Trådvurdering:
  • 1 stemmer - 2 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Rykte og ønsketråd vinter/vår 24/25
Målet er jo syvende plass. Kåffa tok den i år. Kanskje greit med en stabilisering neste år
Svar
(12-01-2024, 07:52 PM)blaarizla Skreiv: Sitter og ser Brann - Viking. Om vi skal konkurrere med disse neste sesong, tror jeg vi må oppgradere en del posisjoner.

Ja, det tror jeg også.

Nå har vi lekt utviklingsklubb noen år, den strategien brukte bare 3 sesonger på å ta oss fra medalje og til OBOS. 5 år er lenge å gå å huske på hvor god man må være for å sloss i toppen av serien, men vi må nok bare bite i det sure eplet og innse at vi må få litt bakkekontakt igjen. Skal vi prioritere å legge forholdene til rette for unge spillere kunne vi like gjerne bare blitt i OBOS. Da er vi en utviklingsklubb.

Vi vet hvor lista ligger, om ikke nødvendigivs alle supporterne, så i hvert fall trenere og sportssjef. Det laget som kommer opp er pr i dag sannsynligvis svakere enn det som rykket ned. Supportere som tror vi bare skal opp i toppen med det laget vi har, lurer seg selv. Det er som å tro på julenissen. Viking, Molde, Brann, RBK og Glimt kan vi bare glemme neste år. Sannsynligvis får vi også noen lag fra gruppa FFK, Godset, Tromsø og Sarpsborg over oss også. Den troppen, som den er i dag, tror jeg skal være veldig fornøyd om de klarer en 10.plass. Veldig fornøyd.

Nå er ikke nødvendigvis vi uenige Blaarizla. Jeg siterer deg bare fordi jeg er enig i observasjonen din. Men til de som går rundt å tror at 2023 bare var en glipp, de bør tro om igjen. Det må gjøres en del valg som kanskje fører til kjipe valg for enkelte spillere. Det må vi tåle for å utvikle oss videre som klubb, det er faktisk helt nødvendig.
Svar
(12-02-2024, 12:37 PM)NilsDN Skreiv:
(12-01-2024, 07:52 PM)blaarizla Skreiv: Sitter og ser Brann - Viking. Om vi skal konkurrere med disse neste sesong, tror jeg vi må oppgradere en del posisjoner.

Ja, det tror jeg også.

Nå har vi lekt utviklingsklubb noen år, den strategien brukte bare 3 sesonger på å ta oss fra medalje og til OBOS. 5 år er lenge å gå å huske på hvor god man må være for å sloss i toppen av serien, men vi må nok bare bite i det sure eplet og innse at vi må få litt bakkekontakt igjen. Skal vi prioritere å legge forholdene til rette for unge spillere kunne vi like gjerne bare blitt i OBOS. Da er vi en utviklingsklubb.

Vi vet hvor lista ligger, om ikke nødvendigivs alle supporterne, så i hvert fall trenere og sportssjef. Det laget som kommer opp er pr i dag sannsynligvis svakere enn det som rykket ned. Supportere som tror vi bare skal opp i toppen med det laget vi har, lurer seg selv.  Det er som å tro på julenissen. Viking, Molde, Brann, RBK og Glimt kan vi bare glemme neste år. Sannsynligvis får vi også noen lag fra gruppa FFK, Godset, Tromsø og Sarpsborg over oss også. Den troppen, som den er i dag, tror jeg skal være veldig fornøyd om de klarer en 10.plass. Veldig fornøyd.

Nå er ikke nødvendigvis vi uenige Blaarizla. Jeg siterer deg bare fordi jeg er enig i observasjonen din. Men til de som går rundt å tror at 2023 bare var en glipp, de bør tro om igjen. Det må gjøres en del valg som kanskje fører til kjipe valg for enkelte spillere. Det må vi tåle for å utvikle oss videre som klubb, det er faktisk helt nødvendig.
Vi er nødt til å ha to tanker samtidig. Vi må utvikle spillere, samtidig som vi må ha et mål om å kjempe i toppen. Det ene bør ikke utelukke det andre. Se på RBK i år. Tenåringene deres har til sammen hatt mer spilletid enn våre tenåringer i OBOS. Utfordringen ligger i å satse på de riktige spillerne også må være litt tålmodige og innse at de og vil gjøre feil.
Så minner jeg om at ES kanskje beste spiller i år gikk gratis til Brann. Jeg tror vi har en FHM i Risnæs, og han må få spille som indreløper som er favorittplassen hans. Så må vi ha lage en god plan for Thorvaldsen og AHK så de og opplever rikelig med spilletid. Førstnevnte var jo en del skadet i år, så håper på en skadefri preseason, Kanskje AHK kan ta til takke med en backplass? Er vanskelig å slå gjennom som midtstopper når man er ung. Satses de ikke på vil andre klubber gjøre det og høste fruktene av vårt arbeid. Minner om at AHK kun har ett år igjen også. 

Jeg har troa på en topp5-7 neste år. Vi har allerede mange gode spillere, men det må krydres med par nye spillere som er veldige gode og helst på venstre siden bakover på banen og par andre talenter ellers, kanskje en på spiss. Så må slutte å bytte en tredel av laget ved hver vindu. De fleste som spiller for Brann i år har spilt sammen i mange år. Relasjon er viktig i fotball og da må vi ha en stabil gruppe.
Svar
(12-02-2024, 02:41 PM)Blue 1978 Skreiv: Vi er nødt til å ha to tanker samtidig. Vi må utvikle spillere, samtidig som vi må ha et mål om å kjempe i toppen. Det ene bør ikke utelukke det andre. Se på RBK i år. Tenåringene deres har til sammen hatt mer spilletid enn våre tenåringer i OBOS. Utfordringen ligger i å satse på de riktige spillerne også må være litt tålmodige og innse at de og vil gjøre feil.
Så minner jeg om at ES kanskje beste spiller i år gikk gratis til Brann. Jeg tror vi har en FHM i Risnæs, og han må få spille som indreløper som er favorittplassen hans. Så må vi ha lage en god plan for Thorvaldsen og AHK så de og opplever rikelig med spilletid. Førstnevnte var jo en del skadet i år, så håper på en skadefri preseason, Kanskje AHK kan ta til takke med en backplass? Er vanskelig å slå gjennom som midtstopper når man er ung. Satses de ikke på vil andre klubber gjøre det og høste fruktene av vårt arbeid. Minner om at AHK kun har ett år igjen også. 

Jeg har troa på en topp5-7 neste år. Vi har allerede mange gode spillere, men det må krydres med par nye spillere som er veldige gode og helst på venstre siden bakover på banen og par andre talenter ellers, kanskje en på spiss. Så må slutte å bytte en tredel av laget ved hver vindu. De fleste som spiller for Brann i år har spilt sammen i mange år. Relasjon er viktig i fotball og da må vi ha en stabil gruppe.

Ja, det går absolutt an å ha to tanker i hodet samtidig. Og alt er ikke svart-hvitt. Jeg mener generelt at når man står i en situasjon der man må velge mellom hva som er best for spilleren og hva som er best for klubben så må alltid klubben prioriteres. Så kan det gjøres noen enkelte unntak fra den regelen, men ikke veldig mange.

Fotballspillere blir faktisk bedre av å trene, og jo høyere kvalitet det er på treningen jo bedre blir de. Det er derfor ikke utelukkende negativt for en ung spiller om en bedre spiller blir hentet til hans posisjon. Det gjør det vanskeligere å spille fast hver kamp og få muligheten til å bli solgt ut før man får kjøpt sprit på polet, men det i seg selv er ikke noen krise. I hvert fall ikke for andre enn spilleren selv.

Men jeg tror ikke noe på det med å planlegge for framtiden egentlig når det gjelder fotball. Jeg mener at den eneste langsiktige strategien som fungerer for en fotballklubb er å ha et kortsiktig resultatfokus. Det går ikke an å planlegge seg til toppen. Spillere kommer og går. Vi vet ikke hvem av de vi ønsker å beholde vi mister og når. Vi har jo vært en klubb som har ønsket å selge spillere. Jo flere, jo bedre.

Brann hentet inn en del spillere i forbindelse med nedrykket og rett før. Dyngeland, FHM, Finne, Castro og Heltne Nilsen. De, sammen med de som var der var vel grunnstammen. Så de har spilt sammen i sånn ca 3 år da, mange av dem. Men det er først og fremst stabilt fordi ingen av de spillerene der egentlig er i noen alder der utlandet er så aktuelt. Og alle er gode spillere.

Vår situasjon er jo at vi har hatt stor gjennomtrekk av spillere i alderen 20-23, samtidig som viktige eldre spillere også har forsvunnet ut. Borch er vel den eneste egenutviklede spilleren vi har som har blitt værende, sannsynligvis pga skade. De vi har nå er jo talenter. Så hvis vi faktisk skal planlegge med spillere vi utvikler selv så må vi faktisk beholde dem, ikke selge dem.

Jeg mener i hvert fall at så lenge spillerlojaliteten er omtrent null, så trenger ikke vi å være nyttige idioter. Bare å se på en spiller som Mees Rijks. Han har kontrakt i 2 år til. Slipper vi han til i Eliteserien i 2025, og han gjør det bra, så har han et år igjen på kontrakten. Slipper vi han til og han gjør det dårlig så taper vi som klubb på det også. Første bud i forhold til å drive med spillerutvikling er jo i hvert fall å sørge for at spillere vi investerer spilletid i for å utvikle er på lange kontrakter.

I år har vi forlenget med bl.a. Kiil Olsen og Jones. Begge er nå på kontrakt ut 2027. Altså 3 fulle sesonger. Ambina kjøpte vi og ga kontrakt ut 2027. Det er definisjonen av langtidsplanlegging hos oss. Pr i dag er det kun Obasi og Thorvaldsen som har kontrakter som er lenger. Og når vi definerer 3 år som lang tid, så må vi også belage oss på å skifte ut 25-30% av troppen hvert år.

Jeg mener ikke at det bare er negativt å ha spillere på så ikke så alt for lange kontrakter. Det handler jo om hvor mye risiko vi ønsker å ta på hver spiller. Det er mer negativt å ha en spillertropp som ikke presterer på lange kontrakter. Det er bare det at når fotballen har blitt som den har blitt, med store utskiftninger, så går det heller ikke an å langtidsplanlegge.

Hvis vi derimot gjør det bra så blir alt mye enklere. Selv spillere som ikke spiller fast ønsker å bli. Og økonomien blir bedre. Så et kortsiktig resultatfokus er derfor den eneste langsiktige strategien det er mulig å ha. Hvis vi nå i vinter skrev kontrakt ut 2029 med alle de vi ønsker å bygge laget rundt, så skulle jeg vært med på at det kan ha noe for seg. Men så lenge det ikke skjer så mener jeg vi ikke kan langtidsplanlegge heller.
Svar
Har sett på X/twitter at folk skriver at Elabdellaoui er ryktet til Vålerenga. Er det noen som vet om disse ryktene stemmer, håper for guds skyld at det bare er fjas og at vi ikke er interesserte
Svar
(12-02-2024, 09:43 PM)christian1913 Skreiv: Har sett på X/twitter at folk skriver at Elabdellaoui er ryktet til Vålerenga. Er det noen som vet om disse ryktene stemmer, håper for guds skyld at det bare er fjas og at vi ikke er interesserte

Enig! Men..

Tror ikke det kommer til å skje, med mindre han godtar en ala. Kamara rolle. Hvis han godtar en Kamara rolle og lønn, hvor vi ikke betaler alt for mye, så kan det nok være en ganske god signering. 

Men nei, det er ikke spilleren vi skal sprenge banken for.
Svar
Virker usannsynlig, spesielt siden Hedenstad fikk ny kontrakt, og Elabdulai er definitivt ikke en man for framtida.
Men holder han seg skadefri, så er han klart bedre enn Hedenstad, og uendelig mye bedre enn Borch, så det ville vært en styrking av elveren.
Svar
Endelig i hvert fall et slags rykte. Men jeg er enig med deg Oldtimer, det virker helt usannsynlig.

Dette er en 33 år gammel høyreback som spilte 45 minutter Eliteseriefotball denne sesongen. Det her er en overgang vi bør holde oss langt unna. Gammel, skadeutsatt, knapt spilt førstelagsfotball de siste årene og spiller i en posisjon der vi har andre alternativer. Det har absolutt alle tegn på noe vi bør holde oss langt unna. Jeg var egentlig glad for at han forsvant til Glimt og ikke kom hit. Han hadde vel tilbud fra oss også.
Svar
Klare for konkrete rykter? 

Navnet er Bjørn

Jørgen Bjørn 

Neida, det er ikke skurken i den nyeste James Bond filmen, men sportsdirektøren til Ham-Kam som snakker ut i HA. 

Ryktene er vel ikke så overraskende heller kanskje, men for en kombinasjon av navn da. 

Han sier basicly at at de vil ha Ofkir og Ofkir vil ha dem det er en vakker kjærlighetsshistorie, men Ofkir er dyr. De vil betale mindre enn opsjonen, Enga presser pris. 

Can I make it any more obvious? som Avril Lavigne ville sagt. 

De skriver: 

- Betyr det at dere prøver å få ned overgangssummen, Jørgen Bjørn?
- Det blir nok vanskelig. For vår del er det heller totalpakken som vi må regne på og se enda nærmere på for å se om det er mulig å få til.
...

I hovedstadsklubben sitter 28-åringen trolig på en kontrakt som ville gjort ham til lønnsledelse på Briskeby. Den kontrakten strekker seg ut 2026-sesongen.
- Det vil i så fall bli en større overgang i HamKam-målestokk. Derfor går vi også såpass mange runder med alle parter, for å se om det er mulig og økonomisk forsvarlig for oss. Vi kommer ikke til å miste hodet og bruke mer penger enn vi har for å få det til, sier Jørgen Bjørn.
Risikoen ved å la tiden gå i håp om at hovedstadslaget firer på sitt overgangskrav for å slippe Ofkir permanent, handler trolig om at andre klubber kan kaste seg inn i kampen og si seg villig til å betale det Vålerenga krever.
Oslo-gutten ble hentet til VIF fra Sandefjord for en overgangssum som skal ha vært over fem millioner kroner i januar 2023.
...
"Det har vært et lykkelig prøveekteskap, også får vi se om det blir ring på finger og bryllup i januar
Jørgen Bjørn"

---------
Så ja, hva lærte vi av dette da? 

Jeg har vel sett på det som nesten helt sikkert at Ofkir signerer for dem. 
Det virker av saken som om lønna hans er enda høyere enn jeg trodde. 
Alt tyder vel på at alle har interesse av å bli enige her. 
Dessverre tror jeg det er tvilsomt om Ham-Kam får noen konkurranse her. 
Så da spørs det om de må betale noe til oss eller om vi er fornøyd om de dekker lønna hans og om han krever å beholde lønna han hadde eller kan hjelpe til med en lønnsreduksjon for å få flytte ut av byen. 
Håper vi kommer raskt til enighet og at vi kommer best mulig ut av det. Det er et godt tegn at de er tydelig på at de vil ha han.

Edit: Det var ikke min intensjon å harselere med at alle på landet har rare navn.
I en annen og egentlig svært lite interessant sak sier Bjarte Lunde at lånekeeper Storevik returnerer til oss.
Det virker med andre ord ikke som om overgang er aktuelt der per nå.
Svar
(Igår, 10:16 AM)Bohem33 Skreiv: Edit: Det var ikke min intensjon å harselere med at alle på landet har rare navn.

Jørgen Bjørn, Bjarte, Hamar.... det er 3 navn jeg liker :-D
Svar

Gå til forum:

Bruker(e) som leser denne tråden: ukvemsord, 39 Gjest(er)