02-28-2024, 11:43 AM
(02-28-2024, 11:17 AM)Thorstein Skreiv: Ambina har jeg ikke noe stort inntrykk av egentlig, men det jeg mener vi trenger på midtbanen er en balanserende og defensiv ryddegutt. I Sør-Afrika har han vært den foretrukne defensive på Cape Town som ligger på 2.plass i serien der.
Jeg mener Elias Hagen er indreløper og boksåpner i større grad enn en defensiv ryddegutt. Dette er derfor en posisjon vi trenger spillere i og om det blir Ambina vet jeg ikke. Mitt ønske er vel kanskje en som både dekker store rom defensivt og fordeler enkle baller videre til midtbaneleddet og vingene uten så mye ekstragavanse.
Hagen er en klassisk DLP - deep lying playmaker - som enten trenger to indreløpere ved siden av seg, eller en defensiv ryddegutt, eller ballvinner om du vil, til å hjelpe seg med det defensive arbeidet. Jeg så ikke kampen, men hvis Ambina er en ballvinner som kan gi ballen til Hagen er vi tilbake i 4231 med Riisnæs(Bjørdal) som offensiv midtbane/10er. Det er ikke det dummeste alternativet til 433.
Nå er jeg av den oppfatning at hverken Hagen eller Riisnæs er indreløpere, de er begge playmakere. Bjørdal og Strand er indreløperne våre. Jeg tror en treer på midten ikke er tjent med 2 playmakere sentralt i banen, enten må Hagen ligge dypt og spre baller til vingene og indreløper(ne) med en ballvinner ved siden av seg, eller så må Ambina ligge dypt og hjelpe forsvaret mens Riisnæs er playmaker høyere opp i banen.
Uansett er valgmuligheter en god ting på midten.