Trådvurdering:
  • 1 stemmer - 2 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Rykte og ønsketråd vinter/vår 24/25
(12-02-2024, 09:43 PM)christian1913 Skreiv: Har sett på X/twitter at folk skriver at Elabdellaoui er ryktet til Vålerenga. Er det noen som vet om disse ryktene stemmer, håper for guds skyld at det bare er fjas og at vi ikke er interesserte

Bare tull og fjas. Vi er ferdige med å hente gamle stjerner.
Svar
Ikke et spillerrykte men det skjer ting!
ifølge tipsbladet.dk har vi ansatt den Danske u18 assistenten til landslaget Nikolaj Hørby som "head of coaching".
Han skal fortsette som U18 assistent samtidig som han jobber med våre trenere og lage en rød tråd gjennom de yngres avdeling fra trenere fra 12-21 år.
https://www.tipsbladet.dk/nyhed/skandina...i-udlandet
Svar
Det er tydelig i danskemedier man må lete etter Vålerenga stoff om dagen og at det handler mer om spillere enn de rundt.

https://www.broendbyforfan.dk/medie-broe...ingsfirma/

Jeg sleit litt med å tolke denne, men de gjentar ryktet om at Jokke er en av kandidatene til sportsdirektør stillingen i Brøndby, men sier også at mange av de aktuelle kandidatene har takket nei uten å svare på om det gjelder Jokke eller ikke. Så det føles omtrent like uavklart som det var.
Svar
(9 timer siden)Bohem33 Skreiv: Det er tydelig i danskemedier man må lete etter Vålerenga stoff om dagen og at det handler mer om spillere enn de rundt.

https://www.broendbyforfan.dk/medie-broe...ingsfirma/

Jeg sleit litt med å tolke denne, men de gjentar ryktet om at Jokke er en av kandidatene til sportsdirektør stillingen i Brøndby, men sier også at mange av de aktuelle kandidatene har takket nei uten å svare på om det gjelder Jokke eller ikke. Så det føles omtrent like uavklart som det var.

Merker at jeg er litt delt i hva jeg tenker om at Jokke eventuelt drar til Danmark.

Jeg har ikke vært hans største fan. Jeg synes overgangsvinduet sommeren 2022, hans første, var dårlig. Jeg synes sesongforberedelsene vinteren 2023 var ekstremt, sjokkerende, dårlig. Men han hadde jo Fagermo over seg på den tiden. Ikke klarte han å finne spillerne og treneren som skulle holde oss i Eliteserien sommeren 2023 heller. Ble heller ikke imponert av oppkjøringa mot OBOS, men etter hvert ble det jo litt orden på sakene der.

Samtidig så er det en veldig vanskelig jobb å finne kandidater til. Det er ikke så mange av dem, de som er har veldig forskjellige oppgaver og rammebetingelser. Jeg tror også det er en rolle som tar litt tid å vokse inn i. Så jeg tror jo at Jokke er mye bedre i jobben sin nå enn han var f.eks. i 2022. Så det gir mindre mening å kvitte seg med han nå enn det gjorde da.

Men jeg mener vel egentlig at Jokke også har to jobber da, og jeg vet ikke hvor god han er i begge. Den ene rollen er å være som øverste leder for det sportslige. Den andre er å være ansvarlig for spillerlogistikken. Det siste er han sikkert mer enn bra nok til. I hvert fall så har han blitt bedre. Men jeg mener vel egentlig at vi bør ha en sportssjef som er sjef for en som er ansvarlig for spillerlogistikk, f.eks. Jokke. Og for trenerne.

Jeg tror at om Jokke drar, så er det den siste løsningen vi bør gå for. Nå så er det vel mer et team som jobber sammen føler jeg, trenere og spillerlogistikk. Og nå for tiden har spillerlogistikk ansvar for trenerne, mens før var det motsatt. Men at vi fortsatt mangler ledelse. Vi trenger også en som f.eks. reiser litt rundt og ser hvordan ting blir gjort andre steder. Eller som vet det fra før, gjennom å ha erfaring fra andre serier.

Men jeg tror som sagt de er vanskelige å finne. Hvem skulle f.eks. tro på forhånd at DFH skulle være så god på spillerlogistkk at Kåffa rykka opp? Jeg tror det er veldig situasjonsavhengig rett og slett. Jeg tror ikke vi blir til Bodø/Glimt hvis vi henter Åsmund Bjørkan for eksempel. Eller at vi blir til Ajax hvis vi finner noen derfra.

Det viktigste er i hvert fall visjoner. Det har ikke gått så bra med Jokke her, jeg nekter å skryte alt for mye av å ha klart å rykke opp med en klubb som aldri skulle rykket ned til å begynne med. Men han ble jo bare kastet inn i det når Fagermo forsvant. Og vi ble i hvert fall kvitt mange folk som vi burde ha kvittet oss med uansett, som Fagermo, SPZ og Tuva. Så selv om jeg egentlig synes det var unødvendig å rykke ned, så kom det i hvert fall noe godt ut av det.

Det Jokke skal ha cred for er å ha kastet den strategien vår i søpla. Plutselig dukker det opp spilllere som ikke har norsk som morsmål og som kjenner Fagermo eller klubben fra før.

Uansett, om han drar så tror jeg det er negativt. I hvert fall mer negativt enn positivt. Men om han likevel velger det, så håper jeg han erstattes av to personer. En som er sportssjef og en som er ansvarlig for speidere/spillerlogistikk.

Og da håper jeg på Thomas Holm som sportssjef. Og lillebror som ansvarlig for spillerlogistikk. De er Vålerenga. Thomas Holm har en bra innstilling og kan en del om fotball. Var i Nederland i ungdomsårene så vet vel litt om hvordan det jobbes der, har landskamper, seriegull med Vålerenga, trenerutdannelse og er åpenbart motivert. Bør jobbe bra sammen med lillebror, gjør det allerede i Kåffa, og kjenner også Bakke og Myhre fra forrige gang de var her. Jeg har mye mer troa på noe sånt, å velge noen med fartstid i klubben, enn å bare plukke en som er sportssjef i en klubb som gjør det bra i øyeblikket. Er basiskunnskapen om fotball på plass, så er kjennskap til klubben og å ha noen visjoner vel så viktig som en fin CV.
Svar
Kunne jo tatt med Mosgaard og Robin Rasch også da så hadde ranet vært komplett Smile
Svar
(7 timer siden)Oldtimer Skreiv: Kunne jo tatt med Mosgaard og Robin Rasch også da  så hadde ranet vært komplett Smile

Hehe, ja. Personlig tror jeg Jokke blir da. Å dra før han har fått til noe er jo det dummeste han kan gjøre. Jeg er også langt fra sikker på at han blir tilbudt noen jobb og i det hele tatt må ta et valg. Tipper det er andre som er foran han i køen.

Og nei, jeg regner ikke et opprykk med en klubb på Eliteseriebudsjett fra en av tidenes svakeste OBOS-divisjoner som å ha "fått til noe". Skulle jo aldri ha rykket ned til å begynne med. 

Uansett, skulle han dra så får han jo aldri muligheten her igjen. Ganske tvilsom om han får muligheten i andre store norske klubber også. Han får seg jo sikkert en jobb da, kanskje i HamKam eller no sånt. Men hvor gøy er egentlig det? 

Hvis han derimot faktisk får til noe så kan nok også større klubber enn Brøndby bli interessert. Selv han fyren i LSK ble jo tilbudt den jobben i QPR. Tviler på om de er like interessert nå for å si det sånn. Til syvende og sist så er det jo veldig veldig vanskelig å ansette noen som helst i sånne roller basert på resultater. Det kan dukke opp en Baidoo på prøvespill hos oss også, og selv om Jokke eller hvem som helst andre som har den jobben da, ikke har løftet en finger for det, så kan de likevel fremstå som geniale. Eller de kan finne den neste Messi, men så brekker han beinet, og de er plutselig inkompetente.

Hvis jeg skulle vært karriererådgiver for folk som hadde fotball som yrke så hadde rådet mitt vært å bli værende der de er, til noe skjer som de kanskje kan ta litt kreditt for, selv om de overhode ikke hadde noe med det å gjøre. Da blir andre interessert. SPZ er jo en sånn fyr. Hans bidrag som daglig leder var nok minimale i forhold til at Deila, på en god del forsøk, klarte å sette sammen et lag i Drammen som tok et knepent seriegull. Det var likevel nok til at han fikk seg en god jobb her og dobla lønna.
Svar
For all del - på litt lengre sikt er jeg positiv til Thomas Holm som sportsdirektør (og forsåvidt Fredheim Holm som ansvarlig for overganger inn og ut). Men jeg tror det er nødvendig at han bygger seg opp litt mer erfaring og pondus før han tramper inn på kontoret og i praksis blir sjefen til Geir og Petter.

Jeg tror i det hele tatt at det er veldig lite som er overførbart fra en klubb som Kåffa til den klubben i Norge som får soleklart mest (positiv og negativ) oppmerksomhet.

8. plass for Kåffa med kun 4 poeng ned til kvalik, blir omtalt som en "eventyrsesong", og Moesgaard blir årets trener. Det betyr ikke at man bare kan plassere administrasjonen på Ekeberg inn på Valle og forvente Champions League.
Svar
(5 timer siden)blaarizla Skreiv: For all del - på litt lengre sikt er jeg positiv til Thomas Holm som sportsdirektør (og forsåvidt Fredheim Holm som ansvarlig for overganger inn og ut). Men jeg tror det er nødvendig at han bygger seg opp litt mer erfaring og pondus før han tramper inn på kontoret og i praksis blir sjefen til Geir og Petter.

Jeg tror i det hele tatt at det er veldig lite som er overførbart fra en klubb som Kåffa til den klubben i Norge som får soleklart mest (positiv og negativ) oppmerksomhet.

8. plass for Kåffa med kun 4 poeng ned til kvalik, blir omtalt som en "eventyrsesong", og Moesgaard blir årets trener. Det betyr ikke at man bare kan plassere administrasjonen på Ekeberg inn  på Valle og forvente Champions League.

Jeg er i utgangspunktet helt enig. Hele poenget mitt er jo at det faktisk er veldig vanskelig å sitte på utsiden å mene noe alt for konkret om folk. Som jeg sa, det er vanskelig å se hvilke spillere som blir gode trenere. Det er sjelden de beste spillerne. Enda mer vanskelig er det å se i enda mer diffuse roller. 

Men jeg tenker i hvert fall at den eller de vi velger som en eventuell erstatter må kunne tikke av på noen bokser.

1. Kjenne og skjønne klubben godt. 
2. Ha en viss fartstid som spiller/trener, altså være kvalifisert til å kjenne til og ha meninger om treningsmetoder, taktikk, hvor lista ligger i utenlandske klubber, osv.
3. Ha en visjon/plan for hvordan ting kan bli bedre
4. Gjerne ha et visst navn, sånn at omgivelsene får en viss tillit umiddelbart.
5. Ha evner innenfor ledelse, behandle mennesker, skjønne tall og budsjetter, kunne forhandle
6. Ha, eller skaffe seg raskt, oversikt over hva og hvordan andre og større klubber drives og hva de fokuserer på. 
7. Ha litt evner til å reflektere, sånn at man skjønner hva vi gjør likt eller annerledes, hvorfor vi gjør det og hva vi må forbedre.
8. Ikke ha et kjempestort ego og være den som tar "mest plass".

En fyr som Rekdal (jeg vet han har en annen jobb og ikke er aktuell, bare som eksempel) kan jo også tikke av på mange bokser her. Men han trives ikke i bakgrunnen antar jeg. Og han vil slite ut omgivelsene sine. Mens en fyr som Berntsen, som var i Sarpsborg og i AIK nå, har lang fartstid i rollen. Uten at jeg tror noen utenfor klubbene egentlig vet så alt for mye om hva han står for og ikke.

I de fleste andre bransjer så kan man jo finne folk ut fra hva slags resultater de har hatt før. Problemet med fotball-"bransjen" er at det ikke nødvendigvis er sånn at det er så veldig klar årsakssammenheng mellom klubbens resultater og hva sportssjefen gjør og ikke. Jeg tror ikke Bjørkan i Glimt, for å bruke han som eksempel, bare kan gjenskape det som har skjedd der her.

Men Thomas Holm og Daniel Fredheim Holm mener jeg i hvert fall tikker av mange bokser. Den største fordelen de har er at de faktisk kjenner klubben. Og Bakke og Myhre. Thomas Holm hadde ganske mange klare (og riktige) meninger når han lanserte seg selv som erstatter for Fagermo i fjor sommer. Jeg er ikke heelt sikker på om det hadde gått så veldig bra. Men jeg fikk i hvert fall inntrykk da av at han hadde gode meninger. Så hvis han kan leve med å ikke være trener, men i hvert fall få velge ut de som skal være trenere så tror jeg det kunne vært bra. DFR har jo også erfaring med spilleroverganger og sånt.

Og det er jo også hele poenget. Hvis vi hadde valgt de to, Thomas som leder og Daniel som ansvarlig for overganger, så hadde vi ikke raida en annen klubb. Da hadde vi hentet inn noen som jeg mener at først og fremst er Vålerenga. Dette er jo ikke Kåffa-folk. DFR spilte der litt på tampen av karrieren. Thomas Holm startet opp der som assistenttrener i år, etter å ha trent Nordstrand noen sesonger. Det er å bygge en Vålerengakultur, ikke å raide andre.

Her har du litt om det Thomas Holm pratet om etter at Fagermo fikk sparken
https://www.eurosport.no/fotball/tidlige...tory.shtml

Uansett, nå har vi Jokke. Og inntil noe annet skulle skje så får vi forholde oss til det. Jeg snakker bare hypotetisk,  hvis han skulle la seg friste av Brøndby.
Svar
(Igår, 07:49 PM)Stenzenga Skreiv:
(12-02-2024, 09:43 PM)christian1913 Skreiv: Har sett på X/twitter at folk skriver at Elabdellaoui er ryktet til Vålerenga. Er det noen som vet om disse ryktene stemmer, håper for guds skyld at det bare er fjas og at vi ikke er interesserte

Har du noen adventsgåter til oss da?
Svar
(4 timer siden)VIF123 Skreiv:
(Igår, 07:49 PM)Stenzenga Skreiv:

Har du noen adventsgåter til oss da?

Jobber med en back som har delt statsborgerskap, og som er fast mann i en liga som er bedre enn obos.
Svar

Gå til forum:

Bruker(e) som leser denne tråden: Flemmern, Stenzenga, 25 Gjest(er)