(05-28-2025, 11:24 AM)NilsDN Skreiv: (05-28-2025, 09:22 AM)Bohem33 Skreiv: Vi bør jo sjekke ut egne ressurser før vi bestemmer oss for hvor mange vi skal hente. At vi trenger en spiss er åpenbart, men trenger vi to?
Det er nok litt avhengig av hvem vi henter vil jeg si. Ole Sæter uten en skikkelig backup tror jeg kan bli tynt, mens en spiss med lite skadehistorikk fort gjør at vi kanskje kan ta litt større sjanser. Dessuten så vil jeg vel si at det nok også handler litt om hvor vi er på tabellen.
Vi er 5 bak FFK på 4.plass med en kamp mer spilt. 7 bak RBK på 3.plass med like mange kamper. Glimt har foreløpig bare spilt 6 kamper og tror vel at de også pusher disse lagene en plass nedover etter hvert. Sånn at vi er neppe i en Europadiskusjon inn til sommeren. Ser vi på lagene under oss så var vel seieren med Kåffa viktig. Slår vi Haugesund hjemme og borte og Kåffa hjemme så trenger vi 10 poeng på de siste 18 for å holde plassen. Hvor mye risiko vi kan ta avhenger av hvor mange flere poeng vi tar inn mot overgangsvinduet vil jeg si. For hva det er verdt så hadde vi 11 poeng etter 13 runder i 2023, mens vi nå har 11 poeng etter 9 runder. Et par seire til inn mot sommervinduet, så skal vel mye gå galt om det ender med nedrykk og katastrofe.
Jeg har vanskelig å tro at Rijks er så mye dårligere enn Brajanac på trening, men det er så klart mulig at Rijks er dårligere på de tingene Bakke og Myhre prioriterer. Og med rekka Thomas Lehne Olsen, Akor Adams, Andrej Ilic og Brajanac i OBOS i minne så vil de nok ha en stor og sterk spiss på topp. Og at Rijks derfor er et 2.valg ut fra spisskompetanse og ikke ut fra at han mer objektivt sett ikke er like god som Brajanac.
Jeg tror den beste kombinasjonen for oss nå i sommer er Rijks og Brajanac ut. Ole Sæter inn og en utenlandsk toppspiss inn. Toppspiss er så klart et relativt begrep, men en etablert en er det jeg mener. Ikke en vi får tilnærmet gratis fra ungdomsavdelingen i en storklubb eller finner nedover i divisjonene i Danmark. Og heller ikke en som kommer rett fra Rio, Lagos eller Cape Town kanskje og som trenger litt tid. Heller en som spiller fast i serbisk, tsjekkisk serie eller noe sånt.
Hvis det ikke går så mener jeg vel at Sæter og Rijks også er en helt grei combo så lenge vi også har Apold Aasen. Det løser utenlandsproblematikken. Tror at om Sæter ikke kan spille og vi må starte med Rijks og Apold Aasen på benk så bør det også være nok til å skaffe oss 30 poeng. Jeg håper jo på noe mer spenstig så klart, men tror også det kunne fungert.
Det er jo også greit å se litt i kalenderen, for vinduet er jo lenge åpent. Vi har spilt 13 serierrunder når det åpner, men det er bare 10 runder igjen når det stenger. Så det er jo alltids mulig å låne inn/kjøpe noen på tampen av vinduet om f.eks. Sæter+Rijks er plan A, men vi finner ut senere at det likevel ikke er bra nok. Jeg tror i hvert fall at Sæter er en viktig overgang for oss, i og med det er en av få posisjoner vi kan styrke med en norsk spiller på bekostning av en utenlands, det er en reell forserkning og det er sannsynligvis økonomisk gjennomførbart. Moldes Kaasa og Stabæks Andresen er sannsynligvis også overganger vi kan gjennomføre økonomisk for å få ned utenlandskvota. Da for Lange og Pallas. Og jeg tror også det kan være smart å gjøre fordi det da igjen åpner muligheten for å styrke andre pososjoner med utenlandske spillere.
Jeg tror at om vi henter Ole Sæther så er det for å la han spille så mye som han kan. Da har vi en tro på at han vil bli stjerrnespissen vår på sikt og at han kan få orden på skadeproblematikken. Fra 22 til 24 har han 32 mål i serien og det er langt over hva vi er vant til. I de tre sesongene har han vært involvert i 54 kamper av potensielt 90 og om man regner om spilletid til hele kamper (deler på 90) så er han rett under 35. Så da spiller han halvparten eller en tredjedel avhengig av hvordan man regner.
Det gjør skåringssnittet mer imponerende, men også bekymringen for om vi kan forvente at han skal spille det meste.
Det ville vært en drøm å henta han som super reserve og en ny Illic som første valg, men jeg tror nok at Sæter er førstevalget om han kommer og at vi fort må klare oss med Braja eller Rijks som backup og som du skriver et håp om at Aasen på sikt er det nye andrevalget.
Det fine med Sæter er alderen hans. Han er 29 så få utenlandske er interessert selv om han bøtter inn mål for oss, samtidig kan være god i fire år til minst.
En som kan være god i år, men fort er enda bedre neste år passer jo bra når man ligger litt sånn middels til på tabellen.
Nedrykksfaren er på ingen måte over, men helt kriser er det ikke nå og samtidig er drømmen om Europa veldig fjern.
Om ny spiss og Promise og noen av unggutta (Sjjøvold) kan bruke høsten på å spille seg inn og så dominere totalt neste år kan det bli veldig gøy.
Det gjør jo en kandidat som King mindre aktuell tenker jeg. Vi er jo programforplikta til å ha rykter om han. Men verdien av å få inn en sånn spiller nå er mindre enn om vi hadde hatt fem poeng mer eller mindre. Jeg tror ikke noe på at King kommer, men gjør han det så har vi neppe en topp spiss vi veldig mange år.
Av andre mål for vindu så håper jeg at vi har en plan og midler nok til å bruke opsjonen på brassen vår selv om han ikke herja for kåffa.
Pallas, Hagen, Braja, Rijks og kanskje Lange er det ingen ulykke om forsvinner om det kommer et tilbud og vi har en plan for erstattere.
Obasi er jeg veldig spent på hva de tenker om.
Neste store salg trenger vi vel ikke før neste år om jeg forstår planene deres riktig. Der er vel Riisnæs og Thorvaldsen nærmest.
Det hadde vært en drøm om Thorvaldsen hadde en skadefri sommer og høst og kunne snurra rundt med backer som han gjorde i andre mot kåffa.
Da kan han fort være veldig attraktiv etter sesongen eller i neste sommervindu og med maks flaks så har vi fått i gang promise/obasi nok til at vi ikke blir svekket av at han drar.
Aasen er også spennende, men litt lengre unna kanskje. Mens Stian Sjøvold tror jeg ville klart seg veldig bra nå om han fikk litt tillit over tid.
Stopper har vi snakket om lenge, vi har kun tre. Men det er jo ganske bra nivå på de tre vi har.
Men per nå er det vel bare Ambina og Bjørdal som virker uerstattelige og sistnevntes skade er vel noe av grunnen til at vi har vært bleike i det siste.
Jeg tror at både tabellposisjonen vår og de fleste posisjonene på banen er det svensken vil kalle mellanmjølk
Det er ikke helt krise, men det er heller ikke veldig bra.
Vi har en veldig bra defensiv midtbane i Ambina og vi har en god midtbanespiller i Bjørdal.
Samtidig er det bare på spiss plassen jeg tenker at det er krise.
Det betyr at finer man den rette spilleren så er spilleren interessant nesten uansett hvilken plass han er på.
Er det en ving er det synd for sørensen, er det en midtbane er det synd for lange er det en back er det synd for Pallas
Vi kan leve med at de fortsetter og vi kan leve med at de drar.