(5 timer siden)blaarizla Skreiv: For all del - på litt lengre sikt er jeg positiv til Thomas Holm som sportsdirektør (og forsåvidt Fredheim Holm som ansvarlig for overganger inn og ut). Men jeg tror det er nødvendig at han bygger seg opp litt mer erfaring og pondus før han tramper inn på kontoret og i praksis blir sjefen til Geir og Petter.
Jeg tror i det hele tatt at det er veldig lite som er overførbart fra en klubb som Kåffa til den klubben i Norge som får soleklart mest (positiv og negativ) oppmerksomhet.
8. plass for Kåffa med kun 4 poeng ned til kvalik, blir omtalt som en "eventyrsesong", og Moesgaard blir årets trener. Det betyr ikke at man bare kan plassere administrasjonen på Ekeberg inn på Valle og forvente Champions League.
Jeg er i utgangspunktet helt enig. Hele poenget mitt er jo at det faktisk
er veldig vanskelig å sitte på utsiden å mene noe alt for konkret om folk. Som jeg sa, det er vanskelig å se hvilke spillere som blir gode trenere. Det er sjelden de beste spillerne. Enda mer vanskelig er det å se i enda mer diffuse roller.
Men jeg tenker i hvert fall at den eller de vi velger som en eventuell erstatter må kunne tikke av på noen bokser.
1. Kjenne og skjønne klubben godt.
2. Ha en viss fartstid som spiller/trener, altså være kvalifisert til å kjenne til og ha meninger om treningsmetoder, taktikk, hvor lista ligger i utenlandske klubber, osv.
3. Ha en visjon/plan for hvordan ting kan bli bedre
4. Gjerne ha et visst navn, sånn at omgivelsene får en viss tillit umiddelbart.
5. Ha evner innenfor ledelse, behandle mennesker, skjønne tall og budsjetter, kunne forhandle
6. Ha, eller skaffe seg raskt, oversikt over hva og hvordan andre og større klubber drives og hva de fokuserer på.
7. Ha litt evner til å reflektere, sånn at man skjønner hva vi gjør likt eller annerledes, hvorfor vi gjør det og hva vi må forbedre.
8. Ikke ha et kjempestort ego og være den som tar "mest plass".
En fyr som Rekdal (jeg vet han har en annen jobb og ikke er aktuell, bare som eksempel) kan jo også tikke av på mange bokser her. Men han trives ikke i bakgrunnen antar jeg. Og han vil slite ut omgivelsene sine. Mens en fyr som Berntsen, som var i Sarpsborg og i AIK nå, har lang fartstid i rollen. Uten at jeg tror noen utenfor klubbene egentlig vet så alt for mye om hva han står for og ikke.
I de fleste andre bransjer så kan man jo finne folk ut fra hva slags resultater de har hatt før. Problemet med fotball-"bransjen" er at det ikke nødvendigvis er sånn at det er så veldig klar årsakssammenheng mellom klubbens resultater og hva sportssjefen gjør og ikke. Jeg tror ikke Bjørkan i Glimt, for å bruke han som eksempel, bare kan gjenskape det som har skjedd der her.
Men Thomas Holm og Daniel Fredheim Holm mener jeg i hvert fall tikker av mange bokser. Den største fordelen de har er at de faktisk kjenner klubben. Og Bakke og Myhre. Thomas Holm hadde ganske mange klare (og riktige) meninger når han lanserte seg selv som erstatter for Fagermo i fjor sommer. Jeg er ikke heelt sikker på om det hadde gått så veldig bra. Men jeg fikk i hvert fall inntrykk da av at han hadde gode meninger. Så hvis han kan leve med å ikke være trener, men i hvert fall få velge ut de som skal være trenere så tror jeg det kunne vært bra. DFR har jo også erfaring med spilleroverganger og sånt.
Og det er jo også hele poenget. Hvis vi hadde valgt de to, Thomas som leder og Daniel som ansvarlig for overganger, så hadde vi ikke raida en annen klubb. Da hadde vi hentet inn noen som jeg mener at først og fremst er Vålerenga. Dette er jo ikke Kåffa-folk. DFR spilte der litt på tampen av karrieren. Thomas Holm startet opp der som assistenttrener i år, etter å ha trent Nordstrand noen sesonger. Det er å bygge en Vålerengakultur, ikke å raide andre.
Her har du litt om det Thomas Holm pratet om etter at Fagermo fikk sparken
https://www.eurosport.no/fotball/tidlige...tory.shtml
Uansett, nå har vi Jokke. Og inntil noe annet skulle skje så får vi forholde oss til det. Jeg snakker bare hypotetisk, hvis han skulle la seg friste av Brøndby.