Trådvurdering:
  • 0 stemmer - 0 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Rykte og ønsketråd vinter/vår 24/25
#12
(10-07-2024, 01:54 PM)JackBlack Skreiv:
(10-07-2024, 01:31 PM)mestah Skreiv: Jeg er heller ikke helt overbevist over Brajanac, men jeg syntes det er litt rart at så mange her inne er bestemt på at han ikke er god nok.

Jeg hadde vært mer skeptisk til dersom han bommet på mange sjanser. Men jeg er ikke helt enig i at han ikke presterte i går, selv om det er tøft til tider alene mot tre midtstoppere. Likevel vinner han en del dueller, og gjør til at vi kan slå litt langt på han når vi er presset i forsvar. Han jobber også steinhardt hele kampen.

Han skårer ikke. Men han får ikke mange sjansene heller. Og en spiss er avhengig av at laget setter han opp i de mulighetene også. Han kan ikke skape de sjansene selv og samtidig skåre på de. Hadde Jones truffet litt bedre med innleggene i går så kunne det vær en annen historie i dag.

Jeg er mer enig med deg en de som avskilter Brajanac. 
Det er tydelig at ffk hadde gjordt hjemmeleksa si med å låse Brajanac inne blant stopperne sine. 
Det er noe at spillerne faktisk skal få de riktige ballene å jobbe med. 
Vi kan vel være ærlige nok til å innrømme at i går og mot Bryne så skjedde ikke det.

Absolutt helt enig med begge dere. Brajanac fikk ikke de ballene han trenger for å være god. Hvis vi ikke klarer det mot FFK og mot Bryne, hva er det da som tilsier at vi skal klare å gi han dem neste år i stedet? 

Så går det jo an å sammenlikne han med Ilic da. De ligner jo hverandre. Det er ikke bare ballen som skal dette ned der spissen er, det er også spissen som må "lukte" hvor ballen kommer. Plasseringsevnen er dårliger og Brajanac er langt unna å være så knusende i duellene som Ilic kunne være. Ilic scoret bl.a. 2 mål i vår kamp mot Bodø/Glimt. Så han utrettet mye mer med like mye eller mindre å jobbe med. 

Vi avskilter ikke Brajanac, men Brajanac passer bedre inn i, la oss si Bodø/Glimt. Som kommer til de sjansene. 

Største problemet med Brajanac er at han er veldig begrenset. Ikke spesielt rask, ikke spesielt god teknisk. Som er greit nok, hvis han er overlegen på det han faktisk skal være god på. Men han er jo ikke det heller. Og uansett, hvis vi har en spiss som passer best til et kampbilde vi ikke kan forvente noe særlig av neste år, hvorfor da bruke han? Dette er jo nøyaktig samme diskusjonen som gikk rundt Børven i fjor. Sikkert bra hvis han blir spilt på riktig måte, men ingen ting tydet på at det ville skje. Hvis vi går inn i 2025 med Brajanac som vårt førstevalg på topp så må han enten ta vanvittige steg i løpet av vinteren. Eller så blir 2025 en kamp med ryggen mot veggen Pr i dag så klarer jeg ikke å se en eneste ting som tilsier at vi bør bruke en spisstype som Brajanac på topp i 2025. Og jeg fatter ikke hvorfor Brajanac brukes foran Mees Rijks. De har ikke så helt ulik fysikk og Mees Rijks har mye mer på sitt reportoar enn Brajanac.

Neste år er vi nødt til å ha en trio på topp som alle scorer 10+ hver og 30+ til sammen. Vi kommer ikke til å ha en midtbane som bidrar stort til målscoringa da heller. Ambina har vel et mål, det samme har Lange. Bjørdal har 5 i OBOS. Og de har ikke vanvittig bra scoringssnitt tidligere sesonger heller. Scorer vi veldig mye færre enn 50 mål i serien neste år så blir det nedrykkskamp.

I år har vi 21 mål på 26 kamper fra spissplass (Brajanac og Rijks til sammen). I tillegg har høyrekant Jones 12. Og Håkans, Riisnæs, Kamara til sammen 11. Så 44 av 72 (61%) har kommet fra de 3 posisjonene lengst frem i banen. Neste år er vi nok ikke like dominerende, men spiller vi i utgangspunktet i samme formasjon og scorer 50 så må rundt samme prosentandel komme fra de 3 på topp. Og jeg klarer ikke å se for meg at Brajanac, som han og vi spiller i dag, kommer til å score 12-15 mål i Eliteserien neste år.

Men det er så klart mulig han tar steg.
Svar


Meldinger i denne tråden
RE: Rykte og ønsketråd vinter/vår 24/25 - av NilsDN - 10-07-2024, 04:31 PM

Gå til forum:


Bruker(e) som leser denne tråden: hmchrist, 34 Gjest(er)