Trådvurdering:
  • 3 stemmer - 3.33 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
VAR Tråden
(03-05-2025, 04:38 PM)mestah Skreiv: Det er akkurat de tallene jeg selv referer til, og det er ingen tall der som tilsier at 60 prosent er for VAR. Uansett hvilken befolkningsgruppe eller supportergruppe man snakker om. 

Man kan unnskylde det med at det finnes ulike tall, men så forskjellige tall finnes det ikke. Dette er feilinformasjon. Eller jug.

Joda, jeg er jo ikke uenig i det. Men tror ikke han har noe kontakt med Bodø/Glimt. Han er bare en kommentator oppe i fiskeværet der oppe. Men statistikk kan jo brukes til så mye, det var jo det som var poenget mitt. Det er mulig å si at under 1 av 5 er negative til VAR. Det ville ikke vært helt riktig, men man har jo et visst belegg for det også.
Svar
(03-05-2025, 07:31 PM)Belhaven Skreiv: Ref tv mot stadion så er min erfaring at VAR er like ødeleggende på tv. Det å bli foret med 50 repetisjoner av VAR-hendelsen mens man venter på en avgjørelse er fullstendig drepen for engasjement og interesse.

De to tingene man trenger VAR for er offside og holding i feltet. Ellers har dommerne etter min mening stort sett grei kontroll. Offside kan tas med ki-verktøy som kan ta en riktig avgjørelse der og da uten at man trenger noen for å se gjennom dette på tv i ettertid.

Jeg mener det bør undersøkes om det er noen sammenheng mellom VAR sine uendelige repetisjoner og spekulasjoner og den dommerhetsen vi ser og jeg da. For meg er det en logisk slutning at med alle disse verktøyene så bør ikke dommere gjøre feil i det hele tatt. Misforstå meg riktig, VAR sin oppgave er ikke å få alt riktig, men for folk flest forventer man vel mye bedre dømming med VAR generelt sett når de har så dyre verktøy.
Dette kommer ikke til å skje, annet enn i tilfeller av objektive hendelser som mållinjeteknologi og offsides. 

"dårlige dommere" vil fremdeles være et problem, og løses ikke ved innføring av VAR. Skal man ha bedre dømming, må man legge penger på det, og ikke verktøy alene. Så kan en si at VAR gjør avgjørelsene oftere riktig på objektive hendelser som mållinjeteknologi og offside, men en bieffekt er jo at alle andre hendelser også diskuteres opp og ned i mente, der en brøkdel alltid vil mene at dommeren gjør feil, uansett.  Jeg tror VAR og media er en stor pådriver til dommerhets, og er mye mer omfattende enn evt dommerhets på stadion.
Svar
(03-06-2025, 10:55 AM)Gluecoma Skreiv:
(03-05-2025, 07:31 PM)Belhaven Skreiv: Ref tv mot stadion så er min erfaring at VAR er like ødeleggende på tv. Det å bli foret med 50 repetisjoner av VAR-hendelsen mens man venter på en avgjørelse er fullstendig drepen for engasjement og interesse.

De to tingene man trenger VAR for er offside og holding i feltet. Ellers har dommerne etter min mening stort sett grei kontroll. Offside kan tas med ki-verktøy som kan ta en riktig avgjørelse der og da uten at man trenger noen for å se gjennom dette på tv i ettertid.

Jeg mener det bør undersøkes om det er noen sammenheng mellom VAR sine uendelige repetisjoner og spekulasjoner og den dommerhetsen vi ser og jeg da. For meg er det en logisk slutning at med alle disse verktøyene så bør ikke dommere gjøre feil i det hele tatt. Misforstå meg riktig, VAR sin oppgave er ikke å få alt riktig, men for folk flest forventer man vel mye bedre dømming med VAR generelt sett når de har så dyre verktøy.
Dette kommer ikke til å skje, annet enn i tilfeller av objektive hendelser som mållinjeteknologi og offsides. 

"dårlige dommere" vil fremdeles være et problem, og løses ikke ved innføring av VAR. Skal man ha bedre dømming, må man legge penger på det, og ikke verktøy alene. Så kan en si at VAR gjør avgjørelsene oftere riktig på objektive hendelser som mållinjeteknologi og offside, men en bieffekt er jo at alle andre hendelser også diskuteres opp og ned i mente, der en brøkdel alltid vil mene at dommeren gjør feil, uansett.  Jeg tror VAR og media er en stor pådriver til dommerhets, og er mye mer omfattende enn evt dommerhets på stadion.

Hørte på Rabona-podcasten. Det var litt om dette med profesjonelle dommere der.

En dommer i dag er ikke profesjonell og har jo en sivil jobb ved siden av. Dømming på toppnivå gir et solid tilskudd til økonomien. Å velge dommer som yrke er rett og slett ikke smart. Selv om de tjener mer på selve dommerjobben, så har de ikke lenger en sivil karriere. Så det blir mindre til sammen. Å skulle gå ut i yrkeslivet i sånn 40-45 års alder, med bare fotballdommer på CV'n er nok heller ikke så fristende.

En dommer får i Eliteserien 20.000 pr kamp. VAR-dommer tjener 10.000. Så en god dommer kan da fort legge på 3-400.000 på den lønna de har sivilt. Og kjenner jeg dem rett så får de nok noe i tillegg til dette. For samlinger og sånt.

Så jeg kan jo veldig godt skjønne at dommerne ikke er spesielt interessert i å bli profesjonelle.
Svar
(03-05-2025, 09:47 PM)NilsDN Skreiv: Josimar med sak om medlemsdemokrati.

https://josimar.no/artikler/medlemsdemok...ing/32309/

Ikke overraskende. Nå holdt de nettopp på å tape en sak mot supporterne så da er det om å gjøre og ikke løpe inn i dette problemet en gang til.
Svar
Brann vil fjerne Haug.

https://www.vg.no/sport/i/nyPEmm/oekt-mi...-cato-haug
Svar
(03-06-2025, 02:23 PM)Grimm Skreiv:
(03-05-2025, 09:47 PM)NilsDN Skreiv: Josimar med sak om medlemsdemokrati.

https://josimar.no/artikler/medlemsdemok...ing/32309/

Ikke overraskende. Nå holdt de nettopp på å tape en sak mot supporterne så da er det om å gjøre og ikke løpe inn i dette problemet en gang til.

Money talks. Hold av penger til nok aksjer. Smile
Svar
(03-07-2025, 02:37 AM)ForrestGump Skreiv: Money talks. Hold av penger til nok aksjer. Smile

Hvem kan jeg kjøpe de av? Hvis jeg får rett til å kjøpe aksjer i Vålerenga, hvem er det som er selger av de samme aksjene?

Uansett da, så har jo Glimt rett i noe. Det ER forskjell på å drifte en breddeklubb og å drifte en Eliteserieklubb.

Men løsningen er så klart ikke å innskrenke demokratiet i klubbene internt, men at toppklubbene får sitt eget fotballting for toppfotballen. Og at bredden kan beholde det tradisjonelle, der de kan ta opp ting relatert til egen virksomhet. Det er garantert ikke supporternes ønske å diktere og detaljstyre klubbene sine. Og det er helt urealistisk at det skal skje. Rett og slett fordi det ikke er så mange kontroversielle saker som vil sikre den oppslutningen som faktisk kreves. Den beste måten å forhindre kupp er å bygge demokratiet opp, ikke ned. For jo mer representativt utvalget av de som faktisk avgir stemmer er, og jo flere det er som møter opp til årsmøtene, jo vanskeligere blir det å få gjennom kupp.

Tilfellet Bodø/Glimt er likevel veldig spesielt da. De fleste klubber som ønsker seg investorer er jo for å få inn penger. Det problemet har jo ikke Bodø/Glimt. Så der ønsker jo ledelsen bare å redusere medlemmenes makt for å sikre sin egen.
Svar
(03-07-2025, 08:41 AM)NilsDN Skreiv:
(03-07-2025, 02:37 AM)ForrestGump Skreiv: Money talks. Hold av penger til nok aksjer. Smile

Hvem kan jeg kjøpe de av? Hvis jeg får rett til å kjøpe aksjer i Vålerenga, hvem er det som er selger av de samme aksjene?

Uansett da, så har jo Glimt rett i noe. Det ER forskjell på å drifte en breddeklubb og å drifte en Eliteserieklubb.

Men løsningen er så klart ikke å innskrenke demokratiet i klubbene internt, men at toppklubbene får sitt eget fotballting for toppfotballen. Og at bredden kan beholde det tradisjonelle, der de kan ta opp ting relatert til egen virksomhet. Det er garantert ikke supporternes ønske å diktere og detaljstyre klubbene sine. Og det er helt urealistisk at det skal skje. Rett og slett fordi det ikke er så mange kontroversielle saker som vil sikre den oppslutningen som faktisk kreves. Den beste måten å forhindre kupp er å bygge demokratiet opp, ikke ned. For jo mer representativt utvalget av de som faktisk avgir stemmer er, og jo flere det er som møter opp til årsmøtene, jo vanskeligere blir det å få gjennom kupp.

Tilfellet Bodø/Glimt er likevel veldig spesielt da. De fleste klubber som ønsker seg investorer er jo for å få inn penger. Det problemet har jo ikke Bodø/Glimt. Så der ønsker jo ledelsen bare å redusere medlemmenes makt for å sikre sin egen.

Tja.... nå hadde vi vel akkurat en sak, og jeg skjønner Bodø Glimt godt. Det kommer garantert til å komme andre saker, og dem ønsker simpelten å sikre seg mot at folk som kanskje ikke er egnet til å ta de riktige avgjørelsene skal få sjansen til det. Du er jo f.eks for å trekke NTF ut av NFF, mulig dem vil sikre seg mot slike forslag ;-)
Svar
Og hvem er egnet til å ta avgjørelser mener du? De som mener det samme som deg?

Jeg vil ikke ha NTF ut av NFF. Jeg vil dele topp og bredde i 2 ulike organisasjoner, som i Danmark. Der er det delt opp med Divisjonsforeningen for toppfotball og DBU Bredde for grasrotfotball. Men begge er i DBU.
Svar
Kan vi slutte å diskutere Glimt? Jeg orker ikke han bleikfeite ledern der opp & Co. En eller annen gang stikker Knutsen og da rakner korthuset der oppe. Og samtidig forsvinner alle medgangssupporterne. Det skjer en gang, i mellomtiden gir jeg flatt faen i hele Bodø. De er så høye på seg sjæl at selv etter nordnorsk standard er det langt forbi kvalmende.
Svar

Gå til forum:

Bruker(e) som leser denne tråden: 9 Gjest(er)