Trådvurdering:
  • 3 stemmer - 3.33 gjennomsnitt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
VAR Tråden
Fra VG

Forbundets VAR-utvalg lanserte sist høst mulige forbedringer til en samlet pris på mer enn 75 millioner kroner.

Klaveness la onsdag frem en plan som innebærer at fotballforbundet maksimalt skal øke utgiftene med 500.000 kroner.

VAR-utvalgets estimat på kostnader ved videreutvikling:

Øke fra fem til åtte kameraer: 25 mill. i året

Mållinjeteknologi: 36 mill. i året

Semiautomatisert offside: 5 mill. i året

Sensor i ballen: 10,1 mill. i året

Såkalt skeleton detection (for offside, hands og kontakt): 320.000 kroner i året.
Svar
Skeleton detection er jo bare tull. Det er bare noe software som gjetter og presenterer det grafisk.
Svar
(02-26-2025, 06:39 PM)Gluecoma Skreiv:
(02-26-2025, 04:42 PM)NilsDN Skreiv:
(02-26-2025, 02:09 PM)Glennsoe Skreiv: Norge skal teste den nye teknologien først

Høres ut som en kjempeide...

Jeg var ikke klar over hvor utrolig tøff økonomisk periode Klaveness må ha vært igjennom den siste tida, så tenker jeg at vi kanskje skal slutte med å kritisere tiltakene henne står for, og heller backe hun i hennes saker og gjerne plusse på med lystenning og evt en spleis? 

Hun sier at :  – Min kone er i permisjon, og jeg er åpen med deg. Vi får ikke dette til å gå opp, sa fotballpresident Klaveness til NTB på onsdagens pressekonferanse
Akkurat nå har min kone permisjon, så akkurat nå blir min doble lønn det som holder lønnen vår hjemme, sa Klaveness til NTB.

For en fryktelig situasjon å være i, enda godt det i april triller inn ett honnorar på 1,8mill som redder situasjonen, selvom det sikkert da også blir tøft frem til kona er tilbake i jobb og hun kan gi 1/3 av honnoraret tilbake til ett eller annet veldedig formål, kanskje "Foreningen for breddedommere som sliter mentalt grunnet fravær av VAR" får sårt tiltrengte midler? 

Lise Klaveness, UEFA | Klaveness får millionlønn fra Uefa – beholder honoraret selv

Så kommer selve rosinen i pølsa: 

– Hun (kona) har valgt det selv, (permisjon) for hun synes det var håpløst at jeg reiste så mye. Men når hun begynner å jobbe igjen, for det må hun på et eller annet tidspunkt, så vil jeg selv sørge for en ordning hvor jeg bevilger noe av det honoraret til et veldedig formål, fortsatte hun.

Så det du sier, Klaveness, er at når du får ett internasjonalt verv i tillegg til jobben du har, så er sjansen stor for at du reiser så mye mindre slik at kona kan komme tilbake i jobb? 
Hvis jeg var den veldedige organsasjonen som skulle fått donasjoner fra Klaveness, ville jeg ikke akkurat satt sjampanjen på kjøling riktig enda. 

Helt utrolig at det er "blind lojalitet" til NFF fra breddeklubber og kretser, jeg blir matt og flau.

Leste det sjæl og mista all respekt for det kvinnemennesket.
Legg til denne setninga:
"Klaveness ble fotballpresident for tre år siden og hadde da en lønn på 1,7 millioner kroner i året."

Med normal lønnsjustering, har hun bortimot 2mill i årslønn pr nå, og det holder jo aldri i verden for 2 personer. Har hun filla peiling på hva snittlønna er i landet her?
For ei møkkakjerring.
Svar
(02-26-2025, 10:29 PM)Flemmern Skreiv: Leste det sjæl og mista all respekt for det kvinnemennesket.
Legg til denne setninga:
"Klaveness ble fotballpresident for tre år siden og hadde da en lønn på 1,7 millioner kroner i året."

Med normal lønnsjustering, har hun bortimot 2mill i årslønn pr nå, og det holder jo aldri i verden for 2 personer. Har hun filla peiling på hva snittlønna er i landet her?
For ei møkkakjerring.

Men nå får hun heldigvis 1,8 til da så da tjener hun 3,5 millioner på å gjøre en ganske så ræva jobb egentlig. Hun skal jo være en samlende person som løser problemer, men har i stedet valgt å være den som skaper problemene.

Nå er det jo ikke helt uvanlig at ledere har en grei lønn da. Det er en viss logikk i det at ledere skal tjene mer enn dem de leder. Så at fotballpresidenten har en brukbar lønnspakke må vi regne med. Men det er jo ikke akkurat synd på henne, og var heller ikke det i utgangspunktet. Når kona kan ta ulønnet permisjon og leve på en lønning så er det allerede bedre stilt enn de fleste andre.

At hun velger å gi bort 35% av den doble lønna når kona igjen starter å jobbe er vel...ikke akkurat noe som skaffer henne noen flere bonuspoeng. Håper det kommer forslag om mistillit mot henne. Det vil få min støtte i hvert fall. Ikke pga av lønna så klart, den går jo bare videre til neste person. Men for elendig ledelse og konflikthåndtering.
Svar
Jeg er helt enig i at Klaveness har gjort en dårlig jobb i VAR-saken. Og selv er jeg veldig skuffet over det fordi jeg trodde faktisk hun var annerledes enn de vi har hatt før.

Det skal sies at hun også har "arvet" den dårlige innføringen av VAR, om jeg husker riktig. Da var det vel et annet styre og annen leder da. Men uansett syntes jeg NFF og Klaveness nå burde vært tydelig på at innføringen av VAR var ræva og feil. Og i hvert fall beklaget det. Det tror jeg de kunne tjent mye på mtp. å bygge en bro mot supporterne - eller i hvert fall prøve. I stedet er hun kun opptatt av å fortelle hva hun har gjort "riktig" siden hun tok over.

Og den rapporten de laget om sosiale medier. Herregud for et mageplask. Hovedfunnet var at diskusjonen ikke var så hard som NFF har hevdet.. Og egentlig som en hver annen diskusjon i sosiale medier.

Når det gjelder lønna så er jeg enig i at det var et klønete og rart svar. Samtidig syntes jeg det er litt dårlig stil å skulle "ta" henne på det. Vi har så mye annet å ta NFF og Klaveness på av saklige argumenter. Så det å kritisere at hun "kun" skal gi bort 35% av lønnen sin når kona er tilbake i jobb - det syntes jeg er unødvendig. Vi er nok mange som ikke hadde gitt bort en så stor andel av lønna vår, om vi i det hele tatt hadde gitt bort noe. Så ros til Klaveness for at hun gjør det.
Svar
Bare vent og se, hu vil nok få en saftig bonus for og "lede Fotballnorge" gjennom en vanskelig VAR tid...

Tipper bonusen blir på 40-50%...
Svar
(02-27-2025, 10:26 AM)mestah Skreiv: Når det gjelder lønna så er jeg enig i at det var et klønete og rart svar. Samtidig syntes jeg det er litt dårlig stil å skulle "ta" henne på det. Vi har så mye annet å ta NFF og Klaveness på av saklige argumenter. Så det å kritisere at hun "kun" skal gi bort 35% av lønnen sin når kona er tilbake i jobb - det syntes jeg er unødvendig. Vi er nok mange som ikke hadde gitt bort en så stor andel av lønna vår, om vi i det hele tatt hadde gitt bort noe. Så ros til Klaveness for at hun gjør det.

Jeg tar henne på det svaret fordi summen av alt hun sier i pressemeldingen ikke henger på greip. 
Kona har permisjon, et valg de har tatt med kun lønn fra NFF, men det går ikke rundt?
- De må ha lønna fra UEFA i tillegg for at det skal gå. 

Når hun får mulighet skal hun gi bort 35% fordi hun føler honnoraret er for høyt. Samtidig sier hun at det er helt normalt å beholde hele honnoraret, dette gjør alle, med unntak av danskene som frasier seg hele det ene honnoraret. 

For meg er det et tafatt forsøk på a) å få sympati og b) gjøre seg selv stor ved å gi bort en liten del av lønna, når kona begynner i jobb.  
Det siste skjønner jeg ikke hvordan hun skal få til når hun kommer til å reise mer, som er grunnen til at kona må være i permisjon.

Klaveness har verv som er basert på tillitt, det hun sier stadfester egentlig det motsatte. 

Personlig mener jeg hun kan beholde alt, hun har jo fått disse vervene, men hun velger å prøve å rettferdiggjøre de høye honnorarene med triste historier og lovnader om tilbakebetaling av èn enkelt grunn; I Norge vil det bli diskusjon om lønna er for høy.
Svar
(02-27-2025, 01:51 PM)Gluecoma Skreiv:
(02-27-2025, 10:26 AM)mestah Skreiv: Når det gjelder lønna så er jeg enig i at det var et klønete og rart svar. Samtidig syntes jeg det er litt dårlig stil å skulle "ta" henne på det. Vi har så mye annet å ta NFF og Klaveness på av saklige argumenter. Så det å kritisere at hun "kun" skal gi bort 35% av lønnen sin når kona er tilbake i jobb - det syntes jeg er unødvendig. Vi er nok mange som ikke hadde gitt bort en så stor andel av lønna vår, om vi i det hele tatt hadde gitt bort noe. Så ros til Klaveness for at hun gjør det.

Jeg tar henne på det svaret fordi summen av alt hun sier i pressemeldingen ikke henger på greip. 
Kona har permisjon, et valg de har tatt med kun lønn fra NFF, men det går ikke rundt?
- De må ha lønna fra UEFA i tillegg for at det skal gå. 

Når hun får mulighet skal hun gi bort 35% fordi hun føler honnoraret er for høyt. Samtidig sier hun at det er helt normalt å beholde hele honnoraret, dette gjør alle, med unntak av danskene som frasier seg hele det ene honnoraret. 

For meg er det et tafatt forsøk på a) å få sympati og b) gjøre seg selv stor ved å gi bort en liten del av lønna, når kona begynner i jobb.  
Det siste skjønner jeg ikke hvordan hun skal få til når hun kommer til å reise mer, som er grunnen til at kona må være i permisjon.

Klaveness har verv som er basert på tillitt, det hun sier stadfester egentlig det motsatte. 

Personlig mener jeg hun kan beholde alt, hun har jo fått disse vervene, men hun velger å prøve å rettferdiggjøre de høye honnorarene med triste historier og lovnader om tilbakebetaling av èn enkelt grunn; I Norge vil det bli diskusjon om lønna er for høy.

Jeg opplever at det er et ærlig, men klønete forsøk på å være åpen. Pressemeldingen er vel fra den presentasjonen hun hadde muntlig som ble sendt på VG. Og det at vi skal mistenkeliggjøre intensjonen hennes bak det å dele dette tenker jeg er synd. Hun velger å være åpen, det er bra. Og det var åpenbart ikke en innøvd setning eller formulering, da ville nok dette kommet ut på en annen måte. Og selv om du / vi tenker hun kan beholde alt, så ville aldri media latt hun komme unna med det. Det ville "kostet" i form av negativ presse. Det er nok derfor hun prøver å være åpen om dette.
Svar
(02-27-2025, 10:26 AM)mestah Skreiv:  Det tror jeg de kunne tjent mye på mtp. å bygge en bro mot supporterne - eller i hvert fall prøve.

"VAR skal vekk, uansett" og "Første serierunde blir ikke ferdigspilt" er mottoet til de mest ihuga VAR motstandere. Hvordan skulle hun/dem bygge bro til disse??
Svar
(02-27-2025, 03:38 PM)Wild Touch Skreiv:
(02-27-2025, 10:26 AM)mestah Skreiv:  Det tror jeg de kunne tjent mye på mtp. å bygge en bro mot supporterne - eller i hvert fall prøve.

"VAR skal vekk, uansett" og "Første serierunde blir ikke ferdigspilt" er mottoet til de mest ihuga VAR motstandere. Hvordan skulle hun/dem bygge bro til disse??

For å bygge bro burde hun og NFF begynne med å innrømme egne feil. Ikke fortsatt med en arrogant kommunikasjon hvor de nekter å forholde seg til at de har gjort feil. Samtidig velger de heller å omtale supporterne på en negativ måte. For eksempel ved at de bruker begreper som "aksjonsdemokrati" og stadig vekk snakker om at supporterne bare roper høyest. Og snakker om supporterne som om de har gjort det umulig for NFF sine folk å stå frem i media, samtidig som de dukker opp i nye saker annenhver dag både i rikspressen og lokalmedia. I tillegg kunne de valgt en mer ydmyk tone når de kom med sosiale medier-rapporten som felte bein på de påstandene de tidligere har kommet med. 

Noe mer innrømmelse og beklagelse, samt mer ydmyk tone, ville gjort dette mindre "hardt" enn det er i dag. Dette skader samarbeidet mellom supportere og NFF i mange år fremover, det hadde det ikke trengt å gjøre. Og det er NFF sin feil.

Edit: Hvor har du de mottoene fra? Jeg har ikke fått med meg de.
Svar

Gå til forum:

Bruker(e) som leser denne tråden: 32 Gjest(er)