(12-13-2024, 06:12 PM)Majorstuen Skreiv: Mener du helt oppriktig at prisen på 2 spillere vi solgte i samme posisjon ikke henger sammen?
Her skjønner jeg ikke helt hva du mener. Alt henger sammen med alt i et større bilde. Men hvis du mener at prisen på Jatta var viktig for prisen på Ilic så er svaret nei.
Mange europeiske lag har behov for å forsterke seg i januar med spillere som kan prestere umiddelbart.
Så jeg tror det at flere klubber var interessert, Cardiff og Lille, sammen med at vi ikke måtte selge var mer viktig. Vi solgte jo spillere for 100 millioner i 2023 i nevnte Jatta, Odin, Osame og Tobias Christensen. Så sånn sett bidro jo Jatta litt da.
Så nei, å selge en utviklingsspiller som Jatta på sommeren til en klubb i pre season +og å selge en spiss i form i januar til en klubb som jakter CL i en topp 5 serie i Europa er ganske forskjellige avtaler.
(12-13-2024, 07:46 PM)Majorstuen Skreiv: Nå er det sånn at Jonsson snakker til flere enn oss når han deltar i en podcast. Det er også verdt å nevne at han nevnte at enkelte kom til å arrestere han på de ordene. Han nevnte også at han mente han hadde hørt det og poengterte at han var noe usikker på om det stemte eller ikke. Det er ikke vits å snakke om de ordene han brukte i en sånn setting flere dager på rad. Han er frittalende. Det er mye bedre det enn triste og kjedelige typer som SPZ og Ingebrigtsen.
Dersom du sorterer på angripere, 23-30år og vintervinduet forrige sesong kom ilic på en 12.plass noe som ikke er så langt unna det Jonsson hadde hørt. Men tilbake til poenget mitt. Før man skal slakte kunnskapen til Jonsson her inne - hvordan vet du at han ikke bevisst formidler for å få ned prisene i forhandlingene Vålerenga selv står midt opp i nå? Når Jonsson er i en slik setting må han bruke ord som gjør at sponsorer, fans, spillere, trenere, ansatte, men kanskje også til og med sportssjefene til konkurrerende klubber som vi ønsker å kjøpe spillere fra kjøper ordene han sier.
Det gjør jeg vel heller ikke. Han er sportssjef og jeg synes han klarer seg mye bedre på å snakke om sport enn han klarer seg på økonomi og mekanismer i et marked.
Men ja, jeg synes det er en veldig merkelig uttalelse. Når jeg hørte den påstanden så var min første innskytelse å sjekke det, dette kan jo umulig stemme. At en som har spillerlogistikk som yrke ikke har samme refleksreaksjon på en så helt absurd påstand sier jo litt. Og det er jo heller ikke sånn at han bare sier det, han bygger det inn i en forestilling om at det var færre overganger pga lite penger.
Men jeg slakter han jo ikke. Jeg tror jeg bare sier at det er bra han kan en del om fotball og slipper å falle tilbake på en jobb innenfor økonomi.
Men ja, jo, jeg er kanskje litt kritisk til dette. Men det går jo mer på at jeg mener Vålerenga som klubb styrte mer etter ønsketenkning enn fakta de siste årene. Da tenker jeg på de som var der før. Og jeg har en generell tro på at de som klarer å treffe på hvordan ting kommer til å se ut i fremtiden kommer til å gjøre det bedre enn de som sliter litt med å forsto hverdagen og hva som egentlig skjedde i fortiden.
Pr nå så synes jeg Jokke gjør det helt greit. Så får vi se ved sesongstart om jeg mener det samme da. Det håper jeg at det gjør. Hvis han ønsker å imponere i økonomiske spørsmål så kan han jo i neste podcast prate litt om sine analyser rundt hvordan PSR vil påvirke overgangsmarkedet i Europa til sommeren og januar 2026 og hva det betyr for Vålerenga. Men han trenger ikke altså. Det holder for meg at han finner noen ålreite spillere.
Men jeg håper vel også at vi som klubb har noen tanker om hvordan vi tror fotballverdenen kommer til å være om et, fem og ti år fra nå. Hva de prater om internt vet jo ikke jeg, men det som kommer ut er i hvert fall at de forholder seg til omgivelsene som om de var veldig statiske. Mens det i virkeligheten er veldig mye endringer hele tiden. Det er bedre å være en som påvirker enn en som blir påvirket.