Trådvurdering:
  • 1 stemmer - 2 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Rykte og ønsketråd vinter/vår 24/25
Tror det er helt naturlig at utenlandske spillere er mer verdt enn norske. De utenlandske har jo allerede byttet land og i større eller mindre grad kulturforskjeller og fortsetter utviklingen. Da er det mindre risiko forbundet med dette mens norske spillere har en risiko for å savne kjøttkakene til mor og nettverket sitt og bli ubrukelige. Det har vi jo sett flere eksempler på, spesielt med systemspillerne fra rbk i gamle dager og b/g i nyere tid.

Videre så fremstår en afrikaner som hadde sandaler av bildekk og spilte på et jorde med en ball laget av plastposer noe mer motivert enn en 21-åring med Rolex klokke eller Ferrari i garasjen.
Svar
(12-13-2024, 01:02 PM)NilsDN Skreiv:
(12-12-2024, 11:52 PM)Majorstuen Skreiv: «Og jeg tror ikke vi i 2023 hadde klart å selge en 24 år gammel norsk spiss som hadde prestert en halv sesong for det vi fikk for Ilic heller»

Nå solgte vi jo jatta for rundt 30.000’. Jatta var i mine øyne langt dårligere. I tillegg hadde han 2-3 sesonger med relativt rævva innhopp. Den eneste som hadde troen på han var Fagermo. Dette gjør jo at ilic automatisk måtte koste en del mer.

Det at spillerne som er blitt solgt dyrere ut av Norge henger nok sammen med at de fleste av de hadde gjort det bra i deres respektive klubber som spilte i Europa. Tengstedt spilte vel kanskje ikke i Europa, men han hadde noen år i forkant blitt tangert som et av Danmarks største talenter, og når utviklingen hans plutselig skøyt fart blir han fort sammenlignet med de beste danske spillerne. Han ble vel også tatt ut på landslaget. Hadde vi hatt en spiller som fikk spilletid på Norge skal man ikke se bort ifra at prislappen der også hadde endt opp med 100.000’. Utfordringen vår er at de utenlandske klubbene som viser interesse mest trolig vet at vi er avhengig av å selge, samtidig som rekordsalget vårt før ilic var på 25 eller? 

Du har sagt det så fint. Klubbene verdsetter hver og en spiller til det den spilleren har i verdi for den klubben. Bodø/Glimt solgte Evjen etc ut av Norge for rundt 30-40 om jeg ikke husker feil. Når B/G etter dette faktisk var konkurransedyktige i Europa hadde de plutselig et selling point i forhandlinger med klubbene som viste interesse for spillerne dems. Dette gjør også at Fofana - som var best i Eliteserien blir verdt mer. Samme med tengstedt. At norske klubber kan kreve mer for spillerne sine i dag skal  Bodø/Glimt, Martin Ødegaard, Erling Haaland med et par andre spillere i bakgrunnen ha æren for.

Jeg vet ikke heeelt om prisen på Ilic hadde en sammenheng med Jatta da Smile

Jeg vet heller ikke om vi fikk omtrent det samme. Overgangssummer er jo "hemmelige", og om det betales kontakt eller via avdrag er jo heller ikke alltid så godt kjent. Men hvis vi likevel forholder oss til Transfermarkts overgangsssummer så var Ilic mer enn 40% dyrere enn Jatta. Så det er jo ikke helt det samme?

Jeg skjønner ikke helt hva du mener. jeg tolker deg som at du er uenig i at prisen på norske og utenlandske spillere ut av Norge er ulik, men argumentene dine sier jo det motsatte. Bl.a. når du sier at Tengstedt blir sammenliknet med andre danske spillere. Ja, så klart de blir. Så prisene på norske spillere ut fra Norge har gått opp. Prisen på utenlandske spillere, noen av dem/de beste av dem, er enda høyere. Nå har jo heller ikke Eliteserien vært en tumleplass for store danske talenter tidligere heller da. Uansett så tror jeg RBK får bedre betalt for Tengstedt enn for Nypan, i hvert fall justert for inflasjonen. Og da tenker jeg ikke på inflasjonen på matvarepriser, men på inflasjonen i spillermarkedet.

Det er uansett bare en betrakntning fra min side. Og det var bl.a. litt det jeg mente når jeg skrev at han forhåpentligvis kan mer om fotball enn om økonomi. For ja, i salgsøyeblikket så slipper du å dele med så mange. Men det blir fortsatt mer kake, hvis kaka er større. Også selv om du må dele med noen. Og det er heller ikke sånn at spillerutvikling er gratis. Hvis vi kutter budsjettet med 10 millioner på utvikling så kan vi sikkert finne 2 afrikanske talenter i året for den samme summen. Det er mer økonomisk smart å skumme fløten av andres arbeid enn å gjøre arbeidet selv. Litt som det vi lar en klubb som Heerenveen gjøre når vi selger dem Ejuke og Osame på billigsalg. Så han glemmer å dele ut et ganske solid del av kaka til egen junioravdeling.

Jeg sier så klart ikke at det er det vi skal gjøre, det er mange andre gode grunner til å drive med spillerutvikling. Men hvis man bare ser på det rent økonomisk så tror jeg det mer å tjene på å hente andres talenter enn å utvikle dem selv.

For en klubb som tross alt sier at de skal ha spillersalg som en viktig inntektskilde, så er det litt rart at dette poenget om at utenlandske spillere i Norge selges for mer enn norske spillere i Norge ikke er fanget opp. Sogndal hadde aldri solgt Baidoo for 35 millioner hvis han var en lokal unggutt. Vi hadde ikke solgt Ilic for 40 hvis han var en 23 år gammel norsk spiller som spilte en halv sesong i Eliteserien. Tromsø hadde ikke fått 30 millioner for Diouf etter 15 kamper om han var født og oppvokst i Tromsdalen.

Tror vi bare må erkjenne at de største fotballtalentene i verden som regel ikke er norske. Selv om det dukker opp noen av og til. I følge Jokke så er jo 13-14 av 16 klubber i Eliteserien avhengig av å selge. Men Norge som nasjon klarer ikke å få fram 13-14 talenter av europeisk målestokk i året. Da hadde det jo vært 150-200 norske spillere rundt om i Europa som spilte på rimelig greit nivå. Men det er det jo ikke, det er jo ikke helt uten grunn at det norske landslaget ligger å vaker rundt 50.plass på FIFA rankingen. Den logiske konsekvensen av det blir jo da at norske klubber, avhengig av spillersalg, henter og må hente enda flere talenter utenfra for i det hele tatt å ha noe å selge. Den logiske konsekvensen av det igjen er at de ofte får tak i bedre spillere enn jevngamle norske spillere. Som blir solgt for mer enn de norske spillerne, som gir de klubbene som selger et økonomisk forsprang på oss så lenge vi mer eller mindre utelukkende jobber med spillere fra Osloområdet.

Mener du helt oppriktig at prisen på 2 spillere vi solgte i samme posisjon ikke henger sammen?
Svar
Tja. De fleste i en serie som Premier League har vel egne rom til klikkesamlingen og et parkeringshus fullt av Ferrarier. Og de virker da motiverte nok de.

Som sagt så stusser jeg bare litt over at de ikke har fått det med seg. At sportssjefen da går rundt og tror Ilic var en topp 10 overgang i Europa viser jo at de ikke bruker så veldig mye tid på orientere seg og reflektere litt over hva som skjer i verden utenfor Valle.
Svar
Tillater meg å slenge ut et ønske på en fredagskveld.

Mohanad Jeahze, som spilte høstsesongen i lsk, og så bra ut. Offensiv venstreback som også er god defensivt. Ifølge transfermarkt er han under kontrakt med MLS, men "klubbløs" per nå. Svensk-iraker som åpenbart hadde noen veldig gode sesonger i Hammarby, siden han forlot dem i januar '23 med en markedsverdi på €1.80m. Fin alder også.
Svar
(12-13-2024, 06:19 PM)NilsDN Skreiv: Tja. De fleste i en serie som Premier League har vel egne rom til klikkesamlingen og et parkeringshus fullt av Ferrarier. Og de virker da motiverte nok de.

Som sagt så stusser jeg bare litt over at de ikke har fått det med seg. At sportssjefen da går rundt og tror Ilic var en topp 10 overgang i Europa viser jo at de ikke bruker så veldig mye tid på orientere seg  og reflektere litt over hva som skjer i verden utenfor Valle.

Nå er det sånn at Jonsson snakker til flere enn oss når han deltar i en podcast. Det er også verdt å nevne at han nevnte at enkelte kom til å arrestere han på de ordene. Han nevnte også at han mente han hadde hørt det og poengterte at han var noe usikker på om det stemte eller ikke. Det er ikke vits å snakke om de ordene han brukte i en sånn setting flere dager på rad. Han er frittalende. Det er mye bedre det enn triste og kjedelige typer som SPZ og Ingebrigtsen.

Dersom du sorterer på angripere, 23-30år og vintervinduet forrige sesong kom ilic på en 12.plass noe som ikke er så langt unna det Jonsson hadde hørt. Men tilbake til poenget mitt. Før man skal slakte kunnskapen til Jonsson her inne - hvordan vet du at han ikke bevisst formidler for å få ned prisene i forhandlingene Vålerenga selv står midt opp i nå? Når Jonsson er i en slik setting må han bruke ord som gjør at sponsorer, fans, spillere, trenere, ansatte, men kanskje også til og med sportssjefene til konkurrerende klubber som vi ønsker å kjøpe spillere fra kjøper ordene han sier.
Svar
(12-13-2024, 07:43 PM)blaarizla Skreiv: Tillater meg å slenge ut et ønske på en fredagskveld.

Mohanad Jeahze, som spilte høstsesongen i lsk, og så bra ut. Offensiv venstreback som også er god defensivt. Ifølge transfermarkt er han under kontrakt med MLS, men "klubbløs" per nå. Svensk-iraker som åpenbart hadde noen veldig gode sesonger i Hammarby, siden han forlot dem i januar '23 med en markedsverdi på €1.80m. Fin alder også.

Forslaget er ikke dumt. En av få spillere i sort og gult som presterte godt de kampene han spilte. At han da får fra stasjonsbyen til storbyen er bare ekstra krydder.
Svar
Presterte godt?
Vi må da finne noe bedre enn sånt søppel fra Romerike.
Svar
(12-13-2024, 06:12 PM)Majorstuen Skreiv: Mener du helt oppriktig at prisen på 2 spillere vi solgte i samme posisjon ikke henger sammen?

Her skjønner jeg ikke helt hva du mener. Alt henger sammen med alt i et større bilde. Men hvis du mener at prisen på Jatta var viktig for prisen på Ilic så er svaret nei.

Mange europeiske lag har behov for å forsterke seg i januar med spillere som kan prestere umiddelbart.

Så jeg tror det at flere klubber var interessert, Cardiff og Lille, sammen med at vi ikke måtte selge var mer viktig. Vi solgte jo spillere for 100 millioner i 2023 i nevnte Jatta, Odin, Osame og Tobias Christensen. Så sånn sett bidro jo Jatta litt da.

Så nei, å selge en utviklingsspiller som Jatta på sommeren til en klubb i pre season +og å selge en spiss i form i januar til en klubb som jakter CL i en topp 5 serie i Europa er ganske forskjellige avtaler.

(12-13-2024, 07:46 PM)Majorstuen Skreiv: Nå er det sånn at Jonsson snakker til flere enn oss når han deltar i en podcast. Det er også verdt å nevne at han nevnte at enkelte kom til å arrestere han på de ordene. Han nevnte også at han mente han hadde hørt det og poengterte at han var noe usikker på om det stemte eller ikke. Det er ikke vits å snakke om de ordene han brukte i en sånn setting flere dager på rad. Han er frittalende. Det er mye bedre det enn triste og kjedelige typer som SPZ og Ingebrigtsen.

Dersom du sorterer på angripere, 23-30år og vintervinduet forrige sesong kom ilic på en 12.plass noe som ikke er så langt unna det Jonsson hadde hørt. Men tilbake til poenget mitt. Før man skal slakte kunnskapen til Jonsson her inne - hvordan vet du at han ikke bevisst formidler for å få ned prisene i forhandlingene Vålerenga selv står midt opp i nå? Når Jonsson er i en slik setting må han bruke ord som gjør at sponsorer, fans, spillere, trenere, ansatte, men kanskje også til og med sportssjefene til konkurrerende klubber som vi ønsker å kjøpe spillere fra kjøper ordene han sier.

Det gjør jeg vel heller ikke. Han er sportssjef og jeg synes han klarer seg mye bedre på å snakke om sport enn han klarer seg på økonomi og mekanismer i et marked.

Men ja, jeg synes det er en veldig merkelig uttalelse. Når jeg hørte den påstanden så var min første innskytelse å sjekke det, dette kan jo umulig stemme. At en som har spillerlogistikk som yrke ikke har samme refleksreaksjon på en så helt absurd påstand sier jo litt. Og det er jo heller ikke sånn at han bare sier det, han bygger det inn i en forestilling om at det var færre overganger pga lite penger.

Men jeg slakter han jo ikke. Jeg tror jeg bare sier at det er bra han kan en del om fotball og slipper å falle tilbake på en jobb innenfor økonomi.

Men ja, jo, jeg er kanskje litt kritisk til dette. Men det går jo mer på at jeg mener Vålerenga som klubb styrte mer etter ønsketenkning enn fakta de siste årene. Da tenker jeg på de som var der før. Og jeg har en generell tro på at de som klarer å treffe på hvordan ting kommer til å se ut i fremtiden kommer til å gjøre det bedre enn de som sliter litt med å forsto hverdagen og hva som egentlig skjedde i fortiden.

Pr nå så synes jeg Jokke gjør det helt greit. Så får vi se ved sesongstart om jeg mener det samme da. Det håper jeg at det gjør. Hvis han ønsker å imponere i økonomiske spørsmål så kan han jo i neste podcast prate litt om sine analyser rundt hvordan PSR vil påvirke overgangsmarkedet i Europa til sommeren og januar 2026 og hva det betyr for Vålerenga. Men han trenger ikke altså. Det holder for meg at han finner noen ålreite spillere.

Men jeg håper vel også at vi som klubb har noen tanker om hvordan vi tror fotballverdenen kommer til å være om et, fem og ti år fra nå. Hva de prater om internt vet jo ikke jeg, men det som kommer ut er i hvert fall at de forholder seg til omgivelsene som om de var veldig statiske. Mens det i virkeligheten er veldig mye endringer hele tiden. Det er bedre å være en som påvirker enn en som blir påvirket.
Svar
Det jeg liker med samtalen er at han er så klar på at det å låne ut spillere er mye mye mer aktuelt nå. Akkurat der merker jeg vi har litt å gå på.
Svar
Husker selv jeg så salget av Andrej Ilic på en topp 10 liste, som samsvarer med det Jokke nevnte i podcasten.

Etter å ha gjort research så fant jeg ut at dette var en liste over Deadline Day-overganger.
Der kommer Ilic på rundt 7 eller 8 av mest innbringende salg 30. Januar 2024. Ikke helt enkelt å finne nøyaktige tall her da noen salg har bonuser og andre har "undisclosed fees" men vi kan i hvertfall med sikkerhet si at det var topp 10 i verden på deadline day.
Svar

Gå til forum:

Bruker(e) som leser denne tråden: dingus, 12 Gjest(er)