Trådvurdering:
  • 2 stemmer - 5 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Eliteserien 2025
(01-27-2025, 04:30 PM)mestah Skreiv:
(01-27-2025, 11:58 AM)Fredmidt Skreiv: Trening inne i Valhall i dag. De to prøvespillerne henger bra med på de tekniske øvelsene. Bully trener alternativt, men med ball.

Gøy å se det spilles fotball igjen. Må dra herfra nå, så får ikke med meg resten av treninga.

Hva med Thorvaldsen. Trente han med laget igjen nå? Han var vel ikke med til Tenerife pga. skade, både han og Bully.
Nei, tror ikke jeg så han på treninga. Så da trener han enten enda mer alternativt, eller så kan han jo ha hatt noe skoleopplegg som de tenkte det ikke var verdt å droppe hvis han uansett ikke skulle vært med ball.
Svar
Vålerenga og Tromsø ble opprinnelig satt opp til å spille midnattsolkamp på Romssa Arena 31. mai klokka 22.00, men i dag bekrefter Norges Fotballforbund at oppgjøret flyttes til klokka 18.45.

Kampen spilles altså på sin oppsatte dag, men grunnet Champions League-finale samme kveld, flyttes kampen noen timer tidligere.

Tromsø - Vålerenga, 31. mai klokka 18.45!
Svar
NRK har en artikkel om barne-/ungdomsutvikling i fotballen og de kommenterer vel litt av det @NilsDN har observert når det gjelder Enga og stoppere. Det ser ikke ut å være et spesifikt Enga-problem.

https://www.nrk.no/sport/xl/thore-haugst...1.17254433
Svar
Podcasten Rabona er såvidt i gang med sin Enga-spesial.
De skal ha syv episoder om oss på syv dager
https://open.spotify.com/show/5uGhNnRXPwjufd26DrWS0D
Søndag var intro og konkurranser
Gårsdagens episode handler om historie med Wikestad og Kjell G
I dag (tirsdag) handler om årene 2003-2006 med Ivers, Panzer, Freddy og Hulsker
Onsdag klubbidentitet med Graff og Jokke
Torsdag om sport med Bakke og Myhre
Fredag Spillerne med Borch og Olsen
Lørdag supportere med Hytten og Schau 

Deilig å være i eliten og at de rundt bryr seg igjen.
Man får premierenerver av sånt

Ellers spennende med medlemsmøte i dag og en oppdatering på sport og sikkert spillerlogistikk

VPN er i gang igjen med dagbøker  Dagboka lørdag 8. februar 2025 – Vålerenga På Nett 
og seff pod  VPN Podcast | Podcast on Spotify 

Stang ut leverer jevnt og trutt 
Stang ut - på overtid!! | Podcast on Spotify

Jokke var med på fotballrådet (jeg vet ikke om man sier podcast når det ligger på YouTube) og diskuterer spillersalg og mulighet for å hente norske spillere. Absolutt verdt å se eller høre det og 
79: Det norske markedet er «umulig», nå kommer utlendingene 

Kan sesongen begynne snart?
Svar
(02-10-2025, 02:47 PM)Grimm Skreiv: NRK har en artikkel om barne-/ungdomsutvikling i fotballen og de kommenterer vel litt av det @NilsDN har observert når det gjelder Enga og stoppere. Det ser ikke ut å være et spesifikt Enga-problem.

https://www.nrk.no/sport/xl/thore-haugst...1.17254433

Hm, ja se der ja. 

Det er nok litt det jeg siktet til. Men også litt noe annet. Og jeg er egentlig litt enig, men ikke helt enig.

Norske fotballspillere hentes til utenlandske serier, først og fremst som talenter. En kantspiller, en spiss er ganske enkelt å se om er gode. De kan gå ut i veldig ung alder. Veldig ofte har de gått via en mellomstor serie og videre derfra. Haaland var i Bundesliga i alder av 20, via Østerrike. Nusa i Bundesliga i alder av 19 via Belgia. Og så videre.

Midtstoppere har en annen utviklingskurve. De er ikke like åpenbart gode når de er like unge som hva tilfellet er for offensive spillere. De vurderes over tid og de etablerer seg senere i alder. Så dermed ender de opp i de samme seriene. Men veien videre derfra og over til de største seriene er mer vanskelig. De vil være i midten av 20-årene når de egentlig er klar for å ta det steget. Og det er ikke så lett å skulle gå opp et nivå i tempo når spillerne er ute av utviklingsårene. Noen gjør det jo, men da er de jo ofte hjulpet litt av et landslag. At en belgisk stopper spiller i Belgia i midten av 20-åra, men er med i EM og VM hjelper han. En norsk stopper i Belgia i midten av 20 årene blir ikke like hjulpet av å spille litt i Nations League.

Så sett med Ståle Solbakken-øyne så tror jeg landslaget vil få noen flere gode midtstoppere først den dagen de største seriene henter spillerne direkte fra norsk fotball, ikke går via spill i en mellomstor serie.

Det var så klart helt andre tider, men en spiller som Ronny Johnsen var jo i norsk fotball til han var i midten av 20 årene. Først da var det Tyrkia og Premier League, Champions League triumf før han kronet det hele med noen år her. Rune Bratseth var i midten av 20 årene når han dro ut. Henning Berg var 23. Mens Hangeland endte opp i Premier League i alder av 27 etter å ha tatt et par år i FCK. 

Så vi som klubb må passe på ikke å avskrive midtstoppere bare fordi de ikke er faste på laget i 18 års alder. Og derfor ikke kan selges. De utvikler seg senere. Det kan godt hende at det som står i artikkelen om treningsmåter er riktig. Men jeg tror det er vel så viktig å skjønne markedsmekanismene for forsvarsspillere. Litt det samme der som på keepere. Verdens beste keeper i dag satt på benken til han var langt ute i 20-årene.

Og akkurat det der er baksiden av medaljen for en klubb med et utviklingsfokus. Vi har utviklet for å selge, vi har ikke utviklet for å få fram de beste spillerne. Vi har tilpasset oss markedet mer enn vi har utviklet for eget bruk. Markedet har etterspurt unge, raske, teknisk gode kantspillere. Da har vi fokusert på det. Og det har sikkert andre også. Og vi har sikkert mistet spillere fordi vi har mistet tålmodigheten med dem, og sikkert de med oss også. Akkurat nå har vi en 19 år gammel midtstopper på vei bort fordi han ikke har fått så mange sjanser på 1.laget. Men som likevel ligger foran landslagsstoppere i løypa hva gjelder spilletid ut fra alder.
Svar
Noen som vet når eiteserie prisene osv for tv abonnement blir offentliggjort?

Blir vel via telenor for min del om prisen blir ok..
Svar
(02-13-2025, 11:42 AM)Glennsoe Skreiv: Noen som vet når eiteserie prisene osv for tv abonnement blir offentliggjort?

Total pakken til TV2Play koster kr 449,-, den man må ha for å få sett Norsk fotball.  Per nå har vi Telia kunder overhodet ingen rabatt på den pakken. De to abonnementene uten fotball har derimot gode rabatter. Telia og TV2 forhandler nå om ny avtale, håper virkelig de får til en rabatt også på Total, vi betaler jo tross alt for Basis pakken gjennom Telia så dette mener jeg er et ran.
Svar
(02-13-2025, 11:57 AM)TreogNitti Skreiv:
(02-13-2025, 11:42 AM)Glennsoe Skreiv: Noen som vet når eiteserie prisene osv for tv abonnement blir offentliggjort?

Total pakken til TV2Play koster kr 449,-, den man må ha for å få sett Norsk fotball.  Per nå har vi Telia kunder overhodet ingen rabatt på den pakken. De to abonnementene uten fotball har derimot gode rabatter. Telia og TV2 forhandler nå om ny avtale, håper virkelig de får til en rabatt også på Total, vi betaler jo tross alt for Basis pakken gjennom Telia så dette mener jeg er et ran.

Går du for med reklame er det 389, om du kun ser sport er jeg usikker på hvor stor forskjell det er på med og uten reklame. For reklamepausene de har der slipper man vel ikke unna uansett. Det er jo en stiv pris om ikke det frister med norsk hockey, internasjonal fotball eller noe annet fra pakka.
Svar
Hvordan er kvaliteten på tv2 play?

Hadde direktesport på tv og app sist sesong og var fornøyd...
Svar
(02-13-2025, 01:13 PM)Glennsoe Skreiv: Hvordan er kvaliteten på tv2 play?

Hadde direktesport på tv og app sist sesong og var fornøyd...

Meget bra. Mye bedre menyvalg enn Viaplay, og bedre fotballekstra.
Svar

Gå til forum:

Bruker(e) som leser denne tråden: 1 Gjest(er)