Trådvurdering:
  • 0 stemmer - 0 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Rykte og ønsketråd vinter/vår 24/25
#11
Vi trenger en god spiss, helst en med tempo som kan gå på overganger. Hva med å prøve å hente Håvard Nilsen hjem? Han er ennå rask, og putter på et høyere nivå en de fleste laga i Eliteserien.

Thorvaldsen og Kjellsen bør på lån til obos lag som ønsker å spille fotball, og slik at de kan spille hver uke. Hva med å gjøre som Ffk, å låne en spiller fra ett lag, og nivå som vi egentlig ikke kan kjøpe fra? En god venstre ving som kan heve standarden mens vi venter på at Thorvaldsen skal komme opp på nivået.
Svar
#12
(10-07-2024, 01:54 PM)JackBlack Skreiv:
(10-07-2024, 01:31 PM)mestah Skreiv: Jeg er heller ikke helt overbevist over Brajanac, men jeg syntes det er litt rart at så mange her inne er bestemt på at han ikke er god nok.

Jeg hadde vært mer skeptisk til dersom han bommet på mange sjanser. Men jeg er ikke helt enig i at han ikke presterte i går, selv om det er tøft til tider alene mot tre midtstoppere. Likevel vinner han en del dueller, og gjør til at vi kan slå litt langt på han når vi er presset i forsvar. Han jobber også steinhardt hele kampen.

Han skårer ikke. Men han får ikke mange sjansene heller. Og en spiss er avhengig av at laget setter han opp i de mulighetene også. Han kan ikke skape de sjansene selv og samtidig skåre på de. Hadde Jones truffet litt bedre med innleggene i går så kunne det vær en annen historie i dag.

Jeg er mer enig med deg en de som avskilter Brajanac. 
Det er tydelig at ffk hadde gjordt hjemmeleksa si med å låse Brajanac inne blant stopperne sine. 
Det er noe at spillerne faktisk skal få de riktige ballene å jobbe med. 
Vi kan vel være ærlige nok til å innrømme at i går og mot Bryne så skjedde ikke det.

Absolutt helt enig med begge dere. Brajanac fikk ikke de ballene han trenger for å være god. Hvis vi ikke klarer det mot FFK og mot Bryne, hva er det da som tilsier at vi skal klare å gi han dem neste år i stedet? 

Så går det jo an å sammenlikne han med Ilic da. De ligner jo hverandre. Det er ikke bare ballen som skal dette ned der spissen er, det er også spissen som må "lukte" hvor ballen kommer. Plasseringsevnen er dårliger og Brajanac er langt unna å være så knusende i duellene som Ilic kunne være. Ilic scoret bl.a. 2 mål i vår kamp mot Bodø/Glimt. Så han utrettet mye mer med like mye eller mindre å jobbe med. 

Vi avskilter ikke Brajanac, men Brajanac passer bedre inn i, la oss si Bodø/Glimt. Som kommer til de sjansene. 

Største problemet med Brajanac er at han er veldig begrenset. Ikke spesielt rask, ikke spesielt god teknisk. Som er greit nok, hvis han er overlegen på det han faktisk skal være god på. Men han er jo ikke det heller. Og uansett, hvis vi har en spiss som passer best til et kampbilde vi ikke kan forvente noe særlig av neste år, hvorfor da bruke han? Dette er jo nøyaktig samme diskusjonen som gikk rundt Børven i fjor. Sikkert bra hvis han blir spilt på riktig måte, men ingen ting tydet på at det ville skje. Hvis vi går inn i 2025 med Brajanac som vårt førstevalg på topp så må han enten ta vanvittige steg i løpet av vinteren. Eller så blir 2025 en kamp med ryggen mot veggen Pr i dag så klarer jeg ikke å se en eneste ting som tilsier at vi bør bruke en spisstype som Brajanac på topp i 2025. Og jeg fatter ikke hvorfor Brajanac brukes foran Mees Rijks. De har ikke så helt ulik fysikk og Mees Rijks har mye mer på sitt reportoar enn Brajanac.

Neste år er vi nødt til å ha en trio på topp som alle scorer 10+ hver og 30+ til sammen. Vi kommer ikke til å ha en midtbane som bidrar stort til målscoringa da heller. Ambina har vel et mål, det samme har Lange. Bjørdal har 5 i OBOS. Og de har ikke vanvittig bra scoringssnitt tidligere sesonger heller. Scorer vi veldig mye færre enn 50 mål i serien neste år så blir det nedrykkskamp.

I år har vi 21 mål på 26 kamper fra spissplass (Brajanac og Rijks til sammen). I tillegg har høyrekant Jones 12. Og Håkans, Riisnæs, Kamara til sammen 11. Så 44 av 72 (61%) har kommet fra de 3 posisjonene lengst frem i banen. Neste år er vi nok ikke like dominerende, men spiller vi i utgangspunktet i samme formasjon og scorer 50 så må rundt samme prosentandel komme fra de 3 på topp. Og jeg klarer ikke å se for meg at Brajanac, som han og vi spiller i dag, kommer til å score 12-15 mål i Eliteserien neste år.

Men det er så klart mulig han tar steg.
Svar
#13
Laget som starta i går virker å være trenernes klare første elever. Så om vi begynner med dem og tar for oss posisjon for posisjon ser vi dybden i laget og hvem som må erstattes. 

Keeper Sjøeng
Reserver Storevik og Storm 
Kommentar: Jeg ser at mange er skeptiske til om Sjøeng er god nok. Jeg mener at han er det, men jeg blir ikke veldig overrasket om Storevik forsvinner etter å ikke ha spilt ett eneste minutt i serien i år. Han har kontrakt ut neste år, men det kan godt hende at begge parter er åpne for å finne en annen løsning. Skjer det så bør vi ha inn en keeper som er en reell utfordrer til Sjøeng. At Sjøeng kjøpes opp av en stor klubb nå tror jeg er lite sannsynlig selv om alt kan skje. 

Backer 
Jukle (VB) Borch (HB) Hedenstad (behersker begge sider) 
Kommentar: Jeg er usikker på om Borch hadde spilt om han ikke var suspendert i går. 
Jukle er den eneste med kontrakt ut 2026 de to andre har kontrakt ut 2025. 
Her er vår akilles hel mener jeg. Tre backer er for lite og ikke er de gode nok heller. 
Minst en som er bedre enn de vi har må inn. Gjerne to, men da ville det vært perfekt om den andre backen også kunne spille stopper. 

Stoppere: 
Olsen og Jarl 
Reserver: Hammer Kjelsen 
Kommentar: Det har ikke vært den sesongen for Hammer i år som jeg håpet på. Han har kun fått 222 minutter i ligaen og 380 i cupen. Blir det lettere neste år da når vi er i eliteserien? 
Han har kontrakt ut 2025 og det er ikke grenser for hvor mye Jokke har skrytt av han. Men det store gjennombruddet hans som skulle komme i år har ikke helt slått til. 
Selv om han skulle få spille de fire siste og vi virkelig tenker at han skal satses på så trenger vi en stopper til. Kanskje trenger vi to til eller en ren stopper og en som også kan spille back. 

DM: Ambina
Reserve: Hagen 
Kommentar: Det høres ut som mer enn god nok dekning. Så spørs det da om Hagen er fornøyd med å bare være reserve og om vi må hente noen nye dersom han forsvinner eller om Sjøvold da holder som backup. 
Ambina har vært en av våre beste i år og da er man jo redd for at de blir kjøpt opp. Det store argumentet for at han kanskje blir værende er vel at vi kan tilby han spill på et høyere nivå neste år. Jeg tror en del storklubber sitter litt på gjerdet og kvier seg for å hente spillere som kun har prestert i Obos om de ikke er veldig unge og virkelig har tatt ligaen med storm. 
Hagen var så utrolig godt i den første kampen etter at han kom i fjor. Men like god har han ikke vært siden. Jeg gråter ikke om han velger å dra videre, men da bør vi vurdere å erstatte han. 

Sentral midt: Carl Lange 
Reserver: Sjøvold 
Off midt: Bjørdal 
Reserver Bully 
Kommentar: midtbanen er lagdelen jeg ser på som vår sterkeste. Det er kanskje derfor vi dytter en del av de som ikke får plass på midtbanene opp til ving. Både Strand og Riisnæs vil jeg gjerne ha på midten. Så trodde jeg vel også at Lange ble hentet som kant. Stiller man det opp som jeg har gjort der så ser midtbanen tynn ut. Men flyttes Strand og eller Riisnæs ned så ser det veldig solid ut 

Venstre ving: Strand 
Reserver: Riisnæs, Thorvaldsen 
Kommentar: 
Jeg skulle gjerne sett mer av Thorvaldsen, kanskje får vi det de siste fire kampene. 
Strand er duracellkaninen vår og det er ikke vanskelig å se at han er en god førsteforsvarer. Men problemet med å bruke han som en deffensiv ving er at det ofte er han som da ender opp med å få de store sjansene. Og det er definitivt ikke da han er best. Jeg tror både Riisnæs, Thorvaldsen og flere andre ville fått mer ut av noen av skuddmulighetene han fikk i går. Men defensivt er han blant de beste vi har, det er det liten tvil om. 
Kanskje får vi også et gjennombrudd neste år av Apold-Aasen eller Obasi 

Høyre ving: Jones 
Reserver Apold-Aasen (kan spille begge sider), Obasi (kan også spille på begge) 
Kommentar:
Jones er vel vårt største videresalgsobjekt per nå og definitivt den det er vanskeligst å erstatte. 
Selges han så må vi definitivt finne en erstatter. 

Spiss: Braja 
Reserver: Rijks 
Kommentar: 
Jeg deler bekymringen til de som er usikre på om spissene våre har eliteserienivået inne. Men jeg synes de bør få en sjanse. Vi bør helt klart ha spisser i kikkerten, men vente med å signere noen til vi ser hvordan det har gått. 
Å hente inn et førstevalg foran Braja og Rijks tror jeg ikke er lurt før vi vet hva de har å by på. 
Men uteblir målene må vi være klare allerede i sommervinduet 

Totalt er det ingen tvil hos meg om at vi har størst behov på backene og at midtstopper(e) bør være det neste vi prioriterer. Så kan midtbanen og vingene fordeles litt ettersom hva man ønsker. Det er vel fort her vi kan miste noen og der Jones Riisnæs og Amibina kanskje er hetest på markedet og Hagen kanskje en av de mer sannsynlige som det er enklere å erstatte. 

I fjor var vi fryktelig avhengige av Illic, i år føles det ikke som det er en mann ut kan få laget til å kollapse om han blir solgt. 

Kamara og Idumba ser jeg på det som helt bankers at blir borte. Og troa på at vi får se Bully herje synker uke for uke.  Og det er store spørsmålstegn rundt Hammer og Obasi. Jeg har absolutt null tro på at Ofkir eller Bitiri plutselig dukker opp og banker på døra igjen. Ja de er under kontrakt med oss, men jeg tror verken de eller klubben ønsker noen gjenforening. 

Det blir et spennende overgangsvinduet for oss. Men hvem vi signerer avhenger nok ikke bare av hvem vi finner, men også hvilke muligheter som åpner seg. Så selv om vi i utganspunktet kanskje ikke er på jakt etter en spiss eller keeper kan det hende vi slår til om de føler seg sikker på at vi har en virkelig storfisk på kroken. Vi er nok ikke en større klubb enn det.
Svar
#14
Synes vi har mange gode spillere og med riktig trening og støtteapparat vil flere av dem vokse med oppgavene.

Skal jeg ønske meg noe må det være en typ Panzer-back som er 100% tobeint og som har god fart og spillforståelse til å gjøre en solid stopper-jobb. Syne både Jarl og KO ( og HK mot FFK) virker bra.
På midten synes jeg Ambina har vokst og vokst. Hadde likt å se ham ta mer offensive, risikable valg, særlig utover i kampene. Han er stort sett veldig spillbar, er godt orientert og passningssikker. Å få flere typ boksåpnerpasninger fra midten, kunne vært noe, men da må man også han spillere som presterer når boksen åpnes. Og her kommer midt andre ønske:
En spiss som kan skåre mål ut av ingenting, som har trøkk og fysikk i boksen, og selvsagt hurtighet. Slike finnes, men får vi. tak i noen av dem? Og har vi råd? Eller blir Mo og Reijks bedre gjennom vinteren? Kanskje burde Reijks fått starte resten av kampene for å spille seg god?
Svar
#15
Vi trenger ny keeper, nye backer og helst to nye kantspillere. Her bør det bli en del utskiftninger i vinter om vi skal forvente å henge med i toppen.
Svar
#16
Løsningen er enkel, men kostbar - dupliser alle ledd med spillere som er bedre eller like gode, som de vi har. Da vil treningshverdagen bli bedre og vi har innbyttere, og minst like gode erstattere ved skader og karantener (må leses med ironiske briller eller ironisk mind set).
Svar
#17
(10-07-2024, 07:40 PM)Kroken Skreiv: Løsningen er enkel, men kostbar - dupliser alle ledd med spillere som er bedre eller like gode, som de vi har. Da vil treningshverdagen bli bedre og vi har innbyttere, og minst like gode erstattere ved skader og karantener (må leses med ironiske briller eller ironisk mind set).

Det er vel ikke så langt unna sannheten ift hva vi bør gjøre. Midtbane og spiss er vel minst prekært. Litt spent på om Bjørdal blir, han hadde greie tilbud i januar i år også som han kunne hoppet på. Valgte å bli fordi han ville være med å rykke opp igjen.
Svar
#18
(10-07-2024, 05:04 PM)Bohem33 Skreiv: Spiss: Braja 
Reserver: Rijks 
Kommentar: 
Jeg deler bekymringen til de som er usikre på om spissene våre har eliteserienivået inne. Men jeg synes de bør få en sjanse. Vi bør helt klart ha spisser i kikkerten, men vente med å signere noen til vi ser hvordan det har gått. 
Å hente inn et førstevalg foran Braja og Rijks tror jeg ikke er lurt før vi vet hva de har å by på. 
Men uteblir målene må vi være klare allerede i sommervinduet 

Tror ikke det er noen lur strategi. Sommervinduet er i virkeligheten et høstvindu. Med samme terminliste som i år så vil vi ha spilt 17 kamper før vinduet åpner og 21 før det stenger igjen. Det høres litt 2023 ut. Da fant vi en spiss som scoret 9 ganger på 13 eliteseriekamper i høstvinduet, noe som fortsatt ikke var nok til å holde plassen. 

Sammenlikner jeg troppen nå med troppen vi startet 2023 med så er vel forskjellen at dagens tropp er jevnere og har bedre dekning. Mens 2023-troppen hadde enkeltspillere som var bedre enn de beste vi har i dag. Og så gikk det jo ikke strålende i 2023 heller da. 

I en god VG Lupen stil skal gi terningskast til de ulike delene sånn som det ser ut akkurat i dag så får keeper en 3'er, forsvar en 3'er, midtbane en sterk 4'er og angrep en 2'er. Så gir jeg Bakke&Myhre en 4'er. Og da er jeg på 16 som er et sted mellom 10-13 på tabellen i VG Lupen-terminologi. Og det er vel også omtrent der jeg mener vi er pr i dag. Vi er rundt HamKam, Sarpsborg, Sandefjord nivå.

Jeg tror det er viktig å huske litt tilbake og lenger enn 2023. Når våre beste spillere heter Osame, Dønnum, Strandberg, Tollås Nation og liknende så har vi fortsatt ligget og vaket rundt midt på tabellen. Vi er veldig langt unna det der nå.

Samtidig så skal det ikke enormt mye til for at vi blir en god del bedre. Jeg føler at fundamentet er en del bedre nå enn det mens Fagermo fikk holde på. Men vi er likevel nødt til å få inn 3-5 ganske klare førstevalg. Ellers kan vi fort ende opp med å spille OBOS i 2026 igjen. Og vi er definitivt ikke gode nok til at vi kan bruke første halvdel av sesongen til prøving og feiling. 

Vi har en ganske klar tendens til å ta av etter noen seire og overvurdere oss selv. Neste år så spiller vi ikke kamper mot Sandnes, Levanger og Åsane. De dårligste lagene vi møter neste år er bedre enn de beste vi har møtt i år. Og de beste lagene vi møter neste år er en god del bedre enn dem igjen. Det er vi nødt til å ta inn over oss og forberede oss på det. Alt annet er å lure seg selv.
Svar
#19
Spent på å høre hvilke parametre som ligger til grunn for å påstå at Brajanac ikke er god nok.
Han har altså 9 mål på 627 spilte minutter i ligaen.
Det er et mål per 79 minutt. Bedre enn samtlige spisser i begge de to øverste ligaene.
Tallene er hentet fra både Fotmob og Sofascore.

Sitter ikke her og påstår at han nødvendigvis kommer til å bli toppscorer i ligaen, men å sage han ned på grunn av en kamp mot ligaens soleklart gjerrigste lag er noe snodig.

Vi spilte mot Fredrikstad i vinter og ble overkjørt.(se gjerne den kampen i reprise om du ønsker søvnløse netter)
Sammenligner man den kampen med kampen på søndag ser man at dette laget har tatt kvantesteg.
Svar
#20
(10-08-2024, 09:17 AM)NilsDN Skreiv:
(10-07-2024, 05:04 PM)Bohem33 Skreiv: Spiss: Braja 
Reserver: Rijks 
Kommentar: 
Jeg deler bekymringen til de som er usikre på om spissene våre har eliteserienivået inne. Men jeg synes de bør få en sjanse. Vi bør helt klart ha spisser i kikkerten, men vente med å signere noen til vi ser hvordan det har gått. 
Å hente inn et førstevalg foran Braja og Rijks tror jeg ikke er lurt før vi vet hva de har å by på. 
Men uteblir målene må vi være klare allerede i sommervinduet 

Tror ikke det er noen lur strategi. Sommervinduet er i virkeligheten et høstvindu. Med samme terminliste som i år så vil vi ha spilt 17 kamper før vinduet åpner og 21 før det stenger igjen. Det høres litt 2023 ut. Da fant vi en spiss som scoret 9 ganger på 13 eliteseriekamper i høstvinduet, noe som fortsatt ikke var nok til å holde plassen. 

Sammenlikner jeg troppen nå med troppen vi startet 2023 med så er vel forskjellen at dagens tropp er jevnere og har bedre dekning. Mens 2023-troppen hadde enkeltspillere som var bedre enn de beste vi har i dag. Og så gikk det jo ikke strålende i 2023 heller da. 

I en god VG Lupen stil skal gi terningskast til de ulike delene sånn som det ser ut akkurat i dag så får keeper en 3'er, forsvar en 3'er, midtbane en sterk 4'er og angrep en 2'er. Så gir jeg Bakke&Myhre en 4'er. Og da er jeg på 16 som er et sted mellom 10-13 på tabellen i VG Lupen-terminologi. Og det er vel også omtrent der jeg mener vi er pr i dag. Vi er rundt HamKam, Sarpsborg, Sandefjord nivå.

Jeg tror det er viktig å huske litt tilbake og lenger enn 2023. Når våre beste spillere heter Osame, Dønnum, Strandberg, Tollås Nation og liknende så har vi fortsatt ligget og vaket rundt midt på tabellen. Vi er veldig langt unna det der nå.

Samtidig så skal det ikke enormt mye til for at vi blir en god del bedre. Jeg føler at fundamentet er en del bedre nå enn det mens Fagermo fikk holde på. Men vi er likevel nødt til å få inn 3-5 ganske klare førstevalg. Ellers kan vi fort ende opp med å spille OBOS i 2026 igjen. Og vi er definitivt ikke gode nok til at vi kan bruke første halvdel av sesongen til prøving og feiling. 

Vi har en ganske klar tendens til å ta av etter noen seire og overvurdere oss selv. Neste år så spiller vi ikke kamper mot Sandnes, Levanger og Åsane. De dårligste lagene vi møter neste år er bedre enn de beste vi har møtt i år. Og de beste lagene vi møter neste år er en god del bedre enn dem igjen. Det er vi nødt til å ta inn over oss og forberede oss på det. Alt annet er å lure seg selv.

Er Brajanac god nok for å være fast spiss i eliteserien? Det er det store spørsmålet som Bakke og Myhre må bruke resten av sesongen og sesongoppkjøringen på å avklare. Han ble utvilsom hentet for å være det. 
Han har 9 mål på 10 kamper som isolert sett er gode tall selv for Obos. I de kampene var han dårlig i starten og fikk sitt første mål i kamp 3. 
Fra kamp tre har han 9 mål på 506 minutter som er litt bedre enn ett mål i timen. 

Så kan man innvende at han også skårte 9 mål i førstedivisjon i Danmark (riktignok på 16 kamper) for så å ikke levere i superligaen. Så kan man jo håpe at han blir bedre når han får mer tid i laget og coaching det neste halvåret fram til seriestart. 

Jeg tror Rijks er en fin utfordrer, men det er ingen ting nå som tyder på at man går inn i sesongen med Rijks som nummer en og Braja som nummer to. Så vurderes ikke Braja som god nok blir Rijks tredjevalg og det er bedre dekning enn vi trenger. Da bør Rijks få dra videre enten på lån eller gjennom et salg. 
Jeg tror trenerne har troa på spissene vi alt har, men har vi muligheten til å gjøre et kupp på overgangsmarkedet så er de nok ikke mer låst i planene enn at de kaster seg rundt og går for det. Men om vi som du skriver skal hente 4-5 spillere ville jeg ikke begynt på spissplass. 

Ellers er nok alt og alle enige med oss at vi er syltynne i forsvar. Etter min mening er de tre viktigste signeringene vi gjør å styrke backer og stoppere. Det gjør ingenting om vi signerer fire nye i forsvar. Våre faste stoppere er av høyere kvalitet enn våre backer, men vi har på et vis bedre dekning på back enn på stopper plass. Det er ikke den samme kvalitetsforskjellen på Jukle Borch og Hedenstad som er det er på Jarl Olsen og Hammer per nå. 

Venstre kant er neste posisjon jeg ville tenkt på, men går vi for en stjerne her må vi skyve Strand og Riisnæs tilbake til midtbanen. 

Sammenlignet med 2023 tror jeg kollektivet er bedre nå, vi har utvilsomt færre stjerner, men troppen virker mer sultne og harmonisk. 
Jeg ville heller gitt en 2-er til forsvaret enn angrepet. Der er vi syltynne. 
I angrep mener jeg Jones kunne spilt seg inn på svært mange eliteserielag og at Strand ikke er så ille om det er sånn man vil ha formasjonen. Med en defensiv duracell som ving og ikke en mer tradisjonell offensiv ving. 

Om trenerne er enige i at sjøeng kun fortjener en 3-er bør vi definitivt hente en ny førstekeeper og la Storevik få reise videre. 
Det er ikke så lenge siden folk mente at han var en klassekeeper, men etter ett frispark han kanskje kunne tatt så blir folk skeptiske. 
Kanskje trenger han en bedre trener, hva med å hente Gjermund tilbake? 

Min største bekymring er hvor lenge det har vært klart at vi trenger en stopper uten at vi har gjort stort med det. For all del Jarl var en klassesignering, Bitri var ikke det og at vi tør være så sårbare er helt utrolig. Tenk om Olsen eller Jarl hadde fått en skade og vært ute noen uker, da ville vi vært i skikkelige vanskeligheter.
Svar


Gå til forum:


Bruker(e) som leser denne tråden: bj-mi, 13 Gjest(er)