevet Vålerenga-modellen slik:

Styrker

* Stor merkevare i Oslo
* Høyt kommersielt potensial
* Sterk stadion/infrastruktur
* Fortsatt attraktiv sponsorplattform

Svakheter

* Tynn kontantbuffer i sportsdriften
* Historisk høy kostnadsbase
* For avhengig av:
    * spillersalg
    * investormiljø
    * kortsiktig sportslig suksess
Det mest kritiske nøkkeltallet

Ikke resultatet.

Det viktigste er egentlig dette:

Egenkapitalen i elitevirksomheten er nesten null.

Det betyr:

* svært liten feilmargin
* sårbarhet for svake sesonger
* høy avhengighet av kontinuerlig kapitaltilførsel eller spillersalg
Hvis klubben får:

* 3–5 år med sportslig stabilitet
* moderat lønnskontroll
* gode spillersalg

…kan økonomien faktisk snu ganske raskt sammenlignet med mindre klubber.
Svar
Synns desverre det ser litt mørkt ut. Vi handler ikke på noen av de øverste hyllene, stort sett bare Obos spillere, og dansk nivå 2.
Vi har ingen gyllen generasjon på gang, knapt noen spillere som er unge og lovende, det måtte evt være Thorvaldsen, og selvfølgelig Rajkovic.
VIF 2 er jo bare sorgen.
Ser ut som veien til topp 3 i Norge er uendelig lang og kronglete.
Svar
Håper vi vinner mot KBK i morgen, ass...
Begravelsesstemninga på forumet er så deprimerende at vi trenger en seier.
I år så tar vil alt! Big Grin
Svar
Kroken:

Kortversjon er ca 60 i OBOS, ca 77 i fjor. 90 i år.

Det er egentlig to gode kilder til sånn info. Det ene er de årsmøtepapirene klubben legger ut. De ligger på hjemmesiden. Det andre er Deloittes Eliteseriebarometer. Der ligger inntekter og utgifter for alle klubber. Og siden de legger ut for fjoråret og to foregående år så trenger du egentlig bare se på 3 av dem hvis du f eks er interessert i å sammenlikne 10 år tilbake.

Så er det det som ikke er med i klubbens regnskap. Det er de ansatte i AS’et. Så legger du på dem så er det nok over 100 millioner i lønn.

Som så klart er alt for mye for en klubb med kanskje 120-130 millioner i normale inntekter. Differansen er det da spillersalg og Trøim som finansierer
Svar
Bra Nils - da har vi i hvertfall identifisert en utfordring og vi er forbi synsing, og over på fakta. Skal sjekke litt mer selv, men lønnsposten var høyere enn jeg fryktet. Ai sa mye av det samme som jeg har antatt, og bekreftet din info («Historisk høy kostnadsbase» i Elite).

HCM
Ser ironien, men jaggu er det vanskelig å finne så mye positivt. Mener selv vi som livslange supportere, må prøve å identifisere noen av de grunnleggende problemstillingene- vi kan ikke fortsette i samme gate, og vi tåler neppe en tur til ned i OBOS. Mye igjen og vm pausa, blir «make it or break it» ift å redde stumpene i 2026. Topp 5-6 er fortsatt mulig, men da må mye klikke på relativt kort tid og vi må ha litt flaks. Er for øvrig realist av legning og vi kan ikke dulle stort lengre.
Svar

Gå til forum:

Bruker(e) som leser denne tråden: 4 Gjest(er)