Trådvurdering:
  • 4 stemmer - 4.25 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Rykte og ønsketråd vinter/vår 24/25
(02-17-2025, 09:42 PM)Ettlagioslo Skreiv:
(02-17-2025, 09:11 PM)Oldtimer Skreiv: Bare trist. I løpet av en  måneds tid har vi mistet to av Norges største keepertalenter, og sitter igjen med en antagelig dyr Storevik, som knapt er verd en krone.

Vi kan opplagt ikke ha et keeperteam med bare unggutter. Vi er heldige som har en så god keeper som Storevik som aksepterer benken.

Storevik har vel også kun ett år igjen av kontrakten. Og Sjøeng to år. 

Hva gjør vi til neste år. Vil Storevik forlenge selv om han skal sitte på benken? Og forlenger vi med Sjøeng? 

Vi trenger også keeper til andrelaget og U-21 satsingen. Hvem skal stå der til neste år?

Keeperplassen er ekstremt viktig, og det er noen spørsmål om hvordan vi løser det på sikt. Men samtidig, vi kan selvfølgelig kjøpe de tilbake om de skulle slå veldig til. I hvert fall Stær-Jensen som gikk til Kjelsås vil sikkert være den enkleste å hente tilbake igjen om vi skulle ønske det.

(02-18-2025, 10:25 AM)papajoao Skreiv:
(02-18-2025, 06:40 AM)ForrestGump Skreiv:
(02-17-2025, 02:47 PM)papajoao Skreiv: Vi spiller for tiden en 3151-formasjon med en invertert venstreback (Hedenstad) og en defensiv høyreback (Borch). Jeg tror ideen med å rekruttere en midtstopper som spiller på kantene er nettopp å bruke ham som høyreback, mens venstrebacken utgjør 5-linjen med offensiv besittelse, noe som gjør overgangen til forsvar lettere (som var vårt store problem da vi rykket ned).

Personlig liker jeg ikke formasjonen, jeg foretrekker en ballutgang med 3241, for å unngå et dobbeltpress på at Ambina leverer ballen med midten åpen, som vi så flere ganger i OBOS.

Med andre ord tror jeg at alle disse 3 midtstopperne vil spille sammen, men i en defensiv formasjon med 4.

Takk for dine betraktninger.
Du snakker om mønsteret offensivt. For å spille seg ut, gjennom press.
Defensivt så bruker jo haugevis av 4-3-3 varianter, å presse i 4-4-2.
Defensivt, så er  5-4-1 er raua. IMO. Da havner du på bak fot, på alle strenger. Funker ikke ellers i livet, musikk eller matte.

Det som hadde vært kult,var å høre Petter og Geir snakke om dette Wink
Tina. Spillestil debatt, cotent.
Siem var gull, inntil Graff drepte alt som var gøy.

Ettersom vi for tiden spiller med fokus på overgangsspillet, tror jeg også det er lite sannsynlig at vi stiller opp med 5 bakerst. Det ideelle for et overgangsspill er at spillere ikke trenger å reise lange avstander for å bytte fra defensiv til offensiv modus.

Når det gjelder å spille våre tre nåværende forsvarsspillere sammen, er det også en hypotese om at Ambina er ute/solgt der Jarl ville spille som #6 slik han gjorde i KBK.

Likevel, i en ideell verden ville vi beholde Kjelsen som var veldig god som defensiv HB og som kunne og burde vært mer tålmodig, og vi ville også hentet inn en annen nordmann, helst god i lufta (jeg liker Sira Hansen fra Start).

Når det gjelder å snakke om taktikk i en podcast, foretrekker jeg likevel å la være, jeg tror jo færre våpen og ideer vi kan gi motstanderne våre, jo bedre. Det er gode ting som skjer, og jeg tror jo mindre det blir sagt om dem, jo bedre. Trenden er at vi skal presentere bedre ting enn i fjor, og det gleder jeg meg til å se.

Jeg har også veldig troa på at HK passer godt som HB i dagens system, og at han kunne konkurrert med Borch der. Da får han en del spilletid, også kan han flyttes inn sentralt senere når han blir litt mer rutinert. Men dessverre tror jeg han forsvinner.. 

Når det gjelder Jarl er jeg enig i at han nok vil passe enda bedre som def.midt, og kan ta over rollen når Ambina en dag selges.
Svar
Sjåtil klar straks

https://x.com/StianWahl/status/1891785251795398975
Svar
Tidligere Lyn spiller Håkon Sjåtil på vei https://www.nettavisen.no/sport/nettavis...95-2293049
Svar
Håkon Sjåtil HB fra KBK nær Vålerenga.
Svar
(02-07-2025, 05:37 PM)NilsDN Skreiv:
(02-07-2025, 04:31 PM)JackBlack Skreiv: regner med at det da er en høyreback siden Pallas har signert.

Sjåtind i KBK er fra Oslo. Kanskje han er lei av fiskeværet og vil hjem til siviliasjonen?
Mikkel Hope fra Haugesund passe profilen, vil nok opp og frem og bort fra et forventet bunnlag.
Gard Simenstad fra Kamma hadde passet godt i spillestilen
Filip Loftesnes-Bjune fra Sandefjord er et annet alternativ som er mulig nå som vintervinduet er stengt internsjonalt. kontrakt ut 2025

Må innrømme at jeg ikke har sett eller i hvert fall ikke lagt merke til noen av disse.

Sjåtil, ung back fra Lyn som har en sesong i KBK etter et opphold også i Åsane. Virker veldig offensiv. Litt usikker på om vi kan ha to backer som er sånn, for Pallas er vel også veldig offensiv.
Mikkel Hope virker jo lovende. Men kanskje litt vel ung? 2006 modell og egentlig bare en sesong i Eliteserien.
Simenstad spiller vel sentralt på midten?
Bjune, også han veldig ung. 2005 modell.

Jeg har som sagt ikke sett noen av disse så vet ikke. Hope virker vel mest lovende kanskje. Men jeg er ikke helt overbevist her atlså. Dette her er vel mer spillere jeg ville tenkt skulle inn som backup for Pallas om de var venstrebacker. Eller inn som erstatter for Borch om han drar noe sted. Jeg tror ikke dette er spillere som nødvendigvis løfter oss i 2025. Men de kan jo gjøre det litt senere kanskje...? Litt vanskelig å vurdere fordi vi vet ikke om det er en oppgradering av Borch eller en oppgradering av Hedenstad vi er på jakt etter. Men siden Hedenstad blir 34 i år så tipper jeg han ikke takler 30 seriekamper. Og da bør vi kanskje ha noen som virker litt mer klare enn de gutta her?

Vi vet jo ikke om det nødvendigivs er høyreback heller da. Men virker jo litt rart å ta med seg en nigeriansk venstreback på treningsleir. Og kjøpe inn en annen i den posisjonen før han i det hele tatt har fått sjansen til å vise seg fram.

Offensiv spiller som vil hjem til hovedstaden. 
Brann var også intressert, men kom ikke med noe bud.
Svar
(02-18-2025, 11:50 AM)JackBlack Skreiv: Sjåtil klar straks

https://x.com/StianWahl/status/1891785251795398975

Hurra! 
Skal ikke påstå at jeg kjenner så mye til han, men han fikk spilletid i alle KBK sine eliteseriekamper i fjor og spilte hele kampen i omtrent halvparten. 
Det er jo veldig positivt med tanke på skader og suspensjoner. 

Året før spilte han i alle Åsane sine kamper i OBOS ligaen. Han var faktisk på banen i 2600 av 2700 minutter for Åsane i serien det året. 

Det er med andre ord ikke noe vandrende rødt kort med dårlig kne som vi har fått. 

Norsk 22 år og trives langs hele høyresida fra back til kant, men det er back han har spilt desidert mest som. 

Vi måtte tydeligvis grave litt dypere i lommeboka denne gangen (5 mill), men det er jeg glad for at vi gjorde. 

Da KBK signerte han for ett år siden sa de følgende: 

Han har høyt potensial, stor fart og er god med ballen. Han er en fin type med sult og pågangsmot som vil passe godt i KBK. Det er en profil som trenerteamet har sett etter, sier Hoseth.
Sjåtil blir KBK-spiller / Kristiansund
--
Siden da har han som sagt vært involvert i 30 eliteseriekamper så det er vel ikke noen tvil om at han ser på oss som et skritt opp. 

Fotmob:  Håkon Sjåtil - statistikk, karriere og markedsverdi

og FC25  Håkon Sjåtil EA SPORTS FC™ 25-rangering –

Sistnevnte han vel ikke skremmende høyt. Bra tempo, innlegg, stående taklinger og utholdenhet, men ikke så god på hodet eller skudd.  

Det funka jo veldig godt sist vi henta en spiller fra KBK (Jarlen). 

Merker at dette gjør meg langt mer optimistisk. Det var plassen der vi trengte det aller mest og at han er norsk og er en som alltid starter det trekker veldig opp.
Svar
Kan vi forvente flere signeringer nå a? Trenger vel strengt talt en backup til Pallas, og evt en ving?
Svar
Liten analyse basert på statistikken jeg har, kommer fra en WyScout-database. Jeg gjorde denne analysen på portugisisk og oversatte den til norsk ved hjelp av en stavekontroll, så tilgi meg for eventuelle feil.

Jeg synes han er en spiller som allerede har vist at han bidrar godt offensivt i OBOS og at han i KBK hadde en mer defensiv rolle hvor han viste soliditet, til tross for mangelen i lufta.

Håkon Sjåtil - Scoutingrapport (2023 & 2024 Data)
Spillerprofil:
  • Navn: Håkon Sjåtil
  • Alder: 22
  • Posisjon: Høyreback
  • Nåværende klubb: Kristiansund BK
  • Tidligere klubb: Åsane (OBOS-ligaen, 2023)
  • Høyde: 1,78 m
  • Foretrukket fot: Høyre
  • Markedsverdi: ~€500 000 (transfermarkt)

Utvikling: OBOS-ligaen (2023) → Eliteserien (2024)
Overgangen fra Åsane i OBOS-ligaen til Kristiansund BK i Eliteserien har ført til betydelige endringer i Sjåtils statistiske profil. Nedenfor er en detaljert analyse av hans prestasjoner i ulike kategorier.

1. Defensivt bidrag

Sjåtil har gjort store fremskritt defensivt, spesielt når det gjelder taklinger. I OBOS-ligaen var han en relativt passiv forsvarsspiller, men i Eliteserien har han blitt langt mer aktiv i duellspillet. Han sliter imidlertid fortsatt i lufta og vinner få hodedueller, noe som er en svakhet han bør forbedre.

2. Ballfremdrift og pasningsspill

Sjåtil var langt mer involvert offensivt i OBOS-ligaen enn i Eliteserien. Hans innlegg og offensive bidrag har falt betydelig etter overgangen til Kristiansund. Dette kan skyldes enten en mer defensiv rolle eller at han sliter med å tilpasse seg et høyere nivå. Hans lange pasninger forblir imidlertid solide.

3. Dribling og offensive bidrag

Sjåtil var en mye mer effektiv dribler i OBOS-ligaen enn han har vært i Eliteserien. Hans evne til å skape sjanser har falt drastisk, noe som tyder på at han enten spiller mer defensivt eller at han sliter med å få til de offensive involveringene på høyere nivå.

4. Disiplin og fysisk spill

Han forblir en disiplinert spiller som sjelden pådrar seg kort eller unødvendige frispark. Dette er et positivt aspekt av spillet hans.

Konklusjon og fremtidsutsikter

Håkon Sjåtil har vist store forbedringer defensivt, spesielt når det gjelder taklinger. Samtidig har han mistet mye av sitt offensive bidrag, spesielt i innlegg, dribling og sjanseskapning. Dette tyder på at han enten har fått en mer defensiv rolle i Kristiansund BK, eller at han sliter med å tilpasse seg Eliteserien.

Endelig vurdering:
  • Ideell rolle: Defensivt orientert høyreback
  • Fokus for videre utvikling: Forbedre hodespillet, gjenopprette offensive bidrag, opprettholde defensiv stabilitet
Sjåtil er fortsatt ung, og selv om han har hatt utfordringer i Eliteserien, viser han en positiv utvikling som en defensivt solid back. Dersom han kan kombinere sin defensive vekst med å gjenvinne sin offensive trygghet, kan han bli en verdifull spiller på Eliteserien-nivå i årene som kommer.
Svar
En god analyse. Samtidig så tror jeg fortsatt Sjåtil er meget sterk offensivt. At det ble mindre av det i Kristiansund har nok med et mer defensivt orientert Kristiansund. Så dette er en spiller som kan levere begge veier. Betalte 5 mill ryktes det.
Svar
(02-18-2025, 12:21 PM)Arneg Skreiv: En god analyse.  Samtidig så tror jeg fortsatt Sjåtil er meget sterk offensivt. At det ble mindre av det i Kristiansund har nok med et mer defensivt orientert Kristiansund. Så dette er en spiller som kan levere begge veier.  Betalte 5 mill ryktes det.

Det synes jeg også, siden han på Åsane viste at han var mer komfortabel foran. Det jeg kunne se fra Åsane 2023 er at han hadde denne friheten til å gå fremover fordi de spilte med et 352/541 system, og i KBK ofte i 451, med en mer defensiv holdning.

Det viktige: en gutt fra Oslo (riktignok fra feil side av byen), han viste potensial til å bidra både offensivt og defensivt. Ung mann som har mye rom for å utvikle spillet sitt. Har erfaring fra ES.

Velkommen og lykke til, det skal ikke mangle på støtte fra tribunen.
Svar

Gå til forum:

Bruker(e) som leser denne tråden: NilsDN, 1 Usynlig(e) bruker(e), 67 Gjest(er)