Trådvurdering:
  • 1 stemmer - 2 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Rykte og ønsketråd vinter/vår 24/25
Det er jo litt spesielt at Vålerenga skulle trenge en spiss som scorer minst 15-20 mål i en sesong for at de skal ha en god sesong, når ikke et eneste lag denne sesongen har en spiller som har oppnådd tilsvarende tall
.
Svar
(Igår, 09:21 PM)JackBlack Skreiv: Det er jo litt spesielt at Vålerenga skulle trenge en spiss som scorer minst 15-20 mål i en sesong for at de skal ha en god sesong, når ikke et eneste lag denne sesongen har en spiller som har oppnådd tilsvarende tall
.

Spesielt ja. Vi er godt dekket på spissplass med Brajanac og Rijks, så skjønner ikke helt den heksejakten på dem fra et par stk.
Svar
(Igår, 10:16 PM)Østblokka Skreiv:
(Igår, 09:21 PM)JackBlack Skreiv: Det er jo litt spesielt at Vålerenga skulle trenge en spiss som scorer minst 15-20 mål i en sesong for at de skal ha en god sesong, når ikke et eneste lag denne sesongen har en spiller som har oppnådd tilsvarende tall
.

Spesielt ja. Vi er godt dekket på spissplass med Brajanac og Rijks, så skjønner ikke helt den heksejakten på dem fra et par stk.

Heksejakt også nå ja, du verden.
Her man kan ikke mene at en spiller ikke er god nok før man får passet sitt påskrevet. Bare å gratulere!
Svar
Tydelig at folk er litt desperate etter noen rykter. Jeg mener fortsatt at det viktigste er å forsterke oss bakover. Det var derfor vi rykka ned i 23. Vi slapp inn for mange billige og enkle mål. I år har eliteserien vært veldig jevn. Med 2 runder igjen er Haugesund på 30 poeng og på kvalik. Vi endte på 29 i 2023.
Det er 2 lag i Norge som scorer mange mål. Av disse 2 er Molde gode på å vinne med mye i noen kamper og så ryke på poengtap i kamper med lite mål.
Uansett, vi må unngå mål i mot og må ha inn kvalitet.

Harrison som nå er i Moss har jo vist takter. Men han eies vel av Kåffa. Kvile i FFK har jo bidratt til at de har stengt sjappa. Han eies av Glimt, men der er det langt fram til sikker plass.
Svar
(Igår, 10:16 PM)Østblokka Skreiv: Spesielt ja. Vi er godt dekket på spissplass med Brajanac og Rijks, så skjønner ikke helt den heksejakten på dem fra et par stk.

Nå har jeg gitt, i flere innlegg, argumenter på hvorfor JEG mener vi trenger en spiss. Det er så klart helt greit i at du og andre er uenig med meg i det, men foreløpig så har det ikke kommet med noen argumenter.

Jeg har argumentert ut fra spillestil, altså det vi kan se. Jeg har argumentert matematisk med at vi trenger en spiss som scorer mye mål. Fordi vi har en veldig lite målfarlig midtbane.

Jeg driver ikke med heksejakt. Jeg sier at jeg synes angrepsrekka er tynt besatt, eldstemann blir 24 og har falt gjennom på det her nivået tidligere. Resten har aldri fått prøve seg fordi de er for unge. Lærte du ingen ting av nedrykket?
Svar
(1 time siden)NilsDN Skreiv:
(Igår, 10:16 PM)Østblokka Skreiv: Spesielt ja. Vi er godt dekket på spissplass med Brajanac og Rijks, så skjønner ikke helt den heksejakten på dem fra et par stk.

Nå har jeg gitt, i flere innlegg, argumenter på hvorfor JEG mener vi trenger en spiss. 

Her er du vel innepå noe av bakgrunnen for at noen opplever det som en heksejakt...
Argumenter blir ikke bedre eller tyngre av å bli gjentatt. 
Noen mener spissene våre er for svake, andre mener det er håp. Greit nok. 

Men, for all del, så lenge det er tynt med rykter å diskutere, så må gjerne spiss-ønske-diskusjonen rulle og gå... Wink
Svar
(Igår, 08:03 PM)blaarizla Skreiv: "Da må vi spille en helt annen type fotball"? Det høres ut som du forventer samme spillestil i år som vi hadde i høstsesongen '23, hvor alt angrepsspillet handlet om å fore Ilic med innlegg. Det vi har holdt på med i år er noe helt annet, og det er da ikke 4-3-3 som du skriver? Det er mer 3-4-3 med ball 4-4-2/4-2-4 uten ball, enkelt sagt, men veldig dynamisk og vanskelig å tallfeste. Jones fungerer dessuten som en slags Inside Forward / Second Striker og kommer mye oftere i avslutningsposisjon enn en klassisk ving.

Du har også skrevet tidligere at kampbildene i ES kommer til å bli veldig annerledes enn de har vært i år. Det tror jeg ikke nødvendigvis er tilfelle. Vi kommer fortsatt til å dominere banespillet i de fleste kampene, med unntak av kampene mot topp 6 (minus FFK). Ja, vi kommer sannsynligvis til å komme til færre sjanser i etablert spill, men vi kommer også til å få mange flere sjanser imot. Derfor mener jeg vi må prioritere å forsterke oss defensivt, det er der skoen trykker. Pluss at vi bør ha inn 1-2 målgarantister på midtbanen / vingene.

Og jeg mener ikke at vi på død og liv skal klamre oss til spillere som ikke er gode nok. Men vi har satset på Mo og Mees. Planen var hele tiden at de skulle kunne bidra i Eliteserien. Når de da hver for seg scorer 1 mål per kamp i OBOS, hva er det som tilsier at vi skal gi dem opp og la dem gå på billigsalg før de i det hele tatt har fått muligheten?

Nei, her misforstår du.

Hvis vi skal gjøre oss mindre avhengig av en spiss som scorer mye, så må vi ha flere andre spillere som bidrar. Siden forsvarsspillere normalt ikke scorer noe særlig mer enn dødballmål, så må de nødvendigvis komme fra de som spiller på midtbanen. Jeg tror ikke at vi kommer til å spille som høsten 2023. I den perioden scoret jo Ilic 9 av de 16 målene vi scoret.

Hvis du ser på hvordan vi spiller i år så spiller vi en litt skjev formasjon, der venstresiden, stort sett, legger inn. Mens avslutning kommer fra spiss eller fra høyrekanten Jones. Skal vi ha mange spillere som ligger på mellom 5 og 10 så må vi bygge opp angrepene på en helt annen måte og sannsynligvis også skifte ut en god del. Er også så klart enig i at vi ikke spiller i en ren 433. Det er jo derfor jeg er uenige med de som mener vi trenger en venstrekant.

Men fakta er at selv i OBOS, hvor vi scorer en del, så kommer målene fra de lengst fremme. Det er kanskje å slå inn åpne dører å hevde at angrepsrekka scorer mest. Men likevel. Håkans og Jones har bidratt med 18 seriemål fra det jeg antar at er mest riktig å kalle høyrekant. Mens Jones, Brajanac og Kamara har 27 fra det jeg vil kalle spissplass. Så til sammen har begge disse posisjonene scoret 45 av 82. Eller 55% av målene.

I tillegg har Thorvaldsen 2, de kom helt klart fra venstrekanten. Obasi har 1, også det fra en kantrolle. Mens Riisnæs har 3, litt mer usikker på hva det er mest naturlig å tenke at han spilte når han scoret. Du finner det samme forholdet stort sett i hver sesong. Men det er kanskje mer tydelig under Fagermo, der ingen var i tvil om hvor spillerne spilte på banen.

Jeg tror vi mest sannsynlig kommer til å score en god del færre mål i 2025, naturlig nok siden nivået er høyere, men vi er fortsatt avhengig av at angrepet bidrar med rundt 60%.

I motsetning til deg så tror jeg ikke at vi kommer til å dominere i banespillet i 2025. I hvert fall ikke med troppen vi har i øyeblikket. Så går det sikkert an å ha lik ulik definisjon av hva det vil si å dominere. Og ja, vi kommer til å dominere i noen kamper. Men samlet sett så blir nok bortekampene en god del vanskeligere og det er færre lag vi kommer til å kjøre over på hjemmebane. Så sesongen sett under ett så blir det færre tap in muligheter for spissene.

Vi er vel ikke så veldig uenige i det store og det hele. Jeg tror ikke vi kommer til å hente noen målgarantister på kantene, rett og slett fordi jeg tror ikke vi kommer noe nærmere en målgarantist på høyrekanten enn Jones. Og skal vi spille på samme måte i 2025 som i år så kommer vi ikke til å ha en klassisk ving på venstrekanten. Her synes jeg Thorvaldsen er en bra mann å sette på hvis vi trenger å skape litt kaos på venstrekanten. Jeg tror heller ikke det kommer noen målgarantist på sentral midtbane. Da må vi sannsynligvis benke både Hagen, Lange og Strand og la Riisnæs spille på kanten. Og det er en luksus vi sannsynligvis ikke kan ta oss råd til når det er andre posisjoner det er større behov for å forsterke.

Jeg har vel heller ikke sagt vi skal selge Rijks og Baranac på billigsalg? Jeg mener vi trenger 3 spisser. Men jeg tror også at vi må hente en utenlandsk spiss, ikke en norsk en. Hvem skulle det vært? Det betyr at jeg mener vi bør selge en av dem, for å unngå å bruke 3 av 9 utenlandsplasser på spissposisjonen. Da ville jeg ha prioritert å beholde Rijks, men jeg tror nok trenerne vil prioritere å beholde Baranac.

(50 minutter siden)hmchrist Skreiv:

Nå har jeg gitt, i flere innlegg, argumenter på hvorfor JEG mener vi trenger en spiss. 

Her er du vel innepå noe av bakgrunnen for at noen opplever det som en heksejakt...
Argumenter blir ikke bedre eller tyngre av å bli gjentatt. 
Noen mener spissene våre er for svake, andre mener det er håp. Greit nok. 

Men, for all del, så lenge det er tynt med rykter å diskutere, så må gjerne spiss-ønske-diskusjonen rulle og gå... Wink

Ja, jeg har den uvanen at jeg pleier å svare. I hvert fall de jeg mener bidrar med noe. Sånn som Blaarizla gjorde, der det var gode og begrunnede synspunkter.

.

Som jeg allerede har vært inne på, vi er mer skadelidende av en ineffektiv spiss fordi vi ikke har noe særlig med andre målscorere.

Se på LSK, gamle laget til Bakke. I 2023 scoret Lehne Olsen og Adams til sammen 29 seriemål. I 2024 scorer ikke spissene og de rykker ned.

I 2023 og i 2022 var det en spiller over 20. Ytterligere 5 hadde 15 eller mer. Det der varierer fra år til år. Det scores også en god del færre mål i 2024 enn hva som er vanlig. Snittet nå tilsier at det blir scoret 70 mål færre i Eliteserien 2024 enn i 2023. 100 færre enn i 2022 og 50 færre enn i 2021. Så får vi se om det er en trend eller ikke, eller om det bare skyldes tilfeldigheter. Vi får planlegge ut fra hva som er vanlig, ikke hva som er uvanlig.
Svar

Nå har jeg gitt, i flere innlegg, argumenter på hvorfor JEG mener vi trenger en spiss. Det er så klart helt greit i at du og andre er uenig med meg i det, men foreløpig så har det ikke kommet med noen argumenter.

Jeg har argumentert ut fra spillestil, altså det vi kan se. Jeg har argumentert matematisk med at vi trenger en spiss som scorer mye mål. Fordi vi har en veldig lite målfarlig midtbane.

Jeg driver ikke med heksejakt. Jeg sier at jeg synes angrepsrekka er tynt besatt, eldstemann blir 24 og har falt gjennom på det her nivået tidligere. Resten har aldri fått prøve seg fordi de er for unge. Lærte du ingen ting av nedrykket?

Jeg syntes du har argumentert godt for deg. Jeg er ikke enig i konklusjonen din, men jeg skjønner hvorfor du tenker som du gjør. Og det må være lov å argumentere/diskutere nye spillere på et forum, uten at det skal være "heksejakt". Da blir dette i så fall et kjipt forum. 

Men for å gå på ballen; jeg skjønner at du og vi alle er bekymra for at vi ikke har lært av nedrykket. Men vi kan heller ikke la den frykten styre alt vi gjør og hele overgangsstrategien vår, slik at vi kaster vekk spillere etter noen måneder. Hvis vi hele tiden skal tenke sånn så må vi bytte ut alle spillerne våre (omtrent). 

Jeg tror Mo kan levere ok i Eliteserien. Og hvis klubben ikke hadde trodd at Mo kan levere i Eliteserien så hadde vi aldri hentet han. 

Når vi hentet Mees var situasjonen litt annerledes, og foreløpig minner han meg litt om Udahl. Ikke som spillertype, men som i at han er veldig godt likt av fansen - men ikke egentlig helt god nok. Selv om Mees selvfølgelig kan ta nye steg til neste år. 

Også er det ekstremt vanskelig å hente spisser. Det føler jeg mange ikke tar med i regnestykket sitt her. Det koster svært mye, og er aldri en garanti for at det blir bra. Hele Europa leter etter det, og få har funnet det - noe vi også ser på toppscorerlisten i Eliteserien.
Svar

Gå til forum:

Bruker(e) som leser denne tråden: ukvemsord, 13 Gjest(er)