Trådvurdering:
  • 0 stemmer - 0 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Rykte og ønsketråd vinter/vår 24/25
#52
(Igår, 10:52 PM)Wild Touch Skreiv:
(Igår, 02:20 PM)NilsDN Skreiv: Vi har midtbane god nok for øvre halvdel, men har mangler i forsvar og i angrep. Uansett så tror jeg det nok er veldig lenge før noe faktisk skjer.

Enig, hvis vi handler så må det være forsterkninger. Vet ikke hvordan det står til med økonomien, men tviler på vi "slår til" i vintervinduet.  Jeg tipper 2 signeringer, en spiss og en midstopper/back. Det haster ikke, og det er greit å finne ut av hvor skoen trykker mest, før vi blakker oss helt, og det får vi jo se etter 10-12 kamper.

Mulig vi ser detter 10-12 kamper, sikkert også før. Men vi får ikke gjort noe med det før etter 16-17 serierunder. Da kan det fort være for sent, sånn som det var i 2023.

Hvordan det står til med økonmien er det vel ingen som vet, i og med at vi har felles økonomi med Trøim. Men noen antakelser går det jo an å gjøre likevel. Det ble sagt at nedrykket kostet oss 20 millioner i tapte inntekter. Og en del av det ble kompensert for av kontraktfestet lønnstrekk og kutt av kostnader. Det er ingenting som skulle tilsi at sponsorer er misfornøyd med OBOS-sesongen vår, men inntekter fra medieavtalen med TV2 er vel det vi merker størst forskjell på i OBOS sammenliknet med Eliteserien vil jeg tro.

Vålerenga Fotball Elite leverte et overskudd på 39 millioner i 2023, mye takket være salgene av Osame, Odin, Tobias Christensen og Seedy Jatta. Mens Vålerenga Fotball AS, selskapet til Trøim, leverte et overskudd på 6 millioner. Det er så klart mye av de samme tallene, Vålerenga Fotball AS får jo alle inntekter fra Vålerenga Fotball Elite. Og har sine egne kostnader på toppen av det igjen. Regnskap for 2024 er så klart ikke ferdig enda. Men på rene overganger så er det jo 50 millioner inn for Håkans og Ilic i 2024. Og vi fikk vel litt for Kreutz og Kurd Rønning også.

Vi brukte lite før sesongen. Ambina og Fasika på lån, Kamara gratis, Rijks for en lav sum. Så brukte vi nok litt mer i sommer, med Brajanac, Lange, Ambina permanent og Jarl inn. Tipper vi er på 20-25 millioner i pluss på kjøp og salg av spillere i 2024. Jeg tror derfor ikke at det er fullstendig skivebom å tro at vi i 2024 har et underskudd på rundt 20 millioner på vanlig drift. Men at vi har dekket inn det med å tjene penger på spillersalg. Og at vi derfor går ut i sånn omtrent null. 

I 2025 så bør vi derfor videreføre mange av de kostnadskuttene vi gjorde i år. Og med nye inntekter igjen som kommer fra spill i Eliteserien så er det lite som skulle tilsi at vi har spesielt dårlig økonomi. Det betyr ikke at vi kan kjøpe inn 4-5 etablerte Eliteseriespillere. Det er ikke sånn det fungerer, vi kan ikke komme med tilbud klubber ikke kan si nei til og bare plukke de beste spillerne deres. Glimt og Molde kan kanskje det, men ikke vi. Men det trenger ikke å bety at vi ikke kan finne gode spillere. Vi har fortsatt bare Lange, Brajanac, Rijks, Obasi og Ambina som utenlandske. Så vi kan fint finne flere utenlandske spillere. Så kan vi plukke opp norske spillere på vei opp og fram. Det trenger nødvendigvis ikke bli så alt for dyrt. 

Så jeg håper og tror vi har en 4-5 nye spillere på plass før sesongstart 2025. Og at minst 2-3 av dem er ganske klare forsterkninger. Sannsynligvis ikke med norsk pass da.
Svar


Meldinger i denne tråden
RE: Rykte og ønsketråd vinter/vår 24/25 - av NilsDN - 9 timer siden

Gå til forum:


Bruker(e) som leser denne tråden: hmchrist, 17 Gjest(er)