Trådvurdering:
  • 4 stemmer - 4.25 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Rykte og ønsketråd vinter/vår 24/25
(02-10-2025, 05:54 PM)NilsDN Skreiv:
(02-10-2025, 05:27 PM)papajoao Skreiv: Det er viktigere å dø som en helt enn å leve lenge nok til å bli en skurk. Romerikes gule kyllinger betalte med nedrykk for guddommeliggjøringen av en spiller som var god med ultras og forferdelig med ballen. Men jeg tror denne nåværende skaden virkelig tar ham ut av planene, så vi må se fremover og vente på at de nye spillerne som kommer for å heve nivået i forsvaret.

!!!!!

Enig Smile

Det blir spennende å se hvem som faktisk dukker opp. Foreløpig så tenker jeg Pallas og Sørensen fyller noen huller. Promise er smart for fremtiden og bra at vi er interessert i prøvespillere. Afrikanske talenter har jo hatt null fokus hos oss. Som er litt rart når vi ser hvor stor suksess andre klubber har med det, ikke like rart når vi tenker på hvem som har bestemt hos oss tidligere.

Mulig jeg bare er optimist, men jeg sitter også med en følelse av at vi kommer til å ha en viss stigning. Pallas og Sørensen tror jeg er mye for penga. Så mangler vi fortsatt en back og en midtstopper. Og så tror jeg vi kanskje kan forvente oss noe med litt mer trøkk i nærmere seriestart.  Spiss, høyrekant...

Jeg er ikke (veldig) bekymret. Markedet er tøft og både Pallas og Sørensen tilfører laget mye mer enn pengene vi investerte i dem.

Obasi har tatt steget opp et hakk, og jeg har fortsatt stor tro på Riisnæs og Emin Pajic. I dag har vi et bedre lag enn laget som fullførte OBOS, og mye bedre enn det som fullførte siste ES.

Navn jeg kan forvente i en idé om en norsk forsvarsspiller som spiller til høyre: Ulrik Fredriksen fra Haugesund og Fredrik Dahl fra Godset. Even Claus Niyukuri er et alternativ, også han fra Haugesund.

Det vil nok være noen bedre enn dem, siden Jokke til nå alltid har gjort utmerket forretning for pengene som er investert.
Svar
(02-10-2025, 03:49 PM)JackBlack Skreiv: En forutsettning for at en spiller som Brajanac skal lykkes er også at han blir foret med de riktige innleggene. 
Det skjedde vesentlig oftere i kampen mot Skeid, enn i kampen mot Sarpsborg.

Som sikkert henger sammen med at Skeid er et lag som rykket opp til OBOS etter forrige sesong, mens Sarpsborg er et Eliteserielag.
Svar
(Igår, 08:53 AM)NilsDN Skreiv:
(02-10-2025, 03:49 PM)JackBlack Skreiv: En forutsettning for at en spiller som Brajanac skal lykkes er også at han blir foret med de riktige innleggene. 

Som sikkert henger sammen med at Skeid er et lag som rykket opp til OBOS etter forrige sesong, mens Sarpsborg er et Eliteserielag.

Vel, i treningskampens første mål tar Bjørdal imot ballen inne på 16-metersområdet, snur, ser, tenker, ser igjen, setter seg ned og tar en kaffe med vaffel (syltetøy og brunost), ser igjen, puster og sender ballen, mens den nærmeste Skeid-spilleren han i hele denne perioden ikke var nærmere enn 3 meter.

Når det gjelder Brajanac, hvis han scorer mer enn 0,35 mål per kamp, vil han være innenfor gjennomsnittet av en ok ES-spiss, men vi trenger flere. Regnestykket for de siste sesongene er over 50 mål for å havne blant topp 6, så vi trenger både han og Sørensen til å bidra med halvparten av det...
Svar
Må si jeg synns det hadde vært spennende å sett Sørensen som spiss i et par kamper. Virket som han hadde noen kvaliteter som både Baranjac og Rijks mangler.
Svar
(Igår, 10:18 AM)papajoao Skreiv:

Vel, i treningskampens første mål tar Bjørdal imot ballen inne på 16-metersområdet, snur, ser, tenker, ser igjen, setter seg ned og tar en kaffe med vaffel (syltetøy og brunost), ser igjen, puster og sender ballen, mens den nærmeste Skeid-spilleren han i hele denne perioden ikke var nærmere enn 3 meter.

Når det gjelder Brajanac, hvis han scorer mer enn 0,35 mål per kamp, vil han være innenfor gjennomsnittet av en ok ES-spiss, men vi trenger flere. Regnestykket for de siste sesongene er over 50 mål for å havne blant topp 6, så vi trenger både han og Sørensen til å bidra med halvparten av det...

Du høres jo akkurat ut som meg du... Big Grin

Ca 60% av målene våre bør komme fra angrepet. Ca 25% må komme fra midtbanen. Siste 15% kommer fra forsvarere, stort sett dødballer.

Vi bør score minimum 50, egentlig litt flere. Så fra de lengst fremme så må vi ha 30 mål alt i alt. Spesielt viktig er det for oss, fordi vi ikke har målfarlige midtbanespillere. Så kan du flytte noen prosenter hit og dit, avhengig av hvilken posisjon du regner spilleren som og hvilken formasjon vi spiller.

Det er flere utfordringer for oss. Vi kan ikke tåle å score lite, fordi forsvaret vårt ikke er bunnsolid. Lag som Brann og Tromsø har de siste årene tatt medalje, mest pga godt forsvarsspill og ikke like mye fantastisk angrepsspill. Vi har heller ikke en midtbane som scorer veldig mye. Ingen av våre midtbanespillere vil vi realistisk kunne forvente at vil score tett opp mot 10 mål alene. 

Vi får nok 7-8 mål fra forsvarsrekka. Det vil være dødballmål, i hvert fall de aller fleste av dem. Mulig backene kan bidra med litt fra åpent spill også. 

Ankerrollen på midten, stort sett Ambina, bidrar sikkert med 2-3 mål. Bjørdal med 6-7. Lange og Hagen kanskje 3-5, litt avhengig av. Og så kommer det vel sikkert noen fra Riisnæs også. 

Så må de 3 plassene fremme, jeg regner det som 3 selv om det sikkert er mulig å ha litt ulikt syn på hvilken formasjon. De må til sammen score rundt 30 mål. Der har vi nå en kar som ikke har vist noe over dansk nivå 3 egentlig. En dansk spiss som aldri har fått det til på toppnivå og en ung afrikaner. 

Rundt 50 scorede, rundt 45 innsluppede. Det er vel det som kreves for å ende midt på tabellen. 

V får vel se hvordan Sørensen er, men som det ser ut i dag så mener jeg vi har mye kreativitet for å fore det jeg mer er en ganske klassisk targetspiss.  Og som ikke engang er så enormt god på det han faktisk skal være god på.
Svar

Klar over nivåforskjellen, men han fikk ingenting å jobbe med som spilte på det han er god på. 
Skal de ha en god sesong så er det greit å jobbe med det som faktisk kan jobbes med; samspill. 
Spisser som er både gode i boks og sterke i bakrom bruker å koste noe mer en det Vålerenga har budsjett til

Blir litt som kampen mot Lillestrøm i 2011, hvor Andresen satte opp Fellah som midtspiss. 
Laget fortsatte å dunke høye baller opp på 167 cm høye Fellah, noe som gav Kippe en relativ rolig dag på jobben. 
Passa noe bedre for Boayke som kom inn på slutten og avgjorde.
Svar
(Igår, 11:22 AM)JackBlack Skreiv: Spisser som er både gode i boks og sterke i bakrom bruker å koste noe mer en det Vålerenga har budsjett til

Som ferdig utviklet spiller med god CV ja. Må finne dem før de slår ordentlig gjennom.

Det er derfor jeg alltid sier at jeg tror at hvis vi bytter ut Brajanac så må vi ha en annen utenlandsk spiss. Vi klarer ikke finne en som er norsk, riktig spillertype og god nok og også billig nok.
Svar
(Igår, 11:30 AM)NilsDN Skreiv:
(Igår, 11:22 AM)JackBlack Skreiv: Spisser som er både gode i boks og sterke i bakrom bruker å koste noe mer en det Vålerenga har budsjett til

Som ferdig utviklet spiller med god CV ja. Må finne dem før de slår ordentlig gjennom.

Det er derfor jeg alltid sier at jeg tror at hvis vi bytter ut Brajanac så må vi ha en annen utenlandsk spiss. Vi klarer ikke finne en som er norsk, riktig spillertype og god nok og også billig nok.

Det er ikke bare bare. 
Tror det er vesentlig enklere å spille gode de klubben faktisk har enn å håpe på en lottogevinst i form av en ny spiller. Hva er det Nordli alltid sa? Trene er gratis? 
I fjor var toppscoreren i eliteserien en midtbanespiller med 14 mål så det er ikke bare vi som leter. 
Scorer han i hver tredje kamp som Joao nevner ender han altså opp på 10 mål som ville gjort han til den 4 beste spissen i ligaen i fjor.
Svar
(Igår, 10:57 AM)NilsDN Skreiv:
(Igår, 10:18 AM)papajoao Skreiv:

Du høres jo akkurat ut som meg du... Big Grin

Ca 60% av målene våre bør komme fra angrepet. Ca 25% må komme fra midtbanen. Siste 15% kommer fra forsvarere, stort sett dødballer.

Vi bør score minimum 50, egentlig litt flere. Så fra de lengst fremme så må vi ha 30 mål alt i alt. Spesielt viktig er det for oss, fordi vi ikke har målfarlige midtbanespillere. Så kan du flytte noen prosenter hit og dit, avhengig av hvilken posisjon du regner spilleren som og hvilken formasjon vi spiller.

Det er flere utfordringer for oss. Vi kan ikke tåle å score lite, fordi forsvaret vårt ikke er bunnsolid. Lag som Brann og Tromsø har de siste årene tatt medalje, mest pga godt forsvarsspill og ikke like mye fantastisk angrepsspill. Vi har heller ikke en midtbane som scorer veldig mye. Ingen av våre midtbanespillere vil vi realistisk kunne forvente at vil score tett opp mot 10 mål alene. 

Vi får nok 7-8 mål fra forsvarsrekka. Det vil være dødballmål, i hvert fall de aller fleste av dem. Mulig backene kan bidra med litt fra åpent spill også. 

Ankerrollen på midten, stort sett Ambina, bidrar sikkert med 2-3 mål. Bjørdal med 6-7. Lange og Hagen kanskje 3-5, litt avhengig av. Og så kommer det vel sikkert noen fra Riisnæs også. 

Så må de 3 plassene fremme, jeg regner det som 3 selv om det sikkert er mulig å ha litt ulikt syn på hvilken formasjon. De må til sammen score rundt 30 mål. Der har vi nå en kar som ikke har vist noe over dansk nivå 3 egentlig. En dansk spiss som aldri har fått det til på toppnivå og en ung afrikaner. 

Rundt 50 scorede, rundt 45 innsluppede. Det er vel det som kreves for å ende midt på tabellen. 

V får vel se hvordan Sørensen er, men som det ser ut i dag så mener jeg vi har mye kreativitet for å fore det jeg mer er en ganske klassisk targetspiss.  Og som ikke engang er så enormt god på det han faktisk skal være god på.

Dette er hovedpoenget her. Konkurransenivået vårt, og når jeg sier vårt mener jeg norsk fotball som helhet, blir lavere og lavere. Med MLS inntog i europeiske sekundærmarkeder ble nisjen vår enda mindre. Når gode nordmenn til og med dukker opp, rekrutteres de raskt av lag i toppligaene. Gjennomsnittlige nordmenn blir rekruttert av ligaer som MLS hvor vi ikke kan konkurrere med dollar.

Alt vi kan gjøre er å grave og grave, bygge eller skyte etter månen og få det riktig som vi gjorde med Ilic. Tromsø har valgt at Ieltsin Camoes skal erstatte Lasse Nordås, vi har en tidligere målscorer fra andre lag i Danmark... Kanskje dette er vår harde virkelighet, rekruttering fra de nedre sjiktene til våre naboer, eller fra Finland som tilfellet var med Haarala, Stavitski og nå Pallas (Håkans ville vært flott, men han tilbringer mer tid på sykehuset enn å spille fotball).

Når vi ser på glasset som halvfullt, har vi rekruttert det vi har klart å tiltrekke oss og det som er best tilgjengelig på bordet. Å se glasset halvtomt, for helvete, mann!

Jeg hadde allerede skrevet en tekst om hvordan det er et sjokk for de som ikke er herfra å se hvor ekstremt vanskelig det er å jobbe i fotball i Norge, og hvordan det har blitt stadig vanskeligere også. Kanskje dette partnerskapet med Beyond Limits kan være vårt beste svar på disse vanskelighetene.
Svar
Er det noen aktivitet på kontorene i dag?
Hadde vært brillefint med et par nye stjernesigneringer før gutta drar til Spania ✈️
Hva sier du, Stenzenga. Kan vi starte med F5 oppdateringer snart?
Svar

Gå til forum:

Bruker(e) som leser denne tråden: blaarizla, Fredmidt, JackBlack, Leikvoll, MathisEnga, mestah, Morrison, NilsDN, Stenzenga, The Mayor, Vifbiff, Østenga, 86 Gjest(er)