03-01-2025, 03:24 PM
(02-28-2025, 02:47 PM)pedtom Skreiv:(02-27-2025, 04:35 PM)Wild Touch Skreiv: @mestah;
At de bruker ord som aksjonsdemokrati er vel ikke galt, er det det? At de går imot en gruppe supportere er etter min mening helt riktig HVIS de skjønner at det er riktig vei å gå med tanke på utvikling. Fornuft over følelser er mange ganger det beste.
"VAR skal vekk, uansett" er bannere jeg har sett på flere kamper. "Første serierunde blir ikke ferdigspilt" har blant annet blitt skrevet av en av vpn's skribenter. Får bare håpe at disse "supporterene" kommer til fornuft og ikke ødelegger for klubben med å prøve å stoppe kamper. Det eneste de klarer er å ødelegge for klubben.
Du legger deg på konfrontasjonslinjen til NFF skjønner jeg? Ved å bruke skrivemåten "Supportere". Så er man mot VAR så er man ikke supporter? Jeg er en eldre mann og ikke en del av hardcore supporterne men klarer likevel ikke se hva VAR bidrar med som hever opplevelsen av et spill jeg har elsket i 45 år.
Så langt så er det ikke noe som tyder på at fotballen blir hverken mer rettferdig eller riktigere som en konsekvens av var. Selv i land som har premiumversjonen av var så blir det feil i alt for mange situasjoner fortsatt. En ting er det som teknologien selv avgjør som offside, eller om ballen var inne. Her blir resultattet nok bedre ved bruk av teknologi. Men i alle andre situasjoner som krever at dommeren bruker regelverk og egen forståelse av situasjonen så blir det jo like random som det ville blitt på banen. Hands og taklinger er gode eksempler på det. og det kommer jo av at det er de samme dommerne som sitter i var bussen som er på banen. I tillegg så har du fått innført noen helt absurde situasjoner som en konsekvens av VAR som du ikke ville fått om ikke dommerne var umyndiggjort. Den emst anbsurde jeg kommer på var Liverpool Tottenham hvor Liverpool ble fratatt et helt ukontoversielt mål fordi det var misforståleser i kommuikasjonen mellom dommer på banen og VAR rommet. Noe som om du vil dra det langt potensielt kostet Liverpool seriemesterskapet det året.
I tillegg så har du autoritetreduksjonen av dommerne på banen, de har jo nærmest sluttet å dømme fordi de avventer "fasiten" fra VAR rommet. Nå vinkes det ikke for situasjoner hvor det er flere meter offside fordi man ikke vil gjøre feil og vil spille ut situasjonen. Noe som medfører tapt tid (den sekvensen etterpå er jo egentlig ikke spilt tid) samt at man ser skader og andre uheldige situasjoner oppstå i etterkant av det alle (inkludert) dommerne vet var offside. i tillegg kommer det tiden VAR skal bruke til å bedømme situasjonene, den reelle spilletider i slike kampper varrierer voldsomt fra kamp til kamp. noe som vel ikke er rettferdig? Videre er det vel heller ikke slik at jeg er opptatt av om enhver situasjon i en kamp er millimeter riktig, reglene før var vel at dersom det var tvil så skulle det komme det angripende laget til fordel, så lenge alle var inneforstått med det, så var det helt greit. Jeg vil heller juble / irritere meg over ett mål selv om det kanskje var 20 centimeter offside enn å sitte i 5 minutter å vente på avgjørelsen.
Legg til den ekstremt udemokratiske håndteringen av innføringen / avgjørelsen rundt å beholde VAR så synes jeg ikke det er rart at mange reagerer. Men ville vært interessant å se kamper hvor det aksjoneres med stilleaksjoner eller å droppe å gå på kamper, du kan mene hva du vil om "Supportere" men tror nok du og andre hadde savnet dem om de ikke var der eller ga lyd fra seg. du ville nok oppleve at de både er flere en du tror og at opplevelsen på station ville vært en helt annen, du kan jo se igjen kampene fra Covid sessongen for å gjenoppleve hvordan kamper er uten syngende supportere. (og jeg mener ikke å si at alle som står på Østblokka hadde blitt hjemme, men mistenker at mange av de ivrigste hadde blitt borte)
Litt tilfeldig at jeg kommenterer ditt men sitter med et inntrykk av at du er relativt streng mot de som mener VAR er en uting.
Jeg legger meg overhode ikke på noen konfrontasjonslinje. Jeg kommenterer når jeg mener ting er feil. Som f.eks. i ditt innlegg der du sier at VAR ble innført "under nesene" Våre. Det er ikke sant. VIF var positiv til VAR, som var de fleste klubbene. Og det er ikke sånn at NFF må be om tillatelse fra supportere til gjøre ting hver gang, jg skjønner ikke at mange ikke forstår det?? Når jeg skriver supporter i hermetegn, betyr det at jeg ikke vil generalisere, det var en hentydning til.de som aktivt går inn for å ødelegge fotballkamper. Jeg ser heldigvis at mange på "nei siden" nå maner til ro og heller protestere med bannere og sanger. Det å utebli fra fotballkamper synest jeg er trist, da det potensielt kan ødelegge for laget. Håper heller ikke de "stille protestene" som jeg tror kommer, varer så lenge. Det er (som noen før her påpekte) bra trøkk om klubben, og tipper mange kommer på første seriekamp. La oss ikke gi dem en grunn til ikke å komme tilbake igjen.
Og det du sier at VAR har gjort feildømmingen større er bare ikke riktig :-)