Trådvurdering:
  • 3 stemmer - 3.33 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
VAR Tråden
Men det der har jo ikke skjedd. Folk har jo holdt seg til sine klubber. Det er ingen som har kuppet noen, selv om det ville vært teoretisk mulig.

Selv om jeg så klart er enig i at det bare er en veldig liten andel av supportermassen som er medlem og møter opp på årsmøter.

Poenget mitt er at det er ikke noe større demokratisk problem at 26 medlemmer i Hødd bestemmer med knapp margin enn at folk som vanligvis prioriterer noe annet på årsmøtekvelden møter opp når det er en sak som er viktig nok for dem der. Sånn er det jo bare. Skal man først ut og kritisere de man er uenig med, så får man faktisk også rydde litt i egne rekker også. Det er ikke akkurat overveldene støtte til VAR.

Hødd - 26 totalt. 16-10 for VAR
Raufoss - for VAR. Avgjort på styremøte
Egersund 14-12 for VAR
KFUM - avgjort på styremøte

Så rundt 1/3 av tilhengerne av VAR kan jo ikke akkurat slå i bordet med solid foranking. Og hvis man gidder å google fram de andre klubbene, jeg gidder ikke, så er det nok mye av det samme bildet der. Da får man faktisk også holde seg for god til å kritisere "ensaksaksjonister" og sånne ting. 2 enkeltpersoner blant de som møtte opp kunne snudd Egersund. 4 enkeltpersoner i Hødd. Det er ikke akkurat en massiv støtte.

Men sånn er det jo så klart. Det er ingen fra NEI-siden som kritiserer de demokratiske prosessene i disse klubbene, til tross for syltynt oppmøte. Så da bør heller ikke de klubbene som samler hundrevis av folk på sine årsmøter få kritikk for at det ikke er representativt.
Svar
(01-14-2025, 02:46 PM)idle76 Skreiv: Har ikke møtt noen på østblokka som er for VAR, men det er klart, det finnes sikkert noen som synes det er gøy å vente på dommeravgjørelser.

Men, hvorfor er det VAR-motstanderne som må bevise at de er i flertall? VAR ble innført uten at noen ble spurt om det.

Det finnes nok noen på Østblokka som er for VAR. De går nokså stille i dørene, for ingen liker å bli sett på som tullinger som synes det er gøy å vente på dommeravgjørelser. At det finnes andre grunner bak standpunktet er liksom ikke av interesse.
Svar
(02-22-2025, 07:19 PM)Farmor Skreiv:
(01-14-2025, 02:46 PM)idle76 Skreiv: Har ikke møtt noen på østblokka som er for VAR, men det er klart, det finnes sikkert noen som synes det er gøy å vente på dommeravgjørelser.

Men, hvorfor er det VAR-motstanderne som må bevise at de er i flertall? VAR ble innført uten at noen ble spurt om det.

Det finnes nok noen på Østblokka som er for VAR. De går nokså stille i dørene, for ingen liker å bli sett på som tullinger som synes det er gøy å vente på dommeravgjørelser. At det finnes andre grunner bak standpunktet er liksom ikke av interesse.

Det tror jeg er 100% sikkert. Kanskje fler enn mange tror.

(02-22-2025, 12:11 PM)NilsDN Skreiv: Men det der har jo ikke skjedd. Folk har jo holdt seg til sine klubber. Det er ingen som har kuppet noen, selv om det ville vært teoretisk mulig.

Veeeeel, man kan kalle ting så mangt, eller fifty shades of gray som engelskmennene kaller det. Det er selvfølgelig riktig at nei til VAR vant avstemningen på endel årsmøter, men det er også mye på grunn av mobiliseringen. Man kan sikkert diskutere opp og ned i mente hva som er et kupp, men den daglige sjargong vil antagelig akseptere å kalle, ihvertfall VAR avstemningen, for et slags kupp. Uten at det er noe feil med det. Hvis ja til VAR hadde vært det viktigste for mange, kunne jo dem ha gjort det samme. Men argumenter som "vi supportere vil ikke ha VAR" er å dra den litt langt. Tipper det er ganske 50/50.
Svar
For noko Trump-aktig vrøvl. "Det er kupp om eg taper, det er demokrati om eg vinn."
Svar
Er så lei å se synsing på tall. VAR-rapporten har svaret. Blant syngende stående supportere er 44 % negative til VAR, 15 % positive og 38 % mener det må videreutvikling til før man kan ta stilling. 3 % presterer å si vet ikke eller vil ikke svare.
Det er altså et kraftig mindretall som er positive til VAR slik det er i dag.
Svar
(02-23-2025, 03:15 PM)Loffen Skreiv: Er så lei å se synsing på tall. VAR-rapporten har svaret. Blant syngende  stående supportere er 44 % negative til VAR, 15 % positive og 38 % mener det må videreutvikling til før man kan ta stilling. 3 % presterer å si vet ikke eller vil ikke svare.

Har ikke lest rapporten. Sier den noe om tilsvarende tall for sittende, klappende supportere og vet du hvordan fordelingen mellom de to «fraksjonene» er? Ved første øyekast fremstår stående, syngende supporter som en minoritet på de fleste arenaer…

Mistenker egentlig at forskjellen ikke er så stor, men om det finnes tall er det jo interessant

(02-23-2025, 03:15 PM)Loffen Skreiv: Er så lei å se synsing på tall. VAR-rapporten har svaret. Blant syngende  stående supportere er 44 % negative til VAR, 15 % positive og 38 % mener det må videreutvikling til før man kan ta stilling. 3 % presterer å si vet ikke eller vil ikke svare.

Har ikke lest rapporten. Sier den noe om tilsvarende tall for sittende, klappende supportere og vet du hvordan fordelingen mellom de to «fraksjonene» er? Ved første øyekast fremstår stående, syngende supporter som en minoritet på de fleste arenaer…

Mistenker egentlig at forskjellen ikke er så stor, men om det finnes tall er det jo interessant
Svar
hjelpe meg. enda mer synsing. rapporten er et lite søk unna.
Man kan lese hele eller bare oppsummeringen.
Undersøkelsen konkluderer med følgende tall i prosent (for, mot, må videreutvikles før tar stilling):
Ikke vært på kamp siste år: 24,12, 35
Vært på kamp siste år: 25, 34, 37
Blant syngede stående på kamp: 15, 44, 39
Annet sted: 30, 27, 39

medlem supporterklubb: 22, 37, 38
ikke medlem: 24, 15, 35

Av de som gir et annet svar enn vet ikke så er det altså flest som sier "må videreutvikles før jeg tar stilling".
Disse personene vil selvsagt bli brukt av begge fraksjoner.
Motstanderne vil si at disse ikke er for dagens VAR og derfor mest imot.
Tilhengerne vil si at disse er med meg bare jeg får flikka litt på ting.

Blant de som svarer ja eller nei, så er det altså flere som sier nei desto mer aktiv man er.
Dette kommer klart fram i statistikken.

Litt flåsete sagt så er det kun blant sofa-titterne at det er overvekt av positivt for dagens bruk av VAR. Av de som svarer ja eller nei, altså
Svar
(02-23-2025, 04:34 PM)Loffen Skreiv: hjelpe meg. enda mer synsing. rapporten er et lite søk unna.
Man kan lese hele eller bare oppsummeringen.
Undersøkelsen konkluderer med følgende tall i prosent (for, mot, må videreutvikles før tar stilling):
Ikke vært på kamp siste år: 24,12, 35
Vært på kamp siste år: 25, 34, 37
Blant syngede stående på kamp: 15, 44, 39
Annet sted: 30, 27, 39

medlem supporterklubb: 22, 37, 38
ikke medlem: 24, 15, 35

Av de som gir et annet svar enn vet ikke så er det altså flest som sier "må videreutvikles før jeg tar stilling".
Disse personene vil selvsagt bli brukt av begge fraksjoner.
Motstanderne vil si at disse ikke er for dagens VAR og derfor mest imot.
Tilhengerne vil si at disse er med meg bare jeg får flikka litt på ting.

Blant de som svarer ja eller nei, så er det altså flere som sier nei desto mer aktiv man er.
Dette kommer klart fram i statistikken.

Litt flåsete sagt så er det kun blant sofa-titterne at det er overvekt av positivt for dagens bruk av VAR.  Av de som svarer ja eller nei, altså

Jeg ble ikke spurt :-)
Svar
(02-23-2025, 04:34 PM)Loffen Skreiv: hjelpe meg. enda mer synsing. rapporten er et lite søk unna.

"Hjelpe meg?"  
Jeg stilte deg noen oppfølgingsspørsmål til en rapport du viste til, av ren nysgjerrighet og akademisk interesse, ikke for å plage deg. Jeg argumenterte hverken for eller mot VAR og heller ikke mot noe av det du skrev, så jeg synes (pun intended!) du starter svaret ditt i overkant syrlig. Så er det sagt Wink 

Jeg fant rapporten, og til min første "synsing" (som du ikke svarer på), om at det er flere "sittende" enn "stående", så rapporterer 124 respondenter at de har stått med supportere på siste kamp, mens 246 sier de var "andre steder". 
Altså er det ca 1/3 "stående" og 2/3 "sittende" supportere som har svart på undersøkelsen. Om det er representativt for hvordan det ser ut på tribunene, så er det altså hold i mine observasjoner om at de "stående" er en minoritet.  Videre tilsier også matematikken i Østblokkas kapasitet og Vålerengas tilskuertall i Eliteserien at det er flere "sittende" enn "stående" tilskuere på våre matcher. Ergo var ikke "synsinga" mi tatt ut av løse lufta. 

Mistanken min om at svarene fra de to gruppene ikke var så stor var delvis gal, men det var jo kjekt å få noen tall som beskrev det. Også beklager jeg at jeg ikke søkte opp rapporten selv, fremfor å stille deg et spørsmål. De "sittende" supporterne er i sin "synsing" mer positive til VAR enn jeg hadde trodd. Likevel, summen av de to gruppene (også vekta for forskjellig antall respondenter) gir flere stadion-tilskuere mot enn for VAR i sum. 

Jeg ble heller ikke spurt i denne undersøkelsen, men ville nok svart som de aller fleste - altså at VAR må videreutvikles før jeg kan si om jeg er for eller i mot. (Noe som i alle fall for min del egentlig betyr "Nei, vi kan ikke fortsette med VAR slik det er i dag, men jeg er åpen for at det kan komme tilbake i en langt bedre utgave").

Og for å avslutte med litt mer synsing og gjentakelse av meg selv: Om det er rent spill eller kupp som har ført til klubbenes vedtak knytta til VAR, eller om stående, syngene supportere har mer rett enn andre, er sikkert artige diskusjoner, men de bør ikke påvirke hva utfallet i 2025 bør bli. Til det har de demokratiske prosessene, i tråd med demokratiske spilleregler, vært altfor tydelige. Eliteserien 2025 må gå uten VAR om fotballen skal ha et snev av demokratisk troverdighet. Når motkreftene slår tilbake og stemmer VAR tilbake er vanskelig å si, men jeg tror VAR er kommet for å bli i toppfotballen. At Norge fjerner VAR noen sesonger og sitter stille i båten og lærer av andre tror jeg er helt innafor. Men, det er altså bare synsing Wink
Svar
(02-23-2025, 01:48 PM)Wild Touch Skreiv: Det finnes nok noen på Østblokka som er for VAR. De går nokså stille i dørene, for ingen liker å bli sett på som tullinger som synes det er gøy å vente på dommeravgjørelser. At det finnes andre grunner bak standpunktet er liksom ikke av
Veeeeel, man kan kalle ting så mangt, eller fifty shades of gray som engelskmennene kaller det. Det er selvfølgelig riktig at nei til VAR vant avstemningen på endel årsmøter, men det er også mye på grunn av mobiliseringen. Man kan sikkert diskutere opp og ned i mente hva som er et kupp, men den daglige sjargong vil antagelig akseptere å kalle, ihvertfall VAR avstemningen, for et slags kupp. Uten at det er noe feil med det. Hvis ja til VAR hadde vært det viktigste for mange, kunne jo dem ha gjort det samme. Men argumenter som "vi supportere vil ikke ha VAR" er å dra den litt langt. Tipper det er ganske 50/50.

Altså…hvis det var en annen sammensetning på de som møtte opp så kunne vi fått et annet resultat. Og hvis alle som ikke stemte ved forrige stortingsvalg hadde kommet og stemt Rødt så kunne mye også vært annerledes.

Men det er jo som målingene viser. Jo mer interessert folk er jo mer er de også mot VAR. Ingen har påpekt det, men gruppa TV-tittere er jo mest positiv. Men også sannsynligvis klart størst i antall. Men i og med det også betyr minst for dem så gidder de ikke møte opp på årsmøter heller.

Og det er vel fordi VAR ikke fungerer bra. Det er ingen som synes det er bra som det er.

Men jo færre som avgir sin stemme jo større demokratisk problem. At de som kritiserer for aksjonisme ikke får en flau smak i munnen når de selv har inntatt et standpunkt basert på et stemmetall som knapt overstiger det man klarer å telle opp ved å bruke begge hendene blir for dumt. Nå sier jeg ikke du gjør det da, bare så det er sagt. Men har man et flertall basert på 12-14 stemmer i en klubb så ikke kritiser prosessen andre steder som har 10-20-30-40 ganger så mange avgitte stemmer.
Svar

Gå til forum:

Bruker(e) som leser denne tråden: 36 Gjest(er)