11-12-2024, 02:42 PM
(11-12-2024, 01:09 PM)NilsDN Skreiv:Jeg tror heller ikke at vi henter høyreback, i alle fall ikke før vi har fått på plass en del av det andre som virkelig trengs.(11-12-2024, 12:13 PM)Krolla Skreiv: Ønskes inn: 5 - Minst en midtstopper, venstre- og høyreback, Venstrekant, spiss.
Så, hvem skal de 5 som ønskes inn være? Det er selvfølgelig vanskeligere.
Tanker/meninger/slakt?
Tror ikke vi henter en høyreback, rett og slett fordi vi akkurat har forlenget med Hedenstad. Borch har kontrakt i 2025, og jeg tror ikke vi klarer å få solgt han/gitt han bort. Og vi har spillere som Strand og Bjørdal som også kan spille der, hvis vi må. Og i tillegg AHK.
Tror det er mer interessant å se på utenlandskvota. Lange, Brajanac, Obasi, Ambina og Rijks. Og Fasika og Bitri i øyeblikket, selv om jeg regner med de forsvinner da. Så med de to sistnevnte ut, så kan vi hente 4 utenlandske spillere til foran 2025.
Jeg mener i hvert fall her at vi bør hente 1-2 afrikanske talenter. Jeg mener også vi må bruke utenlandskvota vår. Så hvis man kan tenke seg at av de 9 så bør 3 være talenter og 6 være spillere som bidrar på og rundt førstelaget, så blir konklusjonen min i hvert fall som følger.
Så da blir det for meg inn spiss førstevalg utenlandsk, inn et spisstalent norsk. Ut Brajanac eller Rijks. Og Kamara og Ofkir. Eventuelt kan vi faktisk vurdere å droppe det norske spisstalentet og gi Kamara enda et år her. Han er god nok til å være 3.valg i Eliteserien i 2025. Det er kanskje ikke helt ideelt, men det er vel sikkert også begrensninger på hvor mye penger vi kan bruke. Så det kan kjøpe oss litt tid og han dekker jo en kantrolle også.
Ellers synes jeg ikke vi trenger en veldig klar venstrekant. Her har vi Riisnæs, Lange kan også spille der. Og vi har Thorvaldsen som vi kan sette inn hvis det er behov for å skape noe på venstresiden. Men en Jukle som offensiv back på venstre blir det mer en litt skjev 442 enn 433 vi spiller.
Det vi trenger mest av alt er i hvert fall en spiss som passer bedre inn i det kampbildet vi må forvente i 2025. Da er det ikke Raufoss og Levanger lenger, så vi må ha en spiss som ikke trenger 3-4 sjanser inne i 5-meter før han scorer. Brajanac har helt klart vært en suksess for det han kom for, som var å være avlastning og konkurranse for Rijks. Men han blir 24 i februar og jeg tror ikke han klarer å utvikle spillet sitt så mye som er nødvendig for at han skal fungere på høyt nivå også i Eliteserien
Siden veldig mange her er utenlandske så har ikke jeg noen navn.
Venstreback er viktigere, da vi kun har en og han er skadeutsatt.
Jeg er uenig med deg i det med venstrekant. Lange er i alle fall så langt blitt brukt på midten - Riisnæs er jeg mer usikker på hva som er tenkt med. Jeg ønsker han på midtbanen, da jeg tror han er best der, men da er det samtidig gode spillere som må benkes.
Thorvaldsen har jeg tro på, men han har ikke spilt mye i år, vært skadet og heller ikke vist noe særlig på øverste nivå.
For å spille med Riisnæs i fri rolle på venstrekanten så må man bruke en back som Juklerød - og han har sjeldent spilt 90 minutter denne sesongen. Kun 8 ganger for være nøyaktig. 45 min eller mindre 10 ganger. Med en ny venstrekant så har vi i alle fall mer fleksibilitet.
Kanskje ikke en prioritet, men i alle fall et ønske.
Ellers enig i at Kamara kan bli om han ønsker og er innforstått med å være 3. valg.
På samme måte som at du tenker det ikke handles høyreback så tror ikke jeg at det handles spiss med mindre noen forsvinner - tar gjerne ett nytt utenlandsk førstevalg om Brajanac eller Rijks forsvinner eller et talent dersom Kamara forsvinner.
Ellers er jeg enig i at vi gjerne kan bruke utenlandskvota vår - om talentene kommer fra Afrika eller andre steder er ikke så viktig å lenge prisen tilsvarer lav nok risiko. Utover det håper jeg at vi er ferdige med å hente tidligere storheter, og at vi derfor ikke henter Ilic som har blitt nevnt her tidligere. For det første så er det vel ikke sannsynlig å få til, og vi har ingen garantier for at tidligere storform kan gjentas.