03-10-2025, 02:13 PM
Skjer det noe mer Stenzenga? Eller er vi ferdige nå?
Rykte og ønsketråd vinter/vår 24/25
|
03-10-2025, 02:13 PM
Skjer det noe mer Stenzenga? Eller er vi ferdige nå?
03-11-2025, 05:09 AM
(Dette innlegget blei sist endra: 03-11-2025, 05:16 AM av ForrestGump.)
De sier jo på NRK kveldsnytt i går, at de vil ha inn en forsvarsspiller, men har ikke penger til det, med mindre A/S tilfører midler.
In Trøim I trust.
Får da håpe det. Ellers framstår jo salget av Kjelsen som ganske dumt.
03-11-2025, 08:54 AM
(03-11-2025, 05:09 AM)ForrestGump Skreiv: De sier jo på NRK kveldsnytt i går, at de vil ha inn en forsvarsspiller, men har ikke penger til det, med mindre A/S tilfører midler. Jeg skulle likt å se en oversikt over alle spillere solgt de siste 5 åra og hvor mye vi har "gjenbrukt" i nye spillere samme periode. Tipper vi går 20-30 mill minus hvert år, så vi har nok å rydde opp i etter Espeseth og hans team ja. (03-11-2025, 08:54 AM)Flemmern Skreiv:(03-11-2025, 05:09 AM)ForrestGump Skreiv: De sier jo på NRK kveldsnytt i går, at de vil ha inn en forsvarsspiller, men har ikke penger til det, med mindre A/S tilfører midler. Glad for å kunne hjelpe deg ![]() Akkurat det er jo ikke så vanskelig å finne ut av. Regnskapene til klubben står i årsmøtepapirene som ligger på hjemmesiden. Men det ser sånn ut for de siste 5 åra. 2024: Salg 65,4 millioner, kjøp 35,2 millioner. Overskudd 30,3 millioner. Gjenbruk 54% 2023: Salg 94,7 millioner, kjøp 56,6 millioner. Overskudd 38,1 millioner. Gjenbruk 60% 2022: Salg 13,3 millioner, kjøp 23,2 millioner. Underskudd 9,9 millioner. Gjenbruk 174% 2021: Salg 44,9 millioner, kjøp 15,5 millioner. Overskudd 29,4 millioner. Gjenbruk 35% 2020: Salg 39,1 millioner, kjøp 3,4 millioner. Overskudd 35,7 millioner. Gjenbruk 9% Så for de siste 5 åra der regnskapet er klart så har vi 123,5 millioner i overskudd på spillerlogistikk. Vi har gjenbrukt 52% av det vi har fått inn, perioden sett under ett. Foreløpig så styrer vi vel mot et overskudd på rundt 30 millioner i 2025 også da. Men vi er jo bare 2,5 måneder inn i det nye året, så hvem vet. Det er i hvert fall noe som er alvorlig galt med denne modellen. Vi har gått i fotballens luksusfelle og har et stort overforbruk som vi hele tiden finansierer med å selge de beste spillerne våre. Dette er jo noe som har kommet under SPZ. I 2018 så budsjetterte vi ikke med noe overskudd på spillersalg. Da budsjetterte vi faktisk med å bruke litt mer enn vi tjente. Det som har skutt veldig i været de siste 5 årene er lønnsbudsjettet. Fra rundt 50 i året i 2019, til 75 i år og 85 i nedrykksåret 2023. Som jeg vil tro var litt blåst opp pga sign on fees, uten at jeg vet akkurat det da. Men vi har tatt en lønnsvekst på 50% de siste 5 åra. Jeg tror ikke vi betaler våre spillere 50% mer, men at vi betaler flere folk nå enn før. Vi har et større støtteapparat og flere juniorer på kontrakt. Men jeg tror jo vi betaler noe mer da. Det er jo inflasjon og sånt så klart. Så hører det også med til historien at TV2 avtalen kom inn fra 2023 da. Som gir vesentlig mer. Men det virker som om de ekstra pengene bare renner rett gjennom klubben i form av økte lønninger.
03-11-2025, 05:35 PM
Som jeg tenkte, dette ser jo ikke bra ut
![]()
Igår, 11:16 AM
(03-11-2025, 05:35 PM)Flemmern Skreiv: Som jeg tenkte, dette ser jo ikke bra ut Nei, det er en trend på overforbruk som overhodet ikke er bra. 2016: Spillerlogistikk + 5,5 millioner. Klubb driftsresultat + 7,8 millioner, AS + 1,9 millioner regnskap 2017: Spillerlogistikk + 22,5 millioner. Klubb driftsresultat + 22,9 millioner, AS +0,04 millioner regnskap 2018: Spillerlogistikk - 4,1 millioner. Klubb driftsresultat - 2,8 millioner, AS - 3,4 millioner regnskap * 2019: Spillerlogistikk +16,8 millioner. Klubb driftsresultat + 19 millioner, AS +0,04 millioner regnskap 2020: Spillerlogistikk + 35,7 millioner. Klubb drifsresultat + 32 millioner. AS +7,4 millioner regnskap 2021: Spillerlogistikk + 29,4 millioner. Klubb driftsresultat + 29,4 millioner. AS + 15,4 millioner regnskap 2022: Spillerlogistikk - 9,9 millioner. Klubb driftsresultat - 10,5 millioner. AS - 42,8 millioner regnskap 2023: Spillerlogistikk + 38,1 millioner. Klubb driftsresultat + 35,7 millioner. AS + 5,9 millioner regnskap * I 2018 tror jeg Trøim tilførte ekstra midler. Jeg ville ikke stolt blindt på AS resultatet da. Der kan det være litt rare tall. Men det her er vel stort sett SPZ-perioden det. Det tas en del investeringer i 2017, som en del av satsingen med Deila. Så kommer smellen etter 2018, der Trøim må inn med penger. Så blir det innsparinger fra 2019 av, og det litt overraskende resultatet at SPZ og Deila fortsatte. Så starter vi ungdomslinja for fullt fra 2020. Som sagt så stoler jeg ikke helt på at AS regnskapene som ligger på Proff.no gir et helt korrekt bilde. Men det er noen utgifter som bare eser ut under SPZ. Fra han kommer inn i 2017 så øker utgiftene. I 2017 så blir vi reddet av salgene av Sander Berge og Zahid. I 2018 så må Trøim inn med penger. Så reddes vi i 2019 av Ejukesalget, i 2020 av videresalg av Berge og Ejuke. I 2021 av Berge og Klaesson. I 2022 er det nestennedrykk, så vi selger ingen. Så selger vi Osame, Christensen, Odin og Jatta i 2023 og rykker ned. Vi har rett og slett ikke inntekter til å ha et konkurransedyktig Eliteserielag, landets beste akademi og en stor og god administrasjon og støtteapparat. Det er så klart enklere sagt enn gjort, men vi må enten redusere kostnadene og prioriterer bort noe eller øke inntektene. Det er ikke veldig bra at vi nå er totalt avhengig av å tjene 20-30 millioner på spillersalg i året for at det i det hele tatt skal gå rundt. Det er noe som bare fungerer helt til det en dag det ikke fungerer. Samtidig så er det jo muligheter også da. Det er vel nå 5 europaplasser i Eliteserien. Som betyr at en tredjedel av lagene i divisjonen deltar. Og selv om det er et stykke opp til Molde og Glimt, så er det ikke vanvittig langt opp til lag som Brann, Viking, RBK osv. Vi trenger bare en god enkeltsesong. Og sånne kommer jo av og til. Som i 2020 f.eks.
Igår, 11:48 AM
At vi er avhengig av spillersalg for å kunne drifte budsjettet er jo gammelt nytt.
Om vi skal takke nei til spillersalg, så må vi enten kutte kostnader eller øke andre inntekter så det monner. Dette gjelder for øvrig for alle klubber i Eliteserien som ikke spiller mer eller mindre fast i Europa. Alternativt at budsjettet går i minus og at AS tar den regningen som et tilskudd til klubben.
Igår, 12:25 PM
(Igår, 11:48 AM)VIF123 Skreiv: At vi er avhengig av spillersalg for å kunne drifte budsjettet er jo gammelt nytt. Ja, det er i hvert fall en økende trend. Og det er vel i så fall det som er det nye da, eller i hvert fall bekreftes. Det er ikke veldig bra, fordi vi lever over evne. Det er egentlig ikke sånn at vi kan se på spillersalg som inntekter. Vi har egentlig 2 inntektskilder. Den ene er inntekter som Eliteserielaget skaper. Den andre er overskudd på spillerlogistikk. Når vi lener oss for mye på spillerlogistikk, så går det rett og slett ut over Eliteserielagets evne til å skape inntekter. Premisset for at en sånn modell skal fungere stemmer ikke. Fordi vi kan ikke erstatte sportslig de spillerne vi selger uten å bruke en veldig stor del av det vi tjener på å reinvestere. Så da velger vi som regel en erstatter som kankje først er en fullgod erstatter om 1-2 år. Og så gjentar vi bare prosessen. Og jada, det stemmer sikkert at andre klubber også gjør det. Men det gjør det ikke noe mer riktig av den grunn. Det er i hvert fall viktig at vi framover jobber for å gjøre oss mindre avhengig av spillersalg, ikke mer. Den dagen vi kan selge en spiller dyrt og reinvestere 100% av det beløpet i nye spillere kommer vi til å gjøre det veldig bra. Men sånn som nå, der vi må selge vår beste spiller en gang i året for å kunne betale regninger er ikke en bærekraftig modell. Det er veldig langt unna.
Igår, 12:30 PM
De fleste klubber er nok avhengige av salg, men i den størrelsesorden vi har, er det en sjanse å ta. Det ender nok lett opp med at Trøim må dekke underskudd.
Slik jeg ser det, er det jo flere måter å bruke penga på. Det er spesielt 2 forskjellige måter jeg tenker her. Vi har jo for det meste dekka underskudd ved å enten selge spillere, eller bedt om bistand fra Trøim. Om man hadde snudd på dette, og investert i sportslig suksess ved å beholde spillere litt lenger, øke lønninger slik at vi i det minste er konkurransedyktige med landa vi liker å sammenligne oss med, og forhåpentligvis kommet ut i Europa, er jeg ganske sikker på at det hadde blitt mindre underskudd (i form av innsprøyting fra Trøim). Vi selger da spillere med høyere gevinst, og har råd til å reinvestere i gode spillere som har nivået. Er kanskje en våt drøm for meg, som ikke liker å bruke penger jeg ikke har. Jeg bruker penger fordi jeg har råd til det, ikke fordi jeg MÅ ta meg råd til det. Uansett hvilken retning klubben veger, må Trøim bistå. Jeg vil jo tro han liker bedre å investere i sportslig suksess kontra dekke underskudd. Er unektelig mer gøy å se sine investeringer prestere. Enn så lenge er vi nok avhengig av Trøim, men dette må snu. Vi skal ikke være avhengige av å selge spillere. Det skal komme som en bonus av oppnådd suksess. |
« Neste nyere | Neste eldre »
|