Trådvurdering:
  • 1 stemmer - 2 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Rykte og ønsketråd vinter/vår 24/25
Der tolker jeg det likt som mestah. Spillere som har sine beste år foran seg.

Når det gjelder en pris på 4.000’ har vi selvsagt muligheten til å matche det dersom Jonsson, Bakke og Myhre mener at den spilleren vil løfte oss. Dersom de er usikre har vi nok ikke det. Man kan si va man vil om Trøim, men businessmann er han jo. Han vet jo at det koster mer å rykke ned på nytt enn og kjøpe 2 spillere med et samlet budsjett på rundt 10.000’.

Personlig sliter jeg litt med å se at all kritikken mot Trøim er berettiget. Han reddet klubben fra konkurs i 2014. Han sprøytet inn penger på 2000-tallet. Han har gitt X antall trenere muligheten. Jeg ser selvsagt at enkelte kan reagere på handlingene hans, men til syvende og sist er det våre valgte som har skrevet på en avtale med han. Og dersom det er sånn at sponsorer/investorer vil inn pga Trøim - hvor var de i 2014?
Svar
(Igår, 12:12 AM)Majorstuen Skreiv: Der tolker jeg det likt som mestah. Spillere som har sine beste år foran seg.

Når det gjelder en pris på 4.000’ har vi selvsagt muligheten til å matche det dersom Jonsson, Bakke og Myhre mener at den spilleren vil løfte oss. Dersom de er usikre har vi nok ikke det. Man kan si va man vil om Trøim, men businessmann er han jo. Han vet jo at det koster mer å rykke ned på nytt enn og kjøpe 2 spillere med et samlet budsjett på rundt 10.000’.

Personlig sliter jeg litt med å se at all kritikken mot Trøim er berettiget. Han reddet klubben fra konkurs i 2014. Han sprøytet inn penger på 2000-tallet. Han har gitt X antall trenere muligheten. Jeg ser selvsagt at enkelte kan reagere på handlingene hans, men til syvende og sist er det våre valgte som har skrevet på en avtale med han. Og dersom det er sånn at sponsorer/investorer vil inn pga Trøim - hvor var de i 2014?

Det Jokke sier, og nå måtte jeg høre det en gang til. Og det er noe sånt som at de vil ha spillere som er på vei opp i karrieren. Alder er ikke avgjørende, noen ganger kan spilleren være 27. Spillere som ble kjøpt i sommer, Lange, Brajanac, Ambina og Jarl er spillere som er på vei oppover i karrieren. De må så klart være gode nok også, men det at de er på vei opp kan være viktigere enn toppnivået (som jeg tolker som at vi dropper en bedre, men eldre spiller hvis denne spilleren er på vei ned).

Så ja, de beste årene må ligge foran dem. Men spilleren må også være på vei opp, dvs prestere der de er. Anker, for å bruke han som eksempel selv om han ikke er aktuell, er da ikke en spiller på vei opp. Han skifter ikke klubb fordi han har lyktes, men fordi han har mislyktes. Mens jeg tenker at en spiss som Andreas Helmersen på 26, som gikk fra Egersund til Glimt i sommer også ville kvalifisert til å være en spiller på vei opp om han hadde kommet hit i sommer. Mens (og jeg spyr inni meg når jeg skriver dette) Helmersen, hvis han ikke lykkes i Bodø og vi henter han, er en spiller da på vei ned.

Nå er det jo forsåvidt ikke akkurat noen ny strategi det her. Liverpool drev jo med det samme på 80-tallet og solgte spillerne unna igjen når de mente de hadde en god sesong til i seg, for å få mest mulig for dem. Internasjonalt så har jo også dette blitt en trend. Rett og slett fordi de beste spillerne, når de er på sitt beste, er alt for dyre. Så man kan gjerne snakke om at Haaland er verdt 2 milliarder og sånt, men hvem skal kjøpe han? Det er vel mulig å telle på en finger hvilke klubber som kan kjøpe en enkeltspiller til den prisen.

Så her er jeg helt enig med Jokke og det har vært en lenge etterlyst strategi fra klubben. Selv om jeg også mener det ikke er noen regler uten unntak da. Finn spillere som er gode nok nå og enda bedre et år etter at de kommer. Ikke driv med brannslukking når vår beste spiller er solgt på billigsalg nok en gang, og velg kortsiktige løsninger som kanskje er gode nok der og da. Men som fort blir dårligere. På spillerlogistikk så gjelder det å være på forskudd, planlegge langisktig. Ikke bare reagere. Det her er jo også hvorfor jeg har ment siden sånn ca 2016/2017 at vi måtte få inn en sportssjef som var over trenerne og kan tenke langsiktig. Og hvorfor jeg hatet disse prosjektledertrenerne Deila og Fagermo. Det er rett og slett utopi å tro at gode fotballtrenere er gode på samtlige områder av det å drive en moderne fotballklubb. Så løsningen er ikke å lete etter en som er det, men å spre det ansvaret på flere personer. Så derfor er det fint å høre Graff prate om klubbstyrt og ikke trenerstyrt. Det kom sent på plass, men nå virker det i hvert fall som om de har skjønt. det.

Det går så raskt i moderne fotball, hele spillertropper skiftes mer eller mindre ut i løpet av 3-4 sesonger så noen sånne trenerprosjekter og prøve og feile metoden fungerer ikke lenger. Nils Arne Eggen kunne sikkert bygge opp RBK på den måten tidlig på 1990-tallet, men i dag fungerer det ikke. Bodø/Glimt er ikke i toppen fordi de har bygd seg opp over en årrekke, de hadde et år et lag som virkelig klikket sammen og så grep de muligheten. Og forvaltet sin egen suksess så den kunne gjentas.

Synes egentlig Bodø/Glimt og Vålerenga er interessante å sammenlikne. Vi slår Bodø/Glimt 6-1 på Intilty i 2019 og sloss i toppen. Men vi selger Ejuke og etter å ha slått Glimt overbevisende så vinner vi vel bare et par kamper til det året og holder på å rykke ned. Glimt beholder sine og tar sølv. Så leverer både Glimt og Vålerenga en god 2020, de vinner, vi blir nummer 3. Bodø/Glimt kjøper nye spillere, vi bygger treningsrom og kvitter oss med nøkkelspillerne fra 2020.

Det forrige styret, SPZ og Fagermo å prestere å lage et strategidokument for 2022-2025 uten engang å ta for seg spillerlogistikk med et eneste ord. I følge samem dokumentet skulle vi sloss i toppen av Eliteserien i 2024. Heldigvis klarte vi å sloss i toppen av OBOS i stedet og komme oss tilbake. Det viser jo hvor skakkjørt og dårlig ledet vi har vært.

Nå ble jo det en avsporing. Er helt enig med deg angående Trøim. Jeg tror Trøim er en snill eier, men han har ikke vært en god eier alltid. Men det mener jeg også at kanskje først og fremst har med klubben å gjøre. Det sportslige, det eneste klubben har ansvar for, har havnet i et slags vakum. Det har vært trenerens ansvar. Så har vi hatt et klubbstyre, litt mer uklart hva de har hatt ansvaret for. Og et AS-styre som styrer det økonomiske. Men hvem skal Trøim og AS-styret henvende seg til hvis de lurer på noe om sport? For prater han med treneren så kommer jo kritikken, men hvem andre har det vært?

Jeg mener i hvert fall at klubben skal levere Trøim en plan. Der det kan investeres proaktivt av Trøim (eller andre) over tid. Jeg skjønner jo også at Trøim sikkert til tider har blitt litt oppgitt. Jeg er rimelig sikker på at Trøim også er villig til å spytte inn hvis han får en gjennomarbeidet plan. Ikke bare sånn, kan vi få noen millioner til den og den spilleren. Og neste gang han hører noe så er det fordi det brenner på dass økonomisk og det trengs enda mer penger. Men det er faktisk lagidrett på styrerommene også. Klubben/klubbstyret må spille investorene gode.

Men nå virker det som om det er på rett vei. Siem inn tror jeg er smart. Da har Trøim sin fotballkyndige mann der og ikke i rollen som daglig leder. For selv om jeg mener at klubben og AS ikke bør ha samme daglige leder så virker det i hvert fall på meg som at Graff klarer å balansere dette mye bedre enn SPZ gjorde. At vi klarer å ansette trenere uten å gi dem all makt over absolutt alt er også bra. At vi klarer å begynne å sette ned en strategi på spillerlogistikk er bra. Bare synd det tok så veldig lang tid å skjønne disse tingene. Og jeg er for en ny runde met Trøim eller andre. Men det må stille mye sterkere krav til klubben og klubbsyret. Investorene må bli fortalt hvor mye penger, hva det skal gå til, over hvor lang tid, osv. Ikke bare investere i en spiller eller to ut fra innfallsmetoden.
Svar
Nå må trøim få ut fingeren og begynne å lete etter kodebrikken sin. Kan den ha havna i esken med julepynt tror dere eller er det Celina som har lånt den?

NT gir 100 i odds for at vi vinner serien neste år, men da må han fikse oss noen julegaver.

En hundrelapp på det så får man 10K i reisekassa til Europaturene i 2026, det må vel kunne kalles en langsiktig strategi vel?
Svar
(Igår, 12:12 AM)Majorstuen Skreiv: Personlig sliter jeg litt med å se at all kritikken mot Trøim er berettiget. Han reddet klubben fra konkurs i 2014. Han sprøytet inn penger på 2000-tallet. Han har gitt X antall trenere muligheten. Jeg ser selvsagt at enkelte kan reagere på handlingene hans, men til syvende og sist er det våre valgte som har skrevet på en avtale med han. Og dersom det er sånn at sponsorer/investorer vil inn pga Trøim - hvor var de i 2014?

Helt enig med deg Majorstuen, hva galt er det Trøim har gjort? Hver gang vi er i trøbbel plukker han opp regningen. En gangbar langsiktig plan skal jo komme fra klubben og at vi ikke har lykkes de siste årene har iallfall ingenting med Trøim å gjøre.
Svar
(Igår, 01:12 PM)Theo 66 Skreiv: Helt enig med deg Majorstuen, hva galt er det Trøim har gjort? Hver gang vi er i trøbbel plukker han opp regningen. En gangbar langsiktig plan skal jo komme fra klubben og at vi ikke har lykkes de siste årene har iallfall ingenting med Trøim å gjøre.

Helt enig. At vi ikke har fått utnyttet den ressursen Trøim (eller andre investorer) egentlig er, tror jeg nok skyldes mer klubben enn investoren.

De kan jo ikke sitte å vente på at investorene selv skal be om en plan. Hvis de ønsker investeringer i klubben, så må de jo selv. på eget initiativ, si hva de trenger og hvordan pengene skal brukes. Her tror jeg egentlig SPZ har vært en brems da. Han var jo nære på å få sparken etter et overforbruk i 2018. Som bl.a. gjorde at vi måtte selge Sam Johnson igjen i januar 2019. Tror han har foretrukket et enkelt liv der han slipper å spørre Trøim om penger og heller har solgt unna. Og det var nok rimelig enkelt for han å få klubbstyret med på en sånn strategi.

Men en sånn plan trenger jo heller ikke å være så veldig komplisert. Det kan være sånn.

Vi trenger å utsette salget av f.eks. 3 talenter et par år. Det betyr at vi må tilby dem X antall kroner i lønn for å få dem til å signere en ny kontrakt med oss. Det vil øke lønnsbudsjettet vårt med X antall kroner, dette trenger vi hjelp til.

Siden vi ikke selger disse spillerne så tror vi at vi kommer til å selge for så og så mye mindre de neste tre årene. Konsekvensen av det igjen er at vi trenger X antall kroner til dette også. Med mindre vi får inn et bud som er på minst kroner...som vil dekke dette. Av dette igjen så trenger vi å reinvestere X antall kroner i en erstatter og fortsatt sitte igjen med en sum verdi X.

Vi mener også at vi trenger å hente inn 3-4 spillere fra Europa som vil være blant de beste i Norge. Disse kan vi hente på bosmann i sommervindu i 2025 og 2026. Men vi trenger hjelp med X antall kroner i sign on fee og det vil øke lønnsbudsjettet med... som vi også trenger hjelp til.

Til sammen blir dette en sum som Trøim da må garantere for.

Og så blir det da hvis alt dette skjer så tror vi at vi i løpet av 2-3 år er i toppen av norsk fotball. Det gir oss så og så mye inntekter fra Europa og alt annet. Hvis dette skjer så trenger vi ikke midlene vi ba om likevel, da kan vi ta det fra inntektene herfra.

Det er jo egentlig galskap at det ikke satses fra investorene. Hvert år får 4-5 lag muligheten til å prøve å kvalifisere seg til Europa. Dvs 25-31% av lagene i Eliteserien. Hvis de har 50/50 mulighet til å kvalifisere seg til et gruppespill så har alle lag i Eliteserien en statistisk sjanse på 12-15% på å tjene 150 millioner fra Europa det året. Det har sannsynligvis aldri vært større sjanser for investorer til å tjene penger på å investere i norsk fotball noen gang. Så hvis en investor bruker 50 millioner på å sette sammen en stall som klarer topp 4 2 av 3 ganger så vil det rent statistisk være et bra veddemål. Det er jo heller ikke sånn at pengene vil være brukt opp, fordi klubben sitter jo fortsatt med spillerverdiene. Så de kan enten selges for å redusere tapet, eller de kan prøve igjen år 4 og 5.

Og det er ingen bedre steder å gjøre det enn her. Vi har jo all infrastruktur. Vi har en stadion som holder internasjonal standard, vi har et akademi. Vi har et stort publikumspotensiale. Vi har i grunn absolutt alt vi trenger, bortsett fra et godt nok fotballag.
Svar
Dårlig med rykter om spillere til og fra oss.

Men Illic som det vel har vært noen rykter rundt at vi har forhørt oss om, han ryktes til AIK

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/f...ndrej-ilic

Ble Vålerengas rekordsalg – nå kan han returnere til Skandinavia - Eurosport

Så det er det i hvert fall lit mindre sannsynlig at han kommer hit får man si.

AIK sprenger neppe banken her så vi kan nok se langt etter en videresalgssum vil jeg tro.
Svar

Gå til forum:

Bruker(e) som leser denne tråden: VIF123, 12 Gjest(er)