Trådvurdering:
  • 4 stemmer - 4.25 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Rykte og ønsketråd vinter/vår 24/25
(02-10-2025, 11:33 AM)NilsDN Skreiv:
(02-10-2025, 10:46 AM)ehauger Skreiv:
(02-10-2025, 10:07 AM)NilsDN Skreiv:
(02-10-2025, 09:40 AM)ehauger Skreiv: Når det gjelder Borchgrevink så har jeg sett en oversikt som forklarer det papajoao sier om at han har vært en av de i Obos i fjor. Skal se om jeg kan grave det opp igjen. Å gå ut i fra at andre er ironiske er en ganske dårlig hersketeknikk.

Det kunne vært interessant. Men statistikk er da også bare statistikk. Jukle hadde flest assists i hele OBOS i 2024, men fortsatt ikke god nok til å være med videre. 

Problemet til Borch er først og fremst tempoet. Han er god 1 mot 1 defensivt og slår forholdsvis presise innlegg. Men det går ikke raskt nok.
Det er rart hvordan statistikk er bra når det underbygger ens argument, men det bare er statistikk om det ikke gjør det.

Jeg tror vel ikke Jukle ble skyfla ut fordi han ikke var god nok - men fordi vi får bedre og større salgsvare for lavere/lik lønn.

Skjønner ikke helt hva du mener. Du får jo eventuelt komme med statistikken først da? Når du kommer inn i diskusjonen og begynner å prate om hersketeknikker, så minner jeg deg vennlig om at du kritiserer meg for å være uenig i informasjon du ikke har delt Smile

Men hvis det er statistikk som f.eks. viser at han har høyest nivå av vellykkede taklinger eller hva det nå skal være, så viser den jo bare det. Han er på 8.plass på Sofascore sin ranking, det er kanske det du mener? Samme rangering toppes av Bo Åsulv Hegland. 

Sofascore rangerer ut fra sjanser skapt, assists, scoringer, tacklinger, redninger på strek og sånne ting. Det blir rett og slett ikke helt presist, fordi den type statistikk for eksempel ikke sier noe om det var feil eller riktig valg som ble tatt i situasjonene. En presis pasning til en medspiller under press som mister ballen og som Borch så redder på streken gir jo maksimal score. Jeg sier ikke at Borch gjorde det, det er bare et eksempel på hvor misvisende den type statistikk kan være. Statistikk i fotball er ikke uvesentlig. Men det sier ikke alt.

NTB-børsen mente Bjørdal var vår beste spiller i 2024. Det er jeg enig i. Sofascore mener det var Borchgrevink. Det er jeg uenig i.

Så da får du vel bare rote fram den statistikken du har sett da?
Ikke for å "glaze" Joao, som startet denne diskusjonen, men han bruker nok mer troverdige kilder enn sofascore. Han har mye erfaring med scouting og bruker mye tid på det, du får heller vente på kilden enn å anta at det er feks sofascore ratings som brukes (som man forøvrig ikke burde legge veldig mye i)
Svar
(02-10-2025, 12:19 AM)papajoao Skreiv:
(02-09-2025, 11:43 PM)Kriger'n Skreiv:
(02-09-2025, 05:46 PM)hmchrist Skreiv: Da er det vel lite som tyder på at Borch blir solgt før sesongen starter... Og det er det gjerne delte meninger om på forumet her, og jeg er nok blant de som er mest glad for akkurat det.

Synes denne er vanskelig. 
Borch ER Vålerenga. Han bidrar vanvittig mye utenomsportslig, det er en fyr alle liker, det er en fyr alle vil godt.
Dessverre etter min mening er Borch rett og slett for treg.

Ikke bare når det gjelder fart i løping, men også spilleforståelse, gjennombruddshissighet, dirigere presspill.
Så er hans største akilleshel tempo uten ball.

Borch er fantastisk, han er den beste representanten for klubben, men dessverre ikke god nok.
Og dessverre er det mye grunnet skaden han hadde...

Jeg personlig håper Borch blir i klubben, samtidig håper jeg sportslig vi har MYE bedre alternativer på høyreback.
Også mener jeg det er på tide å gi Bjørdal kapteinsbindet på fast basis.

Bjørdal har vært vår beste og viktigste spiller siden han kom i 2020.
Gi mannen en 5 årskontrakt samt kapteinsbind så har vi en trygg leder som alltid vil gi alt de neste 5 årene.

Vel, det er enstemmighet blant analytikere om at Borch var den beste spilleren i hele OBOS. Hans defensive prestasjon har trukket mye oppmerksomhet, så han ville være nærmere å forlate for å være for god enn ikke god nok.

Merkelig nok er han høyt vurdert blant fagfolk (speidere, trenere), mens ikke fult så høyt blant synserne. 
Spesielt pussig når folk begynner å ta frem kroppspråket hans som et bevis for at vistnok selv skal vite at han ikke er god nok.

(02-10-2025, 09:20 AM)Oldtimer Skreiv: At Pallas er bedre enn Borch burde være ganske åpenbart. At Hedenstad er bedre på høyreback enn på venstreback er like åpenbart.

Og dette vet du basert på den to omgangene han har spilt for oss? 
Vi burde kanskje gi gutten litt tid før han blir veid og vurdert.
Svar
(02-10-2025, 12:21 PM)JackBlack Skreiv:
(02-09-2025, 05:46 PM)hmchrist Skreiv: Da er det vel lite som tyder på at Borch blir solgt før sesongen starter... Og det er det gjerne delte meninger om på forumet her, og jeg er nok blant de som er mest glad for akkurat det.

Borch ER Vålerenga. Han bidrar vanvittig mye utenomsportslig, det er en fyr alle liker, det er en fyr alle vil godt.

Ikke bare når det gjelder fart i løping, men også spilleforståelse, gjennombruddshissighet, dirigere presspill.

Borch er fantastisk, han er den beste representanten for klubben, men dessverre ikke god nok.

Jeg personlig håper Borch blir i klubben, samtidig håper jeg sportslig vi har MYE bedre alternativer på høyreback.

Gi mannen en 5 årskontrakt samt kapteinsbind så har vi en trygg leder som alltid vil gi alt de neste 5 årene.

Vel, det er enstemmighet blant analytikere om at Borch var den beste spilleren i hele OBOS. Hans defensive prestasjon har trukket mye oppmerksomhet, så han ville være nærmere å forlate for å være for god enn ikke god nok.

Merkelig nok er han høyt vurdert blant fagfolk (speidere, trenere), mens ikke fult så høyt blant synserne. 
Spesielt pussig når folk begynner å ta frem kroppspråket hans som et bevis for at vistnok selv skal vite at han ikke er god nok.

Selvfølgelig vanskelig for meg å se hva som foregår inne i skallen hans. Kroppsspråk er det tydeligste språket og jeg synes ikke det oser selvtillit av fyren. Skulle gjerne sett han med kassa litt mer frem som kaptein i kamper. På den annen side er det få som viser med kroppsspråket sitt at han elsker VIF mer enn Borch. Uansett, jeg synes ofte man kan lese på spillernes kroppsspråk hva slags innstilling de har til omgivelsen på banen. Der av «han er på i dag»..
Svar
(02-10-2025, 11:56 AM)Østenga Skreiv: Ikke for å "glaze" Joao, som startet denne diskusjonen, men han bruker nok mer troverdige kilder enn sofascore. Han har mye erfaring med scouting og bruker mye tid på det, du får heller vente på kilden enn å anta at det er feks sofascore ratings som brukes (som man forøvrig ikke burde legge veldig mye i)

Jeg har ikke egentlig diskutert saken med Joao.

Joao kom med sitt innlegg om Borch etter meg. Hans påstand var at analytikerne var enstemmig i at Borch var beste spiller i OBOS. I hvert fall defensivt sånn jeg tolker påstanden hans.

Det var ehauger som kommenterte at han også hadde sett statistikk. Da ga jeg en generell kommentar at den type (offentlig) statistikk bør leses med en klype salt. Uavhengig av om det er NTB som egentlig ikke har noen kriterier i sin karaktersetting, eller om det er Sofascore som måler litt av hvert.

Jeg mener Borch er alt for treig. Både på selve forflyttinga og på en del andre ting. Se en spiller som Magnus Wolf Eikrem. Han er, eller i hvert fall var, blant de beste i Eliteserien. Han er god i en serie som går på Eliteserienivå, ikke like god lenger når tempoet skrus opp. For det er jo det som egentlig skiller de beste fra de nest beste. Evnen til å ta de rette valgene og forstå situasjonene raskt nok. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det, men en god forsvarer vil jo som regel ikke toppe statistikker over de som vinner flest dueller og sånt. Fordi en god forsvarer vil lese spillet og sørge for at duellen ikke blir nødvendig.

Og det er det jeg mener med statistikk. En forsvarer som løper opp gjennombrudd etter gjennombrudd og setter inn taklinger i siste øyeblikk er ikke nødvendigvis de beste. De beste er de som sørger for at det ikke skjer, med å ta et skritt fram her, ta et skritt tilbake der, flytte seg litt til høyre og venstre og sette en motspiller i pasningsskyggen, være der ballen lander, er de som er best. Og det er ikke like lett å få fram i en statistikk, for det føres ikke statistikk over de tingene som aldri skjer. Derfor har jeg ikke noe særlig tro på å kåre de beste spillerne ut fra statistikk alene. Statistikk kan så klart brukes, men det er bare et av verktøyene.
Svar
(02-10-2025, 09:40 AM)ehauger Skreiv: Når det gjelder Borchgrevink så har jeg sett en oversikt som forklarer det papajoao sier om at han har vært en av de i Obos i fjor. Skal se om jeg kan grave det opp igjen. Å gå ut i fra at andre er ironiske er en ganske dårlig hersketeknikk.

Herseteknikk? Håper du vet hva det ordet betyr, for det ser jammen ikke slik ut.
Det er ikke opplest og vedtatt at Borch ikke er god nok, men det er ganske så mange som deler den oppfatningen. Når da det kommer et innspill som mener det rakt motsatte av det, tolka jeg det ironisk. Det skal ikke være mulig å lese spillet så forskjellig mener nå jeg.

Du får hente fram statistikken din som motbeviser oss surmagra gamle grinebitere med "herseteknikk".
Svar
(02-10-2025, 12:33 PM)Leksa Skreiv:

Selvfølgelig vanskelig for meg å se hva som foregår inne i skallen hans. Kroppsspråk er det tydeligste språket og jeg synes ikke det oser selvtillit av fyren. Skulle gjerne sett han med kassa litt mer frem som kaptein i kamper. På den annen side er det få som viser med kroppsspråket sitt at han elsker VIF mer enn Borch. Uansett, jeg synes ofte man kan lese på spillernes kroppsspråk hva slags innstilling de har til omgivelsen på banen. Der av «han er på i dag»..

sorry ass. 
Dette er synsing med meget svakt empirisk grunnlag.
Svar
(02-10-2025, 11:07 AM)Leksa Skreiv: Når det gjelder Borch virker det som gjengs oppfatning at han ikke hadde spilt for VIF hvis han ikke hadde vært den han er. Spørsmålet er hva trenerne tenker. Her er en spiller som har fått en tydelig rolle. Kaptein, ambassadør, velartikulert osv. Ut ifra kroppsspråk på banen ser det ut som Borch selv vet at han ikke holder mål. Han gjør alltid det motstander forventer og han har lite impulsivitet i spillet. Dette svekker han enda mer. Jeg har alltid likt fyren men synes han nesten virker påtatt og dette spesielt etter han fikk kaptein-bindet. Han var jo i kapteins-teamet som de unges representant under Deila også. Tror han bare får høye skuldre av rollen. Ser for meg at han får beskjed om at han ikke blir satset på men får en fair sjanse til å ta opp kampen. Da hans far også har link til klubben tror jeg vi får Borch i klubben i fremtiden men ikke som spiller. Håper jeg tar feil men uten å virke arrogant så ser de fleste at Borch ikke holder nivået. Styrken til Borch er dødball og innlegg. Dessverre er ikke det nok.

Amen.

Som alle sier, så er han en fin fyr, men på banen mangler han fart og kreativitet. Slår alltid den trygge pasningen bakover i steden for å søke noe modig fremover.

Kanskje er det en mening med at han er skadet nå. Igjen.
Borchgrevink vil nok få lite spilletid i år, så da bør det "tvinge" seg frem et valg av ny kaptein.
Svar
Noen nye rykter om spillere ut eller inn?
Svar
Rart om det ikke skjer noe denne uka. Kanskje lander det en i dag for medisinsk test. Har inntrykk av det ofte skjer på mandager. Og så blir han presentert i morgen. Gjerne ny venstre back.

Og så en til senere i uka...(?)
Svar
(02-10-2025, 01:18 PM)JackBlack Skreiv:
(02-10-2025, 12:33 PM)Leksa Skreiv:
(02-09-2025, 11:43 PM)Kriger'n Skreiv: Synes denne er vanskelig. 

sorry ass. 
Dette er synsing med meget svakt empirisk grunnlag.
Det er klart det er synsing og jeg kan jo ikke få noe annet enn, som du kaller det; «svakt empirisk grunnlag» som supporter enn å observere treninger, kamper og til dels media. Hvis vi skal henge oss opp i ordboka så sier jeg: «Jeg tror Borch kjenner sine begrensninger».
Håper selvfølgelig jeg er en dårlig iakttager og at han freser nedover sidelinja til våren der han sprudler av energi, mot og uforutsigbarhet.
Svar

Gå til forum:

Bruker(e) som leser denne tråden: andgus, Arneg, Bingobongo, blaarizla, Caanradi, Kenneth, Leikvoll, MaxManus, Morrison, Oldtimer, Opprykk, Ulf Bøtta Johansen, 1 Usynlig(e) bruker(e), 92 Gjest(er)