Enig i at vi mangler målscorere. Men det henger også litt sammen med formasjon og spillestil også da.
Men det er også verdt å huske at Ofkir fort kan ha 8-10 mål i seg på dette nivået. Det samme har sannsynligvis Håkans. Håkans har jo blitt flyttet rundt i alle mulige roller. Han har scoret 5 og hadde sannsynligvis scoret en del mer hvis han hadde spilt høyrekant i en Fagermo 433. Så i en 433 så tenker jeg at en frontrekke bestående av Ofkir - Ilic - Håkans fort kan score en del mål på dette nivået.
Hvis det var opp til meg, noe det ikke er. Og forutsatt at vi skulle spille 433 så ville jeg heller gått for et par afrikanske talenter. Jeg tror rett og slett ikke at vi klarer å tiltrekke oss spillere som er ferdigvare og som på papiret er bedre enn de vi allerede har.
Og jeg tror vel også at den frontrekka ikke er særlig fremtidsretta. Ofkir har vel egentlig bevist at toppnivået hans er nedre halvdel av Eliteserien. Håkans er ålreit god, men jeg ser heller ikke han som en spiller som hadde vært god nok for de beste Eliteserielagene.
Spørsmålet er vel egentlig litt hvilken retning klubben ønsker å ta. Vi trenger et lag som kan ta oss ut av OBOS, vi trenger deretter et lag som kan kan holde oss i Eliteserien. Før vi trenger et lag som kan få oss høyt opp i Eliteserien.
Det som passer best for oss nå blir jo da å hente spillere som kan passe inn på alle disse nivåene. Altså spillere som umiddelbart tar et høyt OBOS-nivå og som kan videreutvikles til de neste nivåene. De må vi supplere med noen av våre egne unggutter.
Hva som egentlig kommer bak de unggutta vi har i dag vet jeg ikke. Hammer Kjelsen, kanskje Bjurstrøm, godt mulig Thorstensen, Thorvaldsen og El-Abdullaoui vil få en del spilletid. Det er jo stort sett 2006-årgang alle sammen. Og spillere som egentlig burde begynne å nærme seg et topp Eliteserienivå i 2026. I tillegg er det jo Dicko Eng som er 2004 modell og ute hele sesongen. I hvilken forfatning han kommer tilbake er foreløpig ikke godt å si. Men det er sjelden en fordel å være ute i lang tid i den alderen der. Eller i noen alder egentlig. Og så er det jo så klart Riisnæs som burde herje i OBOS.
Det som på meg virker som en riktig shoppingstrategi er å finne gode spillere før de slår gjennom. Og prøve å finne noen med ferdigheter som kompletterer det vi har fra tidligere. Og som vi tror har OBOS-nivået alt i 2024 og et høyt Eliteserienivå i 2026. Da trenger vi ikke de tre lagene, men kan beholde den samme troppen og la de utvikle seg over tid.
Vi har jo fint sett at det går an å rekruttere inn gode utlendinger til OBOS. Adams og Obbu i Sogndal er gode eksempler. Det samme er Ismaheel i Skeid og FFK. Men også mer nylig Pedro, portugiser i Jerv. Claudio Braga, portugiser i Moss er vel i samme kategori. Så det er ikke nødvendigvis bare afrikanske talenter. Det er sikkert gode europeere å plukke opp også.
Hvis det er en enkeltspiller jeg ønsker meg innenfor det som er realistisk så er det vel Pedro i Jerv. Portugisk kantspiller i Jerv som scoret 14 mål for et lag som rykket ned. Han blir sikkert ikke værende der siden de rykket ned og vi kan være et bra alternativ for han. Da blir det riktig nok OBOS også i 2024, men mulighet til å være med opp.
Minner litt om Osame. Obligatorisk skrytevideo her:
https://www.youtube.com/watch?v=osrIqlFVjB8