Tråder: 1
Ble medlem: Oct 2023
Omdømme:
124
(Igår, 11:48 AM)papajoao Skreiv: Jeg hadde allerede skrevet en tekst om hvordan det er et sjokk for de som ikke er herfra å se hvor ekstremt vanskelig det er å jobbe i fotball i Norge, og hvordan det har blitt stadig vanskeligere også. Kanskje dette partnerskapet med Beyond Limits kan være vårt beste svar på disse vanskelighetene.
Ja, det tror jeg er riktig. Vi har også fortrinn da.
En spiller som Obasi eller Promise får en enklere vei oppover med å være her, enn å være en av 199 andre store talenter i en stor klubb. Dessuten er terskelen lavere for arbeidstilatelse her. Så her tilbyr vi mer, raskere vei inn på laget, vi selger til store serier. De som kommer hit og overbeviser kommer seg lett videre. Bør også være positivt at vi ikke driver med engros satsing der vi har mange talenter samtidig. De som får komme blir også satset på.
Men akkurat sånn som de beste norske gjerne går via en litt større serie før de ender opp i de største, så kan vi spille samme rolle for andre serier. Ilic til Europeisk Topp 5 serie fra Estland via Eliteserien. Tror det er mulig. Nå har vi fokus på Danmark, men vi kan like gjerne ha et fokus på et land i Mellom-Amerika, Sør-Amerika for eksempel. De beste talentene fra Brasil ender fort opp i Portugal og andre Sør-Europeiske land. Men for hver Neymar er det sikkert 100 Vitinhoer. Noen av dem kan kanskje ende opp her?
At konkurransenivået blir lavere og lavere...tja. Det er ikke noen grunn til at f.eks. Danmark skal ha bedre økonomi enn oss. Det er like mange folk, vår økonomi er bedre. Samme med Østerrike, Sveits osv. Land vi burde være fullt på høyde med økonomisk. At vi ikke er det er en annen sak. Så det må nok helt klart gjøres noe med inntektene til norsk fotball også.
Det som er spesielt her er jo at pengene tas ut av fotballen. Grunnen til at prisene på spillere stiger er jo at pengene ikke tas ut. Klubbene driver jo ikke med underskudd. Hvis de selger en spiller for 100 millioner og tjener 1 million på vanlig drift kan de kjøpe en spiller for 101 millioner. Mens hvis vi selger en spiller for 100 millioner så kan vi kjøpe en spiller for 70. Det er her vi og norsk fotball bommer mest. Vi ser på salg som inntekter, på lik linje med tv-midler, sponsorer og alt mulig annet. Det er det ikke.
Hver gang vi selger en spiller og bruker pengene på noe annet enn en ny spiller så mister vi konkurransekraft. Vi er som en bonde som hvert år selger alt kornet på åkeren og litt av det som skal brukes for å så neste års avling.
Men det er vel en annen diskusjon kanskje...
Tråder: 0
Ble medlem: Jan 2025
Omdømme:
6
(Igår, 12:29 PM)NilsDN Skreiv: (Igår, 11:48 AM)papajoao Skreiv: Jeg hadde allerede skrevet en tekst om hvordan det er et sjokk for de som ikke er herfra å se hvor ekstremt vanskelig det er å jobbe i fotball i Norge, og hvordan det har blitt stadig vanskeligere også. Kanskje dette partnerskapet med Beyond Limits kan være vårt beste svar på disse vanskelighetene.
Ja, det tror jeg er riktig. Vi har også fortrinn da.
En spiller som Obasi eller Promise får en enklere vei oppover med å være her, enn å være en av 199 andre store talenter i en stor klubb. Dessuten er terskelen lavere for arbeidstilatelse her. Så her tilbyr vi mer, raskere vei inn på laget, vi selger til store serier. De som kommer hit og overbeviser kommer seg lett videre. Bør også være positivt at vi ikke driver med engros satsing der vi har mange talenter samtidig. De som får komme blir også satset på.
Men akkurat sånn som de beste norske gjerne går via en litt større serie før de ender opp i de største, så kan vi spille samme rolle for andre serier. Ilic til Europeisk Topp 5 serie fra Estland via Eliteserien. Tror det er mulig. Nå har vi fokus på Danmark, men vi kan like gjerne ha et fokus på et land i Mellom-Amerika, Sør-Amerika for eksempel. De beste talentene fra Brasil ender fort opp i Portugal og andre Sør-Europeiske land. Men for hver Neymar er det sikkert 100 Vitinhoer. Noen av dem kan kanskje ende opp her?
At konkurransenivået blir lavere og lavere...tja. Det er ikke noen grunn til at f.eks. Danmark skal ha bedre økonomi enn oss. Det er like mange folk, vår økonomi er bedre. Samme med Østerrike, Sveits osv. Land vi burde være fullt på høyde med økonomisk. At vi ikke er det er en annen sak. Så det må nok helt klart gjøres noe med inntektene til norsk fotball også.
Det som er spesielt her er jo at pengene tas ut av fotballen. Grunnen til at prisene på spillere stiger er jo at pengene ikke tas ut. Klubbene driver jo ikke med underskudd. Hvis de selger en spiller for 100 millioner og tjener 1 million på vanlig drift kan de kjøpe en spiller for 101 millioner. Mens hvis vi selger en spiller for 100 millioner så kan vi kjøpe en spiller for 70. Det er her vi og norsk fotball bommer mest. Vi ser på salg som inntekter, på lik linje med tv-midler, sponsorer og alt mulig annet. Det er det ikke.
Hver gang vi selger en spiller og bruker pengene på noe annet enn en ny spiller så mister vi konkurransekraft. Vi er som en bonde som hvert år selger alt kornet på åkeren og litt av det som skal brukes for å så neste års avling.
Men det er vel en annen diskusjon kanskje...
Jeg har en veldig tøff mening om brasilianere: Jeg liker de som har tilbrakt mer enn to sesonger med lag her eller i Øst-Europa. En spiller som Fred Saraiva eller Reginaldo Ramires som har noen sesonger under beltet med is, kulde, kunstgress og engelsk. Vi er ikke en ferieleir. Når det gjelder latinamerikanere, liker jeg uruguayere og argentinere, de har den rette mentaliteten til å vinne her.
Når det gjelder dagens marked, ville jeg til og med vært fornøyd med Gustav Granath i dag. Jeg skal kaste konfetti i luften så snart vi annonserer at vi har signert: en voksen fotballspiller, spilledyktig og som ikke er helt forferdelig.
Jeg vil ikke komme til den situasjonen vi kom til i 2023 da vi måtte spille med Zuta og 17-årige Hammer Kjelsen mot Molde fordi vi ikke hadde noen andre å stille opp.
Omdømme:
124
(Igår, 12:52 PM)papajoao Skreiv: Jeg har en veldig tøff mening om brasilianere: Jeg liker de som har tilbrakt mer enn to sesonger med lag her eller i Øst-Europa. En spiller som Fred Saraiva eller Reginaldo Ramires som har noen sesonger under beltet med is, kulde, kunstgress og engelsk. Vi er ikke en ferieleir. Når det gjelder latinamerikanere, liker jeg uruguayere og argentinere, de har den rette mentaliteten til å vinne her.
Når det gjelder dagens marked, ville jeg til og med vært fornøyd med Gustav Granath i dag. Jeg skal kaste konfetti i luften så snart vi annonserer at vi har signert: en voksen fotballspiller, spilledyktig og som ikke er helt forferdelig.
Jeg vil ikke komme til den situasjonen vi kom til i 2023 da vi måtte spille med Zuta og 17-årige Hammer Kjelsen mot Molde fordi vi ikke hadde noen andre å stille opp.
Helt enig i at vi ikke må mangle spillere.
Forsåvidt enig om Uruguayere og Argentinere også, uten at jeg akkurat kan slå så mye i bordet med akkurat hvorfor jeg er enig.
Carvalho var et godt eksempel på en bra fotballspiller derfra, men kanskje ikke det beste eksempelt å trekke fram akkurat når det gjelder mentalitet da. Var jo en tid hvor spillere fra Costa Rica også var populært her, vi hadde Diego Calvo og Gonzales. Barrantes var her. Og Celso Borges i FFK.
Så det går an. Spesielt hvis vi har et litt bevisst forhold til det. Men dette var jo helt fremmede tanker for de som var her før. De ville jo helst bare ha spillere fra Oslo. Vi har faktisk klart å lage en hel sportsplan for hele Eliteseriedelen av klubben uten at ordet spillerlogistikk var nevnt med et eneste ord. Det var den vi fulgte når vi havnet i OBOS...
Omdømme:
4
(Igår, 12:12 PM)VIF123 Skreiv: Er det noen aktivitet på kontorene i dag?
Hadde vært brillefint med et par nye stjernesigneringer før gutta drar til Spania ✈️
Hva sier du, Stenzenga. Kan vi starte med F5 oppdateringer snart?
Enig, synest denne tråden begynner å bli en diskusjon om "hvordan"
Omdømme:
124
Stær Jensen på permanent overgang til Kjelsås. Det er da i hvert fall noe konkret.
Ble medlem: Feb 2024
Omdømme:
0
Igår, 06:11 PM
(Dette innlegget blei sist endra: Igår, 06:13 PM av MathisEnga.)
(Igår, 04:51 PM)NilsDN Skreiv: Stær Jensen på permanent overgang til Kjelsås. Det er da i hvert fall noe konkret.
Jeg hadde ett håp på at han kunne bli noe i Enga. Skjønner at han går videre
Det er veldig uvant at klubben ikke lekker som en sil med overgangsryktene. Forstå meg rett, det er fint, men litt kjedelig også.
Omdømme:
2
(Igår, 06:11 PM)MathisEnga Skreiv: (Igår, 04:51 PM)NilsDN Skreiv: Stær Jensen på permanent overgang til Kjelsås. Det er da i hvert fall noe konkret.
Jeg hadde ett håp på at han kunne bli noe i Enga. Skjønner at han går videre
Det er veldig uvant at klubben ikke lekker som en sil med overgangsryktene. Forstå meg rett, det er fint, men litt kjedelig også.
Ingen som savner Jørgen I.
Ble medlem: Nov 2023
Omdømme:
26
Ble medlem: Feb 2024
Omdømme:
3
Omdømme: