(11-12-2024, 12:13 PM)Krolla Skreiv: Ønskes inn: 5 - Minst en midtstopper, venstre- og høyreback, Venstrekant, spiss.
Så, hvem skal de 5 som ønskes inn være? Det er selvfølgelig vanskeligere.
Tanker/meninger/slakt?
Tror ikke vi henter en høyreback, rett og slett fordi vi akkurat har forlenget med Hedenstad. Borch har kontrakt i 2025, og jeg tror ikke vi klarer å få solgt han/gitt han bort. Og vi har spillere som Strand og Bjørdal som også kan spille der, hvis vi må. Og i tillegg AHK.
Tror det er mer interessant å se på utenlandskvota. Lange, Brajanac, Obasi, Ambina og Rijks. Og Fasika og Bitri i øyeblikket, selv om jeg regner med de forsvinner da. Så med de to sistnevnte ut, så kan vi hente 4 utenlandske spillere til foran 2025.
Jeg mener i hvert fall her at vi bør hente 1-2 afrikanske talenter. Jeg mener også vi må bruke utenlandskvota vår. Så hvis man kan tenke seg at av de 9 så bør 3 være talenter og 6 være spillere som bidrar på og rundt førstelaget, så blir konklusjonen min i hvert fall som følger.
Vi må ha 3 spisser, vi kommer til å slite med å finne en norsk spiss som er bedre enn Rijks og Brajanac og på vårt budsjett. Derfor bør vi lete etter en ny toppspiss i utlandet og kvitte oss med en av Brajanac eller Rijks. Og heller erstatte med en ung norsk spiss. Her ville jeg droppet Brajanac og beholdt Rijks, men jeg tipper vi i så fall kommer til å droppe Rijks og beholde Brajanac.
Hvis vi da forutsetter at vi faktisk også henter inn et par talenter så er det fortsatt 2 ledige plasser på utenlandskvota.
Her ville jeg latt den ene gå til en venstreback og beholdt en plass åpen. Hvis det også skal brukes er det midtstopper. Det er ikke mange gode norske venstrebacker, som også er aktuelle for oss.
Så da blir det for meg inn spiss førstevalg utenlandsk, inn et spisstalent norsk. Ut Brajanac eller Rijks. Og Kamara og Ofkir. Eventuelt kan vi faktisk vurdere å droppe det norske spisstalentet og gi Kamara enda et år her. Han er god nok til å være 3.valg i Eliteserien i 2025. Det er kanskje ikke helt ideelt, men det er vel sikkert også begrensninger på hvor mye penger vi kan bruke. Så det kan kjøpe oss litt tid og han dekker jo en kantrolle også.
Stoppere, her må vi ha inn en norsk stopper. Ut Fasika og Bitri. Kanskje inn en utenlandsk stopper også.
Venstreback, her må vi nok se til utlandet.
Inn 1-2 afrikanske talenter. Disse pleier ikke å være så dyre. Det er jo også sånn at her bør vi gå for store talenter uavhengig av posisjon. Så får vi heller rydde plass til dem når de er klare for å bidra, som kanskje ikke er i 2025.
Ellers synes jeg ikke vi trenger en veldig klar venstrekant. Her har vi Riisnæs, Lange kan også spille der. Og vi har Thorvaldsen som vi kan sette inn hvis det er behov for å skape noe på venstresiden. Men en Jukle som offensiv back på venstre blir det mer en litt skjev 442 enn 433 vi spiller.
Det vi trenger mest av alt er i hvert fall en spiss som passer bedre inn i det kampbildet vi må forvente i 2025. Da er det ikke Raufoss og Levanger lenger, så vi må ha en spiss som ikke trenger 3-4 sjanser inne i 5-meter før han scorer. Brajanac har helt klart vært en suksess for det han kom for, som var å være avlastning og konkurranse for Rijks. Men han blir 24 i februar og jeg tror ikke han klarer å utvikle spillet sitt så mye som er nødvendig for at han skal fungere på høyt nivå også i Eliteserien
Siden veldig mange her er utenlandske så har ikke jeg noen navn.