11-12-2024, 04:11 PM
(11-12-2024, 03:09 PM)NilsDN Skreiv:Som du sier så er jo ikke Thorvaldsen helt klar. Det kan det jo selvfølgelig hende at både han eller Onyebuchi er neste sesong - det er vanskelig å vite, men man kan i alle fall ikke regne med det. Så er det jo ikke slik at alternativene må være dribleving eller fri rolle ala Riisnæs. Tar gjerne et hurtigtog med en god innleggsfot.(11-12-2024, 02:42 PM)Krolla Skreiv: Jeg er uenig med deg i det med venstrekant. Lange er i alle fall så langt blitt brukt på midten - Riisnæs er jeg mer usikker på hva som er tenkt med. Jeg ønsker han på midtbanen, da jeg tror han er best der, men da er det samtidig gode spillere som må benkes.
Thorvaldsen har jeg tro på, men han har ikke spilt mye i år, vært skadet og heller ikke vist noe særlig på øverste nivå.
For å spille med Riisnæs i fri rolle på venstrekanten så må man bruke en back som Juklerød - og han har sjeldent spilt 90 minutter denne sesongen. Kun 8 ganger for være nøyaktig. 45 min eller mindre 10 ganger. Med en ny venstrekant så har vi i alle fall mer fleksibilitet.
Kanskje ikke en prioritet, men i alle fall et ønske.
Vi har en sånn dribleving som Thorvaldsen. Men han er ikke helt klar enda, men han er jo en slags supersub da. Kommer på, frisk og rask, og dribler og skaper kaos.
Så tenker jeg at vi kan angripe med venstrebacken og Riisnæs i en slags fri rolle på venstrekanten. Ikke helt en sånn klassisk ving som ligger maks en meter fra krittlinja, men mer en skapende kraft på venstresiden.
Den samme rollen kan også Lange ta, han var kantspiller i Danmark.
Og henter vi inn talenter så må du regne med at minst en av dem er i offensiv rolle. Hvis vi i tillegg beholder Kamara så har vi nok på venstre kant tror jeg.
Vi er nødt til å erstatte Fasika. Ellers er det rett og slett for få i forsvaret. Det må vi gjøre. Vi kan ikke ha Jarl, Kiil Olsen, AFK og ingen flere. Så det er prioritet nummer 1.
Så mener jeg prioritet nummer 2 må være å hente inn en mer komplett spiss enn Rijsk/Brajanac. Her tror jeg vi må se etter noen utenfor Norge.
Prioritet 3 må være en utfordrer til Jukle på back.
Og så bør vi hente opp noen talenter, men det er liksom ikke helt en del av det andre som gjelder førstelaget i 2025. Hvis vi får inn noen som kan spille en del alt i 2025 så er det bonus.
Så kan vi sjonglere litt mer alt det andre også, etter hvert som vi ser hva som er igjen av penger til kjøp og til lønn.
Vi bør helt fint få inn 4-5 millioner i dagens marked for en av Rijks eller Brajanac. Ofkir bør vi også kunne få noe for. Så er jeg litt mer usikker på Bitri.
Riisnæs vil vel være midtbane og er, slik jeg ser det, bedre som midtbane. Lange har jeg ikke sett noe særlig på vingen, og har blitt brukt på midtbanen her.
Får vi inn en klar venstreving så vil vi kunne spille flere spillere i sine beste posisjoner, som vi virkelig manglet da vi var i Eliteserien sist.
Ellers er jeg enig i at ny midtstopper er prioritet nummer 1 for å kunne ha balanse i troppen. Vi kan ikke gå inn i sesongen med 3 stoppere, der en av de (AHK) kanskje skal satses på som høyreback.
Med tanke på Juklerøds skadeproblemer og varierende form så tenker jeg at venstreback er prioritet nummer 2, vi kan faktisk ikke gå inn i en sesong i Eliteserien med kun en venstreback. Jeg synes venstreving bør være prioritet nummer 3.
Vi har klare førstevalg på spissplass, høyreving, defensiv midt, midtbane (eller i alle fall god nok konkurranse slik at vi kan spille mer eller mindre likt), stoppere og keeper, - vi mangler det på back og venstreving.
Jeg er mindre bekymret for spiss-situasjonen, men det må selvsagt erstattes om noen forsvinner. Ville ikke avskrevet hverken Brajanac eller Rijks som spisser som kan slå til i Eliteserien.