Trådvurdering:
  • 1 stemmer - 2 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Rykte og ønsketråd vinter/vår 24/25
(4 timer siden)mestah Skreiv: Jeg syntes du har argumentert godt for deg. Jeg er ikke enig i konklusjonen din, men jeg skjønner hvorfor du tenker som du gjør. Og det må være lov å argumentere/diskutere nye spillere på et forum, uten at det skal være "heksejakt". Da blir dette i så fall et kjipt forum. 

Men for å gå på ballen; jeg skjønner at du og vi alle er bekymra for at vi ikke har lært av nedrykket. Men vi kan heller ikke la den frykten styre alt vi gjør og hele overgangsstrategien vår, slik at vi kaster vekk spillere etter noen måneder. Hvis vi hele tiden skal tenke sånn så må vi bytte ut alle spillerne våre (omtrent). 

Jeg tror Mo kan levere ok i Eliteserien. Og hvis klubben ikke hadde trodd at Mo kan levere i Eliteserien så hadde vi aldri hentet han. 

Når vi hentet Mees var situasjonen litt annerledes, og foreløpig minner han meg litt om Udahl. Ikke som spillertype, men som i at han er veldig godt likt av fansen - men ikke egentlig helt god nok. Selv om Mees selvfølgelig kan ta nye steg til neste år. 

Også er det ekstremt vanskelig å hente spisser. Det føler jeg mange ikke tar med i regnestykket sitt her. Det koster svært mye, og er aldri en garanti for at det blir bra. Hele Europa leter etter det, og få har funnet det - noe vi også ser på toppscorerlisten i Eliteserien.

Bra, jeg pleier jo bare å svare folk.

Når det gjelder hvorfor jeg ville beholdt Rijks foran Brajanac som et 2.valg så er det vel mer subjektivt.

Det jeg mener taler mot Brajanac er at han ikke har så veldig mange gode all round egenskaper, han mangler rykk og hurtighet, teknikk og er egentlig ikke veldig god på det han skal være god på heller, dvs dueller. Han er ikke dårlig, men han er heller ikke så "rå" at det kompenserer for andre mangler. Så han er ikke en spiller som kommer på for å endre et kampbilde, hvis vi ikke jager et mål og pumper ballen inn i feltet. Men akkurat der mener jeg vel at det kan Rijks gjøre like bra. De er hhv 1,89 og 1,88.

Det jeg mener taler for Rijks er først og fremst at han er et par år yngre. Jeg vet litt om hva de lærer i Nederland sammenliknet med her, så jeg mener han sannsynligvis er en bedre fotball-SPILLER. Han kom til oss fra Utrecht, som i øyeblikket er nummer 2 i Nederland. Jeg tror det er et vanskelig nåløye å komme gjennom for en ung spiller. Mens Brajanac kom til oss etter å ha falt gjennom hos Randers, som var på nedre halvdel i dansk Superliga i fjor og ligger litt over midt på tabellen der i år.

Jeg mener også Rijks er mer allsidig og passer oss bedre. Han spilte 7 U19 kamper for Nederland, senest i 2022. Mens Brajanac spilte U18 for Danmark i 2019. Nederland er en bedre fotballnasjon og det er uansett nærmere i tid. Brajanac er nå et sted i sin karriere der han må spille fast førstelagsfotball, mens Rijks nok fint klarer å være 2.valg om en spissplass i Eliteserien i 2025.

Så det er vel det som kalles en samlet vurdering. Rijks har et mål pr 91 spilte minutter i OBOS, Brajanac har et hvert 86.minutt. Altså omtrent likt. Rijks er yngre, mer allsidig, hakket bedre CV i ungdomsårene. Mens Brajanac faktisk har falt gjennom i dansk Superliga og ble sendt videre etter bare noen måneder. Det siste trenger ikke å bety noe, men det er ikke noe kvalitetstegn heller.

Helt enig i at det er vanskelig å hente spisser. Men helt umulig er det ikke. Å så lenge vi i det minste har en av Rijks eller Brajanac og et 3.valg i troppen så er jo det en risiko jeg mener det er verdt å ta.

Jeg er vel kanskje mer kynisk enn andre, jeg mener spillere kommer og går og det er ikke noe vits i å henge seg alt for mye opp i akkurat det. De spillerne som er her i dag er her fordi de og klubben har gjensidig nytte av hverandre. Når den ene parten ikke har nytte av den andre så skiller man lag. Så tøff må toppidretten være. Hvis spillerne får mulighet til å dra til en bedre klubb så gjør de det. Hvis vi får muligheten til å hente en bedre spiller så bør vi gjøre det. At en klubb gjør utskiftninger i spillerstallen etter et opprykk er jo veldig naturlig da.
Svar

Meldinger i denne tråden
RE: Rykte og ønsketråd vinter/vår 24/25 - av NilsDN - 3 timer siden

Gå til forum:

Bruker(e) som leser denne tråden: hmchrist, TreogNitti, 93 Gjest(er)