Trådvurdering:
  • 3 stemmer - 3 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Obos - ligaen 2024
#71
(02-02-2024, 08:17 AM)ForrestGump Skreiv:
(02-01-2024, 06:38 PM)viftab Skreiv: Når OBOS setter igang 1 april har vi den ledelsen vi har, vi har det laget vi har, vi har de spillerne vi har, vi har de trenerne vi har, vi har det styret vi har, laget har forberedt seg som de har, spillerformasjonen er som den er og vi supportere er klare som vi alltid er. 

UANSETT: Å VINNE OBOS ER ET KRAV.

Nå skal ikke jeg på øverste hylle i Muppet show Jinxe dette, men jeg vil minne alle om følgende faktum.

Myhre inn, ga oss en både en meget god trener på feltet, og en særdeles nødvendig endring i spillestil/formasjon.
Det gir stor glede og håp at vi kan se Enga angripe denne sesongen. Det er utviklende for både spillere og potensielt tilskuer potensial.

R.I.P Så kalt 3-5-2 som endte i 5-4-1. Amen.

I 2024 så tar vi alt.

Enig, Petter Myhre I trust, jeg har trua. Bakke har ikke imponert. Forrige sesong var katastrofe og der er vi idag, i jævla OBOS.  

Skal jeg være ærlig så betyr det veldig lite for meg hvilket oppsett det er på banen, vi må vinne kamper, score masse mål og holde tett bakover. Vi må vinne OBOS OG DET KLARER VI.
Men vi kan ikke feile: OBOS er ofte tett poengmessig og vi tåler ikke mange feilskjær, vi må være klare 1. april.
Svar
#72
(02-02-2024, 10:47 AM)viftab Skreiv: Men vi kan ikke feile: OBOS er ofte tett poengmessig og vi tåler ikke mange feilskjær, vi må være klare 1. april.


Vi tåler mange feilskjær.
Det ert svært jevnt og alle tar poeng fra alle i denne divisjonen.

(02-02-2024, 10:47 AM)viftab Skreiv: Men vi kan ikke feile: OBOS er ofte tett poengmessig og vi tåler ikke mange feilskjær, vi må være klare 1. april.
Svar
#73
(02-03-2024, 08:47 PM)Thomas S Skreiv:
(02-02-2024, 10:47 AM)viftab Skreiv: Men vi kan ikke feile: OBOS er ofte tett poengmessig og vi tåler ikke mange feilskjær, vi må være klare 1. april.


Vi tåler mange feilskjær.
Det ert svært jevnt og alle tar poeng fra alle i denne divisjonen.

Vi må nok ha mer enn 60 poeng for direkte opprykk, og score mer enn 50 mål hvis vi ser tabellene de siste 5 år. Vi trenger mange seire.  
Brann var i egen klasse da de rykket opp med 81 poeng, håper vi også er der og dominerer OBOS fulle av selvtillit.
Svar
#74
Raufoss var ikke veldig gode, og jeg mener vi hadde full kontroll. Deres mål var jo Kiil sin feil, som spelte et horriblet pass rett til motstander som scora. Sparka han i gresset mon tro?
Våre vinger kom aldri med i kampen, og det var hovedårsaken til at vi ikke klarte å skape mer. Mest sannsynlig vil alle 3 framme være innbyttere når sesongen starter, og da ser det straks langt bedre ut.
Var vel ingen av våre som sto fram noe spesielt, men jeg synes Kiil Olsen var stødig utover feilen sin, og gjør få feil samtidig som var flink å spille framover. Han og Bjørdal var vel våre beste vil jeg si.
Svar
#75
(02-03-2024, 10:13 PM)viftab Skreiv:
(02-03-2024, 08:47 PM)Thomas S Skreiv:
(02-02-2024, 10:47 AM)viftab Skreiv: Men vi kan ikke feile: OBOS er ofte tett poengmessig og vi tåler ikke mange feilskjær, vi må være klare 1. april.


Vi tåler mange feilskjær.
Det ert svært jevnt og alle tar poeng fra alle i denne divisjonen.

Vi må nok ha mer enn 60 poeng for direkte opprykk, og score mer enn 50 mål hvis vi ser tabellene de siste 5 år. Vi trenger mange seire.  
Brann var i egen klasse da de rykket opp med 81 poeng, håper vi også er der og dominerer OBOS fulle av selvtillit.

Tror ikke vi tåler mer enn 5-6 tap. Hjemme må vi vinne stort sett alt. Det blir nøkkelen. 

Vi er også nødt til å ha tilstrekkelig med bredde i troppen, for samtlige spillere kommer ikke til å være i toppform fra april til november. Det gjelder spesielt framover på banen. 

Vi må være klare fra start. Det er fem serierunder før 1.mai. Og før mai er over er en tredjedel av sesongen også over. Så har vi veldig mye mindre enn 20 poeng 1.juni er vi i trøbbel.
Svar
#76
Helt enig i at vi må være klare fra start og at man ikke tar helt av etter en sliteseier mot diaréns heimbygd, men vi har trent veldig hardt nå i følge Bakke og vanligvis spiller spillerne kun en omgang på denne tida. Men grunnet masse sykdom og en tynn tropp måtte nesten alle spille nitti min. På innbytterbenken var det vel kun to og de var debutanter. så at vi da klarer å fullføre er ikke så galt. Børven skårer igjen det er jo gledelig da selv om det tar tid før man får helt troa på han. Men det store spørsmålet er hvorfor vi ikke har noen prøvespillere når man har klaget lenge over at det er altfor få på trening. Håper det dukker opp mange nye nå de neste dagene.
Svar
#77
(02-04-2024, 11:14 AM)NilsDN Skreiv: Tror ikke vi tåler mer enn 5-6 tap. Hjemme må vi vinne stort sett alt. Det blir nøkkelen. 

Dette handler ikke bare om tapene, men om poengtapene - inkludert uavgjort. En uavgjort er også 2 tapte poeng. Med 90 poeng i potten kan vi trolig tåle å tape 30 poeng og likevel rykke direkte opp. 30 poeng kan tapes med 15 uavgjort eller 10 tap, og kombinasjoner av tap og uavgjort. Totalt tåler vi altså mellom 10 og 15 poengtap. Og trenger altså mellom 15 og 20 seire.
Svar
#78
(02-04-2024, 10:07 PM)hmchrist Skreiv:
(02-04-2024, 11:14 AM)NilsDN Skreiv: Tror ikke vi tåler mer enn 5-6 tap. Hjemme må vi vinne stort sett alt. Det blir nøkkelen. 

Dette handler ikke bare om tapene, men om poengtapene - inkludert uavgjort. En uavgjort er også 2 tapte poeng. Med 90 poeng i potten kan vi trolig tåle å tape 30 poeng og likevel rykke direkte opp. 30 poeng kan tapes med 15 uavgjort eller 10 tap, og kombinasjoner av tap og uavgjort. Totalt tåler vi altså mellom 10 og 15 poengtap. Og trenger altså mellom 15 og 20 seire.

Følgende poengsum ville holdt til 1.plass i OBOS pr år (Det laget som faktisk fikk 1.plass, pluss et poeng)
2023 - 65 poeng, 2022 - 82 poeng, 2021 - 70 poeng, 2020 - 64 poeng, 2019 - 80 poeng, 2018 - 62 poeng, 2017 - 72 poeng, 2016 - 63 poeng, 2015 - 63 poeng, 2014 - 70 poeng.

Følgende poengsum ville holdt til 2.plass i OBOS pr år. (Det laget som faktisk fikk 2.plass, pluss et poeng)
2023 - 59 poeng, 2022 - 59 poeng, 2021 - 59 poeng, 2020 - 58 poeng, 2019 - 66 poeng, 2018 - 61 poeng, 2017 - 56 poeng, 2016 - 60 poeng, 2015 -54 poeng, 2014 - 60 poeng.

Avstand mellom 3.plass og 14.plass i OBOS
2023 - 19 poeng, 2022 - 26 poeng, 2021 - 23 poeng, 2020 - 24 poeng, 2019 - 37 poeng, 2018 - 26 poeng, 2017 - 26 poeng, 2016 - 23 poeng, 2015 - 18 poeng, 2014 - 20 poeng.

Så OBOS er ganske ulik fra år til år. I 2019 tok Start 62 poeng, noe som ville gitt opprykk i alle andre år, men som da likevel kun holdt til 3.plass. Og avstanden mellom topp og bunn var mindre i fjor enn vanlig, noe jeg tror at det ikke er noen andre soleklare opprykkslag bak de tre som rykka ned.

I 2023 kunne FFK og KFUM rykke opp, ikke fordi de var så veldig gode. Men fordi lagene som rykket ned, Kristiansund og Jerv, begge floppa. Nå rykka jo Kristiansund opp gjennom kvalik som vi vet. Men de tok bare 50 poeng i serien. Mens Jerv rykket ned til Post Nord. 

Start er bare kaos i øyeblikket. Lyn, Egersund og Levanger kommer ikke til å heve standarden i OBOS. De som rykket ned etter 2022 er begge borte. Det betyr at det er tre lag, oss, Stabæk og AaFK som alle er mer eller mindre etablerte eliteserielag. Så er det Start (OBOS siden 2020), Mjøndalen (OBOS siden 2021) og kanskje Sogndal (OBOS siden 2017) som er på et slags nivå 2 i OBOS i og med at de også har vært i Eliteserien. Sandnes Ulf også kanskje, men de rykket ned etter 2014, så begynner å bli en stund siden.

Så det er litt vanskelig å spå det her. Stabæk, AaFK og oss bør alle være vesentlig mye bedre enn resten. Start er jo mer eller mindre kaos, Mjøndalen og Sogndal er jo små klubber. Mjøndalen hold jo på å rykke ned fra OBOS i fjor. Og Sogndal har ligger rundt midt på tabellen de tre siste årene. 

Årets sesong tror jeg blir sånn som i 2019, da tre lag alle tok mer enn 60 poeng. Jeg tror Bob Bradley vet hva han driver med i Stabæk. AaFK er jeg litt mer usikker på. Men jeg tror det fort blir sånn at de tre nedrykkslagene slår de fleste og bak dem så slår alle alle. Eller så flopper et av nedrykkslagene og to lag stikker av. 

Jeg tror vi derfor må planlegge for at vi må ha over 60 poeng for å rykke rett opp. Og at det er Stabæk og AaFK som blir de hardeste konkurrentene, sannsynligvis også de eneste. Alle tre må likevel bygge lag da. 

Stabæk har siden sesongslutt mistet Høgh Bodø/Glimt, Vetti (tilbake til Glimt etter lån), Jelacic (tilbake til Gent etter lån), Oguncoya (tilbake til Nigerai etter lån), Kjerrumgaard (tilbake til Danmark etter lån), Bakenga (Kypros), Petterson (Elfsborg)  Ulla, Krogstad, Kabran, Edwards, Haugen og Ottesen har utløpt kontrakt. Så ganske mange ut med andre ord. 

AaFK har mistet Breuner (tilbake til Danmark), Fällmann (Sverige), Moses, Ødemarksbakken, Segberg, Breivik og Solnørdal hara alle utgått kontrakt. Og fått inn en fra Island, en de har lånt fra LASK og en fra Sogndal.

Vi er i samme situasjon som dem sånn spillermessig. Mange har gått ut, langt færre har kommet inn. Vi har penger etter Ilic-salget og bør ha råd til å handle litt. Men nå må også trenere og ikke minst Jokke være på jobb. Vi trenger å ha med oss mange nye til Marbella 16 februar hvis vi skal være i rute til å klare over 60 poeng. Det tror jeg faktisk er nødvendig for å klare en av to direkte opprykksplasser.
Svar
#79
God oppsummering NilsDN. Stusser litt mye på at vi ikke har prøvespillere på treningene nå.

Har sett litt på oddsen på at vi vinner OBOS. Vi er storfavoritter hos alle de store, selvfølgelig.
Vi får ikke mye penger i gevinst om vi setter penger på Vålerenga, kun 1.55 i odds. Vinner odds er som følger pr d.d:
Vålerenga gir 1.55 i odds.
Stabæk gir 6.00 i odds
Ålesund gir 10 i odds
Start gir 25 i odds
Kongsvinger gir 30 i odds
Sogndal gir 40 i odds
Ranheim gir 40 i odds
Bryne gir 70 i odds
Lyn gir 70 i odds
Svar
#80
(02-05-2024, 02:24 PM)viftab Skreiv: God oppsummering NilsDN. Stusser litt mye på at vi ikke har prøvespillere på treningene nå.

Har sett litt på oddsen på at vi vinner OBOS. Vi er storfavoritter hos alle de store, selvfølgelig.
Vi får ikke mye penger i gevinst om vi setter penger på Vålerenga, kun 1.55 i odds. Vinner odds er som følger pr d.d: 
Vålerenga gir 1.55 i odds.
Stabæk gir 6.00 i odds
Ålesund gir 10 i odds
Start gir 25 i odds
Kongsvinger gir 30 i odds
Sogndal gir 40 i odds
Ranheim gir 40 i odds
Bryne gir 70 i odds
Lyn gir 70 i odds

Skjønner de som setter disse oddsene. 

Hvis jeg var en nøytral person så ville jeg hatt oss som soleklar favoritt også. Potensialet i laget er mye større hos oss sannsynligvis enn hos Stabæk og AaFK. Jeg mener at i Sjøeng, Bjørdal, Borch, Riisnæs, Hagen og Håkans så har vi seks spillere som helt greit hadde tatt en plass i et Eliteserielag på øvre halvdel, men ikke hos de aller aller beste.

Så har vi Kiil Olsen, Jukle, Hedenstad, Strand som er rett bak der. Og vi har i tillegg noen spillere på vei opp i El Abdullaoui, Thorstensen, Thorvaldsen og Hammer Kjelsen. Og sikkert flere rett bak dem. Bl.a. noen unge keepere. I tillegg har vi rutinerte trenere. Vi har også en milliardær som støtter oss og vi har noen titalls millioner mer konto nå enn for en uke siden.

Stabæk har jo også vært gode på utvikling og har slitt med det samme som hos oss. Spillerne drar. Mulig de også har noen unggutter de får glede av i 2024. Det Bradley viste sist her er jo at han er god til å sette sammen lag. Sist tok han et nyopprykket Stabæk til en trygg 9.plass og bronse året etter. Har kanskje ikke de største navnene, men jeg tror Stabæk-laget fort kan "klikke" og spille bra i OBOS. Men dette er jo nedrykk nummer to på tre sesonger, så de har vel litt mindre kvalitet i troppen de også.

AaFK har jo vært nede før de også. I 2018 rykket de ikke rett opp igjen, men de tapte kvalikkampen mot Stabæk. Året etter var de utilnærmelige med 79 av 90. Men de har ikke vært et topplag på aldri så lenge. Hvis 1.plass i OBOS er plass nr 17 så har de 15.plass (2017), 19.plass (2018), 17.plass (2019), 16.plass (2020), 18.plass (2021), 9.plass (2022), 16.plass (2023). Så hvor god den troppen egentlig er er vanskelig å si.

Så utgangspunktene er litt ulike. Vi har troligvis en del penger, i OBOS-skala, til å hente inn de spillerne vi trenger etter Ilic-salget. Men også Stabæk får noen videresalgskroner etter at Gift Orban gikk til Lyon. Og de har en klausul på Nusa også, som fort kan finne på å gå til Premier League i sommer. Det var jo nære på nå. 

Alt i alt så mener jeg Stabæk og vi er de to største favorittene på forhånd. Vi har sannsynligvis de beste spillerne jevnt over. Stabæk fordi de har en trener som er veldig god på å sette sammen lag og som sannsynligvis også får litt penger å handle for. Men AaFK har noe vi ikke har, og det er rutinen med å sloss i toppen av OBOS. 

Jeg ser det som helt usannsynlig at ikke to av Stabæk, AaFK og oss ikke tar de to direkte opprykksplassene. Og jeg tror som sagt det kan bli jevnere enn vi liker. Og jeg tror ikke 60 poeng er nok til å rykke rett opp.

Så da har vi liten tabbekvote. Vi må ha mer enn to poeng i snitt. Hva betyr det i praksis?

Jo, det betyr at vi ikke tåler så mange tap og så mange uavgjort. Vi må rett og slett vinne 18-19 kamper. Og vi bør helst vinne, i hvert fall ikke tape, de interne oppgjørene mot Stabæk og AaFK. Hvis vi taper mot dem hjemme og borte, så kan vi kanskje tape 1-2 kamper til på de resterende 26 kampene. Tror vi maks tåler 5-6 tap. 19-6-5 f.eks. gir 63 poeng. Og det kan hende det ikke er nok.
Svar


Gå til forum:


Bruker(e) som leser denne tråden: 6 Gjest(er)