Trådvurdering:
  • 0 stemmer - 0 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
De andre 2024
(08-25-2024, 01:57 PM)Wild Touch Skreiv: alt for en liten filleting som VAR.

For deg. Men det er ingen filleting for B/G-fansen. Og heller ikke for meg.

Så får vi se da om de høye på seg selv spillerne har rett i at flere melder seg inn for å beholde styreledelsen. Tror ikke denne Thomassen har høy nok stjerne til det, selv om Bodoe-Glimt har hatt suksess mens han har sitti som styreleder. De fleste skjønner nok at det er Bjørkan og Knutsen som er de ansvarlige for suksessen.

De spillerne kan mene hva faen de vil, de har ingenting de skulle ha sagt om medlemsdemokratiet i norsk fotball. Hvis de vil noe annet kan de slå følge med spillere fra samme landsdel, sånne som Mathias Normann. Han har sansen for de samme ideene som Saltnes og lille-Berg.
Svar
Men litt merkelig er det vel å sammenligne Mathias Normann med Saltnes og Berg. Det er skivebom i min bok.
Svar
(08-26-2024, 09:41 AM)Theo 66 Skreiv: Men litt merkelig er det vel å sammenligne Mathias Normann med Saltnes og Berg. Det er skivebom i min bok.

En drøy overdrivelse ja, men higeren etter ikke-demokratisk styring er der hos dem alle. Uansett burde de være litt forsiktige med å true med å stikke. Det er ikke en eneste av dem som har slått til utafor Nordland
Svar
Merkelig at spillerne ikke er proffe nok til bare å svare "ingen kommentar". De heller jo bensin på bålet der oppe og øker konflikten i stedet for å dempe dem.

Hadde det vært her så hadde jeg forventet at spillerne ikke tok side i en sånn konflikt. Og jeg hadde forventet at klubbens ansatte og styre forøvrig forholdt seg til et flertallsvedtak, uavhengig hva de selv mener.

Jeg tror ikke noen andre klubber har straffet fiskebollekastere så hardt som Glimt, men mulig jeg tar feil. Virker uansett som en helt kokko avgjørelse. Hadde de kastet flasker eller noe så kan jeg jo skjønne det. Men fiskeboller er helt ufarlig. Det var en politisk markering og en del av en større markering i hele landet som involverte mange klubber. Veldig lite smart av ledelsen i Glimt å legge opp til en konfliktlinje mot egne supportere. Å straffe dem med 1-2 års utestengelse for noe sånt er helt skivebom. De må klare å se forskjell på dette og det å kaste farlige gjenstander inn på banen uten grunn.
Svar
(08-26-2024, 11:30 AM)NilsDN Skreiv: Merkelig at spillerne ikke er proffe nok til bare å svare "ingen kommentar". De heller jo bensin på bålet der oppe og øker konflikten i stedet for å dempe dem.

Hadde det vært her så hadde jeg forventet at spillerne ikke tok side i en sånn konflikt. Og jeg hadde forventet at klubbens ansatte og styre forøvrig forholdt seg til et flertallsvedtak, uavhengig hva de selv mener.

Jeg tror ikke noen andre klubber har straffet fiskebollekastere så hardt som Glimt, men mulig jeg tar feil. Virker uansett som en helt kokko avgjørelse. Hadde de kastet flasker eller noe så kan jeg jo skjønne det. Men fiskeboller er helt ufarlig. Det var en politisk markering og en del av en større markering i hele landet som involverte mange klubber. Veldig lite smart av ledelsen i Glimt å legge opp til en konfliktlinje mot egne supportere. Å straffe dem med 1-2 års utestengelse for noe sånt er helt skivebom. De må klare å se forskjell på dette og det å kaste farlige gjenstander inn på banen uten grunn.

Du sa til.meg at jeg ikke forsto, men å gi spillerene skylden/delskyld for dette er også galskap. Hvem.begynnte dette? Nå må folk ta seg sammen her. Skal supportere bestemme om vi skal fjerne linjedommere også nå? La de som forstår hva som er best for klubben og dens drift (legge tilrette for europa deltagelse, tilpasse seg den internationale norm) få lov å bestemme i slike saker, så oss supportere konsentrere oss om å gjøre vårt, nemlig å støtte laget. Folk her som stadig gnager om demokrati?? Vi er ikke i politikken her, og det er ikke slik at de som stemmer på høyre eller venstre nødvendigvis får igjennom sine hjertesaker. Det er mye man skal ta hensyn til, og hvis "våre utvalgte" ser at man ikke kan følge dem.som.stemte vedkommende inn, så håper jeg han velger fornuft fremfor mobben (som vi ikke helt vet om er i overtall). Når det er sagt, vil anti VAR supportere respektere et nederlag på avstemning? Synest nemlig å ha sett slagord som "VAR skal vekk, uansett", så da var det vel over for demokratiet før det virkelig ble prøvd.
Svar
Det er ikke verdens viktigste sak for meg hva de holder på med i Bodø.

Men ja. Det er jo tullete av spillerne der oppe og gå ut og høyne temperaturen i en sånn diskusjon. Det er flere sider av den saken. Det ene er selve VAR-diskusjonen. Det andre er at det er et medlemsdemokrati. Et styre eller en daglig leder kan ikke bare sette til side et årsmøtevedtak ut fra sin personlige mening.

Jeg synes det er helt greit å ha en balanse i dette. Som når vi, på vårt årsmøte, stemte inn flere i styret. Men samtidig sa at dersom flertallet var mot å utvide styret (som vel krevde 2/3 flertall?) så ville ikke supporterne bruke sitt simple flertall (>50%) til å vrake kandidater.

Det er mange ting å diskutere ved VAR og det er ikke bare en helt enkel diskusjon. På den ene siden så fungerer åpenbart ikke VAR etter hensikten i dag. Det blir fortsatt feil, så valget for-mot VAR er ikke et spørsmål om man ønsker alle dommeravgjørelser korrekt eller ikke. I dag. Dagens VAR tilbyr ikke det, det står ikke på menyen. Likevel mener jeg at AI og bedre tekniske løsninger sannsynligvis kan erstatte linjemenn i løpet av et tiår. Og hvordan forholder man seg til dagens vedtak da?
Jeg er mot dagens utgave av VAR. Jeg mener at en del av spillet er at dommerne også er mennesker. Men hvis VAR faktisk kan tilby feilfri dømming så er det vanskelig å være mot. Problemet er at det er ikke i nærheten og det har en hel del andre og negative konsekvenser i tillegg.

Som i enhver bedrift så er det lurt å høre på hva kundene ønsker og ikke ønsker. Kundene i dag, i hvert fall flertallet av dem, ønsker ikke VAR. Da er det lurt av de som selger "produktet norsk fotball" å lytte til sine egne kunder.

Men så er det jo selve prinsippet og det som jeg antar gjør at de klikker der oppe. Bodø/Glimt har vedtatt at klubben er mot VAR. Og da er det faktisk sånn at i en fotballklubb i Norge så er det årsmøtet som er det høyeste organet. Styret i klubben styrer klubben mellom årsmøtene. Og ansatt daglig leder må følge de direktiver som kommer fra årsmøtet og fra styret. Hvis det oppstår en situasjon der styret og/eller ansatt daglig leder ikke følger dette så har årsmøtet rett til å stemme om de må skiftes ut eller ikke. Det er faktisk helt demokratiske spilleregler. Og da bør ikke spillerne gå inn i en sånn diskusjon, men skjønne at de bør holde kjeft. Og ikke bruke sin "makt" til å trumfe gjennom en mening.

"Problemet" er at supportere faktisk har makt. De er de ivrigste og de som mest sannsynlig møter opp på et årsmøte. Og som kan bruke stemmeretten sin der. Så bør jo ikke supportene bruke den makta til å sette inn de som synger høyest på tribunen, men faktisk slippe til folk som har kompetanse. Og det opplever jeg at stort sett også skjer. Men makta er der og kan brukes i saker som er viktige for supportere.

For norsk fotball er på toppen organisert nøyaktig på samme måte som det er i bredden. Det er et frivillig styre på toppen, der fotballkompetansen ikke nødvendigvis er helt på topp. Så er det et lag av ansatte fagfolk mellom styret og spillerne. Akkurat det samme du finner i hvilken som helst breddeklubb i dag, med det unntakt at mellomnivået med ansatte fagfolk er veldig mye mindre i breddeklubber. Noen ganger ikke til stedet i det hele tatt.

Jeg tør i hvert fall påstå at Bodø/Glimt, som vi diskuterer her, hadde klart seg nøyaktig like bra med en annen daglig leder og et nytt styre. Det er Bjørkan, Knutsen og spillertroppen som skaper resultatene der, ikke styret og daglig leder.

Jeg er også enig med deg i at det er lurt å la fagpersoner få holde på. Som du skriver i saker som europadeltakelse. Det er ganske kjent terreng, det som trengs er penger, en sportslig ledelse som klarer å forvalte pengene på en god måte, en god trener og en god spillertropp. Er disse tingene på plass så ligger alt til rette for suksess.

Når det gjelder VAR er det ikke terrenget like kjent. Svenskene har jo valgt bort VAR, uten at jeg tror det er årsaken til at MFF tapte mot Sparta Praha i CL, mens Glimt vant sin kamp. De fleste erkjenner at dagens variant av VAR som vi har i Norge ikke er bra nok. Hva skal vi da gjøre? Bare drite i det og kjøre på likevel? Eller skal vi gjøre noe annet? Det er masse ting å stille spørsmål ved, alt fra prosesser ved innføring, til tekniske løsninger og til praktisk bruk.

Men så til selve poenget. Alle bør kjenne sin rolle. Spillerne bør ikke ta side i en konflikt mellom ansatte/tilllitsvalgte i klubben og supportere. Pressen burde i tillegg beskytte dem mot seg selv når de prater så mye tull som de gjør. Den ene snakker vel om å streike, den andre prater om (sannsynligvis) å privatisere klubben uten å ha fått med seg at det ikke er mulig engang. Ledelsen i klubben bør se forskjell på supportere som kaster ufarlige fiskeboller, som et ledd i en større og nasjonal protest mot VAR, og ikke straffe dem som om de kaster farlige gjenstander uten noen grunn. I norsk fotball generelt så ønsker de vel nå å tone ned konflikten. Alle andre steder enn i Bodø, der klubben har et årsmøtevedtak MOT VAR. Der straffes supportere som deltar i sivil ulydighet som om de setter spillernes liv og helse i fare. Ingen har blitt skadet av å bli truffet av en fiskebolle. Ingen har, så langt jeg vet, siktet på spillerne heller. De kaster bare noe helt ufarlig ut på banen for å få en stopp i spillet og det er det.

Så for sin egen klubbs del så bør de der lære seg å se forskjell på snørr og bart. Men jeg er egentlig mest opptatt av hva som skjer her jeg. Og om de vil fly i synet på hverandre der oppe og trykke på self destruct knappen så gjerne for meg. Jeg håper og tror at våre ledere her har litt bedre gangsyn i sånne saker enn de tydeligvis har i Bodø.
Svar
Tja, kan jo skjønne at spillerne er bekymret for at klubben skal kuppes og tas over av fiskebolle kasterne.
Svar
Motreaksjon: https://www.nrk.no/nordland/bodo_glimt-d...1.17016971
Svar
(08-25-2024, 10:50 PM)idle76 Skreiv:
(08-25-2024, 01:57 PM)Wild Touch Skreiv: alt for en liten filleting som VAR.

For deg. Men det er ingen filleting for B/G-fansen. Og heller ikke for meg.

Så får vi se da om de høye på seg selv spillerne har rett i at flere melder seg inn for å beholde styreledelsen. Tror ikke denne Thomassen har høy nok stjerne til det, selv om Bodoe-Glimt har hatt suksess mens han har sitti som styreleder. De fleste skjønner nok at det er Bjørkan og Knutsen som er de ansvarlige for suksessen.

De spillerne kan mene hva faen de vil, de har ingenting de skulle ha sagt om medlemsdemokratiet i norsk fotball. Hvis de vil noe annet kan de slå følge med spillere fra samme landsdel, sånne som Mathias Normann. Han har sansen for de samme ideene som Saltnes og lille-Berg.

Tja, ser ut til at han/dem har det. Tror mange av "aksjonistene" har undervurdert hvor mye "de andre" bryr seg. Kanskje dette kan være en lærepenge på hvordan man IKKE skal oppføre seg.

(08-26-2024, 04:43 PM)NilsDN Skreiv:  Jeg håper og tror at våre ledere her har litt bedre gangsyn i sånne saker enn de tydeligvis har i Bodø.

Tror sunn fornuft triumfer her, så kan man selvfølgelig diskutere hva sunn fornuft er. Håper på sterke ledere, som tør å si imot de som har valgt dem når det kreves. Ikke ta en Tuva, og snu kappen med vinden for å redde eget skinn. Så håper jeg også supportere tør å si sin egen mening, ikke bare følge røkla.
Svar
(08-27-2024, 12:48 PM)Wild Touch Skreiv:
(08-25-2024, 10:50 PM)idle76 Skreiv:
(08-25-2024, 01:57 PM)Wild Touch Skreiv: alt for en liten filleting som VAR.

For deg. Men det er ingen filleting for B/G-fansen. Og heller ikke for meg.

Så får vi se da om de høye på seg selv spillerne har rett i at flere melder seg inn for å beholde styreledelsen. Tror ikke denne Thomassen har høy nok stjerne til det, selv om Bodoe-Glimt har hatt suksess mens han har sitti som styreleder. De fleste skjønner nok at det er Bjørkan og Knutsen som er de ansvarlige for suksessen.

De spillerne kan mene hva faen de vil, de har ingenting de skulle ha sagt om medlemsdemokratiet i norsk fotball. Hvis de vil noe annet kan de slå følge med spillere fra samme landsdel, sånne som Mathias Normann. Han har sansen for de samme ideene som Saltnes og lille-Berg.

Tja, ser ut til at han/dem har det. Tror mange av "aksjonistene" har undervurdert hvor mye "de andre" bryr seg. Kanskje dette kan være en lærepenge på hvordan man IKKE skal oppføre seg.

(08-26-2024, 04:43 PM)NilsDN Skreiv:  Jeg håper og tror at våre ledere her har litt bedre gangsyn i sånne saker enn de tydeligvis har i Bodø.

Tror sunn fornuft triumfer her, så kan man selvfølgelig diskutere hva sunn fornuft er. Håper på sterke ledere, som tør å si imot de som har valgt dem når det kreves. Ikke ta en Tuva, og snu kappen med vinden for å redde eget skinn. Så håper jeg også supportere tør å si sin egen mening, ikke bare følge røkla.

Det kan være, og endel supportere går for langt (selv om jeg er skeptisk til å tenke at en dust på SoMe er representativ for stadionsupportere), men for mange er det nok sånn at de går rett i "jammen det går så bra så da kan vi ikke endre noe"-modus. Ikke gjennomtenkt i det hele tatt, og akkurat like "knee-jerk" som de utestengte supporterne.

Sterke ledere som tør å si ifra er en ting. Sterke ledere som driter i vedtakt og straffer de som sier ifra er noe helt annet. Handlingene til B/Gs styreleder er mye nærmere det siste enn det første. IMO
Svar


Gå til forum:


Bruker(e) som leser denne tråden: 5 Gjest(er)