Trådvurdering:
  • 0 stemmer - 0 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tromsø Vålerenga 31.05.25
(2 timer siden)mestah Skreiv: Konsekvensene av å tape fotballkamper tror jeg de merker godt på kroppen. Det går på alt fra reaksjonen fra supportere til internt i klubben, samt at de er nok veldig bevisste på at de kommer til å miste jobben om det ikke blir bedre enn det er nå. 

Tror heller ikke det handler om "motvilje" til å gjøre jobben ferdig, men heller at det ikke er så lett å finne en ny Ilic som vi som sitter på utsiden tror. Det er veldig enkelt å si at vi trenger det, men det er en helt annen sak å finne det - om det i det hele tatt finnes. Og i hvert fall innenfor budsjett. 

Jokke har vel også vært veldig tydelig på at vi ikke har penger selv etter salget av Jones. Jeg syntes i hvert fall han har nevnt det konsekvent siden salget.

Når jeg sier motvilje så mener jeg ikke at klubben kan, men gidder ikke. Da mener jeg noe som går fra topp til bunn i klubben og det er ønsketenkningen.

Jeg vet jo ikke hva vi har og ikke har av penger. Men jeg klarer å lese klubbens budsjett og det er 30 millioner i overskudd på spillersalg. Det finner du på side 35 her
https://www.vif-fotball.no/om-klubben/ar...e_2025.pdf
Så har summene som har vært ute i media gått ut på at vi solgte Jones for 50 millioner, mens vi også beviselig har brukt mer enn de budsjetterte 0 i spillerkjøp. Jeg tenker derfor at vi skal bruke 30 millioner mindre på å kjøpe enn hva vi selger for. Og det henger for meg nogen lunde på greip at vi har betalt rundt 20 millioner til sammen for Pallas, Tshiembe, Sjåtil, Sørensen og Promise. I tillegg har vi lånet av Vinicius.

Og det er det jeg egentlig mener når jeg snakker om en motvlije i klubben til å gjøre jobben ferdig. Enten så tror de genuint at de kan etablere klubben i toppen og samtidig ta ut 30 millioner i året i overskudd på kjøp og salg. Eller så tror de det fordi de som burde fortelle Trøim og andre realitetene ikke tør å gjøre det. Eller så har de gjort det, men Trøim vil ikke bruke penger.

For meg har i hvert fall det vært ganske gjentakende nå. Vi gikk inn i 2023 med store mangler i troppen. Vi trengte stopper, 6'er og spiss før sesongen. Vi gikk inn i den uten og det kosta oss. Vi måtte bare kjøpe dem til sommeren i stedet, de het Kretuz, Hagen Ilic og Bitri. Da var det visst for sent. I 2024 var vi også på hæla, men vi greide å rykke opp. Og også i år går vi inn i sesongen egentlig med mangler. Vi har bare 3 stoppere og store spørsmålsteng ved spissene. Og egentlig også keeper.

Så det begynner å bli en stund siden vi gikk inn i en sesong der vi virket helt forberedt. Men det går da som sagt mer på klubben som helhet og ikke nødvendigvis Bakke, Jokke eller noen andre spesifikt. Og det er det jeg mener med en motvilje mot å gjøre jobben ferdig. Det er alltid et par, tre posisjoner som vi trenger å forsterke. Men vi bare later som ingenting og håper det ikke synes.

Det er heller ikke sånn at Bakke og Myhre kommer til å miste jobben. Hvis målet med året sesong hadde vært å overleve i Eliteserien så ligger de jo godt an til å klare det. Men siden målet er øvre halvdel så ligger de mer dårlig an. Det er jo noe klubben selv har bestemt egentlig hva de ønsker å bli målt på.
Svar
(2 timer siden)Oldtimer Skreiv: Når vi ikke har penger til spillerkjøp etter Jones salget, og vi budsjetterer med en nettogevinst på spillerhandel på 30 milloner i året, så sier det seg selv at det er selve klubbdriften det er noe riv ruskende galt med.

Ja det er det.

Det er jo ikke akkurat rakettforskning det her. Klubben har et lønnsbudsjett på 76 millioner som er ca 90% av de totale kostnadene, ekskludert spillerlogistikk.

Inntektssiden er litt mer vanskelig å få tak i, siden det er på AS og ikke i de mer offentlige klubbdokumentene.

Men det er mulig å ta et dypdykk i Deloittes Eliteseriebarrometer om du ønsker det. Vi har en voldsom økning i personalkostnader på sport i perioden 2021-2023 i hvert fall. Fra 48 millioner i 2021 til 88 millioner i 2023. I det siste tallet ligger det vel sikkert litt for å gi Fagermo sparken og sign on fees kanskje. Det er litt vanskelig å se utviklingen i det bakover, for tidligere rapporter tar ikke ut nøyaktig samme tall. I tillegg var jo Covid-årene spesielle. Men hos oss er det i hvert fall lønnsutgifter som har skutt i været, spesielt i perioden 2021-2023. Det samsvarer i hvert fall veldig med en økt satsing på akademi, der vi skal lønne flere og bedre unge spillere og helt sikkert trenere og øvrig støtteapparat. Men noen særlig mye dypere analyse tviler jeg på at om er mulig å komme frem til.

Hvis vi igjen holder oss til 2023 så er det bare RBK og Molde som har høyere lønnsutgifter på sport. Vi er på nivå med, bare litt mer enn Glimt og Brann. Og vesentlig mer, 20-25 millioner enn Viking og LSK. Og dobbelt så mye som Odd, Godset og andre.

Nå var jo 2023 et spesielt år med mye kjøp og salg. Og et nedrykk og en sluttpakke til Fagermo. Likevel er det nok her på lønn vi må kutte for å bli mer konkurransedyktige. Men det gjelder nok også på trenerlønn. Vi betaler ut enormt mye til Bakke og Myhre.
Svar

Gå til forum:

Bruker(e) som leser denne tråden: NilsDN, 5 Gjest(er)