02-10-2025, 12:54 PM
(02-10-2025, 11:56 AM)Østenga Skreiv: Ikke for å "glaze" Joao, som startet denne diskusjonen, men han bruker nok mer troverdige kilder enn sofascore. Han har mye erfaring med scouting og bruker mye tid på det, du får heller vente på kilden enn å anta at det er feks sofascore ratings som brukes (som man forøvrig ikke burde legge veldig mye i)
Jeg har ikke egentlig diskutert saken med Joao.
Joao kom med sitt innlegg om Borch etter meg. Hans påstand var at analytikerne var enstemmig i at Borch var beste spiller i OBOS. I hvert fall defensivt sånn jeg tolker påstanden hans.
Det var ehauger som kommenterte at han også hadde sett statistikk. Da ga jeg en generell kommentar at den type (offentlig) statistikk bør leses med en klype salt. Uavhengig av om det er NTB som egentlig ikke har noen kriterier i sin karaktersetting, eller om det er Sofascore som måler litt av hvert.
Jeg mener Borch er alt for treig. Både på selve forflyttinga og på en del andre ting. Se en spiller som Magnus Wolf Eikrem. Han er, eller i hvert fall var, blant de beste i Eliteserien. Han er god i en serie som går på Eliteserienivå, ikke like god lenger når tempoet skrus opp. For det er jo det som egentlig skiller de beste fra de nest beste. Evnen til å ta de rette valgene og forstå situasjonene raskt nok. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det, men en god forsvarer vil jo som regel ikke toppe statistikker over de som vinner flest dueller og sånt. Fordi en god forsvarer vil lese spillet og sørge for at duellen ikke blir nødvendig.
Og det er det jeg mener med statistikk. En forsvarer som løper opp gjennombrudd etter gjennombrudd og setter inn taklinger i siste øyeblikk er ikke nødvendigvis de beste. De beste er de som sørger for at det ikke skjer, med å ta et skritt fram her, ta et skritt tilbake der, flytte seg litt til høyre og venstre og sette en motspiller i pasningsskyggen, være der ballen lander, er de som er best. Og det er ikke like lett å få fram i en statistikk, for det føres ikke statistikk over de tingene som aldri skjer. Derfor har jeg ikke noe særlig tro på å kåre de beste spillerne ut fra statistikk alene. Statistikk kan så klart brukes, men det er bare et av verktøyene.