Trådvurdering:
  • 4 stemmer - 2 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bakke ut
(06-23-2024, 07:23 PM)Ulf Bøtta Johansen Skreiv:
(05-17-2024, 09:29 AM)NilsDN Skreiv: De fleste er vel nå et sted mellom at han må gå umiddelbart til å vente noen runder til. Bare riv plasteret av og fjern Jokke og Bakke mens det enda er tid til å snu det. Jokke har over tid vist han er en vandrende katastrofe og det samme kan sies om Bakke nå. Begge burde blitt fjernet ved nedrykket. Det var ganske åpenbart. Og den eneste grunnen til at det ikke skjedde var vel at styret som kunne gjort noe alt hadde gått av. Begge to er nå der at utfallet egentlig er gitt, det er kun tidspunktet som er det usikre.

Ring Rekdal som er den eneste som er tilgjengelig, vil og er i stand til å snu dette mens det enda er tid.
I dag må det være lov å drømme seg litt bort til hvor bra dette KUNNE vært om vi ga Bakke fyken etter 16.mai-kampen. Tenk hva Reka kunne fått til, da! 12-0 i dag, sikkert.

Wink

Ikke godt å si. Som allerede sagt så var det helt berettiget å kritisere Bakke. Når kritikken mot han kom.

Det er ingen som vet hvordan det hadde vært her uten Bakke. Kanskje vi hadde vunnet 3-0 mot RBK i siste kamp i stedet?

Men det er ingen som kritiserer når vi vinner. I hvert fall ikke jeg. I dag var vi gode. Vi har herldigvis vært gode etter 16..mai runden. Veldig gode. Men det er egentlig her lista ligger og da. Vi har fortsatt et poengsnitt under 2, som sannsynligvis kreves for å rykke opp. Og taper vi mot Start så kan vi være på 5.plass igjen.

Men vi hadde 5 poeng etter 5 kamper i år. Vi er fortsatt heldige som leder med et snitt under 2 mener jeg. Dette er sannsynligvis tidenes dårligste utgave av OBOS.
Svar
(06-23-2024, 09:20 PM)NilsDN Skreiv:
(06-23-2024, 07:23 PM)Ulf Bøtta Johansen Skreiv:
(05-17-2024, 09:29 AM)NilsDN Skreiv: De fleste er vel nå et sted mellom at han må gå umiddelbart til å vente noen runder til. Bare riv plasteret av og fjern Jokke og Bakke mens det enda er tid til å snu det. Jokke har over tid vist han er en vandrende katastrofe og det samme kan sies om Bakke nå. Begge burde blitt fjernet ved nedrykket. Det var ganske åpenbart. Og den eneste grunnen til at det ikke skjedde var vel at styret som kunne gjort noe alt hadde gått av. Begge to er nå der at utfallet egentlig er gitt, det er kun tidspunktet som er det usikre.

Ring Rekdal som er den eneste som er tilgjengelig, vil og er i stand til å snu dette mens det enda er tid.
I dag må det være lov å drømme seg litt bort til hvor bra dette KUNNE vært om vi ga Bakke fyken etter 16.mai-kampen. Tenk hva Reka kunne fått til, da! 12-0 i dag, sikkert.

Wink

Ikke godt å si. Som allerede sagt så var det helt berettiget å kritisere Bakke. Når kritikken mot han kom.

Det er ingen som vet hvordan det hadde vært her uten Bakke. Kanskje vi hadde vunnet 3-0 mot RBK i siste kamp i stedet?

Men det er ingen som kritiserer når vi vinner. I hvert fall ikke jeg. I dag var vi gode. Vi har herldigvis vært gode etter 16..mai runden. Veldig gode. Men det er egentlig her lista ligger og da. Vi har fortsatt et poengsnitt under 2, som sannsynligvis kreves for å rykke opp. Og taper vi mot Start så kan vi være på 5.plass igjen.

Men vi hadde 5 poeng etter 5 kamper i år. Vi er fortsatt heldige som leder med et snitt under 2 mener jeg. Dette er sannsynligvis tidenes dårligste utgave av OBOS.
Er lite som tyder på at det stemmer.
Se bare på cupen
Svar
Er 3 OBOS lag, inkludert oss, som har slått ut ES motstand.

Jeg mener den er svak fordi det er et totalt fravær av lag som har noe særlig i ES å gjøre.

FFK og Kåffa er lag som har bygd seg opp. De rykka opp i fjor. Jerv rykka ned og KBK også opp som vi vet. Store klubber som AaFK og Start har sine problemer. Er ikke noe sunnhetstegn at xxx ryker 5-0 hjemme mot Åsane akkurat. Ingen av lagene er åpenbart mye bedre enn de andre foreløpig. Vi leder mer rett under 2 i snitt. Lag som Egersund og Moss er i øyeblikket seriøse utfordrere til direkte opprykk.

Nei, lite som tyder på at OBOS er sterk i år.
Svar
Generelt er OBOS-ligaen ganske svak ja. Det var den i fjor også. Eliteserien har også tapt seg de siste årene. Fortsetter ting som dette bør antallet lag i de 2 øverste divisjonene kuttes
Svar
(06-23-2024, 11:39 PM)Loffen Skreiv: Generelt er OBOS-ligaen ganske svak ja. Det var den i fjor også. Eliteserien har også tapt seg de siste årene. Fortsetter ting som dette bør antallet lag i de 2 øverste divisjonene kuttes


Kutte ned på antall lag gir ingen særlig effekt.
Dette går i bølger.
Norsk fotball er på vei opp.
Det går sakte men heldigvis i riktig retning.

Forskjell på nivået i OBOS og Eliteserien er ikke stor.
Nivået er jevnt (og muligens dårlig) men det gir en spennende liga. 
En stor klubb som Vålerenga vil slite i starten etter et nedrykk.
Det er helt naturlig. Vi vinner denne ligaen med 5-10 poeng.
Svar
Det er mulig det er feil tråd å diskutere dette i men jeg hiver meg på diskusjonen.
Spør du meg er det ikke positivt for produktet eliteserien at det er seksten lag. Om det er bra for ut utviklingen av norsk fotball er annen sak. Spillere som Berge, Haaland, Ødegaard og Ajer har alle fått spille i eliteserien i en alder rundt seksten år. Om dette har bidratt til utviklingen av individene som fotballspillere er det ingen tvil om, men om det er sekstenlagsetie som er grunnen til at Norge har fptt frem flere profiler de seneste årene er jeg personlig mer usikker på. Den gangen vi gikk fra fjorten til seksten lag var jo serien full av utlendinger som kom til Norge for å spille fotball, men sett med etterpåklokskap viser det seg disse spillerne sakte men sikkert soden 2008 har valgt andre ligaer enn den norske. En annen utfordring er at det blir mer og mer vanlig at det dukker opp norske spillere sim aldri har spilt i det norske seriesystemet. Nusa rakk vel å touche det, men bobb og Schjelderup er andre eksempler. Dette bidrar til at det norske seriesystemet blir svekket.

Dersom serien hadde bestått av elleve lag og førti kamper i året hadde vi i det minste fått et lamgt høyere nivå på vår egen nasjonale serie og mest trolig gjort det bedre i Europa. I tillegg ville det potensielt vært omtrent 100 spillere som hadde rykket ned ønsket å fordele seg på de gjenværnede lagene. Dette ville igjen resultert i en langt bedre OBOS-ligaen ettersom det vil bli mye overflødige spillere i de gjenværende klubbene.

Nå har jeg veldig liten tro på at NFF kommer til å innføre elleve lag, men fjorten lag bør være på sin plass spør du meg. Sett med VIF øyne er det gunstig at det er seksten lag de neste to-tre sesongene.
Svar
Det er helt feil tråd, men la gå. 

For hva som er best så må man jo først definere hva målet er. Og allerede her detter jeg egentlig av. Det er alltid fordeler og ulemper med et seriespill. Premier League er vel den beste serien, men den produserer ikke et Engelsk landslag som vinner noe. Uten at det virker som om de prøver å endre serien for å få til akkurat det.

For meg er det grunnleggende klart at det som er best for serien først og fremst må være best for de lagene som er i serien. Og i et stort land geografisk, men lite i innbyggere så mener jeg at det må være stor interesse for serien. Det er det som gir de beste økonomiske forutsetningene som alt annet er helt avhengig av. Og den beste måten å få til det på er igjen at alle landsdeler har et lag de kan identifisere seg med. Og så mener jeg at en fotballserie skal minne mest mulig om en fotballserie, sånn som den har blitt praktisert og fortsatt praktiseres i de aller fleste land, der alle lag møtes to ganger. En gang hjemme, en gang borte. Og den skal minne minst mulig om et sluttspill i en eller annen Østeuropeisk hockeyliga. 

Når vi møter LSK, Lyn, Brann, RBK og andre lag hjemme, så skal det være årets hjemmekamp mot det laget. Vi skal ikke spille ny kamp uka etter.

Så er det hvem som har ansvar for hva. Norge er et lite land, vi er vant til oss mot verden. Er det en nordmann som er god i sjakk, løping, frisbee eller noe annet så er vi interessert. Til og med hvis det er en norsk mann eller kvinne som ligger med en utenlandsk kjendis så er det interessant for oss. Våre største helter lever store deler av sitt voksne liv i et høydehus der de spiser salat og trener. Så dukker de opp på et eller annet idrettsanlegg vinterstid og snakker om at de skal fokusere på prestasjon, ikke resultat. Når løvetannen dukker opp så forsvinner de inn i høydehuset sitt igjen. De er norske helter og vi skal gladelig sette egne behov i andre rekke for å få lov til å dyrke noen med et norsk pass.

NFF derimot, de styrer bare mot to mål. Dette er resultatmål som de ikke har oppnådd siden Nils Johan Semb ledet en pur ung John Carew ut i et EM-sluttspill. De skal til EM eller VM. Og siden det er bedre for dem å ha noen eller noe å skylde på i stedet for å ta ansvaret selv så vil de hele tiden endre serien, ha sluttspill, spille om vinteren, helst på naturgress og gudene vet hva. Problemet med det er at de overhodet ikke ser helheten.

Helheten er at uansett hvem det er som spiller på landslaget, så spiller de sjelden eller aldri i den norske serien. Selv om den norske serien skulle bli like bra sporstlig som Premier League så vil de likevel ikke spille der av økonomiske årsaker. Sånn at det norske landslaget vil alltid bestå av spillere som ikke spiller i Eliteserien.

Det andre målet til NFF er jo at norske klubblag skal gjøre det bra i Europa. Og dette er jo delvis innfridd. Og disse to tingene henger litt sammen.

Fram til Conference League startet og de beste norske klubbene kunne få spille mot de tredjebeste i litt større serier så var det lite norske klubber hadde å gjøre i Europa. Men fordelen med Europa er jo penger. Vi burde jo vite dette, for hele vår strategi er jo bygget på hvordan det var før Conference League. Alle norske klubber var fattige. Norske spillere ble solgt direkte ut til større Europeiske ligare fra den klubben de slo gjennom i. Og de ble solgt som "råvarer". Talenter som skulle utvikles. Norske klubber hadde ikke råd til å kjøpe de beste spillerne fra andre norske klubber. Og spillerne ville ikke. Hvorfor risikere en proffkarriere når du spiller fast på Haugesund gjennom å gå til, f.eks. oss? Da må du vente lenger før man blir solgt ut, det ene utstillingsvinduet er like bra som det andre, og det eneste var risikoen for å mislykkes i ny klubb. Nå har det endret seg noe. Det har ikke med noen andre ting å gjøre enn økonomi. 

Det er noe norsk og dugnadspreget over norsk fotball fortsatt. Et godt spillersalg, en tur til Europa og pengene gikk til ballnett til de yngste, litt infrastruktur, kanskje et treningsrom og noen penger på bok til dårlige tider. Og det handler i mitt hode om den norske idrettsmodellen.

For i Norge er klubbene først og fremst utviklingsklubber. Selv de største klubbene, inkludert oss, oppfører seg sånn. Og det er kanskje ikke så rart, for klubbene er veldig ofte begge deler. De eneste som egentlig har tatt inn over seg at de først og fremst driver med eliteidrett er faktisk Bodø/Glimt. 

Men tilbake til poenget. Hvis man skal ha et seriesystem som er spisset så er det først og fremst økonomisk det må spisses. Her er tanken i Norge så sosialdemokratisk at vi får mindre av mediepakka enn lag som Kristiansund og andre. Skal de ha en spisset serie så må det bli en serie sånn som i mange andre land. Og som vi er i ferd med å få nå. Med et økonomisk klasseskille som gjør at de beste norske spillerne samles i færre klubber.

Det er veldig få sportslige fordeler med å spisse serien med å gå ned på antall lag. Tempoet i kampene kan kanskje gå opp noe, men først og fremst så går det ut over talentutviklingen. Det styrker den ikke. Færre lag betyr færre plasser og akadamiene må derfor utdanne færre spillere. 

Så er det en rekke fotballfaglige argumenter for at noe sånt nødvendigvis heller ikke vil fungere særlig bra. Men hvis færre kan leve av å spille fotball så blir konsekvensen at færre tar den utdannelsen. Vi kommer til å ha landsdeler uten noe toppfotballtilbud og vi vil vinne veldig lite på det. 

La derfor serien være som den er. Det har i beste fall minimalt å si hvis vi skal få et bedre landslag. Og hvis ikke det er motivet, så skjønner jeg ikke hva som skal være det. Alle klubbene er mest tjent med at interessen for norsk fotball er størst mulig å da må de ha lag å holde med.

Jeg mener i hvert fall at det er all mulig grunn til å se til England. Den beste serien gir ikke det beste landslaget. Så hva er da poenget?

I tillegg er det også dette med å ha et mellomnivå i serien. Altså lag som verken rykker opp eller må sloss med nebb og klør for å unngå nedrykk. Da må man hele tiden velge kortsiktige løsninger og hvis nedrykket likevel kommer så raseres mye. Det er mye bedre å legge til noe mer å spille om, en Royal League for de 3-4 beste som ikke kommer i Europa for eksempel. Det er veldig mange kamper uten betydning. Så jeg vil heller gå stikk motsatt vei. Få mer å spille om gjennom å legge til mer. Ikke med å fjerne lag.
Svar
(06-23-2024, 09:20 PM)NilsDN Skreiv:
(06-23-2024, 07:23 PM)Ulf Bøtta Johansen Skreiv:
(05-17-2024, 09:29 AM)NilsDN Skreiv: De fleste er vel nå et sted mellom at han må gå umiddelbart til å vente noen runder til. Bare riv plasteret av og fjern Jokke og Bakke mens det enda er tid til å snu det. Jokke har over tid vist han er en vandrende katastrofe og det samme kan sies om Bakke nå. Begge burde blitt fjernet ved nedrykket. Det var ganske åpenbart. Og den eneste grunnen til at det ikke skjedde var vel at styret som kunne gjort noe alt hadde gått av. Begge to er nå der at utfallet egentlig er gitt, det er kun tidspunktet som er det usikre.

Ring Rekdal som er den eneste som er tilgjengelig, vil og er i stand til å snu dette mens det enda er tid.
I dag må det være lov å drømme seg litt bort til hvor bra dette KUNNE vært om vi ga Bakke fyken etter 16.mai-kampen. Tenk hva Reka kunne fått til, da! 12-0 i dag, sikkert.

Wink

Ikke godt å si. Som allerede sagt så var det helt berettiget å kritisere Bakke. Når kritikken mot han kom.

Det er ingen som vet hvordan det hadde vært her uten Bakke. Kanskje vi hadde vunnet 3-0 mot RBK i siste kamp i stedet?

Men det er ingen som kritiserer når vi vinner. I hvert fall ikke jeg. I dag var vi gode. Vi har herldigvis vært gode etter 16..mai runden. Veldig gode. Men det er egentlig her lista ligger og da. Vi har fortsatt et poengsnitt under 2, som sannsynligvis kreves for å rykke opp. Og taper vi mot Start så kan vi være på 5.plass igjen.

Men vi hadde 5 poeng etter 5 kamper i år. Vi er fortsatt heldige som leder med et snitt under 2 mener jeg. Dette er sannsynligvis tidenes dårligste utgave av OBOS.

Helt berettiget å kritisere Bakke, jeg kritiserer bare den lettvinte løsningen til en del av de på forumet her. Jeg mener fortsatt at å starte helt på nytt etter fem-seks-syv kamper, attpåtil med en tilsynelatende kortsiktig løsning, er det dummeste vi kunne gjort.
Svar
Nei, det er jo ikke en kortsiktig løsning.

Saken var den at Bakke rykket ned med dette laget. Han var allerede på minussiden og er vel egentlig fortsatt det, sånn sett. 

Så tok klubben et valg. Eller valget ble egentlig ikke tatt av dem, men av situasjonen. Etter nedrykket så annonserer styret sin avgang. Da ligger det litt i korta at de ikke kommer til å ta en avgjørelse her, uansett hvor berettiget den måtte være. Den ballen spilles over til nytt styre. Som kom på plass først i mars en gang. Sånn at Bakke i praksis var fredet han, til tross for nedrykket.

Så er det det om at det ikke er noe vits i å bytte trener bare for å bytte trener. AaFK kommer ikke til å rykke opp i år, selv om de henter inn Guardiola og vinner resten av kampene. Maksimalt kan de nå få 57 poeng. Skal vi gjøre trenerbyttet så må vi altså gjøre trenerbyttet på et tidspunkt der det er mulig for det å få praktisk effekt. Samme logikk gjelder også oss.

Så må det tas med en vurdering hva vi realistisk kan forvente av de andre. I alle divisjoner er det sånn at poeng ikke er en indikator på kvalitet. Det deles ut 3 for seier, 1 for uavgjort. Hvis noen lag klarer å være jevnt gode over tid så får de mange poeng. Heldigvis for oss har ingen av lagene egentlig stukket av. Selv med 1,92 poeng pr kamp så leder vi serien. 

I eliteserien hadde det krevd 2,07 å være topp 2. Og 2,25 å lede. De siste 10 årene har de som har vunnet OBOS alltid hatt et poengsnitt på mer enn 2 pr kamp. Og det er lettere å ha et høyt snitt over færre kamper. Det samme ser du f.eks. også i Postnord, der det kreves et poengsnitt på >2 for å være topp 2. Så du kan godt si at vi er heldige nå i og med at OBOS er så jevn og alle tar poeng fra alle. De fleste andre år ville ikk 27 poeng på 14 kamper være nok til å lede, eller egentlig å være topp 2 heller kanskje. 

Men hele poenget med å mase om Bakkes posisjon var jo å gjøre det på et tidspunkt der en ny inn faktisk kan gjøre en forskjell. For vi må faktisk forvente at minst et par av Sogndal, xxx, Stabæk, Bryne, Moss, Egersund faktisk klarer 2 poeng herfra og inn. Og det er ikke lett å lukke luker til lagene over når de snitter på 2 pr kamp. Da må vi faktisk vinne 10 på rad for å lukke en luke på 10 poeng.

Og jeg vil vel si det sånn at det var i akkurat siste øyeblikk dette laget begynte å vinne. Bryne satte den i tverrliggeren, vi scora. Hadde vi tapt den kampen så hadde vi hatt 5 poeng etter 6 kamper og sånn sett vært 11 bak skjema. Jeg er veldig usikker på om Bakke kunne fortsatt da. Da hadde han rykket ned og var i ferd med å gjøre oss akterutseilt i kampen om opprykk. 

Da er det rett og slett bare en avgjørelse å ta. Er oddsen for å rykke opp best hvis vi beholder Bakke eller hvis vi bytter trener. Den må tas på et tidspunkt hvor det fortsatt er mulig å påvirke det. 

Det er ikke en lettvint løsning, det er en drastisk løsning. Som er en avgjørelse vi slapp å ta. Men en diskusjon som jeg mener ville vært veldig nødvendig om vi faktisk tapte mot Bryne. Og vi skal ikke glemme at det både er egen dyktighet, men også andres udyktighet at vi ligger der vi ligger nå. Poengfangsten tilsier de fleste år at vi hadde vært 3-4 plass nå. Ikke serieleder.
Svar
(06-23-2024, 11:32 PM)NilsDN Skreiv: Er 3 OBOS lag, inkludert oss, som har slått ut ES motstand.

Jeg mener den er svak fordi det er et totalt fravær av lag som har noe særlig i ES å gjøre.

FFK og Kåffa er lag som har bygd seg opp. De rykka opp i fjor. Jerv rykka ned og KBK også opp som vi vet.  Store klubber som AaFK og Start har sine problemer. Er ikke noe sunnhetstegn at xxx ryker 5-0 hjemme mot Åsane akkurat. Ingen av lagene er åpenbart mye bedre enn de andre foreløpig. Vi leder mer rett under 2 i snitt. Lag som Egersund og Moss er i øyeblikket seriøse utfordrere til direkte opprykk.

Nei, lite som tyder på at OBOS er sterk i år.

så påstanden er altså ligaen er svak fordi den er ujevn? 
syns ikke argumentene henger helt på greip her. 
Obos er mer profesjonell en tidligere. Flere lag er semi profesjonelle en tidligere. Det trenes mer og bedre en tidligere. 
Flere spillere og lag viser at de tar nivået når de testes mot eliteserie motstand enn tidligere. 

Det ser vi tydelig på Cup`en. At kongsviner taper stort forteller mer om bunn-nivået deres og hvor sårbare enkelte lag er med skader på nøkkelspillere. 



Vålerenga viser forøvrig tydelig at de har noe å gjøre i Eliteserien.
Svar


Gå til forum:


Bruker(e) som leser denne tråden: 11 Gjest(er)