Trådvurdering:
  • 1 stemmer - 3 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vålerenga sesongen 2023
#91
(11-18-2023, 02:40 PM)Østblokka Skreiv:
(11-17-2023, 08:28 PM)Langbølgen Skreiv: Håkans har putta for Finland. Måtte han gjøre det samme for oss neste helg.

Han er god når han spiller i riktig formasjon. Passer ikke inn i formasjonen til Bakke dessverre.

Nei, og her kommer hvorfor jeg ikke syntes Bakke var (eller er) rett mann for klubben. De beste drevne klubbene har en spille stil (og en slags formasjon) som de holder seg til år etter år etter år. Og så ansetter de trenere og kjøper spillere som passer den stilen. Vi har, siden Martin Andresen vært en klubb som har spilt med vinger, enten i 4-2-3-1 som under Martin eller 4-3-3 som under Deila og Fagermo. Vi har rekruttert for dette, og til og med akademiet dyrker fram slike spillere, dvs. vinger med dribleferdigheter, midtbanespillere med ballkontroll og stoppere som tør å slå pasninger uten å kælke den fram.

Så ansetter vi Bakke. En "long ball merchant" som har spilt med 3/5-backlinje i alle år (vel nesten ihvertfall). Spesialist på bøffelfotball. Vingene passer ikke lenger, ikke midtbanespillerne heller , og vingbacker har vi ikke. Vi kjøper en stor og sterk (og god!) spiss og har ett våpen. Innlegg fra sidene fra dypt i banen, ikke fra dødlinja. Snakk om å skyte seg selv i foten.

Hadde styret, og ledelsen, vært på jobb hadde vi henta noen andre, noen som veit hvordan man bruker vinger (i f.eks. 4-2-3-1) og firebackslinje. Det er det vi har stall til. Jeg er sikker på at Fagermo hadde drømt om å ha Ilic på topp (bortsett fra at han bare ville ha skandinaver da...) og to lynraske vinger til å legge inn eller skjære inn og skrå ut, og jeg tror det hadde funka som bare f.
Svar
#92
(11-18-2023, 06:53 PM)idle76 Skreiv:
(11-18-2023, 02:40 PM)Østblokka Skreiv:
(11-17-2023, 08:28 PM)Langbølgen Skreiv: Håkans har putta for Finland. Måtte han gjøre det samme for oss neste helg.

Han er god når han spiller i riktig formasjon. Passer ikke inn i formasjonen til Bakke dessverre.

Nei, og her kommer hvorfor jeg ikke syntes Bakke var (eller er) rett mann for klubben. De beste drevne klubbene har en spille stil (og en slags formasjon) som de holder seg til år etter år etter år. Og så ansetter de trenere og kjøper spillere som passer den stilen. Vi har, siden Martin Andresen vært en klubb som har spilt med vinger, enten i 4-2-3-1 som under Martin eller 4-3-3 som under Deila og Fagermo. Vi har rekruttert for dette, og til og med akademiet dyrker fram slike spillere, dvs. vinger med dribleferdigheter, midtbanespillere med ballkontroll og stoppere som tør å slå pasninger uten å kælke den fram.

Så ansetter vi Bakke. En "long ball merchant" som har spilt med 3/5-backlinje i alle år (vel nesten ihvertfall). Spesialist på bøffelfotball. Vingene passer ikke lenger, ikke midtbanespillerne heller , og vingbacker har vi ikke. Vi kjøper en stor og sterk (og god!) spiss og har ett våpen. Innlegg fra sidene fra dypt i banen, ikke fra dødlinja. Snakk om å skyte seg selv i foten.

Hadde styret, og ledelsen, vært på jobb hadde vi henta noen andre, noen som veit hvordan man bruker vinger (i f.eks. 4-2-3-1) og firebackslinje. Det er det vi har stall til. Jeg er sikker på at Fagermo hadde drømt om å ha Ilic på topp (bortsett fra at han bare ville ha skandinaver da...) og to lynraske vinger til å legge inn eller skjære inn og skrå ut, og jeg tror det hadde funka som bare f.

Kunne ikke vært mer enig. Bakke ansettelsen var katastrofal, og koster oss antagelig eliteserieplassen. 
Mens JJ sitter og messer over hvor fantastisk kulturbygger han er.
Svar
#93
Dette er hu derre Tuva og Espeseth sin feil. En skandale begge to.
Svar
#94
(11-19-2023, 01:29 AM)Langbølgen Skreiv: Dette er hu derre Tuva og Espeseth sin feil. En skandale begge to.

Sitter nok litt dypere enn det. Det går rett og slett på rolleforståelse eller mangel på sådan.

Det er et AS som driver med økonomi og som i praksis sier de dekker alle klubbens utgifter i bytte mot å få alle klubbens inntekter. Det er forretningsideen i AS'et. I AS'et så jobber da alle som ikke har noe med det sportslige å gjøre. 

Så har du selve idrettslaget som da samarbeider med AS'et som beskrevet over. Denne samarbeidsformen kalles dualmodellen. Idrettslaget drives etter de vanlig reglene for et idrettslag, med medlemsdemokrati osv. Her er det også klare begrensninger i regelverket til NIF, som forhindrer at AS'et skal ta sportslige avgjørelser.

Så begynner det å bli litt komplisert. For selv om AS og idrettslag er to forskjellige enheter så har de samme daglige leder. Så Espeseth før og Graff nå er begge daglig leder i både idrettslaget og i AS'et. At de skal ha samme leder er ikke noe de velger, det står i samarbeidsavtalen mellom klubben og AS'et.

For å komplisere det ytterligere så har da klubben en daglig leder med en veldig merkelig dobbeltrolle. Han er daglig leder begge steder, men dobbeltrollen hans gjør han trolig ikke i stand til å gjøre alle oppgaver i idrettslaget uten å komme i konflikt med NIFs regler om dualmodell.

Det spiller også styret i idrettslaget litt ut over sidelinja, fordi de egentlig ikke har noen kontroll over han som leder den virksomheten de selv er ansvarlig for. De kan ikke fjerne han, det er det i så fall AS'et som må gjøre. De har heller ingen andre sanksjonsmuligheter hvis daglig leder ikke retter seg etter innstrukser fra styret i idrettslaget. 

Og bare for å ta et helt konkret eksempel på det siste. Hvis man har et eller annet uønsket individ på tribunen så vil jeg tro at det da faller under "Arrangementansvarlig A-lag" å fikse det. Problemet de støter på da er at dette er en rolle som ligger i AS'et og ikke i klubben. Sånne situasjoner vil helt sikkert løse seg i det daglige, det er forhåpentligvis et samarbeidende og ikke et motarbeidende AS vi har å gjøre med, men formelt kan ikke styret i idrettslaget beordre noen i AS'et om å løse det.

Det igjen betyr at idrettslaget egentlig kun står igjen med en enkelt oppgave. Og det er å ta ansvar for det sportslige. Det er det eneste dualmodellen ikke tillater AS'et å ta ansvar for. Og også her støter de på en del problemer. Det er ingen ressurser til å gjøre den jobben. 

Og det er her de, i mine øyne, feiler grunnleggende i å skjønne hva det er de egentlig skal drive med. Det eneste AS'et faktisk ikke kan gjøre, nemlig det sportslige, er det heller ingen andre som kan gjøre. Fram til nå helt nylig så var det hovedtrener som var øverste ansvarlig for sport. Å trene et lag er en fulltidsjobb i seg selv. Å komme med veldig mange tilleggsoppgaver fjerner da fokuset fra hovedoppgaven. Og det er ingen automatikk i at en som er god til å organisere en forsvarsfirer også er en strategisk tenker som kan lage flotte Powerpointer. Og det er heller ikke spesielt smart å legge både det kortsiktige og det langsiktige på en og samme person. Det har de heldigvis skjønt, selv om det tok sin tid.

Det er uansett nøyaktig her balansen er helt feil. Selve AS-organsiasjonen er veldig topptung. Men det alle lever av, dvs sportslige resultater, ledes på en veldig veldig utydelig måte. Så det eneste de egentlig trenger å gjøre er å sørge for at det er nok folk som faktisk kan gjøre den jobben. Og at de folkene er i stand til å kommunisere hva de trenger av penger for å nå de målene AS og klubben i fellesskap er enige om. Å få faglig kvalifiserte synspunkter som kan gi de som sitter på pengesekken det de trenger av informasjon til å si ja eller nei til økonomiske investeringer både kortsiktig og langsiktig.

Men akkurat den delen virker å være satt bort til forleggere, finansfolk, advokater, realitydeltakere, TV-eksperter og alt mulig annet. 

Så jeg mener at det absolutt eneste styret faktisk skal sørge for er at det lages kortsiktige og langsiktige sportslige planer, med investeringsbehov, som så presenteres til AS'et. Og så må de sørge for at de resultatmålene som følger med en sportslig plan faktsik innfris. De må sørge for at det er folk som faktisk kan gjøre disse tingene og at de planene man er enig om også blir fulgt og gjennomført i praksis. 

Hvis de klarer å få på plass det så kan de bruke resten av tiden sin på å synse i vei om alt mulig rart annet de måtte ønske ut over det.

At vi er der vi er i dag skyldes ene og alene at styret ikke har gjort det de skal, som er er å forsvarlig styre den ene tingen som faktisk er deres ansvar. Vi trenger to ting. Spillere som er gode og at de som sitter med pengesekken får et mest mulig korrekt bilde av situasjonen. That's it.

Det vi ikke trenger er strategier tenkt ut av folk uten fotballkompetanse, strategier basert på ønsketenkning og andre utspill fra folk som bare skyter fra hofta.  Og du ser at denne rolleforståelsen overhode ikke er tilstede noe sted. Man ser det veldig tydelig i at selv klubbens strategiplan for 2022-2025 inneholder jo veldig mye som faktisk ikke er klubbens ansvar, men ting som ligger i AS'et.

Så det som da ville hjulpet veldig var om styret i fotballklubben faktisk tok ballen og løp med den. Deres bidrag er kun på det sportslige egentlig, i hvert fall så lenge vi har Trøim med. Det å sette et tydeligere skille mellom klubb og AS er nok den beste veien videre. De oppgavene klubben har ansvar for må de sørge for at blir 100% løst. Og så får AS folka ta seg av det som ligger på AS'et.
Svar
#95
Ny POD, nå med trenerne våre.

https://www.vif-fotball.no/nyheter/kansk...-til-hamar

Er det en ting jeg ikke gidder nå, er det å høre på de to jatte. Skaff resultater dere, så vi ikke rykker ned. Men til de som vil...
Svar
#96
(11-23-2023, 08:49 PM)Langbølgen Skreiv: Ny POD, nå med trenerne våre.

https://www.vif-fotball.no/nyheter/kansk...-til-hamar

Er det en ting jeg ikke gidder nå, er det å høre på de to jatte. Skaff resultater dere, så vi ikke rykker ned. Men til de som vil...

Ga det faktsik et forsøk, men helt enig. Å høre de sitte å prate om viktigheten av å nullstille, snakke fag osv er ganske meningsløst akkurat nå. Det er ikke nå vi skal se bak resultatene, det er nå vi skal ha resultater.

Ser at Liverød er ute og kaller norsk fotball for innavl. Spesiell fyr, men han har nok en del poenger likevel. Det er i hvert fall ekstremt få norske trenere som lykkes utenfor Norge. Og de få som likevel får prøve seg har som regel spillererfaringen sin fra utlandet. 

Samtidig så ser man hva en fyr som Bradley får til i løpet av kort tid med Stabæk. Jeg tipper han ikke har stilt opp til podcast for å koseprate litt om selvfølgeligheter som viktigheten av godt kosthold et par dager før de skal spille kamp for å unngå nedrykk. 

Tror norsk fotball generalt, og vi spesielt, hadde hatt godt av å få inn noen nye tanker. Og det er helt åpenbart at NFF-systemet ikke er stedet for nytenkning. De har sitt eget stammespråk og er ikke særlig opptatt av resultater. Og som Liverød også påpeker, ingen får sparken. De har ikke nådd et eneste resultatmål på 2000-tallet, men likevel suser de rundt i verden og kjøper VIP-billetter på "studieturer" til Premier League. 

Så jeg håper han som tar over for Bakke, uansett når det måtte bli, aldri har satt sin fot i Norge før.
Svar
#97
100% enig! Bakke får jo aldri verden sparken etter denne sesongen. Dessverre! Det ble lagt mye penger, og ikke minst prestisje i den signeringen. Og at The end of The day, så har vi endt opp med å gjøre lsk en kjempe tjeneste. Lette de for en meget middels trener, og ga dem noen mill i tillegg. Gratulerer!
At vi hadde trengt en trener som kom utenfra, og som ikke kjente til historien om at alt og alle blir en del mer rævva så fort det kommer inn portene på Valle, det tror jeg ville vært veldig bra.
Svar
#98
(11-24-2023, 12:03 PM)NilsDN Skreiv: Så jeg håper han som tar over for Bakke, uansett når det måtte bli, aldri har satt sin fot i Norge før.

Ted Lasso!
Svar
#99
Ser at folk snakker om hva som må gjøres, hvilke sjanser vi har og hva som burde vært gjort.
Fakta er at toget har gått, vi står igjen med lua i hånda.
Etter at vi tapte mot Glimt så jeg fortsatt på at vi hadde store sjanser å klare oss. Vi hadde noen tøffer kamper foran oss, men jeg så for meg at vi trengte å vinne EN av de kommende kampene da. Det var enten mot Brann eller RBK. Vi tapte begge selvom vi hadde spill og sjanser til å vinne begge.
Bekreftelsen på selve nedrykket kom når vi ikke slo Stabæk. Vi lå med 5 mann i forsvar, så ut som om vi skulle ri inn uavgjort. Ganske patetisk.

Liker at folk er positive og ser håp, men dette er en varsla "katastrofe". Det som forundrer meg mest oppi det hele, er at ikke ledelsen i klubben så dette gjennom pre-season. Var jo enkelte av oss her inne som så det, og mange andre rundt om. Men de som satt tettest på klubben visste best, og hadde kontroll - trodde de.

Akk ja, man får som fortjent!
Svar
Det verste med et evt. nedrykk er at vi ikke vil få noen skikkelig restart.
Desverre kommer vi til å beholde eliteseriens mest grusomme trenerduo med Bakke og Nordnes.
Svar


Gå til forum:


Bruker(e) som leser denne tråden: 32 Gjest(er)